Kul med lite förslag att titta vidare på.
Har fått direkt av @Equilina att välja en fux pga gulanlaget :D

Jag tycker ju Humlan har jättefin färg så jag vill gärna ha en guling till om möjligt.
 
Jag har ett sto dräktigt med Centaurus nu och jag vill bara påpeka att han faktiskt är 167 cm hög nu. :D
Ja då är han kanske inte lämplig. Lämnar han stort? Själv tycker jag ju att 167 är en fin fin storlek på häst (ja de där centimetrarna spelar roll). I mina ögon växte han i och med att han är större. Hoppas det blir en fin fölsing!
 
Ja då är han kanske inte lämplig. Lämnar han stort? Själv tycker jag ju att 167 är en fin fin storlek på häst (ja de där centimetrarna spelar roll). I mina ögon växte han i och med att han är större. Hoppas det blir en fin fölsing!
Jag tror han lämnar i sin egen storlek. Stoet som väntar föl med honom är 170 cm så förväntar mig över 165 iaf.
Tack! Vi hoppas på det.
 
Jag är så himla sugen på att ta ett föl längre fram.
Har ett väldigt trevligt sto med många bra egenskaper. Hon har det mesta jag vill ha i en häst och inga direkta nackdelar rid och hanteringsmässigt.

Hon är e Quite Easy - Bernstein, född 2005 och ca 163 cm.

Jag vill ha en häst i samma storlek. Stoet har väldigt milt humör, är snäll och okomplicerad på alla vis. Mjuk av naturen och lätt att rida.
Jag är mest intresserad av hoppning och lite fälttävlan på lägre nivå.
Vill ha en hingst med bra, reglerbar galopp, inte för stor, fint temperament ut
DSC_0030_zpszjzxqkf0.jpg
[/URL][/IMG] an massa nerv.
Vem skulle ni ha valt?

Jag säger också Hip Hop, planerar att betäcka med honom nästa år och har lite samma kriterier som du.
Annars kanske Fighting Alpha? Grannen har en liten fuxkille efter honom som är lugnet själv.
Om det inte måste vara en hopphingst kanske Luxus passar in? Fux, bra temperament och hoppar ganska bra vad jag har hört?
 
Jag gillar dina kriterier, det är så jag hade valt om jag varit i din situation.

Hasard - är jag väldigt förtjust i, lite väl stor med det vägs upp av att han är fux ;)

Andra förslag med rätt storlek, bra prestationer, bra huvud och stam: Fighting Alpha, Iowa, King Louie, New Balance

Sen är jag även förtjust i Niveau, men han är lite stor

Min absoluta favorit är dock Chili Morning :love:, men han är definitivt för stor
 
Jag gillar dina kriterier, det är så jag hade valt om jag varit i din situation.

Hasard - är jag väldigt förtjust i, lite väl stor med det vägs upp av att han är fux ;)

Andra förslag med rätt storlek, bra prestationer, bra huvud och stam: Fighting Alpha, Iowa, King Louie, New Balance

Sen är jag även förtjust i Niveau, men han är lite stor

Min absoluta favorit är dock Chili Morning :love:, men han är definitivt för stor

Ja, tanken är att få fram en bra hobbyhäst. Kan jag sen av någon anledning inte behålla tror jag inte att den blir svårsåld. Om den nu inte blir helt galen men det vet man ju aldrig :p
Stoet är bra, ingen tvekan om den saken och det är ju åtminstone en bra början.
 
Jag fick en Hasardfölis för 3 veckor sedan - han visar redan att han är en speedhäst! Jämfört med gångartfölisen han går med så är han extremt kvick.
 
Jag är inte heller förtjust i Canterbury och förstår att du vill välja bort honom.
Har ditt sto haft föl innan?
Vill du ha en gul så leta efter en häst med gulanlag. Om jag inte minns helt fel så har väl Minotauros gulanlag?
Jag tycker att Fetcher N och Hasard ser lite ut som den äldre modellen eller vad man ska säga. Det är inte fult men du kanske vill hänga med i och få fram en lite mer modern häst trots den ska vara hobbyhäst till dig?
Har du inte en Feliciano häst också btw? :)

Jag har inte kollat närmre på din hästs stam men tänkte föreslå lite olika hingstar jag själv gillar, både äldre och yngre. Mankhöjden är tagen från Språngrullas info så om det inte stämmer får ni skälla på dem och inte mig :)

Aerline H, 167 cm hög.
Camaro M, 165 cm hög.
Cardento, 172 cm hög (dock blir väl inte hans avkommor så "snygga")
Centaurus, 164 cm hög.
Diero Lux N, 167 cm hög.
Dirco Hästak, 161 cm hög.
Hip Hop, 165 cm hög.
Iowa, 163 cm hög.
Last Liberty, 167 cm hög.
Spender S, 174 cm hög.
Tornesch, 163 cm hög.
 
För att ha gulanlag måste hästen vara gul, det kan inte ligga latent. Minotaurus är inte gul och har alltså inte något gulanlag.
 
Jag är inte heller förtjust i Canterbury och förstår att du vill välja bort honom.
Har ditt sto haft föl innan?
Vill du ha en gul så leta efter en häst med gulanlag. Om jag inte minns helt fel så har väl Minotauros gulanlag?
Jag tycker att Fetcher N och Hasard ser lite ut som den äldre modellen eller vad man ska säga. Det är inte fult men du kanske vill hänga med i och få fram en lite mer modern häst trots den ska vara hobbyhäst till dig?
Har du inte en Feliciano häst också btw? :)

Jag har inte kollat närmre på din hästs stam men tänkte föreslå lite olika hingstar jag själv gillar, både äldre och yngre. Mankhöjden är tagen från Språngrullas info så om det inte stämmer får ni skälla på dem och inte mig :)

Aerline H, 167 cm hög.
Camaro M, 165 cm hög.
Cardento, 172 cm hög (dock blir väl inte hans avkommor så "snygga")
Centaurus, 164 cm hög.
Diero Lux N, 167 cm hög.
Dirco Hästak, 161 cm hög.
Hip Hop, 165 cm hög.
Iowa, 163 cm hög.
Last Liberty, 167 cm hög.
Spender S, 174 cm hög.
Tornesch, 163 cm hög.

Inga föl innan. Jag vill inte hänga med och vill inte ha en ädel långben. Trivs väldigt bra med mina lite mer rejäla hästar.

Stämmer att min andra är efter Feliciano, en valack född 2000 med Solid som morfar. Väldigt trevlig modell som har lätt för sig men på gränsen till för mycket gång för mig
 
För att ha gulanlag måste hästen vara gul, det kan inte ligga latent. Minotaurus är inte gul och har alltså inte något gulanlag.
Du har självklart rätt! Jag vet ju att han inte är gul, blandade ihop det med att jag och vän diskuterade faktiskt gulanlag för några dagar sedan och hon nämnde hon hade hittat en guling till sin dotter och även en fin D-ponny efter Minotaurus så det är där det kommer ifrån
Förlåt för jag blandade ihop det helt
 
Inga föl innan. Jag vill inte hänga med och vill inte ha en ädel långben. Trivs väldigt bra med mina lite mer rejäla hästar.

Stämmer att min andra är efter Feliciano, en valack född 2000 med Solid som morfar. Väldigt trevlig modell som har lätt för sig men på gränsen till för mycket gång för mig

Då har jag faktiskt kollat närmre på hip hop och fetcher n om dessa kan passa ditt lilla sto :)
Har själv också bland annat en feliciano avkomma och gillar också den modellen på hästar, framför allt temperamentet :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 111
Senast: pastejja
·
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 397
Senast: Stina12
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag kom till veckans första hopplektion och såg att jag stod uppskriven på Juvelen så blev jag väl kanske inte helt eld och lågor i...
Svar
0
· Visningar
224
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En enda ridlektion blev det den här veckan, men vilken lektion sen! Jag hade lätt kunnat byta bort minst 5 lektioner på andra hästar mot...
Svar
0
· Visningar
349
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp