Bukefalos 28 år!

Hittat ett par gamla objektiv

sthu

Trådstartare
som pappsen haft till sin analoga Minolta systemkamera i sin ungdom. Tyvärr är kameran borta..
Jag är ett omoget blåbär på sånt här med systemkameror, så jag har en bunt frågor.

Vi börjar med ett:
Hur vet jag vad det är för sorts objektiv, 18-200/3,5-6,3 och allt vad de kan heta? Det är ju siffror överallt :p

Två:
Jag har tänkt att köpa en ny system till mig själv, digital. Vore ju rätt trevligt om jag kunde ta pappas objektiv. Hur vet jag om de kommer passa? Finns det ens en liten möjlighet att de kan göra det överhuvudtaget?

Tre:
Jag kommer säkert på fler grejer jag inte har en aning om lite senare, får jag störa lite till då? :p
 
Sv: Hittat ett par gamla objektiv

Minoltas objektiv skall passa på Sonys digitala systemkameror.

Ett gammalt 18-200 3.5-6.3 låter dock inte så roligt, det har hänt en del med utvecklingen på objektiv, glasen har förfinats och likaså konstruktionerna. Däremot kan det vara en bra början, men jag rekommenderar dig verkligen att köpa ny optik eller begagnad optik av bättre kvalité i framtiden.

Gör en googlesökning på dina objektiv och se om de passar till nya Sony D-SLR.
 
Sv: Hittat ett par gamla objektiv

Är det inte så att i princip alla gamla minolta-objektiv går fint att använda på sony-kamerorna? Det sades att det var så för minolta-DSLR:erna åtminstone, om jag inte minns fel.
 
Sv: Hittat ett par gamla objektiv

Jag tror det, men jag är inte säker på fattningarna, om minolta likt canon bytte fattning för länge sen. Jag är van med Nikon där det har varit samma fattning från början i princip.
 
Sv: Hittat ett par gamla objektiv

Efter en snabb googling så verkar det vara så att Minolta har haft samma fattning sedan 1985, så är objektiven yngre än 23 år så går de använda på en Sony-kamera (eller en (Konika-)Minolta, om man köper begagnat).
 
Sv: Hittat ett par gamla objektiv

Då är de som Canon, bytt fattning.

TS borde goggla på serienummer eller modellnummer på gluggarna för att kolla så att de är tillräckligt unga för att passa på sony. Kolla sedan också hur det är med AF och ljusmätning, om det funkar på nya moderna D-SLR hus.
 
Sv: Hittat ett par gamla objektiv

Du behöver läsa numren på dina objektiv, slå upp det på google och leta efter tillverkningsår samt vad fattningen heter. Fattningen = Gängan som man klickar fast objektivet till kamerahuset i.

Är tillverkade efter 1985 så är det lugna puckar, då kan du köpa en Sony D-SLR och använda dina objektiv. Däremot är ett tips att kolla så att du har autofokus med nyare digitala hus.
 
Sv: Hittat ett par gamla objektiv

Det är en hisklig massa nummer på dem, det stora till exempel:
RMC Tokina 135 mm 1:28 No. 7824144

Verkar som jag kan utgå från att de inte passar, och köpa ett kit med hus och objektiv.
 
Sv: Hittat ett par gamla objektiv

Varför skulle de inte passa? Tokina är en såkallad tredjeparts tillverkare som tillverkar objektiv med fattningar för många olika märken på marknaden, t.ex. Canon, Nikon och.

Men självklart är det enklast att köpa ett kit till att börja med. Ett kitobjektiv är också en väldigt bra början!
 
Sv: Hittat ett par gamla objektiv

Vad är det för nummer jag ska googla på då? De jag skrev där uppe ger noll och inget.
Jag köper ett kit i vilket fall, det skiljer inte mycket i pris, men det är ju kul o veta vad det är jag har som ligger här och skräpar :p Om inte annat kan jag ta det ena filtret, det har rätt radie.
 
Sv: Hittat ett par gamla objektiv

Jag tror jag har gjort en upptäckt :p Hittade ett likadant objektiv på tradera, så nu ska jag nog kunna snoka reda på något..
 
Sv: Hittat ett par gamla objektiv

Om du köper ett kit är det ju bara att se om objektivet passar, rent fysiskt. Ta dock inte i med våld, utan det skall glida in lika lätt som kitobjektivet.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Vet att det finns många duktiga fotografer här, så jag undrar om man kan få lite råd om objektiv? Jag har en Nikon D5100 med ett 18-55...
Svar
3
· Visningar
896
Senast: via
·
S
IT & mobiler Jag vet det finns 100 st kamera trådar men jag blir inte ett dugg klokare när jag läser dom, man har ju alltid egna frågor och egna mål...
Svar
9
· Visningar
1 233
Senast: sodiro
·
IT & mobiler Köpte en Sony a300 i höstas med tillhörande 18-70 objektiv och planerar nu att köpa ett nytt, som är bättre med att fota på längre håll...
Svar
3
· Visningar
814
M
IT & mobiler Har bestämt mig för en Canon eos systemkamera men kan inte välja modell. Har en gammal analog eos med två objektiv som jag testat på...
Svar
5
· Visningar
858
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp