Hingstvalsfunderingar inför 2018

Här läste jag det:
http://www.eurodressage.com/index.p...ns-supreme-schlieckau-70-day-performance-test

Jag griper lite efter halmstrån gällande hoppningen:p

Ingen som vet ngt om storleksförärvningen på Fürstenball och Fursten look? Skulle gärna ta den senare pga priset men behöver ngt som ger storlek då stoet bara är 163

Helt normalt på Fürstenball, varken stort eller litet. Fürsten-Look är för ung för att man skall veta, men jag gissar på att han kommer ligga nära medel på sina avkommors höjd också.
Ville jag främst få upp storleken på avkomman hade jag valt annat blod, men det är bara min utvärdering.
 
Här läste jag det:
http://www.eurodressage.com/index.p...ns-supreme-schlieckau-70-day-performance-test

Jag griper lite efter halmstrån gällande hoppningen:p

Ingen som vet ngt om storleksförärvningen på Fürstenball och Fursten look? Skulle gärna ta den senare pga priset men behöver ngt som ger storlek då stoet bara är 163
Fursteball har ju index och där är det +2 på mig. Dock grundat på mestadels importerade avkommor. Beskrivande linjära indexet ger mkt info, nån vidare hoppförärvare är han nog inte.
 
Jag velar mellan två hingstar till mitt sto nu. Hade nästan bestämt mig men så tittade jag på lite filmer på nätet och blev lite fundersam då den ena hingsten har något lång rygg. Det är två welshcobhingstar jag funderar på.
Avkomman är ju tänkt att bli en trevlig allroundhäst/ponny. Lång rygg tänker jag direkt att det kanske blir problem med att hålla ihop galoppen på den. Den löshoppar fint i alla fall men jag vill ju gärna kunna rida dressyr på den också. Den andra coben har jag inte sett löshoppa men den ser ut att sitta ihop mer i kroppen. Kanske den med lite längre rygg rör sig lite bättre.
Någon som kan råda?
 
Fursteball har ju index och där är det +2 på mig. Dock grundat på mestadels importerade avkommor. Beskrivande linjära indexet ger mkt info, nån vidare hoppförärvare är han nog inte.
Har mest en romantiserad bild av att få en dressyravkomma som iaf hoppar lika bra som mamma häst. För egen del hade jag gärna satt en välgående hopphingst på henne men har ändå landat i att det nog får bli en dressyrhingst.
 
Någon som har koll på welshcob - hingstar ? Jag behöver uppenbarligen lite hjälp här att tänka klart.
Stoet är ganska nätt, runt 140, så jag vill gärna ha en hingst med lite mer massa.
Har fastnat för två hingstar (egentligen fler men avståndet omöjliggör) . Det är Gwynfaes Gomer och så är det Enderleins Golden Flyer.
 
Någon som har koll på welshcob - hingstar ? Jag behöver uppenbarligen lite hjälp här att tänka klart.
Stoet är ganska nätt, runt 140, så jag vill gärna ha en hingst med lite mer massa.
Har fastnat för två hingstar (egentligen fler men avståndet omöjliggör) . Det är Gwynfaes Gomer och så är det Enderleins Golden Flyer.

Kanske @Iglatjarn ?
 
Någon som har koll på welshcob - hingstar ? Jag behöver uppenbarligen lite hjälp här att tänka klart.
Stoet är ganska nätt, runt 140, så jag vill gärna ha en hingst med lite mer massa.
Har fastnat för två hingstar (egentligen fler men avståndet omöjliggör) . Det är Gwynfaes Gomer och så är det Enderleins Golden Flyer.

Vad vet jag om WC-avel men....
Gick bara lite snabbt in på W och C föreningens hemsida och kikade lite. Tyckte Aramis Shooting Star och Blaengwen Dafydd verkade fina och stämma in på dina krav. Större och grövre utan 5 m rygg, verkar lite äldre/välbeprövade, och såg allmänt trevliga ut. Men vad vet jag om WC avel å andra sidan? ;)
 
Jag har också lusläst den sidan. Nu är det ett ungsto och jag kan inte åka alltför långt ifrån Laholm så jag har några att hålla mig till. Gillar Nebo Red Dragon annars men det var väldigt långt dit så jag får skippa honom.
 
Jag har också lusläst den sidan. Nu är det ett ungsto och jag kan inte åka alltför långt ifrån Laholm så jag har några att hålla mig till. Gillar Nebo Red Dragon annars men det var väldigt långt dit så jag får skippa honom.

Då förstår jag lite bättre! Tänkte att du hade möjlighet att åka lite längre osv.
 
Någon som har koll på welshcob - hingstar ? Jag behöver uppenbarligen lite hjälp här att tänka klart.
Stoet är ganska nätt, runt 140, så jag vill gärna ha en hingst med lite mer massa.
Har fastnat för två hingstar (egentligen fler men avståndet omöjliggör) . Det är Gwynfaes Gomer och så är det Enderleins Golden Flyer.

Kan inte hjälpa så mycket, men lite generell input: Iom att hon endast är 3(?) år så skulle jag absolut inte hänga upp mig på att hon är nätt, det kan ändra sig jättemycket på dom nästa 4-5 åren.... Titta på hur hennes föräldrar och eventuella vuxna syskon ser ut istället för att få ett hum om hur mkt massa hon kommer få. :)
 
@Ottisen har du valt hingst än? Slog mig nyss att Sandro Hit’s barn och barnbarn brukar hoppa riktigt trevligt.. om du fortfarande vill ha ngt dressyrstammat. :)
Nää har inte valt än:banghead: tack för tipset! Dessvärre har hon Sandro hit som morfar. Jag vet inte hur lämpligt det är med linjeavel på honom med tanke på temperament?
 
Nää har inte valt än:banghead: tack för tipset! Dessverre har hon Sandro hit som morfar. Jag vet inte hur lämpligt det är med linjeavel på honom med tanke på temperament?

Aha! Säkerligen där hon fått sin hopptalang från då... :D Jag har inte haft någon med dom linjerna själv, så vet inte hur de är i temperamentet. Men blir kanske lite för tät linjeavel att använda en son till honom om han är stoets morfar. :cautious:

Hoppast du hittar «the One» snart!
 
Aha! Säkerligen där hon fått sin hopptalang från då... :D Jag har inte haft någon med dom linjerna själv, så vet inte hur de är i temperamentet. Men blir kanske lite för tät linjeavel att använda en son till honom om han är stoets morfar. :cautious:

Hoppast du hittar «the One» snart!
Jag skrev fel, menade farfar:) men det är kanske sak samma:p Däremot så tror jag att hon har hopptalangen delvis från mamman eftersom alla syskon hoppar hyfsat:) just nu funderar jag dock på att sälja henne och lägga ner detta med avel, och leta en färdig häst ist. Har lite ridhästbrist:(
 
Jag är så glad!! Kollade min Gloria idag på 14 dagar och hon är dräktig:D! Vad är oddset för att ett tävlingssto 14 år som aldrig har varit betäckt, kom i brunst lagom till helgen så att det inte gick att få färsk sperma utan seminerades med fryst ska bli dräktig direkt! Men det gick!! Enda smolket i glädjebägaren är att hon ovulerade med två ägg och givetvis var båda befruktade. Men den ena är klämd nu och de låg långt ifrån varandra så hon ska kollas igen om 2-3 dagar och jag hoppas förstås att det bara finns ett foster kvar. Men det känns helt otroligt :banana: Får ge all credit till Flyinges duktiga veterinärer och medarbetare! Blivande pappa är Conthargos.
 
Jag är så glad!! Kollade min Gloria idag på 14 dagar och hon är dräktig:D! Vad är oddset för att ett tävlingssto 14 år som aldrig har varit betäckt, kom i brunst lagom till helgen så att det inte gick att få färsk sperma utan seminerades med fryst ska bli dräktig direkt! Men det gick!! Enda smolket i glädjebägaren är att hon ovulerade med två ägg och givetvis var båda befruktade. Men den ena är klämd nu och de låg långt ifrån varandra så hon ska kollas igen om 2-3 dagar och jag hoppas förstås att det bara finns ett foster kvar. Men det känns helt otroligt :banana: Får ge all credit till Flyinges duktiga veterinärer och medarbetare! Blivande pappa är Conthargos.
Stort grattis! Lägg till inlägg i tråden ”betäckningar” istället så håller vi denna tråd ren med hingstvalsfunderingar :).
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
228
Senast: sweep
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 194
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 016
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 264
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp