Hingstig valack

Bukefalos 30 år!

Instämmer med de flesta andra vissa valacker kan knte gå med ston. Tror att även veterinären säger att alla valacker kan inte gå med ston, utan att det är något fysiskt fel på dem.

Och vissa ston kan inte gå med valacker.
Mitt gamla sto gick i blandflock i många år, men plötsligt gick det inte längre. Hon uppvaktade valacker som aldrig sett åt ston tidigare.

När jag senare sökte lösdrift åt henne blev flera ägare till valacker nästan kränkta när jag påpekade att jag inte ville ha blandflock. Som att det skulle vara deras fel hur hästen betedde sig.

Tycker inte ens de behöver vara hingstiga. Dyker ”rätt” sto upp kan den mest beskedliga valack plötsligt bli hingstig. Har sett det många gånger och varje gång är ägarna lika förvånade.
Ja, mitt sto är en sån. Tror hon kan få igång vilken halvdöd valack som helst😅

• Haha
Reactions: Bee
Mitt gamla sto gick i blandflock i många år, men plötsligt gick det inte längre. Hon uppvaktade valacker som aldrig sett åt ston tidigare.

När jag senare sökte lösdrift åt henne blev flera ägare till valacker nästan kränkta när jag påpekade att jag inte ville ha blandflock. Som att det skulle vara deras fel hur hästen betedde sig.
Detta är min erfarenhet också, att stona kan vara värst. Jag har sett två ston ryka ihop om en valacks gunst och den stackars valacken stod i mitten och fattade ingenting. Och det kom helt ur det blå, de hade gått ihop i en större flock med fler ston o valacker i flera veckor.

Jag är helt anti blandflock. Det kan absolut plötsligt bli stök i separerade flockar också, men blandflock ökar helt klart risken för problem förr eller senare är min erfarenhet.

Efter flytt till nytt stall började min valack, som tidigare gått i blandflock i flera år helt utan problem, klättra på brunstiga ston som backade upp mot honom. Det började ca 3-4 veckor efter inflytt har jag för mig.

Vi gav det några månader där han fick gå i egen hage jämte flocken i förhoppning om att alla parter skulle, jag vet inte, magiskt vänja sig vid varandra? Det känns väldigt naivt i efterhand. Han och de 3 tre (!) ston som brunstade mot honom fick alla munkpeppar under den tiden, utan särskilt resultat. Det gick aldrig att släppa ihop igen, vid försök kom det alltid fram något sto och brunstade framför honom varpå att han förr eller senare försökte klättra.

Tilläggas bör att han i övrigt inte var ett dugg hingstig, som i utåtagerande. Vid tillfällen han varit påväg att klättra kunde jag säga ”Nej” så slutade han, inga problem att leda honom iväg från de brunstiga stona helt och totalt odramatiskt etc.

Det kändes jättetråkigt förstås att söka nytt stall men det fanns inte utrymme att dela flocken och då är det ju som det är. Hade min dessutom haft ett mer utåtagerande hingst-beteende med stressen det medföljer hos hästen hade jag flyttat omgående. Det finns liksom ingen anledning att inte göra det, för allas bästa.

Om jag var du hade jag definitivt sagt upp hyresgästen.

varför skulle de betala för en veterinärundersökning för att hästen beter sig som många andra valacker? 🤷‍♀️
Om jag ger förslaget att veterinärkolla hästen som en möjlighet att kunna stanna. Om det nu skulle visa sig vara något veterinärt som ligger bakom.

Alternativet är att den inte kan stå kvar.

Behöver inte bara vara mellan valack å ston det kan blir stökigt. Morbror hade en hingst som gick med valack helt utan problem, tills vi köpte en kallblodsvalack 😅 hade sett den hingsten betäcka sto, men han va typ mer besatt av våran valack 🙈 så han fick flytta från oss. Kom springandes till stängslet varje gång jag red förbi där han hamnade 😅

Om jag ger förslaget att veterinärkolla hästen som en möjlighet att kunna stanna. Om det nu skulle visa sig vara något veterinärt som ligger bakom.

Alternativet är att den inte kan stå kvar.
Men vad är det som skulle förändras bara för att den kollas av veterinär? Även om dom hittar anledningen till att hästen är som den är så förändrar ju inte det problemet. Problemet är ju inte något som behöver veterinär hjälp utan hästen behöver bara en vänner som är valacker helt enkelt.

Eller menar du att dom kan stanna om hästen kollas av veterinär oavsett vad dom hittar eller inte hittar?

Jag hade en valack som gick i blandflock och det gick hur bra som helst till ett särskilt sto flyttade in. Han blev helt knäpp, gick knappt att ha dom i stallet samtidigt. Stoet togs bort efter ett tag och då återgick han till att vara sitt vanliga jag igen men jag vågade inte ha honom i blandflock igen.

Jag hade inte heller velat bekosta ett vetrinärbesök. Känns inte som det skulle leda till något mer än ”separera dom” och det kunde jag ju lista ut själv.

Men vad är det som skulle förändras bara för att den kollas av veterinär? Även om dom hittar anledningen till att hästen är som den är så förändrar ju inte det problemet. Problemet är ju inte något som behöver veterinär hjälp utan hästen behöver bara en vänner som är valacker helt enkelt.

Eller menar du att dom kan stanna om hästen kollas av veterinär oavsett vad dom hittar eller inte hittar?
Jag menar ju såklart att om de hittar något som går att åtgärda!
Hittar de inget som går att åtgärda kan den ju inte stanna.
Vilken konstig fråga. 🤔

Dessa prover hade ju inte funnits om det inte fanns någon mening alls med att ta dem.
Dessutom kan det finnas andra orsaker till plötsligt förändrat beteende, såsom ex smärta.

Tillägg till tråden:
Om man läser här får man känslan av att valacker aldrig kan gå med ston, men en tråd som heter ”hingstig valack” drar ju automatiskt uppmärksamhet från de som har/haft problem med detta.

Faktum är dock att det allra vanligaste är att det funkar utan några som helst problem, för de allra flesta valacker, genom hela livet.
De allra flesta stall med flock har blandflockar.
100 % av de stall jag har stått i genom åren har haft blandflockar. 100 % av de som har stått i mitt stall har förväntat sig blandflock/inte förväntat sig uppdelat. 100 % av de stall jag känner till i min stad med omnjed har blandflockar. Av de som har hästar i flock.

Jag menar ju såklart att om de hittar något som går att åtgärda!
Hittar de inget som går att åtgärda kan den ju inte stanna.
Vilken konstig fråga. 🤔

Dessa prover hade ju inte funnits om det inte fanns någon mening alls med att ta dem.
Dessutom kan det finnas andra orsaker till plötsligt förändrat beteende, såsom ex smärta.
Men vilka prover är det du tänker på som går att göra någonting åt? Ifall hästen är en klapphingst? För som sagt, oavsett vad proverna visar så är ju hästen som den är. Hästen fungerar med hästar när dom inte brunstar osv och börjar såhär under denna tiden på året, det är en fullkomligt normal valack helt enkelt.

Jag förstår att man inte vill betala en veterinärutredning på en häst som beter sig som en häst, vissa valacker har mer driv än andra helt enkelt. Det är en personlighetsgrej också.

Om det är smärta så hade ju inte just brunstiga ston satt igång det, ni har ju en röd tråd i hästens beteende som är väldigt tydlig tycker jag. Hade hästen betett sig såhär mot allt och alla så ja då hade det kunnat vara smärtrelaterat men det är ju inte så det är.

Tillägg till tråden:
Om man läser här får man känslan av att valacker aldrig kan gå med ston, men en tråd som heter ”hingstig valack” drar ju automatiskt uppmärksamhet från de som har/haft problem med detta.

Faktum är dock att det allra vanligaste är att det funkar utan några som helst problem, för de allra flesta valacker, genom hela livet.
100 % av de stall jag har stått i genom åren har haft blandflockar. 100 % av de som har stått i mitt stall har förväntat sig blandflock/inte förväntat sig uppdelat. 100 % av de stall jag känner till i min stad med omnjed har blandflockar. Av de som har hästar i flock.
Det är nog också mångas erfarenhet att det ibland inte fungerar, eller att det går bra tills det inte gör det längre. De allra flesta har nog också varit med om valacker där det inte går och de är nog oftast inte något fel på hästarna.
Fick jag välja hade jag absolut valt uppdelad flock. Men vi har en valack och det funkar än så länge. Ett av mina ston är däremot knäpp. Ja ibland är det inte helt enkelt.

Ja, jag vet att jag nu drar det till en extrem men jag kan ändå inte låta bli. Faktum är att de allra flesta människor skulle klara sig utmärkt genom livet utan att använda bilbälte. De flesta är dock medvetna om riskerna och utsätter sig därför inte för det.
I staden jag bor nu vet jag åtminstone tre anläggningar med rejäla lösdrifter som har uppdelat, och även två större ridskolor. Så häromkring finns det flera ställen så din statistik är iaf inte applicerbar överallt.

Tillägg till tråden:

Skulle nog inte säga att det allra vanligaste är att dom kan gå i blandflock faktiskt, alla stall med blandflock har mer eller mindre nångång råkat ut för en häst som betäcker eller ger sig på dom andra hästarna. Det är ju dom som fungerar som står kvar och visst då kan man få intrycket att "alla" stall med blandflock omkring än har fungerande flockar och alltid haft.

Sen är hästar hästar, en häst kan fungera i blandflock i 15 års tid och sen kommer det "den där" hästen som sätter igång allting. Alla stoägare vars ston som kom in i min hästs flock sa att dom aldrig nånsin brunstat, räckte med en blick på min valack så gick dom stona igång. Detsamma kan hända med valacker, det finns dom som fungerar i åratal tills det kommer ett sto som av nån anledning väcker nånting i dom.

Jag har i mitt liv i alla stall jag stått i bara varit med om ett stall som haft blandflock, det är häromkring väldigt få stall som har av förståeliga skäl. Det är svårt att få det att fungera som det är med begränsade ytor och hästar med stora egna personligheter som ska fungera och trivas. Har man blandflock och ingen valack eller sto går på ett triggar någon annan så har man tur skulle jag säga.

Tillägg till tråden:

Det är inte ett faktum det är din erfarenhet. Jag har en annan erfarenhet och den erfarenheten gör att jag undviker in i det längsta att släppa ihop sto och valack.

Det är intressant! En kompis t mig har ett gammalt halvblodssto. Hon har stått i stall med hingstar och gått i angränsande hagar till hingstar samt haft valack-kompisar.
Stoet har typ aldrig visat brunst, den gången hon visste att stoet brunstade såg hon det på hingstarna, inte stoet.
Stoet flyttar, samma sak där. Visar ingenting.
Sen kommer min unghäst, valack. Som är helt ointresserad av tjejer. Bang sa det, så ställer stoet upp sig för min valack, hon kissar överallt, han försöker ”värja sig” men hon bokstavligen backar in i honom.
Såklart började det då röra sig i hans huvud och kropp.

Det är inte ett faktum det är din erfarenhet. Jag har en annan erfarenhet och den erfarenheten gör att jag undviker in i det längsta att släppa ihop sto och valack.
Gå in på valfri stallplatssida och se själv hur många som skriver att det är separat sto- och valackhage. Eller hur många som söker som skriver att deras häst bara kan gå i könsuppdelad hage. Klar minoritet och min erfarenhet är att det speglar verkligheten.

Gå in på valfri stallplatssida och se själv hur många som skriver att det är separat sto- och valackhage. Eller hur många som söker som skriver att deras häst bara kan gå i könsuppdelad hage. Klar minoritet och min erfarenhet är att det speglar verkligheten.
Som sagt min erfarenhet är en annan än din.

Jag gick in och kollade för mitt län och samtliga med flock har uppdelat mellan ston och valacker.
Det är min erfarenhet från de stall jag stått i också om det inte varit någon hästägare med flera hästar som haft sina tillsammans.

Mitt sto går med en gammal valack och det går bra, vi söker efter en häst till och kravet är att det är ett sto.
Samma om jag skulle flytta till annat stall, då har jag kravet att är det flera hästar i hagen ska det bara vara ston.

Liknande trådar

• Häst ”besatt” av annan häst.
  • Hjälp med tyda beteende
  • Gasig häst
  • Irländsk import och beteende

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat