Hingstvalsfunderingar inför 2020

:DJag spetsar lite på Balou de Reventon (Cornet's Balou) som hoppar helt fantastiskt med irländaren Darragh Kenny. Stammen är inte heller så dålig e Cornet Obolensky - Georgia (Balou du Rouet's mamma) Continue (Contender) 😀
 
Ni är tyvärr för sent ute för att buda hem ett strå från Chacco Blue himself :D
Jag försökte hitta vad det slutade på men lyckades inte.
77410981_10157610846283260_2220330072911380480_o.jpg
 
Jag klurar på att ev betäcka mitt fjordsto till sommaren. Kruxet är väl att ingen hingst känns som den perfekta matchningen. Jag vill ha en hingst som har samma utmärkta halsansättning som hon har, men de hingstar som har det är antingen lite för eleganta (19-20 cm i skenbensomfång), för nära släkt eller med enorma gångarter. Då jag redan har bättre gångarter än jag nånsin kommer klara av att rida på stoet, så behöver jag ingen supermover på hingsten.

Sen är jag lite för nostalgisk för mitt eget bästa och får för mig att jag ska ta en hingst som är släkt med min förra valack.

Det lär väl sluta med att jag inte kan bestämma mig alls... :banghead:
Jag som avlar halvblod tycker det låter som fantastiska egenskaper hos hingstar 😂
 
Jag som avlar halvblod tycker det låter som fantastiska egenskaper hos hingstar 😂

Kruxet med för eleganta fjordhästar är ju att jag inte tycker de blir tillräckligt viktbärande. Stoet är på gränsen med sina 21 cm, hennes son har 23 cm och det är mer lagom tycker jag... ;)

Hade varit lättare om jag betäckt för att sälja...
 
Kruxet med för eleganta fjordhästar är ju att jag inte tycker de blir tillräckligt viktbärande. Stoet är på gränsen med sina 21 cm, hennes son har 23 cm och det är mer lagom tycker jag... ;)

Hade varit lättare om jag betäckt för att sälja...
Hur hög fjordhäst tycker du vore optimalt? Jag tänker det kan ju också påverka hur viktbärande de blir. Att avla för att sälja tycker jag känns svårt. Det är så mycket jobb och risker och inte ens när allt går bra så går man plus på det.
 
Hur hög fjordhäst tycker du vore optimalt? Jag tänker det kan ju också påverka hur viktbärande de blir. Att avla för att sälja tycker jag känns svårt. Det är så mycket jobb och risker och inte ens när allt går bra så går man plus på det.

Jag skulle gärna ha en större c-ponny, men det finns få hingstar som lämnar mindre än sig själva och stoet fick en stor avkomma senast. Kan iofs bero på hingsten, som var 138 cm (samma storlek bakåt) men bara lämnar större, men samtidigt har stoet en mamma som är 150 cm och det kan slå igenom...

Stoet själv är 143 cm, hennes enda avkomma är 147 cm och växer fortfarande.
 
Jag skulle gärna ha en större c-ponny, men det finns få hingstar som lämnar mindre än sig själva och stoet fick en stor avkomma senast. Kan iofs bero på hingsten, som var 138 cm (samma storlek bakåt) men bara lämnar större, men samtidigt har stoet en mamma som är 150 cm och det kan slå igenom...

Stoet själv är 143 cm, hennes enda avkomma är 147 cm och växer fortfarande.
Mitt 165 sto verkar lämna gigantiska avkommor och mitt sto på 156 som jag betäckte med en 173 hingst fick ett miniföl. Det är svårt att få rätt storlek på avkommorna 🤪
 
Mitt 165 sto verkar lämna gigantiska avkommor och mitt sto på 156 som jag betäckte med en 173 hingst fick ett miniföl. Det är svårt att få rätt storlek på avkommorna 🤪

Ja... Tror man får vara nöjd att de iaf får "rätt" färg. Men det är det enda jag kan vara säker på, mitt sto är homozygot för brunblack, så jag kan inte få nåt annat (möjligtvis vitblack, men det finns ingen godkänd hingst i avel i Sverige som är vitblack). Skönt att ha en grej mindre att klura över. ;)
 
Jag skulle gärna ha en större c-ponny, men det finns få hingstar som lämnar mindre än sig själva och stoet fick en stor avkomma senast. Kan iofs bero på hingsten, som var 138 cm (samma storlek bakåt) men bara lämnar större, men samtidigt har stoet en mamma som är 150 cm och det kan slå igenom...

Stoet själv är 143 cm, hennes enda avkomma är 147 cm och växer fortfarande.
OT 23 i skenben. 147+. Vettig mamma. Vettig uppfödare...men mums!
 
Jag letar desperat efter en hopphingst till mitt sto som ev ska betäckas redan i år pga skada, planen var eg att tävla henne ett par år till..... Men denna hingst-djungel gör mig knäpp 😝
Kraven är följande:
-Stor eller iaf lämna stort
- Spänstig och kvick
- ridbar
- gärna lite äldre och beprövad
- attraktiv i försäljningssyfte
- INTE ngt med Cornet Obolensky 😬
Förslag?

Idag slog det mig att jag måste använda Dominator Z. Jag tror han kan passa ditt sto också
 
Funderade på om jag skulle starta en egen tråd men tänker att nån även här borde kunna komma på bra förslag :D

Letar efter en dressyrhingst som lämnat lite mindre hästar. Stoet är E: Brentano II- Rotspon och ca 173-174 hög och lämnar stora avkommor.. avkomman född 2016 var 177 på 3-års.. Hon har en 1.5 åring e Furstenball som är 165 nu.
Kollar man mankhöjd på blup så är det ju mest äldre eller hopphingstar som ligger lågt.

Sibelius är given på listan, men finns det nån mer?
Lite obs på kotor, stoets är veka. Vill gärna ha lite Sandro hit i stammen om man kan önska ;) Utlandskick är ok, men inte fryst.
 
Funderade på om jag skulle starta en egen tråd men tänker att nån även här borde kunna komma på bra förslag :D

Letar efter en dressyrhingst som lämnat lite mindre hästar. Stoet är E: Brentano II- Rotspon och ca 173-174 hög och lämnar stora avkommor.. avkomman född 2016 var 177 på 3-års.. Hon har en 1.5 åring e Furstenball som är 165 nu.
Kollar man mankhöjd på blup så är det ju mest äldre eller hopphingstar som ligger lågt.

Sibelius är given på listan, men finns det nån mer?
Lite obs på kotor, stoets är veka. Vill gärna ha lite Sandro hit i stammen om man kan önska ;) Utlandskick är ok, men inte fryst.
Jag är osäker på storleken där, och om han kommer vara tillgänglig 2020, men har själv kikat lite på Total U.S till Rosevelten. Där har du Sandro och Don Schufro på mödernet. Jag hade personligen satt frågetecken på Sibelius till ett sto med Rotspon som morfar, min Rosevelt är rätt vek själv både fram och bak, plus linjeaveln som det blir även om det blir en bit bak.
 
Jag hade inte tänkt att betäcka i år men blir väldigt sugen på att låna ett dressyrsto och betäcka. Blir svårt att välja, tur man har lite tid på sig innan säsongen börjar att nörda ner sig i dressyrhingstar. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 953
Senast: Hazel
·
Avel Har lite funderingar inför nästa vår/sommar att betäcka mitt ena hblsto, min plan är att försöka köra henne till station i maj, då hon...
Svar
3
· Visningar
1 069
Avel Dags att börja spåna inför betäckningssäsongen nästa år. Här kan vi spåna fritt, fråga om råd och lufta alla tankar kring hingstval och...
31 32 33
Svar
658
· Visningar
77 359
Senast: tabac
·
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp