Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, mitt sto är en sån. Tror hon kan få igång vilken halvdöd valack som helstTycker inte ens de behöver vara hingstiga. Dyker ”rätt” sto upp kan den mest beskedliga valack plötsligt bli hingstig. Har sett det många gånger och varje gång är ägarna lika förvånade.
Detta är min erfarenhet också, att stona kan vara värst. Jag har sett två ston ryka ihop om en valacks gunst och den stackars valacken stod i mitten och fattade ingenting. Och det kom helt ur det blå, de hade gått ihop i en större flock med fler ston o valacker i flera veckor.Och vissa ston kan inte gå med valacker.
Mitt gamla sto gick i blandflock i många år, men plötsligt gick det inte längre. Hon uppvaktade valacker som aldrig sett åt ston tidigare.
När jag senare sökte lösdrift åt henne blev flera ägare till valacker nästan kränkta när jag påpekade att jag inte ville ha blandflock. Som att det skulle vara deras fel hur hästen betedde sig.
Om jag ger förslaget att veterinärkolla hästen som en möjlighet att kunna stanna. Om det nu skulle visa sig vara något veterinärt som ligger bakom.varför skulle de betala för en veterinärundersökning för att hästen beter sig som många andra valacker?![]()
Men vad är det som skulle förändras bara för att den kollas av veterinär? Även om dom hittar anledningen till att hästen är som den är så förändrar ju inte det problemet. Problemet är ju inte något som behöver veterinär hjälp utan hästen behöver bara en vänner som är valacker helt enkelt.Om jag ger förslaget att veterinärkolla hästen som en möjlighet att kunna stanna. Om det nu skulle visa sig vara något veterinärt som ligger bakom.
Alternativet är att den inte kan stå kvar.
Jag menar ju såklart att om de hittar något som går att åtgärda!Men vad är det som skulle förändras bara för att den kollas av veterinär? Även om dom hittar anledningen till att hästen är som den är så förändrar ju inte det problemet. Problemet är ju inte något som behöver veterinär hjälp utan hästen behöver bara en vänner som är valacker helt enkelt.
Eller menar du att dom kan stanna om hästen kollas av veterinär oavsett vad dom hittar eller inte hittar?
Men vilka prover är det du tänker på som går att göra någonting åt? Ifall hästen är en klapphingst? För som sagt, oavsett vad proverna visar så är ju hästen som den är. Hästen fungerar med hästar när dom inte brunstar osv och börjar såhär under denna tiden på året, det är en fullkomligt normal valack helt enkelt.Jag menar ju såklart att om de hittar något som går att åtgärda!
Hittar de inget som går att åtgärda kan den ju inte stanna.
Vilken konstig fråga.
Dessa prover hade ju inte funnits om det inte fanns någon mening alls med att ta dem.
Dessutom kan det finnas andra orsaker till plötsligt förändrat beteende, såsom ex smärta.
Det är nog också mångas erfarenhet att det ibland inte fungerar, eller att det går bra tills det inte gör det längre. De allra flesta har nog också varit med om valacker där det inte går och de är nog oftast inte något fel på hästarna.Tillägg till tråden:
Om man läser här får man känslan av att valacker aldrig kan gå med ston, men en tråd som heter ”hingstig valack” drar ju automatiskt uppmärksamhet från de som har/haft problem med detta.
Faktum är dock att det allra vanligaste är att det funkar utan några som helst problem, för de allra flesta valacker, genom hela livet.
De allra flesta stall med flock har blandflockar.
100 % av de stall jag har stått i genom åren har haft blandflockar. 100 % av de som har stått i mitt stall har förväntat sig blandflock/inte förväntat sig uppdelat. 100 % av de stall jag känner till i min stad med omnjed har blandflockar. Av de som har hästar i flock.
Ja, jag vet att jag nu drar det till en extrem men jag kan ändå inte låta bli. Faktum är att de allra flesta människor skulle klara sig utmärkt genom livet utan att använda bilbälte. De flesta är dock medvetna om riskerna och utsätter sig därför inte för det.Faktum är dock att det allra vanligaste är att det funkar utan några som helst problem, för de allra flesta valacker, genom hela livet.
I staden jag bor nu vet jag åtminstone tre anläggningar med rejäla lösdrifter som har uppdelat, och även två större ridskolor. Så häromkring finns det flera ställen så din statistik är iaf inte applicerbar överallt.De allra flesta stall med flock har blandflockar.
100 % av de stall jag har stått i genom åren har haft blandflockar. 100 % av de som har stått i mitt stall har förväntat sig blandflock/inte förväntat sig uppdelat. 100 % av de stall jag känner till i min stad med omnjed har blandflockar. Av de som har hästar i flock.
Skulle nog inte säga att det allra vanligaste är att dom kan gå i blandflock faktiskt, alla stall med blandflock har mer eller mindre nångång råkat ut för en häst som betäcker eller ger sig på dom andra hästarna. Det är ju dom som fungerar som står kvar och visst då kan man få intrycket att "alla" stall med blandflock omkring än har fungerande flockar och alltid haft.Tillägg till tråden:
Om man läser här får man känslan av att valacker aldrig kan gå med ston, men en tråd som heter ”hingstig valack” drar ju automatiskt uppmärksamhet från de som har/haft problem med detta.
Faktum är dock att det allra vanligaste är att det funkar utan några som helst problem, för de allra flesta valacker, genom hela livet.
Det är inte ett faktum det är din erfarenhet. Jag har en annan erfarenhet och den erfarenheten gör att jag undviker in i det längsta att släppa ihop sto och valack.Tillägg till tråden:
Det är intressant! En kompis t mig har ett gammalt halvblodssto. Hon har stått i stall med hingstar och gått i angränsande hagar till hingstar samt haft valack-kompisar.Och vissa ston kan inte gå med valacker.
Mitt gamla sto gick i blandflock i många år, men plötsligt gick det inte längre. Hon uppvaktade valacker som aldrig sett åt ston tidigare.
När jag senare sökte lösdrift åt henne blev flera ägare till valacker nästan kränkta när jag påpekade att jag inte ville ha blandflock. Som att det skulle vara deras fel hur hästen betedde sig.
Gå in på valfri stallplatssida och se själv hur många som skriver att det är separat sto- och valackhage. Eller hur många som söker som skriver att deras häst bara kan gå i könsuppdelad hage. Klar minoritet och min erfarenhet är att det speglar verkligheten.Det är inte ett faktum det är din erfarenhet. Jag har en annan erfarenhet och den erfarenheten gör att jag undviker in i det längsta att släppa ihop sto och valack.
Som sagt min erfarenhet är en annan än din.Gå in på valfri stallplatssida och se själv hur många som skriver att det är separat sto- och valackhage. Eller hur många som söker som skriver att deras häst bara kan gå i könsuppdelad hage. Klar minoritet och min erfarenhet är att det speglar verkligheten.
Gå in på valfri stallplatssida och se själv hur många som skriver att det är separat sto- och valackhage. Eller hur många som söker som skriver att deras häst bara kan gå i könsuppdelad hage. Klar minoritet och min erfarenhet är att det speglar verkligheten.