Bukefalos 28 år!

Historien om Sverige

Alltså det blir ju lite mellanstadienivå på rätt mkt, MEN snygga vyer och vackert filmat osv.
Trots att jag är arkeolog i grunden hoppas jag på gestaltningarna av stormaktstiden. Gurra II Adolf, Kalle X Gurra, kanske en fager Wrangel. Mmmmm varför nöja sig med Tierp kvinnans hunk när stormaktstiden har så mkt att erbjuda :p
 
Första avsnittet reagerade jag mest på att de flyttar med sitt dyrbara utsäde/fröerna i ett öppet lerkrus i en vinglig kanot...
Andra avsnittet: klippte de verkligen sina islandshästar på bronsåldern? :cool:
Jag hade för höga förväntningar på denna serie, helt klart :p

De hade av vissa anledningar täckt över sadlarna :angel: Tyckte dock att jag skymtade stigbyglar... men kan ha sett fel ;)
 
Sett det precis som det troligen ska ses - som familjeprogram med barnen. De gillade det och gav bild åt det som tas upp i läroplanen och vi kommer fortsätta se det även om det är under kunskapsnivån för mig också som nördat historia.

Ja, alltså, serien är nog gjord för att så många som möjligt i Sverige ska få nåt ut av den. Inte för en liten grupp historienördar. Den är nog mer att se som en folkbildningsinsats istället för ett djupdykande.
 
Första avsnittet reagerade jag mest på att de flyttar med sitt dyrbara utsäde/fröerna i ett öppet lerkrus i en vinglig kanot...
Andra avsnittet: klippte de verkligen sina islandshästar på bronsåldern? :cool:
Jag hade för höga förväntningar på denna serie, helt klart :p

De använde iaf inte använde de obligatoriska friesrarna som alltid används i tv/film. Islänningarna är ju iaf rimliga i sammanhanget.
 
De använde iaf inte använde de obligatoriska friesrarna som alltid används i tv/film. Islänningarna är ju iaf rimliga i sammanhanget.

Jag hängde dock inte riktigt med på när de två islandshästarna blev utbytta mot en åsna. Eller för den delen hur åsnan fortfarande fanns kvar när det var dags att lämna romarriket. ;)

Överlag tyckte jag att avsnitt två var okej, irriterade mig lite på Sagan om Ringen-inspirerande musiken när de lämnade Sverige för romarriket och sen blev jag väldigt illa berörd av massakern på Öland (trots att arkeologen i eftersnacket tyckte att det hade gjort mindre blodigt än verkligheten).

Mest gillar jag extramaterialet fortfarande. Jag kommer fortsätta att titta då jag tycker att jag lär mig en del nya saker hela tiden. :)
 
Jag hängde dock inte riktigt med på när de två islandshästarna blev utbytta mot en åsna. Eller för den delen hur åsnan fortfarande fanns kvar när det var dags att lämna romarriket. ;)

Överlag tyckte jag att avsnitt två var okej, irriterade mig lite på Sagan om Ringen-inspirerande musiken när de lämnade Sverige för romarriket och sen blev jag väldigt illa berörd av massakern på Öland (trots att arkeologen i eftersnacket tyckte att det hade gjort mindre blodigt än verkligheten).

Mest gillar jag extramaterialet fortfarande. Jag kommer fortsätta att titta då jag tycker att jag lär mig en del nya saker hela tiden. :)

De började kanske rida på islandshästarna men blev tvungna att sälja dem vid nån tidpunkt? Båtresa? Och sen nöjde de sig med en åsna? Eller hade bara råd med den? Söt var den iaf!
 
Första avsnittet reagerade jag mest på att de flyttar med sitt dyrbara utsäde/fröerna i ett öppet lerkrus i en vinglig kanot...
Andra avsnittet: klippte de verkligen sina islandshästar på bronsåldern? :cool:
Jag hade för höga förväntningar på denna serie, helt klart :p
Tänker att man får se mellan fingrarna på sådana saker. Nu var väl själva grejen att det skulle vara fokus på fröerna, lite svårt om de ligger dolda under ett lock tänker jag (även om det är svårt att transportera sånt helt öppet).
 
Väldigt förvånad över att de inte säger ett ord om vendeltiden i senaste avsnittet. Detta trots att både Uppåkra och gravhögarna i Gamla Uppsala är vendeltida. De klumpar ihop allt till vikingatid.
Gissar att det är för att dom flesta inte har fått lära sig vad det egentligen är och aldrig hört talas om och det blir enklare så. Jag lärde mej först om vendeltid för bara ett par år sen.
 
Gissar att det är för att dom flesta inte har fått lära sig vad det egentligen är och aldrig hört talas om och det blir enklare så. Jag lärde mej först om vendeltid för bara ett par år sen.
Ja precis. Men om ingen pratar om det så lär sig ingen om det heller. Tycker ett sånt här program vore ett ypperligt tillfälle att faktiskt lära folk om vendeltiden.
 
Bra avsnitt men har fortfarande svårt för programledaren och hans obehagligt nöjda röst och leende hela tiden, massa människor svalt ihjäl 🙂
Så trevligt 😅
Som Kristi Brud när hon gick runt i sitt hem med tv-kamerorna i släptåg, hela tiden leende medan hon pekade ut var morden skedde. Förlåt OT, men jag avskyr när någon ler hela tiden oavsett vad de pratar om...
 
Väldigt förvånad över att de inte säger ett ord om vendeltiden i senaste avsnittet. Detta trots att både Uppåkra och gravhögarna i Gamla Uppsala är vendeltida. De klumpar ihop allt till vikingatid.

De tar upp det i eftersnack, men jag hade ändå svårt att få ihop vad som var Vendeltiden och vad som var Vikingatiden.
 
Gillade första avsnittet. Dock hade jag önskat mer djup i informationen. Varför vissa saker är som de är.
Hur kunde de veta att jägarna jagade på ett visst sätt på fjället? Nä det köper jag inte riktigt.

Avsnitt två somnade jag till, så det var väl sådär då.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: Lady_S
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 618
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 671
Senast: MML
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 900
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Tips för att reda ut hår
  • Pysseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp