Bukefalos 28 år!

Historien om Sverige

Kul att fler tittat!

Nu har jag tittat en gång till, och jag är inte lika förtjust i det som jag hade hoppats. Nu är stenåldern en tid som jag har dålig koll på, men flera saker sas som att det var helt självklart och inte något som man bara tror. Som att jägare kommunicerade med varandra med tecken. Hur kan man veta det?

Jag hoppas att det tar sig när vi kommer längre fram i historien. Min egen kunskap är bäst från Margareta och framåt, ska bli intressant sen att se hur det gestaltas.
 
Jag såg första avsnittet i går. Jag tyckte nog ändå att det var trevligt och ambitiöst, och att man illustrerade det man ville berätta om på ett bra sätt.

För mig var nu första avsnittet som en sammanfattande snabbrepetition av Jonathan Lindströms bok "Sveriges långa historia" som jag läste förra sommaren. En jättebra bok, som tar upp det mesta i modern forskning åtminstone fram till Gutsav Vasa sisådär.

https://www.akademibokhandeln.se/bo...r-makt-och-gudar-under-14000-ar/9789113076591

Men å andra sidan så har jag inte förväntat mig att en TV-serie skulle gå in på djupet av en drös med detaljer och fördjupningar.

Det ska vara underhållande och informativt.
 
Nu kan jag inte sluta tänka på kvinnan som blev begravd halvsittande nära en brant klippa som då låg vid havet. Jag är helt säker på att jag har sett den där klippan och den där gården tidigare, men kan inte förstå i vilket sammanhang? Google är inte speciellt hjälpsamt heller. Eller har jag drömt? :crazy: :confused:
 
Måste tyvärr säga att jag tyckte det var urtrist
Faktamässigt stämmer det säkert jag har inte så bra koll på stenåldern
Skådespeleriet kändes totalt tja oäkta på nåt vis
Presentatören helt fel i mina ögon
Och varför tio, minst kändes det som, olika docenter och professorer överambitiöst det här kunde min högstadielärare gjort bättre
Hon var å andra sidan en suverän historielärare på alla plan
Jag gillar historia läser ganska mycket och ser en del dokumentärer men det här vette tusan om jag vill se mer av
 
Det ska vara underhållande och informativt.
Där satte du ord på det som skaver hos mig, jag vill ha fakta men inte underhållning. Jag har väldigt svårt för när man dramatiserar historiska händelser för mycket, när det gäller ett område i historien som jag har bra koll på har jag svårt att se färdigt programmet om det avviker för mycket från det jag känner till.
 
Jag har även kollat på eftersnacket och de korta dokumentärerna om musik, konst och litteratur. Jätteintressant och jag tror att det kommer bli alltmer intressant eftersom.

Jag känner att jag har en rätt stor lucka kunskapsmässigt efter vikingatiden och framåt, har bara lärt mig fragment här och där, så jag hoppas lära mig massor mer om svensk historia.
 
Jag tyckte den var riktigt tråkig. Kändes mer som spelfilm än fakta. Nä, den var inte så bra som jag hade hoppats. Hoppas på lite bättring till nästa avsnitt
 
Jag har sett första avsnittet. Jag tycker att den är bra gjord. Det är tydligt att de inte riktar sig till de största historie- och arkeologinördarna utan på den stora massan.

Jag kommer se övriga avsnitt också.

Jag tycker att det var väldigt intressant att bondefolken och jägare/samlare utövade handel sinsemellan men inte fick barn ihop. Det måste ha varit starka krafter som hindrade det. Jag menar, Homo sapiens fick ju barn med neanderthalare men inte mellan två grupper av H. sapiens. Intressant! Synd att man aldrig kommer få veta varför.
 
Jag såg första avsnittet i går. Jag tyckte nog ändå att det var trevligt och ambitiöst, och att man illustrerade det man ville berätta om på ett bra sätt.

För mig var nu första avsnittet som en sammanfattande snabbrepetition av Jonathan Lindströms bok "Sveriges långa historia" som jag läste förra sommaren. En jättebra bok, som tar upp det mesta i modern forskning åtminstone fram till Gutsav Vasa sisådär.
Den är den jag har, kul att du tyckte den var bra. Ska nog börja på den och läsa i takt med att jag ser avsnitten.
 
Den är den jag har, kul att du tyckte den var bra. Ska nog börja på den och läsa i takt med att jag ser avsnitten.
Ja, den där boken är bra.

Den fokuserar på forntid och medeltid, gediget och djupt, och blir mer och mer översiktlig när man kommer in på tiden efter Gustav Vasa.

Lite mastig att sträckläsa från pärm till pärm, jag läste den i bitar, typ en tidsepok eller så i taget, och läste en deckare eller så emellan.

Det finns också noter och litteraturhänvisningar, om man skulle vilja fördjupa sig. Det uppskattar jag.
 
Historiker sysslar generellt inte med arkekologi ;) (undantaget historiska arkeologer då).
Historiker brukar dock som du skriver kritisera arkeologer just för deras kvalificerade gissningar ;) Dock är ju skriftliga källor ingen garanti för att den info en får är överensstämmande med verkligheten heller ;)
Oh, historiker är bara sura för att en artefakt (sak) är alltid trumf... och för att de är avhängda fram till typ 1400-talet när det gäller svensk historia
 
Nu kan jag inte sluta tänka på kvinnan som blev begravd halvsittande nära en brant klippa som då låg vid havet. Jag är helt säker på att jag har sett den där klippan och den där gården tidigare, men kan inte förstå i vilket sammanhang? Google är inte speciellt hjälpsamt heller. Eller har jag drömt? :crazy: :confused:
Har du varit på Nordens Ark?
Klippan i filmen ligger på Härnäset som ligger rakt över fjorden och syns från vägen. Det ligger även en gård där väl synlig. Om just den är Österö gård vet jag dock inte. Ligger flera gårdar däromkring.
 
Jag tyckte den var bra och kommer se resten. Jag gillar historia men just stenåldern har jag alltid tyckt varit rätt trist så jag tror jag kommer uppskatta kommande avsnitt mer. Men jag lärde mig en del nytt av detta avsnittet.

Personligen gillar jag mer rena faktadokumentärer mer än detta formatet som gränsade lite för mycket till skådespel. Men det var snyggt filmat, bra innehåll och lätt att ta till sig. Formatet gör nog att många som annars inte ser historiedokumentärer tittar. Det fångar nog även intresset hos yngre.
 
Har du varit på Nordens Ark?
Klippan i filmen ligger på Härnäset som ligger rakt över fjorden och syns från vägen. Det ligger även en gård där väl synlig. Om just den är Österö gård vet jag dock inte. Ligger flera gårdar däromkring.
Nej där har jag inte varit. Jag tycker det är som om jag sett en film som utspelas där, men det kan ju ha varit något liknande ställe också.
 
Tyckte om det men berättaren (Simon J Berger) är så väldigt starkt förknippad med Adam i EXIT och Paul i Torka aldrig tårar utan handskar för min del, det stör upplevelsen lite.

Tycker han är en suverän skådis men detta var kanske inte riktigt hans grej. Vet dock inte om problemet bara ligger i att han för mig, ÄR så mycket de två rollerna.

Jag kände samma när jag såg det nu.
För mig har han blivit skitstöveln Adam och tyckte han lät hånfull och dryg nu 😅
 
Nej där har jag inte varit. Jag tycker det är som om jag sett en film som utspelas där, men det kan ju ha varit något liknande ställe också.
Den platsen förekommer i andra historiska dokumentärer som handlar om hur Sverige befolkades. Så har du sett någon sådan så är det nog därför du känner igen platsen 😊
 
Har sett halva första avsnittet.

För lite information! För mycket stråkar!

När jag ser en dokumentär så vill jag ha mer fakta och lära mig mer. Inte bara höra enstaka korta urklippta meningar, från troligen högst givande intervjuer, för att sedan lyssna på stråkar och se på drama utan repliker i fem minuter fram till nästa urklippta mening.

Kommer inte orka titta på mer än detta halva avsnitt tror jag.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
437
Senast: hamilton1
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 529
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 802
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Böjprovsreaktion vid hovböld?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp