Hingsthjälp till nybörjare, ni som kan! :p

Stina12

Trådstartare
Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar att avla försöker jag fråga och rådgöra med så många som möjligt (Buke med förstås)!

Tror inte någon här kommer att känna igen stammen så värst mycket då stoet köptes i England. Men pappa är "Catherston Liberator" :

(Stoet har faktiskt bättre galopp än pappa!)

Mamma är fullblod.

Mer om stoet:
¤11 år, aldrig haft föl tidigare (antar att jag bör välja färsk då?)
¤Tre riktigt fina, vägvinnande gångarter
¤Super temperament, otroligt trevlig och positivt inställd till allt jobb, väldigt ambitiös
¤Hoppar trevligt, tillräckligt bra för att gå runt en bana på en meter utan problem, tävlades upp till 8 års ålder i fälttävlan
¤162 cm
¤Känslig (kan hoppa till för ljud, känslig för ben och tygeltag), men precis lagom känslig för min smak; aldrig dum eller okontaktbar vid uteritter tex
¤Lätt i typen
¤Inte så bra exteriör tyvärr, benställningen kunde varit bättre tex.
¤Allsidig häst som rör sig trevligt helt enkelt

Vad jag vill ha i avkomman:
¤Liiiite större; 163-164 cm helst
¤Behålla gångarterna (och om möjligt förbättra ytterligare)
¤Behålla det trevliga, positiva temperamentet, får gärna vara känslig med lite nerv, men inte "skarp"
¤Kunna hoppa för husbehov (som stoet typ), men behöver inte vara någon stjärna
¤Bättre exteriör; något längre rygg och bättre benställning
¤Blivande dressyrhäst som skall kunna gå medelsvår

Så ja; har någon förslag? Letar väl efter en gångartshingst som inte är för stor med bra exteriör och temperament, vars avkommor även hoppar hyffsat, och som har bra dräktighet också kanske?

Det enda jag hittat som varit av intresse hittills har varit Dalwhinnie. Det var den första på dressyrindex som inte bara var tillgänglig för fryst. Har ju fått över genomsnitt på ben och typ + att det verkar finnas avkommor som kan hoppa också. Men vill ju ha ett par alternativ! :p
Trav_zpsn5gnmuyq.jpg

Uppstllning_zpsaufkmrd1.jpg


Galopp_zpsp0m02hgo.jpg


Framifrn_zpsoljp7nuh.jpg


Bakifrn_zpstowxdnlc.jpg


Kass%20hoppbild_zpspcsefqms.jpg
 
Senast ändrad:
Tittade lite på Sir Oldenburg och två frågor dyker upp:

1. Har han inte väldigt kort rygg? Eller är det jag som inbillar mig? Står inget om det i omdömet...
2. "Hovar med understuckna trakter" - Vad betyder det?? Är det bra eller dåligt?
 
Tittade lite på Sir Oldenburg och två frågor dyker upp:

1. Har han inte väldigt kort rygg? Eller är det jag som inbillar mig? Står inget om det i omdömet...
2. "Hovar med understuckna trakter" - Vad betyder det?? Är det bra eller dåligt?
1.Nej
2. Dålig hovslagare
 
Dalwhinnie har inte den bästa fertiliteten, bara 50 % dräktiga förra året.
Men det är en mycket fin hingst.
Titta på hans systerson Springbank II VH som finns på ensto-licens.
Fler förslag:
Zuidenwind
och ett par unghingstar
Demand
Ironman H
Zafferano
 
Dalwhinnie har inte den bästa fertiliteten, bara 50 % dräktiga förra året.
Men det är en mycket fin hingst.
Titta på hans systerson Springbank II VH som finns på ensto-licens.
Fler förslag:
Zuidenwind
och ett par unghingstar
Demand
Ironman H
Zafferano

Åh, gris också. Alltid en hake. Bor i UK dessutom så antar att varenda liten spermie kommer att döden dö på vägen hit då... :(

Då jag inte är så erfaren avelsmässigt och bara har ett sto känner jag att jag kanske inte vill vara så experimentell första gången iaf. Så vill nog hålla mig till mer beprövade hingstar.

Zuidenwind noteras!
 
Mr Vain G?Väldigt bra typ har både gång och hopp.Vad är det för fullblod på mödernet?

Tittade på Mr Vain, men vågar inte använda något med kort rygg, har redan ganska kort rygg. Är rädd för ryggproblem iom fullblodet i henne...

Glömde visst det och kan inte ändra första inlägget nu... Men det är alltså engelskt fullblod. Morfar heter "Killer Instinct". Hittar inga bilder tyvärr, bara massa resultat från lopp haha!
 
@Stina12 Nu vet jag ingenting om hur det funkar med dressyravel i UK, men finns det inga hingstar där? Tänker just eftersom det är ett maidensto och då kan det förstås vara en fördel med färsk semin, skick är alltid lite osäkert hur en än gör. Om du väljer svenskstationerad hingst så kolla också att det är möjligt att skicka till UK. Kan inte regelverk kring utlandsskicken, men har för mig att hingstarna måste stå på godkänd EU-station. (Kom också på att Brexit kanske påverkar, men månne inte än?)

När det kommer till hingsttips hade jag valt nåt som verkar lämpligt att lämna ribara trevliga hästar. Sir Oldenburg tycker jag var ett väldigt trevligt tips. Zafferano hyllas för sitt härliga psyke och har även en 8a på benen. Eller varför inte Dragon Welt, han borde passa på fullblod tänker jag och han verkar vara som rent guld att rida på!
 
Tack för era svar och ideer! :)

Än så länge är vi kvar i EU, och ingenting kommer hända över sommaren som påverkar detta. Men ska absolut ha koll på EU-station.
 
@Stina12 Nu vet jag ingenting om hur det funkar med dressyravel i UK, men finns det inga hingstar där? Tänker just eftersom det är ett maidensto och då kan det förstås vara en fördel med färsk semin, skick är alltid lite osäkert hur en än gör. Om du väljer svenskstationerad hingst så kolla också att det är möjligt att skicka till UK. Kan inte regelverk kring utlandsskicken, men har för mig att hingstarna måste stå på godkänd EU-station. (Kom också på att Brexit kanske påverkar, men månne inte än?)

När det kommer till hingsttips hade jag valt nåt som verkar lämpligt att lämna ribara trevliga hästar. Sir Oldenburg tycker jag var ett väldigt trevligt tips. Zafferano hyllas för sitt härliga psyke och har även en 8a på benen. Eller varför inte Dragon Welt, han borde passa på fullblod tänker jag och han verkar vara som rent guld att rida på!

Tack för ditt svar.

Jo visst finns det hingstar här med. Dock är kvaliten lite sådär på dressyrsidan. Alla jag känner som satsar på seriös gångartsavel tar hingstar på kontinenten. På hoppsidan är förutsättningarna bättre.

En tanke som dykt upp är om man kan ta en hingst på kontinenten och försöka och kanske ha en "back up" -hingst här i landet. Som man tar om det inte tagit sig efter säg 2-3 försök. Men kanske blir jättedyrt...

Tack för hingstförslag, ska kolla! :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 883
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 458
Senast: Karoliten
·
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
15 023
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 993
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp