Bukefalos 28 år!

Hitta kläder i rätt storlek

Magiana

Trådstartare
Jag känner mig rätt vanskapt då jag provar kläder. Byxbenen är alltid för långa och ärmarna är också för långa. Trots att jag räknas som normalviktig.

Nu har jag köpt jeans på nätet som skulle vara av en kortare modell men de är ändå för långa, förvisso bara 5 cm istället för 10 men det är ju ändå samma jobb att sy upp dem. :meh:

Tröjan med lång ärm som jag också köpte stod det kort ärm på i beskrivningen (fel?) men ärmen är 10 cm för lång.

Det känns rätt hopplöst att hitta kläder som passar och jag tycker att ärmar inte är så lätta att korta jämnt (har bara gjort det en gång).

Finns det butiker som säljer kläder till korta människor? Eller finns det något annat sätt att hitta rätt? En stor hake är väl att jag inte gillar att köpa nya kläder så det försvårar nog och ekologiska kläder är sällan snygga. Eller jag har i alla fall aldrig fastnar för något plagg som varit ekologiskt. De kan på sin höjd komma upp i statusen "duger" men inte mer.

Nu har jag aldrig handlat så mycket kläder i mitt liv då morsan överröst mig med diverse paltor i alla år. Nu har jag dock sagt ifrån då jag tröttnat på det.

Känns väl lite som om jag svamlar för det finns väl inga vettiga svar antar jag. Sy och sticka eget är väl ett sätt och jag är kunnig på det men har varken lust eller tid med det jämnt. Jag vill liksom bara kunna köpa kläder som passar direkt.
 
Sv: Hitta kläder i rätt storlek

Intressant. Jag kollade deras måttguide och ett par jeans av kort modell är 76 cm från gren till vrist. Jag har 71 cm från gren till golv. Men sen kollade jag vidare och det kanske kan finnas något som passar ändå för längden varierar visst lite med modellerna.

Tack för tipset :)
 
Sv: Hitta kläder i rätt storlek

Jag har alltid undrat vem byxor görs efter. Nästan alla jag känner har svårt att hitta byxor. Själv har jag gett upp och har mest kjol istället. Tycker byxor ofta är så långa och när man ska sy upp dom tycker jag det blir konstiga proportioner.
Ts- ursäkta urspårning men ville beklaga mig lite...:)
 
Sv: Hitta kläder i rätt storlek

Hur kort är du? Jag är 151 cm och upplever faktiskt inte riktigt samma bekymmer som du. Visst, jeans i längd 32 måste jag sy upp, men längd 30 som går att hitta ibland fungerar bra. Tröjor, kavajer och de flesta jackor har jag inga problem med. Däremot är klänningar ofta ett problem då de blir för långa och/eller att midjan hamnar nere på höfterna.

85% av mina klädesinköp gör jag på Tradera.
 
Sv: Hitta kläder i rätt storlek

Ja, det finns ju olika längder. Som jag skrev ovan så beställde jag jeans på nätet i förra veckan som skulle vara av en kortare modell. De var ändå för långa. Ska jag lyckas få rätt så måste ju innerbenlängden stå för den storlek jag tänkt mig (i cm). Jeansstorlekarna är jag mycket obekant med och har ingen aning om hur lång en som har längd 30 är. En vanlig storlek 38 passar i alla fall runt rumpan.

Jag är 153-154 cm lång och ligger viktmässigt mycket nära det som är maxgränsen för normalvikt för min längd (enligt bmi då).

Jag får antagligen masa mig iväg till en fysisk butik och prova om jag kan hitta något som passar. Det roar mig inte direkt och i åratal har jag inte ens kunnat ta mig till affärer (p.g.a. panikångest).

De allra flesta tröjorna har för långa ärmar. 10 cm för mycket är inget ovanligt för mig. Det är likadant med andra plagg med långa ärmar. Kjol och klänning är jag inte så förtjust i att använda då jag har envisa fettdepåer på insidan av låren som skaver mot varandra, åtminstone sommartid då man är barbent under kjolen. Det är även dessa depåer som skaver sönder mina byxor.

Jag kanske kan tänka mig att om jag på något vis lyckas gå ner några kilon till så kanske proportionerna blir mer rätt. Dessvärre har jag gått upp 1½ kilo igen sen i somras :(
 
Sv: Hitta kläder i rätt storlek

Jag är 152 och brukade handla jeans i barnstorlek. Det har blivit svårare sen jag blev normalviktig enligt Bmi.
Jag hittar underligt nog bäst byxor på myrorna. Då har någon annan sytt upp dem :-)

klänningar är dock hopplöst!
 
Sv: Hitta kläder i rätt storlek

Ja, det finns ju olika längder. Som jag skrev ovan så beställde jag jeans på nätet i förra veckan som skulle vara av en kortare modell. De var ändå för långa. Ska jag lyckas få rätt så måste ju innerbenlängden stå för den storlek jag tänkt mig (i cm). Jeansstorlekarna är jag mycket obekant med och har ingen aning om hur lång en som har längd 30 är. En vanlig storlek 38 passar i alla fall runt rumpan.

Jag är 153-154 cm lång och ligger viktmässigt mycket nära det som är maxgränsen för normalvikt för min längd (enligt bmi då).

Jag får antagligen masa mig iväg till en fysisk butik och prova om jag kan hitta något som passar. Det roar mig inte direkt och i åratal har jag inte ens kunnat ta mig till affärer (p.g.a. panikångest).

De allra flesta tröjorna har för långa ärmar. 10 cm för mycket är inget ovanligt för mig. Det är likadant med andra plagg med långa ärmar. Kjol och klänning är jag inte så förtjust i att använda då jag har envisa fettdepåer på insidan av låren som skaver mot varandra, åtminstone sommartid då man är barbent under kjolen. Det är även dessa depåer som skaver sönder mina byxor.

Jag kanske kan tänka mig att om jag på något vis lyckas gå ner några kilon till så kanske proportionerna blir mer rätt. Dessvärre har jag gått upp 1½ kilo igen sen i somras :(

Vad gäller jeansstorlekar så anges de i tum, så om ett par jeans har benlängd 30 tar du 30 gånger 2,5 = 75 cm. Om du har 71 cm i innerbenlängd så borde 29 tum i längd passa (72,5 cm), eller möjligen 28 tum (70 cm).
 
Sv: Hitta kläder i rätt storlek

Vill du ha lite armar och ben av mig? :D Jag tycker det mesta i klädväg är för kort, speciellt tröjor.... :meh: :p


För att vara lite mer konstruktiv: Det är värt att prova och prova och prova sig fram (även om det är sjukt tråkigt och jobbigt), tills man hittar modell och storlek som funkar.
 
Sv: Hitta kläder i rätt storlek

Ja tack, jag ta gärna lite armar och ben av dig :D

Jo, man får nog ägna lite tid i provhytterna.
 
Sv: Hitta kläder i rätt storlek

Jag har alltid undrat vem byxor görs efter.
Ja, det undrar jag med. Speciellt eftersom jag har måtten av medelkvinnan i världen. Då tycker man ju att det borde finnas massor med byxor som passar mig, men icke.

Jag har heller inte korta ben, inte heller långa, utan jag är helt medelmåttig. Ändå är alla byxor för långa för mig.
 
Sv: Hitta kläder i rätt storlek

Jag köper aldrig "byxor" tex storlek 38, jag köper jeans, de har vettigare storlekstyp, köper dem för långa och syr upp (dvs jag betalar för att få dem uppsydda alternativt köper i en butik som syr upp dem åt mig). Ligger mellan två längdstorlekar. Tycker inte det är ngt problem, ett par fulare jeans har jag bara vikt upp.

De kanske tar till lite i benlängt på byxor eftersom det alltid är enklare att lägga upp än lägga till.

kn:Ärmar med mudd? Tighta ärmar som man kan hasa upp lite utan att de hasar ned? Jag gillar lite lång ärm så länge den håller sig ovanför handleden.

Tröja med halvärm som slutar vid armbågen?

Vissa verkar ha cykelbyxor under kjol för att inte skava. Tjocka nylonstrumpor är ju super på vintern.

Är också lite kortare än normallång, men inte jätte.
 
Sv: Hitta kläder i rätt storlek

Min kollega :-P Jag har ibland undrat om det verkligen finns riktiga personer som kan ha alla de där jeansen som ser ut som de är gjorda för skyltdockor eller någon som dragits ut på längden i willy wonkas chokladfabrik. Sen träffade jag min kollega. Jag tror hennes ben slutar där mina tuttar börjar...
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag letar efter en feminin partyklänning. Och då menar jag inte med en massa volanger och småblommor, utan liksom en kvinnlig klänning...
2
Svar
29
· Visningar
3 878
Senast: Pilot
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 453
Senast: Juli0a
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 286
Senast: Sonea
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 309

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp