Hingstig valack

Bukefalos 30 år!

Gå in på valfri stallplatssida och se själv hur många som skriver att det är separat sto- och valackhage. Eller hur många som söker som skriver att deras häst bara kan gå i könsuppdelad hage. Klar minoritet och min erfarenhet är att det speglar verkligheten.
Fast är det verkligen så vanligt att ens skriva ut i annonser? När jag letade stallplatser så nämnde jag nog aldrig huruvida jag ville ha separat eller blandflock alls, det pratades om när jag var där för jag tog nog också för givet lite att det bör stå i annonsen om blandflock är det enda som finns.

Kan det vara så att du ser mer annonser med folk som vill ha blandflock och tänker på det för att du själv vill ha blandflock? Man ser ju och lägger oftast märke till det man vill se.

Huruvida hästägaren skriver att deras häst "fungerar med allt och alla" ska man ta med en nypa salt tycker jag, hästar kan förändras otroligt beroende på med vilka individer dom går med, det går aldrig att veta att ens häst fungerar med vissa flocksammansättningar. Ibland går det och ibland inte.

Jag gick in och kollade för mitt län och samtliga med flock har uppdelat mellan ston och valacker.
Det är min erfarenhet från de stall jag stått i också om det inte varit någon hästägare med flera hästar som haft sina tillsammans.

Mitt sto går med en gammal valack och det går bra, vi söker efter en häst till och kravet är att det är ett sto.
Samma om jag skulle flytta till annat stall, då har jag kravet att är det flera hästar i hagen ska det bara vara ston.
Jag gjorde samma och vi bor helt klart inte i samma län. ;) En annons hade specificerat kön och det var hingstbete. En annan hade plats för två valacker i en lösdrift med tre valacker och ett sto. Oklart varför, men då är det ju fortfarande blandflock.

Jag säger alltså inte att jag tycker att alla ska ha blandflock! Jag har full förståelse för att folk väljer att dela upp och framför allt om man har haft dåliga erfarenheter! Jag säger bara att jag tror att blandflock är vanligast. Jag pratar också om mindre inackorderingar med flock och lösdrift i synnerhet. Inte större anläggningar.

Tillägg till tråden:
Om man läser här får man känslan av att valacker aldrig kan gå med ston, men en tråd som heter ”hingstig valack” drar ju automatiskt uppmärksamhet från de som har/haft problem med detta.

Faktum är dock att det allra vanligaste är att det funkar utan några som helst problem, för de allra flesta valacker, genom hela livet.
De allra flesta stall med flock har blandflockar.
100 % av de stall jag har stått i genom åren har haft blandflockar. 100 % av de som har stått i mitt stall har förväntat sig blandflock/inte förväntat sig uppdelat. 100 % av de stall jag känner till i min stad med omnjed har blandflockar. Av de som har hästar i flock.

För mig tog det ca 25 år med hästar privat och professionellt innan jag hade egen upplevelse av valack som plötsligt klättrar. Och då var det alltså en valack som gått med ston (också under brunst) och aldrig varit ett dugg intresserad.
Så jag har mycket lång ”100%” erfarenhet av att blandflock funkar fint, tills det inte gjorde det. Jag kommer inte sätta min valack i blandflock igen även om det är möjligt att han inte nödvändigtvis reagerar på ston igen, det finns för mig ingen anledning.

Jag ser liksom ingen generell nackdel med att ha separata sto- och valackflocker, och kommer nog fortsätta med separat flock även med kommande häst/ar. Enda anledningen till att det skulle kunna bli en nackdel är väl om man själv har både sto och valack samt begränsat med mark för två flockar.

Jag är skeptisk till blandflock då jag vet vad som kan hända.
Mitt sto har gått i 'blandflock' från att hon var 3 till 14, flock med brorsan. Det var inga problem men jag höll noggran koll i början, då även mamma var med i bilden. När jag bytte stall var det delade flockar. Förra sommaren släpptes så 2 ston, inte mitt, och 2 valacker ihop och det fungerade perfekt. Tiil hösten flyttade ena stort och mitt gick in i hagen, fortfarande inga problem.
Nu under våren försvann ett,sto och en valack ock 2 nya pojkar släpptes in. Det sket sig, vilket jag misstänkte innan. Mitt sto är kär i en av de valackerna, min pojke vaktar sin syster och den tredje valacken bestämde att han ägde mitt sto. Dynamiken i flocken var inte lysande. Vid första brunsten blev det värre och jag tror att den tredje valacken klättrade då hon hade ett sår på höften.
Givetvis går de inte tillsammans längre. Tack och lov har det flyttat in ett nytt sto (den som flyttade förra hösten) så nu är det separata hagar. Om det inte skulle fungera bland pojkarna så kan min gå över till stona men det ser tack och lov ut att fungera när konflikterna om mitt sto försvann. Det enda trista är att min pojke är ledsen över att syrran inte går med honom.

Liknande trådar

• Häst ”besatt” av annan häst.
  • Hjälp med tyda beteende
  • Gasig häst
  • Irländsk import och beteende

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!