Hingstfunderingar 2021

Håller med rent generellt om de bloden, men just Ferguson brås starkt på sin far och hans äldsta avkommor har varit under sadel några år nu och är riktigt fina och ridbara, så i detta fallet tycker jag man inte behöver oroa sig för mycket för LC.

Min Ferguson-avkomma har ju en bit kvar tills det går att bedöma ridbarheten, men hanteringen till och från hagen, och när jag första gången såg honom visas i ett ridhus där han aldrig varit förut, bådar bara gott än så länge. Han är mindre ängslig än sin jämngamla nordsvenskkompis för saker i omgivningen men nyfiken och intresserad av att undersöka allt. Det rör sig uppenbart mycket funderingar mest hela tiden i hans vackra huvud men hittills bara på ett bra sätt, han är modig och alert på en gång. Älskar honom förbehållslöst.
 
Ok då vet jag. 😊 ja det är en av mina kandidater men han lämnar lite skarpare alltså? Jag funderar också på Magic park men hittar inget om hans avkommor, någon som vet hur de är?
Små och burkiga men trevliga är min erfarenhet
 
Nja jag tycker mest alla hingstarna var ”fantastiskt ridbar” och ”rolig att jobba med varje dag”. Iaf dressyrhingstarna, inte tittat på hopphingstarna.
Jo men de är de nog också. Men jag tycker de även beskriver hur de är i olika miljöer dvs en del är väldigt trygga , en del väldigt känsliga osv.Tycker de beskriver deras personlighet inte bara att de är ridbara...
 
Jag funderar på (spretigt som fan) till sto Cardento-Goodwill-Grannus-Argentinus - nu är hon dräktig med Taloubet Z.

All Star 5, Madness (Kannan-Emerald), Kazan Z (Baloubet du Rouet-Heartbreaker)
 
Hej, vill gärna ha tips till mitt Ampere-Chirlonsto. Hon är ca 165 cm och det är lagom tycker jag, men önskar lätta upp något i typen. Hon rör sig bra med en supergalopp men helt talanglös när det kommer till hinder och tyvärr inte helt 100 i beställningen.
Avkomman ska gärna vara bombsäker 😇 Hon själv är lite explosiv....
Var typ helt säker på Dancier men han gick ju och dog... Funderar på Dalwhinnie, men lite grov kanske 🤔 Jag kommer att behålla avkomman själv så det ska vara en dressyrhäst med kvalitéer men ska så klart kunna gå i hage, ridas i skogen och får gärna kunna kravla sig över något hinder i lämplig höjd.
Några tips? 😊
 
Har en kompis som ska betäcka sitt dressyrsto.
Hon har blivit rekommenderad Janeiro Platinum.
Vad tycker ni om honom?
Såg att han hade väldigt många betäckningar (eller om det var föl😉) förra året.
Så svårt att välja när det finns så många hingstar!🙄
 
Har en kompis som ska betäcka sitt dressyrsto.
Hon har blivit rekommenderad Janeiro Platinum.
Vad tycker ni om honom?
Såg att han hade väldigt många betäckningar (eller om det var föl😉) förra året.
Så svårt att välja när det finns så många hingstar!🙄
Jag har sneglat åt honom men konstaterade att det behövs ett sto med väldigt stabilt temperament för att jag skulle våga, vilket inte är fallet här. Även sett lite kommentarer kring hans uppförande på hingstpremiering som fick mig att backa ytterligare.

Fina hingst, var väl en av de mest använda i Danmark förra året...? Haft lite frågetecken kring hans skritt, men den såg helt ok ut på bruks.

tror han kommer bli välanvänd i Sverige i år.
 
Frågor runt hoppavel, funderar på For Pleasure-blod till ungstoet men reflekterar över att jag saknar helt input till vad jag kan förvänta mig ifråga om temperament.
Ni som verkligen har en uppfattning baserat på flera avkommor, hit me!:up:
Med det menar jag att kommentarer såsom ”min granne har en som är jättesnäll...” undanbedes då uppfattningen bör baseras på några fler individer. 😀
Vad tror ni? Hett? Känsligt som medför att det blir svårsålt?
Stoet är bra så har lite högre förväntningar på fölet.
 
Någon mer som har problem med brunst i år? Mitt sto brunstade bra i slutet på februari när hon var iväg för att fölet skulle vänjas av (många söta valacker där) men sedan har hon inte visat någonting. Kollade henne 15/4 men då var det ingenting på gång. Men vi har svinkallt för årstiden här nere i Skåne och blommorna är ca 2 veckor senare än vanligt. Annars får jag väl skicka iväg henne till de söta valackarna igen...
 
Frågor runt hoppavel, funderar på For Pleasure-blod till ungstoet men reflekterar över att jag saknar helt input till vad jag kan förvänta mig ifråga om temperament.
Ni som verkligen har en uppfattning baserat på flera avkommor, hit me!:up:
Med det menar jag att kommentarer såsom ”min granne har en som är jättesnäll...” undanbedes då uppfattningen bör baseras på några fler individer. 😀
Vad tror ni? Hett? Känsligt som medför att det blir svårsålt?
Stoet är bra så har lite högre förväntningar på fölet.

Det enda jag hör om FP blodet är att det är vänligt och stabilt.
 
Har en kompis som ska betäcka sitt dressyrsto.
Hon har blivit rekommenderad Janeiro Platinum.
Vad tycker ni om honom?
Såg att han hade väldigt många betäckningar (eller om det var föl😉) förra året.
Så svårt att välja när det finns så många hingstar!🙄

fantastisk typ på fölen, de är väldigt snygga. Återstår att se om det blir mer än så.
 
Men jag jobbar på att MBL-förhandla in att betäcka alla mina tre shetlandsston och kommer förmodligen i så fall låna hem en hingst som känns bra till alla tre. De är mor och dotter plus en "obesläktad" (på nära håll i alla fall, även om det finns gemensamma beröringspunkter några generationer bakåt) och jag siktar på att hitta en hingst som är helt obesläktad med dem alla. (det finns en "eventuell" hingst i tanken, men så länge det inte är klart får namnet vara osagt...)
Idag har jag då varit och hämtat hingsten som ska få träffa mina ston i sommar. Han heter Pique (och det ska uttalas som om det vore stavat Piqué)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 885
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 291
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 758
Senast: Freazer
·
Kläder & Bli fin Jag har rensat undan bland kläderna då och då under en längre tid, och garderoben är inte längre lika full, men jag kände att jag skulle...
Svar
14
· Visningar
1 451
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp