Bukefalos 28 år!

Hingstfunderingar 2022

Här har du en grov huvudansättning: https://www.ironspringfarm.com/display/images/002046_JM-040502-Consul09.jpg
Och här en en nätt: https://images.squarespace-cdn.com/...59864213351-IRII1MYVBBCRKA8BAQCV/IMG_7051.jpg

Just med benställning är det svårt att se allt utan att se hästen live, och utan att se i rörelse är det svårt att bedöma graden av vissa avvikelser. Kanske kan du få visa utom tävlan på en utställning för någon annan ras i vår? Eller ett tidigt unghästtest.

Vi har dräktigt med Sibelius så självklart tycker jag det är en mycket fin hingst. Vi har lite avkommor här i trakten jag spanat lite på och en del uppfödarbekanta som har fina avkommor, speciellt tycker jag de har härligt go, mjuk rygg och tre kvalitativa gångarter om än inte alltid superflashiga. Däremot har många ganska mycket framåtanda och jag själv valde honom med hopp om lite eld i baken, så hade målet varit en avkomma att rida på själv hade jag velat använda ett säkert sto jag vet lämnar lite mer godmodiga avkommor. Han själv är en riktig pocket rocket ☺️

För ridbarhet kan jag rekommendera F-blod för övrigt, och Don Schufro/Danone I. Alltså ättlingar, de är ju döda allihopa nu.
Tusen tack!

Jag gillar eld i baken😁 Sålänge det går att styra energin åt rätt håll är inte det ngt problem för mig. Föredrar det framför allt för chilla hästar. Men vill gärna ha något som är liksom snällt, som är villig till arbete och som kan ha någorlunda styr på hjärncellerna. Nelly är lite åt det hårda hållet själv, när hon flyttade till mig så kunde hon tex svara emot korrigeringar och när hon blir spänd kan hon bli istadig. Blir det en med likadant humör är jag ok med det, men vill inte medvetet lägga på ännu mer av sånt och inte heller kombinera med blod som är känt för att vara smått koko, så att man får både hård och jättemkt flykt eller extremt reaktiv tex.
 
Tusen tack!

Jag gillar eld i baken😁 Sålänge det går att styra energin åt rätt håll är inte det ngt problem för mig. Föredrar det framför allt för chilla hästar. Men vill gärna ha något som är liksom snällt, som är villig till arbete och som kan ha någorlunda styr på hjärncellerna. Nelly är lite åt det hårda hållet själv, när hon flyttade till mig så kunde hon tex svara emot korrigeringar och när hon blir spänd kan hon bli istadig. Blir det en med likadant humör är jag ok med det, men vill inte medvetet lägga på ännu mer av sånt och inte heller kombinera med blod som är känt för att vara smått koko, så att man får både hård och jättemkt flykt eller extremt reaktiv tex.

Men då kan det nog passa bra tror jag. Våra skick var dessutom väldigt bra från Sibbe. Ingen med avkomma som jag talat med tycker de är flyktiga, och flera har sagt gott självförtroende vilket jag tyckte var attraktivt.
 
Jämfört bilderna, tror hennes huvudansättning får räknas som grov?
D4CD4E85-94C7-4A96-BCF1-FB6824346EDA.jpeg
 
Mitt föl som dog var efter Sibelius. Stoet blev dräktig på första brunsten ett år då många hade stora svårigheter att få dräktigt, trots att sperman skickades från Blekinge till Enköping.

Vår Station pratade om det också, att det varit lite struligt ett år och tittar man på hans statistik var den ju lite lägre ett av åren men bra därefter.
 
Vår Station pratade om det också, att det varit lite struligt ett år och tittar man på hans statistik var den ju lite lägre ett av åren men bra därefter.
Tänker du dräktighetsstatistik eller registrerade avkommor? Min hann ju aldrig registreras så han finns inte med där.
 
Tänker du dräktighetsstatistik eller registrerade avkommor? Min hann ju aldrig registreras så han finns inte med där.

Tänker dräktighetsstatistiken, vår vet sa att skicken såg bra ut det året men att det tog sig lite dåligt på de ston de hade hos sig. Vi blev lite nervösa efter två år med tomma ston och höga räkningar, plus att vi kom med en treåring. Beklagar med ditt föl förresten, om jag inte rör ihop det så tror jag mig minnas att du gillade Sibelius mycket när han gick sitt bruksprov.
 
Tänker dräktighetsstatistiken, vår vet sa att skicken såg bra ut det året men att det tog sig lite dåligt på de ston de hade hos sig. Vi blev lite nervösa efter två år med tomma ston och höga räkningar, plus att vi kom med en treåring. Beklagar med ditt föl förresten, om jag inte rör ihop det så tror jag mig minnas att du gillade Sibelius mycket när han gick sitt bruksprov.
Jag blev kär i honom första gången jag såg honom på bild. Sen har den hållit i sig nu när jag sett honom flera gånger.
 
Funderar på att betäcka min 4-åring i år. Svart russ, Qvitt - Junisorken. Visad som 2-åring med 87877 = 37p. Liten (ca 120 cm nu), nätt, väldigt social och trevlig att hantera.
Avkomman skall bli körhäst hos mig, får gärna bli åt det större hållet (125-127) och svart för att passa in i spannet.
Funderar på Norrvedas Guld 574 (tigrerad, lagom storlek, rör sig trevligt, lämnat svart) Diesel 642(ngt liten kanske men rör sig trevligt, homozygot brun? ), Thorin 729( bra storlek, rör sig trevligt, få avkommor än så länge så svårt att säga något om nedärvning, svart själv) eller Diesels pappa Whisky 594 (bra storlek, snygg, rör sig trevligt, verkar nedärva bra, lämnat svart)
 

Bifogade filer

  • Lillan.jpg
    Lillan.jpg
    585,1 KB · Visningar: 48
Frågar åt en vän som går i avelstankarna. Hon har ett 18-årigt sto efter Lord Alberth-Tamburin. Fick klass 1/klass 1 som 3-åring och hoppade 8-8 som 5-åring. Fick ett stoföl efter HipHop som 4-åring, som i sin tur fått två avkommor.

Stoet har som bäst en förstaplacering i en regional 120. Annars har hon gått främst som övergångshäst från ponny åt en rad olika juniorer, och har mest tävlat på 100-110 nivå.

Stoets styrkor är mentaliteten och ridbarheten i hoppningen. Hon ger gott självförtroende till ryttaren och "hoppar allt". Trevlig att hantera och en sån där häst som många vill ha. Hon är däremot ganska stel och svårriden i dressyren och har en orolig mun. Hon har inga betydande avvikelser exteriört, men har en lång rygg och är något lågställd. Hon kan lätt få lite flacka språng i hoppningen.

Min vän vill ha en något modernare och mer rörlig version av sitt sto, men viktigaste är mentaliteten. En hingst som är känd för att lämna god ridbarhet är prio 1. Sen gör det verkligen ingenting om hingsten ifråga kan röra sig också. En trevlig allroundhäst med inriktning mot hoppning.
 
Jag har huvudbry och beslutsångest, grunnar på dressyrhingst:
-Under 168 cm
-Mycket motor
-Taktmässig och inte för stor skritt
-Kvick, rund galopp
-Utan jättekonstig benställning eller för veka kotor

Är öppen för tanken att regga in sto och föl i typ oldenburg för rätt individ, gärna något inte alla andra har redan. Stoet har 8.5 på typ, fantastiskt temperament, stor, mycket elastisk, nästan helt fri från D & F & de flesta hollänska blod.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 159
Senast: Brie
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 887
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 935
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp