Bukefalos 28 år!

Hingstfunderingar 2022

Jag vill ju ha en ren dressyrhäst, men förstår tanken. Nellys egna hoppförmåga är dock rätt oklar, utöver några löshoppningar på lättsam nivå är detta enda gången hon hoppat 🤪
https://www.instagram.com/reel/CTNZ-_6n4dk/?utm_medium=copy_link

Lambourgini känns inte så lockande. Lite gammalt?
Jag har ju inga GP ambitioner själv men ska jag göra det här vill jag ändå få en så bra dressyrhäst jag kan för framtiden.
Jag förstår att man tycker att Lambo är gammalt, skrev bara att jag tror att han skulle passa på dina önskemål.

Däremot tänker jag att man med ett sto med så mycket hopp i stammen får vara beredd på att de generna slår igenom, och att det därför vore lämpligare med en hopphingst med bra gångarter.
 
Jag förstår att man tycker att Lambo är gammalt, skrev bara att jag tror att han skulle passa på dina önskemål.

Däremot tänker jag att man med ett sto med så mycket hopp i stammen får vara beredd på att de generna slår igenom, och att det därför vore lämpligare med en hopphingst med bra gångarter.
Jag kan absolut överväga dubbeltalang, har dålig koll själv på hopphästarna dock men tar gärna förslag!
Förstår vad du menar. 😊
 
Nu hoppas jag att mitt sto läker snabbt från sin senaste skada (trauma i hagen, som vanligt med henne), men blir det långdraget så tror jag att vi satsar på föl!

Hon är inte visad, har varit skadad varenda vinter och aldrig hunnit bli tillräckligt igång innan unghästtesterna för att det ska bli meningsfullt. Vet ni om det kan vara möjligt att vända sig till tex ens lokala SWB och få hjälp med typ en inofficiell exteriörbedömning?
Jag kan ju bedöma hennes exteriör till viss del, men det skulle vara skönt att få hjälp av någon duktigare framförallt för att bedöma benen.

Jag har även börjat fundera på hingstar, även om det som sagt inte ens är säkert att det blir något. Tar gärna tips!
Hon är e Canterbury - Edinburg - Nebraska (blup). Ca 170 cm av lite mer rejäl modell.
Jag skulle isf ha fölet till mig själv.

Skulle gärna se att fölis iaf inte blir större och den får gärna bli lättare i typen. Nelly är ganska lång i kroppen och har lättre för att skjuta på än att bära så gärna förbättra bärighet och få lite mer ”gummibollskänsla” 😁

Temperamentsmässigt är hon ganska mycket häst, sådär typiskt stoig. Skulle gärna förbättra ridbarheten genom mer will-to-please och kanske undvika att lägga på väldigt reaktivt eller nervigt. Det gör inget att det är drag i sas, men ska vara välbalanserat.

Tips på gärna lite mindre/normalstora gummibollshingstar med hög ridbarhet och balanserat temperament?
Mina egna tankar hittills går till For Romance I eller Sibelius, också sugen på någon Toto Jr men det känns lite mer osäkert.
Sibelius är en trevlig hingst men har stort bakom. Om jag var du och Nellie inte hade haft föl förr hade jag nog satsat på Fortnite i stället för pappan (även om jag verkligen gillar min hästs pappa) för de har höjt priset rätt mkt på honom. Det är bra dräktighet och en hingst som finns nära tillhands. Han är inte överdrivet stor eller lång heller.

Fürst Sinclair har jag sett en del fina föl efter, men det vi inte vet om dessa är ju hållbarheten. I ditt fall skulle jag satsa på en hingst som rids och tävlas om det går, eftersom det varit Nellies lite sämre grej hittills.
 
Jag har träffat trevliga Furstenlook-hästar! Hans pappa verkar också lämna trevligt. En annan dressyrhingst jag har god erfarenhet är Skovens Rafael.

Benefit verkar trevlig och ”lagom”.

Annars hade jag kollat Contendro I.
Ja Fursten-Look har jag kollat på, men blev tveksam för han har röd stapel på benen. Det kanske inte är ett problem men måste få hjälp att bedöma hennes ben..

Skovens Rafael är väl rätt rejäl? Finns han fortfarande tillgänglig?

Benefit har jag inte så bra koll på, och inget index på blup heller. Får göra research! Blir spontant tveksam med Benneton Dream bakom, lämnar inte han stort?

Ska kolla Contendro.

Tack för tips!
 
Ja Fursten-Look har jag kollat på, men blev tveksam för han har röd stapel på benen. Det kanske inte är ett problem men måste få hjälp att bedöma hennes ben..

Skovens Rafael är väl rätt rejäl? Finns han fortfarande tillgänglig?

Benefit har jag inte så bra koll på, och inget index på blup heller. Får göra research! Blir spontant tveksam med Benneton Dream bakom, lämnar inte han stort?

Ska kolla Contendro.

Tack för tips!
Skovens Rafael är förutom rejäl även lång i kroppen och positiv för wffs.
 
Sibelius är en trevlig hingst men har stort bakom. Om jag var du och Nellie inte hade haft föl förr hade jag nog satsat på Fortnite i stället för pappan (även om jag verkligen gillar min hästs pappa) för de har höjt priset rätt mkt på honom. Det är bra dräktighet och en hingst som finns nära tillhands. Han är inte överdrivet stor eller lång heller.

Fürst Sinclair har jag sett en del fina föl efter, men det vi inte vet om dessa är ju hållbarheten. I ditt fall skulle jag satsa på en hingst som rids och tävlas om det går, eftersom det varit Nellies lite sämre grej hittills.
Ja jag har läst att det finns stort bakom Sibelius, men har han lämnat så mycket stort hittills? Min uppfattning är att avkommorna är normala/mindre.

Jasså, priser och sånt har jag inte kommit till i tankarna än🤪
For Romance I har väl annars haft väldigt bra dräktighetsprocent? 90% har jag för mig att jag läste från förra året.
Ska kolla Fortnite mer! Har sett honom men behöver fräscha upp minnet 😊

Furst Sinclair kollade jag på men det var ngt som gjorde att jag strök. Minns inte vad..

Ja man kan ju lugnt säga att det är hennes sämre grej! Mer otursföljd häst får man leta efter med traumaskada varje år typ sen hon föddes..
 
@MiniLi om du är öppen för dubbeltalang dvs. hopphingst med bra gång, så borde Crelido kunna vara något. Han själv tävlade högt i dressyr innan han bröt käken och omskolades till hopphäst, och har flera avkommor i GP dressyr.

Han lämnar ingen "flashig" trav, men en bra takt och balans som man kan rida fram större steg i allt eftersom, utan att det blir alldeles för mycket för gemene man att sitta på. Min unghäst efter honom har dessutom 9-a på sin galopp, och 8-a på skritten. Samt bättre ridbarhet än sin mamma (även om han haft en del unghäst-/och hingstnycker)

Min förra Crelido-avkomma var även den supertrevlig i både dressyren och hoppningen och mkt sansad och ridbar. Den var 1,67 men alla andra jag sett har faktiskt varit under 1,65, så han verkar inte alls lämna stort. Och har inte sett några långa, endast korta eller normala ryggar men ändå lagom lång hals, en bra exteriör/typ helt enkelt.

Äldre hingst, ja, men det är inte för inget man blir Elithingst...
 
@MiniLi om du är öppen för dubbeltalang dvs. hopphingst med bra gång, så borde Crelido kunna vara något. Han själv tävlade högt i dressyr innan han bröt käken och omskolades till hopphäst, och har flera avkommor i GP dressyr.

Han lämnar ingen "flashig" trav, men en bra takt och balans som man kan rida fram större steg i allt eftersom, utan att det blir alldeles för mycket för gemene man att sitta på. Min unghäst efter honom har dessutom 9-a på sin galopp, och 8-a på skritten. Samt bättre ridbarhet än sin mamma (även om han haft en del unghäst-/och hingstnycker)

Min förra Crelido-avkomma var även den supertrevlig i både dressyren och hoppningen och mkt sansad och ridbar. Den var 1,67 men alla andra jag sett har faktiskt varit under 1,65, så han verkar inte alls lämna stort. Och har inte sett några långa, endast korta eller normala ryggar men ändå lagom lång hals, en bra exteriör/typ helt enkelt.

Äldre hingst, ja, men det är inte för inget man blir Elithingst...
Har jättedålig koll på hopphingstar, ska kolla! Tack för tips👍
 
En annan hingst med minus på blup avseende mankhöjd, lämnar ädelt och inte borde försämra varken rörelser och hopp är Magic Park. Dock har han ju varit en ”budgethingst” ( är lite känslig för när marknaden svämmas över av avkommor undan tveksamma ston) och jag har själv ingen erfarenhet av vad han ger ifråga om temperamentet.
 
En annan hingst med minus på blup avseende mankhöjd, lämnar ädelt och inte borde försämra varken rörelser och hopp är Magic Park. Dock har han ju varit en ”budgethingst” ( är lite känslig för när marknaden svämmas över av avkommor undan tveksamma ston) och jag har själv ingen erfarenhet av vad han ger ifråga om temperamentet.
Tack för tips om det var till mig, men det passar nog inte med mitt mål😊
 
Nu hoppas jag att mitt sto läker snabbt från sin senaste skada (trauma i hagen, som vanligt med henne), men blir det långdraget så tror jag att vi satsar på föl!

Hon är inte visad, har varit skadad varenda vinter och aldrig hunnit bli tillräckligt igång innan unghästtesterna för att det ska bli meningsfullt. Vet ni om det kan vara möjligt att vända sig till tex ens lokala SWB och få hjälp med typ en inofficiell exteriörbedömning?
Jag kan ju bedöma hennes exteriör till viss del, men det skulle vara skönt att få hjälp av någon duktigare framförallt för att bedöma benen.

Jag har även börjat fundera på hingstar, även om det som sagt inte ens är säkert att det blir något. Tar gärna tips!
Hon är e Canterbury - Edinburg - Nebraska (blup). Ca 170 cm av lite mer rejäl modell.
Jag skulle isf ha fölet till mig själv.

Skulle gärna se att fölis iaf inte blir större och den får gärna bli lättare i typen. Nelly är ganska lång i kroppen och har lättre för att skjuta på än att bära så gärna förbättra bärighet och få lite mer ”gummibollskänsla” 😁

Temperamentsmässigt är hon ganska mycket häst, sådär typiskt stoig. Skulle gärna förbättra ridbarheten genom mer will-to-please och kanske undvika att lägga på väldigt reaktivt eller nervigt. Det gör inget att det är drag i sas, men ska vara välbalanserat.

Tips på gärna lite mindre/normalstora gummibollshingstar med hög ridbarhet och balanserat temperament?
Mina egna tankar hittills går till For Romance I eller Sibelius, också sugen på någon Toto Jr men det känns lite mer osäkert.
Du brukar kunna få stoet exteriörbedömt under fölvisningarna.

Crelido har dålig kvalité på sperman.
Magic Park ger enligt mig baserat på hans äldre avkommor jag har ridit inte det lättaste temperamentet.
Mr Vain lättar upp och ger mindre vad jag har sett. Har en själv men inte i ridbar ålder ännu. Min avkomma är hittills väldigt mild i temperamentet, rör sig väldigt bra för att vara hoppstammad, snygg i modellen och ädlare.

Jag hade inte heller betäckt med Fortnite då hans första avkommor kom 2021 utan kanske valt ngt mer beprövat. Är för dålig på dressyrhingstar men hade som sagt valt en annan dressyrhingst med äldre avkommor och bevisad hög ridbarhet istället.
 
Du brukar kunna få stoet exteriörbedömt under fölvisningarna.

Crelido har dålig kvalité på sperman.
Magic Park ger enligt mig baserat på hans äldre avkommor jag har ridit inte det lättaste temperamentet.
Mr Vain lättar upp och ger mindre vad jag har sett. Har en själv men inte i ridbar ålder ännu. Min avkomma är hittills väldigt mild i temperamentet, rör sig väldigt bra för att vara hoppstammad, snygg i modellen och ädlare.

Jag hade inte heller betäckt med Fortnite då hans första avkommor kom 2021 utan kanske valt ngt mer beprövat. Är för dålig på dressyrhingstar men hade som sagt valt en annan dressyrhingst med äldre avkommor och bevisad hög ridbarhet istället.
Jag tänkte mer om man kan få hjälp att bedöma exteriören nu under vinter/tidig vår så att jag har mer kött på benen när jag isf väljer hingst?

Jag har hittills inte fastnat för någon av hopphingstarna även om jag fattar logiken med att välja dubbeltalang på henne. Jag ska ju isf behålla själv så om det inte dyker upp någon dubbeltalang som känns riktigt wow så kommer det bli en dressyrhingst..
 
@MiniLi Fundera ett par varv så ditt sto inte har grov huvudansättning och att hon har god skritt innan du använder For Romance I då han gett en del grisnackar och inte väldigt sällan lite svag skritttakt. Helbrodern har jag inte sett detta ifrån, däremot stora hästar med mjuka, ibland veka kotor. Båda herrarna har Sir Donnerhall I bakom, så jag hade inte rakt av vågat räkna dem som förärvare av lätta hobbyhästar även om äpplet inte alltid faller på samma plats.
För att rida själv på tror jag Klifton eller kanske Faithful är lagom.
För en bedömning på ben så kontakta en erfaren uppfödare typ Lena N med bra bilder så ger hon säkert dig ett pålitligt utlåtande. Exteriördomare brukar vilja ha betalt för sitt arbete 🙂
 
Senast ändrad:
@MiniLi Fundera ett par varv så ditt sto inte har grov huvudansättning och god skritt innan du använder For Romance I då han gett en del grisnackar och inte väldigt sällan lite svag skritttakt. Helbrodern har jag inte sett detta ifrån, däremot stora hästar med mjuka, ibland veka kotor. Båda herrarna har Sir Donnerhall I bakom, så jag hade inte rakt av vågat räkna dem som förärvare av lätta hobbyhästar även om äpplet inte alltid faller på samma plats.
För att rida själv på tror jag Klifton eller kanske Faithful är lagom.
För en bedömning på ben så kontakta en erfaren uppfödare typ Lena N med bra bilder så ger hon säkert dig ett pålitligt utlåtande. Exteriördomare brukar vilja ha betalt för sitt arbete 🙂
Hmm, grov huvudansättning. Vet inte ens vad jag ska kolla efter. Behöver nog hjälp😅

Jag betalar gärna om jag kan få hjälp att bedöma exteriören, men bra tips om att be uppfödare om hjälp!

Tack för tips, ska kolla Klifton och Faithful. Har du någon tanke kring Sibelius? Honom gillar jag verkligen.
 
Jag tänkte mer om man kan få hjälp att bedöma exteriören nu under vinter/tidig vår så att jag har mer kött på benen när jag isf väljer hingst?

Jag har hittills inte fastnat för någon av hopphingstarna även om jag fattar logiken med att välja dubbeltalang på henne. Jag ska ju isf behålla själv så om det inte dyker upp någon dubbeltalang som känns riktigt wow så kommer det bli en dressyrhingst..
Kolla om ni kanske har en bedömningsledare i din lokala förening som kan hjälpa dig, annars blir det kanske svårt men du skulle ju också kunna ta hjälp av avelrådgivarna på swb annars.

Jag syftade mest på att det är bättre enligt mig att välja en hingst (oavsett inriktning) med avkommor som är i ridbar ålder och visade som har bevisat sin nedärvning än att välja tex Fortnite vars äldsta avkommor är födda 2021 och man inte vet vad han lämnar eftersom det var viktigt med att försöka förbättra ridbarheten hos fölet.
 
Hmm, grov huvudansättning. Vet inte ens vad jag ska kolla efter. Behöver nog hjälp😅

Jag betalar gärna om jag kan få hjälp att bedöma exteriören, men bra tips om att be uppfödare om hjälp!

Tack för tips, ska kolla Klifton och Faithful. Har du någon tanke kring Sibelius? Honom gillar jag verkligen.

Här har du en grov huvudansättning: https://www.ironspringfarm.com/display/images/002046_JM-040502-Consul09.jpg
Och här en en nätt: https://images.squarespace-cdn.com/...59864213351-IRII1MYVBBCRKA8BAQCV/IMG_7051.jpg

Just med benställning är det svårt att se allt utan att se hästen live, och utan att se i rörelse är det svårt att bedöma graden av vissa avvikelser. Kanske kan du få visa utom tävlan på en utställning för någon annan ras i vår? Eller ett tidigt unghästtest.

Vi har dräktigt med Sibelius så självklart tycker jag det är en mycket fin hingst. Vi har lite avkommor här i trakten jag spanat lite på och en del uppfödarbekanta som har fina avkommor, speciellt tycker jag de har härligt go, mjuk rygg och tre kvalitativa gångarter om än inte alltid superflashiga. Däremot har många ganska mycket framåtanda och jag själv valde honom med hopp om lite eld i baken, så hade målet varit en avkomma att rida på själv hade jag velat använda ett säkert sto jag vet lämnar lite mer godmodiga avkommor. Han själv är en riktig pocket rocket ☺️
 
Hmm, grov huvudansättning. Vet inte ens vad jag ska kolla efter. Behöver nog hjälp😅

Jag betalar gärna om jag kan få hjälp att bedöma exteriören, men bra tips om att be uppfödare om hjälp!

Tack för tips, ska kolla Klifton och Faithful. Har du någon tanke kring Sibelius? Honom gillar jag verkligen.

För ridbarhet kan jag rekommendera F-blod för övrigt, och Don Schufro/Danone I. Alltså ättlingar, de är ju döda allihopa nu.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 295
Skola & Jobb Hej! Jag behöver göra en förändring i min jobbsituation, jag känner att jag mår sämre och sämre på nuvarande jobb och börjar bli...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 109
Senast: Brie
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 843
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 878
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp