Hittade tillbaka hit, gällande stigbyglar

Bukefalos 30 år!

Spitha

Trådstartare
Har fått möjligheten ekonomiskt att investera i lite ny utrustning och utöver sadel behöver jag nya stigbyglar och undrar lite om alla varianter som finns idag. Har ridit i vanliga från förr i alla år.

Vilka stigbyglar skulle ni rekommendera? Eller vad har ni själva erfarenhet av? Har hört att freejump ska vara bra och acavallo arena men jag har ingen aning.

Jag vet att jag behöver ha bra fäste och helst säkerhetsfunktion som fälls ut eller som ophena finns ju magnetiska.

Vilka egenskaper eller fördelar vs nackdelar är eran uppfattning?

Har fått möjligheten ekonomiskt att investera i lite ny utrustning och utöver sadel behöver jag nya stigbyglar och undrar lite om alla varianter som finns idag. Har ridit i vanliga från förr i alla år.

Vilka stigbyglar skulle ni rekommendera? Eller vad har ni själva erfarenhet av? Har hört att freejump ska vara bra och acavallo arena men jag har ingen aning.

Jag vet att jag behöver ha bra fäste och helst säkerhetsfunktion som fälls ut eller som ophena finns ju magnetiska.

Vilka egenskaper eller fördelar vs nackdelar är eran uppfattning?
Jag har BR Lavarone. De har bred fotplatta med bra grepp och är prisvärda.

Jag gillar verkligen Acavallo, de är lätta och breda. Med "vanliga" stigbyglar (smalare, t.ex. såna med gummisnodd) hamnar höger stigbygel alltid snett för mig plus att jag får ont i mitt högra knä. Det är väl något uppe i höfter/bäcken jag bör jobba med, men med Acavallo blir det inte så.

Enda nackdelen med mina Acavallo är att den del som ska öppnas utåt kan ibland ha fastnat innanför den fasta delen... Förutom att kunna röra sig utåt kan den liksom röra sig lite framåt, tillräckligt för att komma över den lilla "klacken" som den ska vila mot, och då fastnar den på insidan istället. Vilket förstås inte är bra, då kan den ju inte öppnas om jag skulle fastna med foten. Men jag brukar upptäcka det när jag sadlar, händer någon gång ibland. Det måste vara i samband med att jag sadlar av, hänger upp sadeln eller något som den slås till och hamnar på insidan. Jag vet inte om det är månadsexemplar eller om fler har det problemet.

Jag gjorde en tråd på temat för ett år sen eller nåt, och köpte sedan ett par begagnade Sprenger bow balance. Jag är nöjd, de är betydligt skönare för knäna än de jag alltid haft, dvs. vanliga säkerhetsstigbyglar med gummiband.

Man kan ju komplettera med tåkorg om man vill. Det var/är min ambition men hittills har jag inte kommit mig för det. Det jag ville uppnå var främst bättre ergonomi och det fick jag (utan den galna prislapp som sitter på många moderna stigbyglar).

Jag har en gammal skada i vristen som gör att jag lätt blir ostabil där och smärtan går lätt också upp i knät som får kompensera för det hela. Jag hade ett par Sprenger bow balance innan men som jag fick sälja efter skadan då de var på tok för instabila för min instabila fot. Nu har jag ett par Soft Up pro + från FreeJump och de är väldigt sköna att rida med. Dock är de inte regelrätta säkerhetsstigbyglar då den böjbara bygeln på utsidan är väldigt stel. Jag sparar just nu ihop till ett par Ryde Adjust som verkar vara både bekväma och säkra.

Jag har acavallos variant som har den rörliga delen i aluminium och inte i plast. Jag gillar dessutom den bruna färgen som funkar väldigt bra till min utrustning och ger ett mjukt och nätt intryck tycker jag. Jag har även fingrat en del på Tech, och gillar dem. Maken har stübbens modell som liknar bow balance - bred bra platta med bra grepp. Det är för övrigt något jag verkligen gillar med de flesta av de moderna - de blir stabila. Jag har shoppat begagnat, då blir priset inte heller så hysteriskt.

Jag använder Ophena och har haft sedan de släpptes för 6-7 år sedan. Är nöjd och de känns som det säkraste alternativet.

Har Tech. Älskar dem! Tidigare haft Acavallo Arena, som var toppen, men upplever Tech strået vassare. Så galet stabila och braaaaa 🤩

Jag måste säga att om jag hade haft råd hade jag investerat i ett par Ryde.
Har nu ett par Flex-on-safe-on som jag tycker är bättre än Acavallo. Både att skänkeln blir stabilare och att de har varit bättre för mina gamla knän.

Jag har en fotledsskada som innebär att jag är typ stelopererad i båda fotlederna så jag har testat det mesta i stigbygelväg för att kunna rida flera hästar per dag, helst bra också :D

Jag rider just nu med Ryde Adjustable. Jag har fått dem inpassade och de är riktigt riktigt bra. Skulle inte säga att de är värda sin prislapp om man har ”vanliga” sits- och skänkelproblem. Men nog är de lyxiga!!

Har också ett par Rider in Balance-stigbyglar. De är också bra för skänkelproblem, men man blir lite mer låst pga hur stiglädret fäster. Svåra att justera också så de blir jämt, kräver längre stigläder än vanligt och svåra att ändra längd på.

När det kommer till mer standard stigbyglar gillar jag Acavallo Arena och Sprenger Bow Balance. Mellan de två gillar jag Acavallo mer, de har också bättre fäste.

Stjäl tråden lite och undrar om det finns något märke som har en likadan dressyrvariant som Ophena med gummiutsida, men med gummiplatta för foten? Provade deras när de kom men inte alls överens med den stumma fotplattan. Rider i Bow Balance nu och vi ha samma mjukhet i själva plattan.
Screenshot_20260311_195412_Samsung Internet.webp

De har jag funderat på till min hoppsadel. Har Acavallo arena i dressyrsadeln, har du testat båda och möjligtvis kan jämföra? De ser ju ganska lika ut på bild :)
Jag har inte provat båda men jag tror att den största skillnaden är att BR öppnar upptill medan Acavallo öppnar nedtill. :)

Nu blev det lippo stigbyglar så får se hur det känns. Hööks hade inte jättemkt att välja på men de rekommenderade så får se hur det känns. Blir åtminstone bättre än innan med de gamla originalen

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?