Bukefalos 28 år!

Hingstföl ihop med ston?

Mauthoria

Trådstartare
Vet ej om denna tråd ligger rätt? Jag undrar huruvida det går att ha ett åringsföl (född maj 08) ihop med ston. Är han kapabel till att göra ngn dräktig? Har frågat en hel del och alla säger olika!? :confused: Jag själv är orolig att för att han kan då han går med sin halvsyster på snart två år. Han ska på hingstbete i maj, frågade min veterinär och han sa att det inte var ngn fara fram tills dess? Så undrar nu om ngn vet ngt om detta? Tacksam för svar.
 
Sv: Hingstföl ihop med ston?

hingsten i stallet innan betäckte innan han var 1år, som tur var såg jag det och hingstägaren fick betala "abort" sprutor till stona i hagen.
 
Sv: Hingstföl ihop med ston?

Där vi köpte en av våra hästar hade det hänt att ett hingstföl (yngre än 12 mån, vet inte exakt hur gammal) hade rymt in till stona och gjort fem av dem dräktiga på ett litet kick.
Ganska surt för ägaren...

Så nog KAN de, en del i alla fall. Känns otroligt dumt att chansa.
 
Sv: Hingstföl ihop med ston?

Det kan dom om dom bara får till det ;) är nog inte värt att chansa!!
 
Sv: Hingstföl ihop med ston?

Hehe, du kommer fortsätta få olika svar så länge du frågar, men jag kan i alla fall berätta vad jag vet om saken :)

Hästar mognar olika fort precis som männsikor, varför den ena 1-års-hingsten kan vara könsmogen, medan en annan inte är det.

Unghingstarna kan dessutom betäcka innan de är fullt könsmogna, men det resulterar då inte i dräktighet, medan återigen då de tidigare unghingstarna betäcker och får ston dräktiga på första betäckningen.

HAR det hänt är abortspruta att rekomendera.

Jag hade INTE haft unghingsten i samma hage som stona. :)

Lycka till!

// Mvh - J
 
Sv: Hingstföl ihop med ston?

ca 8 månader blir det könsmogna efter vad jag lärt mig på hästgymnasiet. han kan också bli ingstigare om han är med ston vilket kan vara jobbigt
 
Sv: Hingstföl ihop med ston?

Tack så mycket för alla svar :laugh: Aldrig lätt att veta. Min far trodde ej det var någon fara då han tyckte att han hade bra koll på de? Frågade även min veterinär och han trodde det skulle gå bra?

Men har nu särat på de :) måste ta det säkra före det osäkra. Nu går min lilla tjej med en valack, bästa polaren. Känns mycket bättre nu. Bäst att vara på den säkra sidan.

De har gått ihop en månad så jag får väl kika upp om hon är dräktig? Vilket jag inte tror hon är, hoppas iaf!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 110
Senast: Karro-Lina
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 181
Senast: mars
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 290
Senast: Elendil
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 865
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp