Historien om Sverige

De verkade ha en väldigt underlig jaktstrategi på stenåldern. Först smyga och göra handtecken för att sedan vråla allt man kan när man ska anfalla djuren? Det är ju helt idiotiskt. Var det ingen som såg detta och kunde påpeka att man borde klippa bort det?

Jag blev heller inte riktigt klok på bönderna. De sa att barnadödligheten minskade hos dem och att de fick fler barn. Samtidigt som man drabbades av nya sjukdomar pga bofast och levde med djur. Hade de djur då? Berättade de om det? Jag kommer bara ihåg att de nämnde att de hade djur i Mellanöstern. När jag läste Sapiens fick jag intrycket att bönder generellt fick högre barnadödlighet än jägare-samlare pga sjukdomar och att man blev mer utsatt när det blev missväxt, dvs problemet med att lägga många av äggen i samma korg. Men det kanske var senare det blev ett större problem? Tillgången på mat i naturen kanske fortfarande var bra så att man klarade sig ok även de år odlingen gick åt skogen?

Jag vet inte, jag tyckte att det var spännande men skulle vilja att det var bara något lite mer djupgående för jag känner att jag blev sittande med en massa frågor lite i onödan.

Jag skulle också gärna vilja veta hur den första kvinnan, som blev 70 år, har kunnat bevarats så mycket bättre än alla andra från den tiden? Någon som vet mer om det?
 
De verkade ha en väldigt underlig jaktstrategi på stenåldern. Först smyga och göra handtecken för att sedan vråla allt man kan när man ska anfalla djuren? Det är ju helt idiotiskt. Var det ingen som såg detta och kunde påpeka att man borde klippa bort det?

Jag blev heller inte riktigt klok på bönderna. De sa att barnadödligheten minskade hos dem och att de fick fler barn. Samtidigt som man drabbades av nya sjukdomar pga bofast och levde med djur. Hade de djur då? Berättade de om det? Jag kommer bara ihåg att de nämnde att de hade djur i Mellanöstern. När jag läste Sapiens fick jag intrycket att bönder generellt fick högre barnadödlighet än jägare-samlare pga sjukdomar och att man blev mer utsatt när det blev missväxt, dvs problemet med att lägga många av äggen i samma korg. Men det kanske var senare det blev ett större problem? Tillgången på mat i naturen kanske fortfarande var bra så att man klarade sig ok även de år odlingen gick åt skogen?

Jag vet inte, jag tyckte att det var spännande men skulle vilja att det var bara något lite mer djupgående för jag känner att jag blev sittande med en massa frågor lite i onödan.

Jag skulle också gärna vilja veta hur den första kvinnan, som blev 70 år, har kunnat bevarats så mycket bättre än alla andra från den tiden? Någon som vet mer om det?
Det är 120 år sen skelettet hittades och det är jätteskört. Kan bara visas liggande. Jag vet inte hur andra skelett är från den tiden.
Hon bör ha suttit i blåleran i Åbyfjorden och kanske är det därför hon bevarats?
 
Jag har kollat och jag tycker den är riktigt bra. Faktamässigt har jag väldigt dålig koll, men för mig som har svårt att sitta och fokusera på ett tv-program sådär rakt upp och ner så är det långt över förväntan. Den lyckas hålla mitt fokus och jag lär mig nya fascinerande saker. Det är tummen upp från min sida :up:
 
Det är 120 år sen skelettet hittades och det är jätteskört. Kan bara visas liggande. Jag vet inte hur andra skelett är från den tiden.
Hon bör ha suttit i blåleran i Åbyfjorden och kanske är det därför hon bevarats?
Tack för mer info! Måste googla mer om henne. Det är så konstigt att tänka på att vissa individer får en så stor betydelse många, många tusentals år senare. Just hon blev en dörr till deras tid. Tänk om hon vetat. Och Hallonflickan, usch, jag blir så ledsen. Hur man hållit på.
 
Tack för mer info! Måste googla mer om henne. Det är så konstigt att tänka på att vissa individer får en så stor betydelse många, många tusentals år senare. Just hon blev en dörr till deras tid. Tänk om hon vetat. Och Hallonflickan, usch, jag blir så ledsen. Hur man hållit på.
Där hon hittades finns även hällristningar. De i Tanum har blivit de kända (visades i serien) men det finns även på Nordens Arks område. Inte alls i samma mängd dock.

Den där ”skrevan” Åbyfjorden bär på otroligt mycket historia och ffa starka kvinnoöden💪
 
Jag blev heller inte riktigt klok på bönderna. De sa att barnadödligheten minskade hos dem och att de fick fler barn. Samtidigt som man drabbades av nya sjukdomar pga bofast och levde med djur. Hade de djur då? Berättade de om det? Jag kommer bara ihåg att de nämnde att de hade djur i Mellanöstern. När jag läste Sapiens fick jag intrycket att bönder generellt fick högre barnadödlighet än jägare-samlare pga sjukdomar och att man blev mer utsatt när det blev missväxt, dvs problemet med att lägga många av äggen i samma korg. Men det kanske var senare det blev ett större problem? Tillgången på mat i naturen kanske fortfarande var bra så att man klarade sig ok även de år odlingen gick åt skogen?
När man börjar med jordbruk så ökar tillgången på säker näring. Därav befolkningsökning.
Senare när ett jordbrukssamhälle är etablerat försämras hälsan. Mängden lättbrukad och tillgänglig mark är begränsad så det blir mer konkurrens och svårare för alla att få en god försörjning. Den betydligt högre befolkningstätheten gynnar spridning av infektionssjukdomar.

Så det är skillnad på om du pratar om introduktionsfasen av jordbruket och dess effekter, eller om du pratar om hur ett samhälle som redan är fastvuxet i beroende av och format efter en jordbruksdominerad försörjning ser ut i jämförelse med ett som inte är det.
 
Jag tyckte den var okej, men jag som gillar historia och ser och lyssnar på mycket i ämnet tycker den var lite för ytlig. Jag vill ha en mer detaljerad och djupgående bild. Men förstår ju att det inte är syftet med denna produktion.
Av ungefär det skälet som jag inte har tittat. Inser att jag inte faller i målgruppen och har för mycket förkunskaper och intresse för detaljer. Pedagogiskt upplägg som ska ge en allmän introduktion har ju ändå sin plats att fylla även om det inte passar just mig.
 
Av ungefär det skälet som jag inte har tittat. Inser att jag inte faller i målgruppen och har för mycket förkunskaper och intresse för detaljer. Pedagogiskt upplägg som ska ge en allmän introduktion har ju ändå sin plats att fylla även om det inte passar just mig.
Ja precis. Det mesta av innehållet har redan publicerats av svt i olika dokumentärer och program. Det är en bra sammanfattning för de som inte redan har tagit del av detta material.
 
Jag tycker att det är intressant. Med DNA-teknik vet vi ju mer, inte vara antar. Ju fler som DNA-testar sig ju mer precis kommer tekniken och vetenskapen bli. Så om 100 år kommer vi veta ännu mer, men det kommer tyvärr inte jag få vara med om.
 
Nu har jag sett andra delen. För mig som kunnig på området är det alldeles för mycket snuttifiering, för mycket yta och för mycket snabba klipp.
Kan tänka mig att det ger en bra överblick för den som inte är lika insatt som jag, men det känns delvis som en sammanfattning av program jag sett tidigare som gått på djupet i de olika ämnena.
 
När man börjar med jordbruk så ökar tillgången på säker näring. Därav befolkningsökning.
Senare när ett jordbrukssamhälle är etablerat försämras hälsan. Mängden lättbrukad och tillgänglig mark är begränsad så det blir mer konkurrens och svårare för alla att få en god försörjning. Den betydligt högre befolkningstätheten gynnar spridning av infektionssjukdomar.

Så det är skillnad på om du pratar om introduktionsfasen av jordbruket och dess effekter, eller om du pratar om hur ett samhälle som redan är fastvuxet i beroende av och format efter en jordbruksdominerad försörjning ser ut i jämförelse med ett som inte är det.
Tack för förklaring! Då var det åt det hållet jag var och nosade på. Det är det här jag menar, att det skulle bli så mycket mer klart med bara några ynka få meningar ytterligare med förklaring på det de tar upp. 😅
 
Har sett halva första avsnittet.

För lite information! För mycket stråkar!

När jag ser en dokumentär så vill jag ha mer fakta och lära mig mer. Inte bara höra enstaka korta urklippta meningar, från troligen högst givande intervjuer, för att sedan lyssna på stråkar och se på drama utan repliker i fem minuter fram till nästa urklippta mening.

Kommer inte orka titta på mer än detta halva avsnitt tror jag.
Dokumentärnörd som jag är, så kollade jag trots allt klart på första avsnittet och såg idag andra avsnittet. Den blev faktiskt något bättre, fast fortfarande väl tunn i mitt tycke.
 
Första avsnittet reagerade jag mest på att de flyttar med sitt dyrbara utsäde/fröerna i ett öppet lerkrus i en vinglig kanot...
Andra avsnittet: klippte de verkligen sina islandshästar på bronsåldern? :cool:
Jag hade för höga förväntningar på denna serie, helt klart :p
 
Sett det precis som det troligen ska ses - som familjeprogram med barnen. De gillade det och gav bild åt det som tas upp i läroplanen och vi kommer fortsätta se det även om det är under kunskapsnivån för mig också som nördat historia.
 
Jag gillar fortfarande serien, och ännu mer idag... :) Tycker att den ligger på lagom nivå. Jag är också historienörd, men har inte nördat in mig på stenålder, bronsålder och järnålder så för mig är det en härlig mix av repetition och ny kunskap. Sedan tänker jag att man ju alltid kan kika vidare på egen hand om man hittar något som känns lite extra intressant :) !
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
434
Senast: hamilton1
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 278
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 528
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 776
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp