Hingstfunderingar 2022

Inte för att vara sån men din ponny är väl pytteliten?

Ja, som jag skrev tidigare har hon varit en liten räka. Men nu börjar hon växa på sig och även bli grövre. Däremot är det, också som jag skrivit tidigare, högst osäkert att jag avlar på henne. :)
 
Ja, som jag skrev tidigare har hon varit en liten räka. Men nu börjar hon växa på sig och även bli grövre. Däremot är det, också som jag skrivit tidigare, högst osäkert att jag avlar på henne. :)
Hur stor är hon?

Ponnyn jag hade, 140 cm, är resultatet av en frieserhingst och ett b-ponnysto. Det var ingen rolig förlossning och stoet mådde inte bra av att gå med en så stor unge. Zafferano är väl närmre 170, det skulle jag aldrig använda på en liten ponny.
 
Hur stor är hon?

Ponnyn jag hade, 140 cm, är resultatet av en frieserhingst och ett b-ponnysto. Det var ingen rolig förlossning och stoet mådde inte bra av att gå med en så stor unge. Zafferano är väl närmre 170, det skulle jag aldrig använda på en liten ponny.

Ja, det där verkar det vara väldigt olika hur lätt eller svår en förlossning blir.
 
Jag velar… Om det inte går vägen med mitt dräktiga sto, törs jag betäcka henne igen? Såklart beror det lite på varför det inte gått bra, men orkar jag med att hon är borta flera månader igen?

Eller ska jag vara hemsk och göra en korsning på semin?

Eller ska jag gå emot allt förnuft och seminera welshen med en swb-hingst? Jag älskar ju hennes attityd, bara jag kunde få lite mindre protester (hon har iofs mognat senaste året).

Eller ska jag låna ett brunt swb-sto och seminera med läckre Special Edition för att äntligen få den där gulbruna hästen?

Eller ska jag sluta drömma och köpa nåt färdigt istället, vilket blir mycket billigare…
Sälj stoet till en welshentusiast och köp det du vill ha istället?


Welsh med welsh skulle jag förorda.
 
För att förtydliga lite: han är jättesnäll, social och vill gärna vara till lags men är mer reaktiv än brorsorna och tar längre tid på sig att komma till sans efter ha blivit skrämd. 😊
Tack! Då förstår jag. Jag tror han delar det med andra halvsyskon till SO. Det var därför jag blev lite nyfiken.
 
Finns ngn här som har ngt att säga om Monte Bellini? Vad lämnar han storleksmässigt, temperament osv?vilka ston passar han till? Hurdan gång har han? Blev mkt förtjust, men hittar verkligen bara hoppfilmer 😀
 
Finns ngn här som har ngt att säga om Monte Bellini? Vad lämnar han storleksmässigt, temperament osv?vilka ston passar han till? Hurdan gång har han? Blev mkt förtjust, men hittar verkligen bara hoppfilmer 😀
Har sett 3 avkommor på tävling efter honom. En utmärker sig mer och är väldigt fin i hoppningen men i övrigt gillar jag inte Monte Bellini och tycker han är för gammal för min smak 🙈
På Ludger Beerbaums hemsida kan du se när han visas för hand från 2017 tex.
 
Nu hoppas jag att mitt sto läker snabbt från sin senaste skada (trauma i hagen, som vanligt med henne), men blir det långdraget så tror jag att vi satsar på föl!

Hon är inte visad, har varit skadad varenda vinter och aldrig hunnit bli tillräckligt igång innan unghästtesterna för att det ska bli meningsfullt. Vet ni om det kan vara möjligt att vända sig till tex ens lokala SWB och få hjälp med typ en inofficiell exteriörbedömning?
Jag kan ju bedöma hennes exteriör till viss del, men det skulle vara skönt att få hjälp av någon duktigare framförallt för att bedöma benen.

Jag har även börjat fundera på hingstar, även om det som sagt inte ens är säkert att det blir något. Tar gärna tips!
Hon är e Canterbury - Edinburg - Nebraska (blup). Ca 170 cm av lite mer rejäl modell.
Jag skulle isf ha fölet till mig själv.

Skulle gärna se att fölis iaf inte blir större och den får gärna bli lättare i typen. Nelly är ganska lång i kroppen och har lättre för att skjuta på än att bära så gärna förbättra bärighet och få lite mer ”gummibollskänsla” 😁

Temperamentsmässigt är hon ganska mycket häst, sådär typiskt stoig. Skulle gärna förbättra ridbarheten genom mer will-to-please och kanske undvika att lägga på väldigt reaktivt eller nervigt. Det gör inget att det är drag i sas, men ska vara välbalanserat.

Tips på gärna lite mindre/normalstora gummibollshingstar med hög ridbarhet och balanserat temperament?
Mina egna tankar hittills går till For Romance I eller Sibelius, också sugen på någon Toto Jr men det känns lite mer osäkert.
 
Nu hoppas jag att mitt sto läker snabbt från sin senaste skada (trauma i hagen, som vanligt med henne), men blir det långdraget så tror jag att vi satsar på föl!

Hon är inte visad, har varit skadad varenda vinter och aldrig hunnit bli tillräckligt igång innan unghästtesterna för att det ska bli meningsfullt. Vet ni om det kan vara möjligt att vända sig till tex ens lokala SWB och få hjälp med typ en inofficiell exteriörbedömning?
Jag kan ju bedöma hennes exteriör till viss del, men det skulle vara skönt att få hjälp av någon duktigare framförallt för att bedöma benen.

Jag har även börjat fundera på hingstar, även om det som sagt inte ens är säkert att det blir något. Tar gärna tips!
Hon är e Canterbury - Edinburg - Nebraska (blup). Ca 170 cm av lite mer rejäl modell.
Jag skulle isf ha fölet till mig själv.

Skulle gärna se att fölis iaf inte blir större och den får gärna bli lättare i typen. Nelly är ganska lång i kroppen och har lättre för att skjuta på än att bära så gärna förbättra bärighet och få lite mer ”gummibollskänsla” 😁

Temperamentsmässigt är hon ganska mycket häst, sådär typiskt stoig. Skulle gärna förbättra ridbarheten genom mer will-to-please och kanske undvika att lägga på väldigt reaktivt eller nervigt. Det gör inget att det är drag i sas, men ska vara välbalanserat.

Tips på gärna lite mindre/normalstora gummibollshingstar med hög ridbarhet och balanserat temperament?
Mina egna tankar hittills går till For Romance I eller Sibelius, också sugen på någon Toto Jr men det känns lite mer osäkert.
Ska du inte ha en dubbeltalang på den där istället för ren dressyrhingst? Sibelius borde kunna vara det med tanke på morfadern, i övrigt ska jag fundera lite. Lambourgini borde ge det du efterfrågar. Har två uppfödningar efter honom som blivit kortare i kroppen, ädla, vänliga, välbalanserade gummibollar som inte är så stora.
 
Ska du inte ha en dubbeltalang på den där istället för ren dressyrhingst? Sibelius borde kunna vara det med tanke på morfadern, i övrigt ska jag fundera lite. Lambourgini borde ge det du efterfrågar. Har två uppfödningar efter honom som blivit kortare i kroppen, ädla, vänliga, välbalanserade gummibollar som inte är så stora.
Jag vill ju ha en ren dressyrhäst, men förstår tanken. Nellys egna hoppförmåga är dock rätt oklar, utöver några löshoppningar på lättsam nivå är detta enda gången hon hoppat 🤪
https://www.instagram.com/reel/CTNZ-_6n4dk/?utm_medium=copy_link

Lambourgini känns inte så lockande. Lite gammalt?
Jag har ju inga GP ambitioner själv men ska jag göra det här vill jag ändå få en så bra dressyrhäst jag kan för framtiden.
 
Jag vill ju ha en ren dressyrhäst, men förstår tanken. Nellys egna hoppförmåga är dock rätt oklar, utöver några löshoppningar på lättsam nivå är detta enda gången hon hoppat 🤪
https://www.instagram.com/reel/CTNZ-_6n4dk/?utm_medium=copy_link

Lambourgini känns inte så lockande. Lite gammalt?
Jag har ju inga GP ambitioner själv men ska jag göra det här vill jag ändå få en så bra dressyrhäst jag kan för framtiden.
Jag har träffat trevliga Furstenlook-hästar! Hans pappa verkar också lämna trevligt. En annan dressyrhingst jag har god erfarenhet är Skovens Rafael.

Benefit verkar trevlig och ”lagom”.

Annars hade jag kollat Contendro I.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 141
Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 057
Senast: Brie
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 837
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 847
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp