Hingstvalsfunderingar inför 2019

Men kan jag använda vilken halvblodshingst eller måste jag ta en trakehner?Vad det inte en svenskuppfödd som vann eller fick en godkänd son i trakhner?
 
Hoppas få till betäckning på min efter 3-årstestet! Hon är e. Deodoro - Bernstein - Zinsky xx.
Eftersom pappan är ung och inte har tävlat så mycket så är jag nog inne på att ta något lite mer beprövat även om det är lätt att förälska sig i nya unghingstar. Mål att kunna sälja som föl. Tar gärna emot tips! Bestämmer nog inte helt förrän efter inridning och bedömning men är ju bra att ha lite kandidater.

28619057_10155398997739290_2144929518529750209_o.jpg

Tänkte också BD, kanske tom hans son Bon couer? Förbättra typen och ge lite mer resning fram.
 
Tanken är att få lite mer tryck i ffa traven. Skritten är jättebra och galoppen är väldigt reglerbar. Ang hoppningen så tänker jag att även en dressyrhäst kan hoppa de lägsta klasserna 😉🙂

St Erik? Verkar väldigt trevlig och stabil. Fin mekanik och lagom stor.

Clever Hill q, bra blup på trav och ger inte mankhöjd.
 
Lite kluven inför nästa års avelssäsong.Har mitt ena Fullblod e.Most Welcome ue.Diligo.Funderar på antingen en dressyrhingst (skovens rafael), hopphingst (igen) eller fullblodshingst.Vad är er erfarenhet av dressyrblod på fullblod ?

Min bidde hopphäst. Liksom en del andra dressyr-xx födda det året.
Nämnda Liberace ovanför hade en superfin xx-mamma som fick elit.

Fullbloden har ofta dålig front så tror man ska kolla noga på exteriören. Annars blir de korta, burkiga i nedförsbacke.
 
Tänkte också BD, kanske tom hans son Bon couer? Förbättra typen och ge lite mer resning fram.

Jag har aldrig riktigt fastnat för BD, gillade stammen så var intresserad när jag såg att han skulle komma hit men efter att ha sett honom live flera gånger så, nja. Sedan fick han ju en del avkommor här första året, men jag har inte sett någon av dem som jag fastnat för riktigt heller. Även om det finns fina från Tyskland, som Belantis och Bon Couer. Ska försöka se honom live också och bilda mig lite mer uppfattning om honom!
 
Någon här har kanske lite kloka tankar att bolla - Jag sitter och luskar på reservhingst till nästa år. Har fastnat för Kremlin MD riktigt ordentligt, gillar hans byggnad, smidiga rörelse och förhållandevis bäriga bakben. Men funderar på vad som egentligen ligger bakom? Governor känner jag ju till, och hans möderne. Men Rousseau och United, vad för genetiskt arv hade ni förväntat er från dem? Lite skarphet från Rousseau, men vad mer?

Stoet är fint med fantastisk ridbarhet och ett riktigt ordentligt påskjut, så pass mycket att hon blir lite framtung. Jag vill ha mer bäriga bakben och god galopp med mål att avla potentiella GP-hästar i dressyr.
 
God fortsättning alla :)
I år blir det nog bara 2 ston som ska betäckas.
Adeleine ska jag betäcka om med Dalwhinnie som det ser ut nu (var ju tvungen att ta bort mitt stoföl efter honom i oktober). Tora kallblodsstoet har jag inte bestämt hingst på ännu så där håller jag på att letar och klurar på vad vi ska betäcka henne med.. Varmblodsstoet har jag nästan till 100 % bestämt att inte betäcka i år men har inte bestämt mig ännu :eek:
 
jag har fortfarande ingen aning. Jag vill gärna göra en Kannan till, men det beror verkligen på villkoren. Om det inte blir Kannan så är Cabachon eller Gamelus starka kandidater - de har båda hög dräktighet. Sen är jag förstås väldigt nyfiken på om All Star 5 kommer vara tillgänglig och med vilka villkor - i så fall är han en önskehingst även om jag nog kommer avstå detta år iom att stoet var tom i fjol
 
Jag har nog närmare tio att seminera i år... har påbörjat en lista med spännande kandidater :D. Men det är lite för tidigt än för några närmare beslut tycker jag, vill gärna veta vad vi har på närmre håll/färskt/nya osv först.
 
Jag ska betäcka mitt sto f- 10 e: Business x - Dammen nästa år och jag är så spänd på detta! En skada sätter tyvärr stopp för fortsatt fälttävlanskarriär för henne (skulle kunna försöka en gång till enl. vet, men jag väljer att först ta föl på henne och sen får hon bli dressyrhäst på heltid :cool:). Jag är verkligen inte inne i avelsvängen även fast mitt sto är egen uppfödning, men det var ju ett tag sen (hon är 3e generationen, min mamma köpte hennes mormor), så tips mottages tacksamt!

Jag hade tänkt göra en lista på ca 10 hingstar och sen sålla bort en i taget tills jag har den bästa kandidaten kvar, för att inte snöa in mig direkt på en specifik hingst.
Dock så hände det när jag kom till hingst nr 3 på listan... Cascadello I :love: Jag såg att han nämndes några gånger i en tråd här inne så jag tänkte kolla upp vad det var för något och jag föll pladask!

Men jag försöker ändå hålla ett öppet sinne kring hingstval så kom med tips! Målet är att få fram en optimal fälttävlanshäst som är till mig själv.

Vi hobbyavlar lite för fälttävlan (4e året för oss i år).
Första året fick vi en e Canterbury (stoet har Quidam-blod och fullblod). Vi prövade Crelido men fick inte dräktigt utan bytte till Canterbury då. Avkomman gick breeders i fälttävlan i höstas. Rör sig STORT och hoppar väl. Han kommer jag behålla och har definitivt potential att bli väldigt bra.
Några år senare försökte vi betäcka samma sto med Cascadello I. Tog sig inte och inte heller med Mr Vain. Dock hittades hon död (bara 13 år) på julafton senare samma år, så fanns kanske någon mening med att hon inte tog sig :heart
Köpte ett cardento-xx sto förra året och försökte med Ike men det ville sig tyvärr inte. Nu dräktig med Cooper vd Heffinck. Jag tycker Ike är en fantastiskt fin hingst, kika på den. Någon av de andra namnen kan kanske vara aktuella också för dig. Alla är multitalanger och lätta modeller.


Jag har börjat klura lite inför årets ombetäckning, bla funderar jag på Rhodium. Någon som har info förutom det stationen presenterat? :)
 
Är sugen på att ta fram en welsh partbred till mig själv, i så fall Linner Hedwar eller Tyrrestrup's Highlight.
Vad kul! Jag har också lekt med tanken eftersom jag hade welsh när jag var yngre men för att det ska vara någon mening med det så får jag nog ta upp körningen och stocksläpandet ordentligt igen först.
 
Eventuellt betäcks mitt fullblodssto e.Most Welcome xx ue.Diligo xx med Hurricane Red xx. Beror lite på ekonomin. Annars väntar jag till nästa år och betäcker hennes avkomma e.Gisborne som blir tre då om hon verkar vara ett avelsämne 😃
 
Finns Cristallo II inte kvar i Lövstas program?
På LB stables sida står det att han bara finns på fryst. Någon som vet om han ej kommer att vara tillgänglig i år?
 

Liknande trådar

Avel Hur snabbt efter fölning börjar ni rida era ston? Om de vart ridna under tiden lätt o är något äldre. Mitt sto är 15 och blir hennes...
Svar
11
· Visningar
1 195
Senast: Teilani
·
Övr. Katt Nästa helg ska vi sannolikt hämta hem en ny familjemedlem, en omplacering av en 9-årig ragdoll. Jag och min man har gått i kattplaner...
2
Svar
37
· Visningar
2 422
Senast: cherie
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 175
Senast: Tonto
·
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 714
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Köpa hus
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp