Hingstval?

Lupin

Trådstartare
Sitter här och har lite tråkigt och tänkte därför höra om någon kan hjälpa mig välja hingst till mitt sto! Hon är ju bara ett i år, så det handlar om framtida betäckning, efter treårstestet om två år.

Hingsten ska vara godkänt svenskt halvblod. Fullblod godkända för halvblodsaveln är också välkomna! Färgen oviktig förutom att det inte ska vara nån skimmel eftersom mitt sto är skäck. Hingsten ska vara av hoppmodell, med korrekt exteriör och bra gångarter.

Mitt sto då (Danza). Halvblodskorsning med paint-pappa. Möjligen homozygot skäck (test ska göras lite längre fram). Hennes mormor är stambokfört svenskt halvblod ur stofamilj 2 e Gibraltar - Utrillo. Danza själv är stor för sin ålder och kraftigt byggd. Kan nog bli uppemot 165 i alla fall. (Hon kommer från en storväxt tysk paintstam på pappans sida. Hennes paintfarfara är/var 160 cm hög.)

Danza är ok byggd. Högre än hon är lång så att säga. Kort rygg, kraftig bål, kraftiga ledgångar. Normallång hals (kanske liiiite kort? svårt att säga för skäckteckningen ger synvillor) och ganska litet huvud som dock ser större ut pga teckningen. Ngt omarkerad manke. Kraftigt bog- och bakparti. Hon är alltså inte supersnygg men absolut inte ful heller.

Temperamentsmässigt är hon klart över medel! Mycket snäll och social och nyfiken och lättlärd. Hon insisterade tex på att själv kliva upp i lastbilen när hon åkte ner till lösdriften...hon skulle bara på! Sen undersökte hon nyfiket varenda mm inuti. Alltid glad, positiv och med på noterna. Räcker med en gång så fattar hon. Inga konstigheter.

Hyfsade gångarter, rör sig smidigt och lätt, dock ingen stjärna. Bra galopp. Naturlig fallenhet för att hoppa. Hon ska löshoppas, ridas in och anmälas till treårstestet. Sen får vi se! Ska ju bli min framtida ridhäst med sikte på lite hopp och kanske lättare klasser i fälttävlan. Plus avel. Någon framtida avkomma ska dessutom behållas och avlas vidare på.

Förslag anyone? :)
 
Sv: Hingstval?

Tjena! Nja, 88:an är väl inte precis känd för att få bra avkommor med halvblod...
 
Sv: Hingstval?

Inte? Har sett ett par trevliga efter honom med halvblods mödrar. Kanske inga super hoppare. Och då spånar vi vidare då. Skall fundera och återkommer.
 
Sv: Hingstval?

Ahorn kanske? han är ju inget Svenskt halvblod men han är fin! :D
ahorn.jpg
 
Sv: Hingstval?

Får kanske precisera mig....hingstar godkända för svensk halvblodsavel! Ahorn är väl godkänd? Eller?
 
Sv: Hingstval?

Säkerligen trevliga! Men nu är vi ute efter nåt som kan förbättra och gärna förädla och föra vidare/framåt.

Szkopul är ju en av mina stora favoriter tex!
 
Sv: Hingstval?

japp han är godkänd... rider flera avkommer efter honom...
 
Sv: Hingstval?

Var du inte inne på Blue Talk ett tag? Fast det är ju inte att förbättra gångarterna direkt. Bourbon, Nobel eller Majim G kanske? Skall det vara semin eller naturligt? Kanske även hinner att komma något som blir godkänt också innan det är dags.
 
Sv: Hingstval?

Om du gillar hästar med mycket tecken kanske du ska titta på Hellrik e Turban Rose - Darnels. Jättebra teknik över hinder och jättetrevligt temperament. Placerad i 1.30. Står på AI hos ägaren i Stockholmstrakten.
 
Sv: Hingstval?

Visst, det stämmer att jag var inne på Blue Talk. Men då handlade det om hingstval till de andra stona! De som jag sålt (Hancza och xx-stoet).

Nu är det ju min skäckade paint-hbl korsning det gäller, dvs Danza! Har bestämt mig för att betäcka henne efter treårstestet, där vi ska vara med utom tävlan för skoj skull och för att få en bedömning såklart. Du vet ju vem uppfödaren är :angel: och eftersom jag är intresserad av avel så vill jag ta det hela ett (minst!) snäpp uppåt!

Semin eller naturligt kan kvitta i dagsläget. Det blir stoets första betäckning och fölning.

Jo, jag vet att mycket händer på två år! Men jag spånar mest just nu, man får ju utgå från det som finns i dagsläget. Kan kanske ge en vink åt vilket håll jag ska gå fram tills det blir dags? Jag vill vara ute i god tid, inte stå där precis efter treåstestet och välja på bara ett par dagar!
 
Sv: Hingstval?

Hmm, läser i Hingstkalendern att han är stor och massiv. Tror inte jag ska välja en sån hingst med tanke på att mitt sto tillhör den grövre och massivare typen själv! Hon har ju Gibraltar och Utrillo bakom sig och vad jag hört lämnade de både stort och kompakt. Spender S fick bara 35 p och det räcker inte. Jag vill ha en hingst av BRA typ!

Jag vill alltså ha en hingst som förbättrar typen, dvs mot den modernare sporthästtypen, lite lättare/ädlare men utan att förlora storleken.
 
Sv: Hingstval?

Visst gillar jag hästar med mycket tecken! Men, mitt sto är skäck med *mycket* vitt, hon har själv anlag för både overo, tobiano och sabino. Eventuellt är hon dessutom homozygot skäck. Hingsten jag betäcker med behöver inte ha så mycket tecken själv! Risken är väl då att fölet blir nästintill enfärgat vitt...

Hellrik blev väl godkänd förra året? Måste få tag på årets Hingstkalender känner jag...
 
Sv: Hingstval?

Ok, då är jag med. Cuper vet jag att du gillade från korten jag tog på honom, personligen tycker jag inte att han passar Danza. Cortus? Lasandos? Dom jag kan tänka på nu utan att ha hingstkatalogen i handen. Är för lat ljust nu för att springa ner och hämta den. :o
 
Sv: Hingstval?

Måste erkänna att jag inte minns Cuper. :o Var han med på Avelsshowen i höstas när vi var där? Det är möjligt att han inte passar Danza...har ingen aning!

Vad tros om Comefast xx eller Homme d´Honneur xx? Hmm kanske inte Comefast förresten, det står att han är överbyggd och har kort hals. Man ska ju inte dubbla det mindre bra.
 
Sv: Hingstval?

Cuper skickade jag kort på till dig från hingsttåget i tingsryd förra året, så det är förstårligt att du inte kommer ihåg det.
 
Sv: Hingstval?

Hej Hopp!

Jag har ett sto som är u. halvblod. e. quarter.
Hon är 161cm och ganska lågställd och grov. Jag betäckte henne med Lasandos. Nu har jag en femårig vallack efter honom. Han ärvde sin mors korta grova kropp, men lasandos högställdhet, välmarkerade manke, färg och huvud. Jag är helnöjd med resultatet. Jag ville ha en avkomma med hoppinriktning men med lite mer höjd, resning och steg. Min femåring har också ärvt ett bra steg och framförallt är jag glad över att han fick lasandos högställdhet. Han blev inte så hög tyvärr, ca 163cm. Hoppkapaciteten vet jag inte mycket om då han har stått skadad i ett år.
Lycka till!
 

Liknande trådar

H
Övr. Grenar Hej! Detta är en tråd ang fullblod som jag ägt/äger och övriga medlemmars fullblod! Skulle vara intressant med att se bilder och höra...
2
Svar
24
· Visningar
10 894
Senast: Lillelars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp