Hjääälp, Hur skulle ni göra????

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare tratten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 2 569
T

tratten

Har nu fått stora problem på halsen, och jag vet inte hur jag ska gå till väga, så nu vill jag ha råd. Köpte för en tid (ca 2 månader sedan)sedan en ponny till dottern, som var bakskygg (ponnyn, inte dottern :D). Bara för att klargöra från början så har hon inte ont någonstans, det har vi kollat upp, och hennes beteende tyder helt klart på att hon är rädd när man grejar med hennes bakben. I början fick vi inte ens ta på henne från korset och neråt, jätteläskit med att lägga på täcke över baken, för att inte tala om att ha svanssnöre på täcket, hua vad otäckt det var!! :), men vi har tagit det jättelugnt, och tränat ihärdigt, och nu är det inga problem att borsta henne på baken och hela vägen ända ner till hoven. Det går också skapligt att ta med handflatan på hela benet, men så fort man försöker gripa om benet sparkar hon. Jag tror säkert att om vi fortsätter att träna med mycket tålamod så kommer vi så småningom också kunna ta benet och lyfta det. Det är ett känsligt litet sto vi pratar om. Detta har gått bra fram tills nu, för nu var hovslagaren tvungen att sko henne i bak. Så länge hon har varit oskodd, har jag kännt att vi struntar i att bråka, utan istället låtit bli att kratsa hovarna i bak, även om det inte är optimalt, så tror jag att det på lång sikt är bättre att lugnt bygga upp ett förtroende och lösa problemet så, istället för att härja och bråka med henne. Men nu när hon är skodd så känner jag det är mer nödvändigt att jag kratsar hovarna, men det GÅR bara inte. Jag får inte tag i benet på henne så pass att jag kan lyfta det. Som jag ser det så har jag 2 alternativ som inte är bra något utav det. :( 1)Forsätta att strunta i att kratsa hovarna, och fortsätta på samma bana att lugnt och metodiskt bygga upp ett förtroende. Men då blir ju hovarna inte kratsade....2) Ta till hjälpmedel som tex bremsa, och då få hovarna kratsade, men kommer ju säkert inte att kunna bygga upp förtroendet, utan det blir ju säkert etter värre och får fortsätta på den vägen i all framtid...???
Tilläggas kan att när hovslagaren skodde henne, så var han MYCKET tålmodig, och till slut kunde hon minsann tänka sig att lyfta för honom, men jag har försökt i TIMMAR, men hon ger sig INTE när jag försöker....Alltså inga brutala metoder i samband med skoningen (sänder samtidigt tusen kramar till min UNDERBARA hovslagare som har sånt tålamod :love:) Däremot så vet jag ju inte hur det har gått till innan vi köpte henne......(hon är importerad från Irland - där dom kanske inte är direkt kända för att vara tålmodiga och känsliga i samband´med hästhantering)
Hur skulle ni göra? Har ni några andra ideer som kan hjälpa mig?

Det finns specialskor med en slags platta(tror de jag såg var av plast), behöver inte direkt kratsas, men ibland kan man behöva skruva åt plattan lite... Hör med hovslagaren om han har några förslag, på en tillfällig lösning, tills hon litar på er tillräckligt så ni får greja med bakbenen.

Annars, måste hon vara skodd bak?

Men vad gör hon lite mer exakt när du försöker lyfta benet, sparkar hon eller bara viftar med benet..är istadig och vägrar lyfta..????

Jah tycker att du verkar ha en jättebra syn på det hela, att du hellre vill bygga upp ett förtroende med hästen än att bråka med henne.
Applåd till dig!

Jag är inte så förtjust i att "fuska" och ta genvägar i hanteringen men att fuska tillfälligt så länge man har målet att inte fuska tycker jag är okay = bättre än inget.

Så min idé är att ni skor henne med heltäckande sulor under skorna, då kan inga stenar och annat kul fastna där och gör ont = Ni måste inte kratsa.
Låter ni henne gå barfota bak finns ju risken att grus/sten eller kottar kan kila sig fast och hästen blir öm, då måste ni alltid kratsa hovarna = problem tills vidare.

Skor ni med hela sulor så finns ju inget behov på att kratsa och ni kan fortsätta att bygga förtroende utan att bråka. Nu ska ni givetvis försöka lyfta och kratsa hovarna varje dag, men skulle ni inte lyckas direkt så behöver ni ju inte oroa er för att hästen har något i hoven som kan göra ont.

Lycka till!

Om hon är skodd bak, måste det bevisligen gå att lyfta hovarna.
Exakt hur beter sig hästen när ni ska kratsa. Sprätter hon är det bara att ha ett litet tag rakt ned si svansen och om hon är rädd så prata lugnande med henne.
Har hon gått med på att bli skodd tycker jag att hon ska tåla lite hovkratsning.
Görs det varje dag blir det till slut ingen stor grej av det hela.
Är du helt säker på att hästen verkligen är skräckslagen? Finns de som är otroligt kittliga på benen också...

Just det - sulor! :idea: att jag inte tänkt på det!!! Där ser man vad korttänkt man är ibland. TACK!!! Jag ringer hovis genast! Det hon gör är att hon sparkar, och hon siktar verkligen för att träffa! det är inte så att hon sprätter lite, utan hon talar herkligen om att detta går hon inte med på! Skräckslagen är hon, men varför hon är det vet man ju inte, om hon var varit med om något otäckt, eller om hon just är så himla kittlig så att hon blir skräckslagen av det. Kanske en kombination av båda. Hon kanske var kittlig från början, och sen hamnat hos någon som skulle "ta ur henne fasonerna", och då blivit utsatt för stryk.... :mad: Naturligt vis pratar vi hela tiden lugnande med henne, höjer man rösten det allra minsta, så är det bara att börja om från början igen...
Det är en liten tjej som troligtvis farit lite illa i livet, det märks på henne i hela hennes beteende. Men hon är så jättemysig i alla andra avseenden nu när hon lärt känna oss, och hon ÄLSKAR verkligen sin lillmatte, (och tvärt om, det strålar om hela ekipaget när dom rider, det är en fröjd att se dom! :love:) Det som retar mig lite, är ju att hon accepterar hovslagaren någorlunda, men inte mig, men samtidigt ger det oss ju hopp att så småningom så ska det lösa sig för oss. Enligt veterinären så är det inte helt ovanligt att sådana här hästar accepterar just hovslagare men inte andra, dom tar i hästens ben på ett speciellt vis. Hon sa faktiskt också att ibland kan dom faktiskt acceptera barn, men inte vuxna, men det har vi inte någon lust att testa ! :smirk:

Kan ändå rekommendera "svans tricket".
Något jag haft nytta av när jag ska sko "spralliga" hästar.
Här kommer en utförlig beskrivning om du eller någon annan vill testa på sin häst/ponny:
Vi utgår från vänster sida. På höger gör man bara tvärtom :)
Ta ett tag i svansen med höger hand. En liten bit nedanför svansroten. Inte så noga bara du känner att du har ett bra grepp. Stryk med vänster handen längs benet och lygt upp detsamma. Visar hästen tendens till att börja sparka dra hårt i svansen åt den sida du står på eller rakt ned. Dra inte rycka!
När du fått upp hoven kan du släppa svansen och hålla fast benet för glatta livet :D.
Så länge hästen inte har RIKTIG panik bör man undvika att släppa ner benet innan den står lugnt och balanserat. Låt gärna hästen luta sig lite mot en vägg på motsatta sidan för balansens skull.

Låter intressant, men jag vet inte riktigt om jag vågar testa..... :crazy: Om jag ska kunna dra i svansen och samtidigt ta i benet så måste jag stå så, att OM det mot förmodan inte skulle funka på henne, och hon ändå sparkar, då sparkar hon av mig benet :o.
Man kanske skulle kunna ta hjälp av någon som står på andra sidan och drar i svansen, samtidigt som jag försöker lyfta benet. (då kan jag ju stå så att hon inte träffar om hon skulle sparka). Funkar det så tror du? Eller måste man dra i svansen från den sidan som man lyfter i benet?
Tack för tipset i alla fall! :) Jag kanske kan testa det lite längre fram annars när vi kommit lite längre.

Min häst är visserligen dösnäll att lyfta bakbenen på, men jag brukar oftast kratsa hovarna så att han bara "viker upp" bakhoven och vilar framsidan på golven, väldigt enkelt och jag behöver inte belasta min stackars rygg. Det kan vara en idé att lära henne att bara vika upp hoven, då kan ni kratsa utan att behöva hålla fast...

Hur gammal ar ponnyn? Ar hon en tavlingsponny som tavlat pa Irland?
Dessutom undrar jag nar hon kom till Sverige? Ibland kan hastar och ponnier fa lite an en kulturchock nar de kommer till Sverige. Det ar sa mycket nytt, nytt satt att rida, nytt foder, nya lukter, sno!, alltmojligt. Vissa hastar kan fa lite ideer for sej som efter ett tag gar bort.

Att hasten inte lyfter pa benen hade inte varit accepterat pa Irland. Visst kanske manga ar valdigt tuffa med sina hastar pa Irland, men stryk for att hon ar radd kan jag inte tanka mej att hon fatt - om hon kommer fran ett nagot sa nar bra hem! Irlandarna ar valdigt duktiga pa att se skillnaden mellan att vara ful och vara nervos, och det ar valdigt fa som slar till en nervos hast!

Hon är 8 år, och har varit i Sverige i ca 1½ år. Jag har ingen aning om hur hon haft det på Irland, men jag vet att hon valsat runt och farit lite illa sen hon kom till Sverige. Visst är det en stor omställning för en ponny att komma till en ny kultur, och sen tror jag att själva resan är tuff för många ponnyer. Är det då en lite känslig individ från början så kanske det kan räcka.
Jag menar absolut inte att Irändare är elaka mot sina hästar, jag har egentligen ingen uppfattning eftersom jag aldrig varit på Irland, men det man hör är ju att det är lite "hårdare tag", men det kanske är helt fel. Så är det ju med rykten ibland.... Strunt samma, huvudsaken är att vi löser problemet.....

Hejsan!! jag ska väl kanske börja med att säga att det kan finnas två alternativ till att hästen gör som hon gör: 1) Hon är så känslig och rädd som du beskriver. Nåt har hänt. kanske har nån tappat tålamodet eller så har nån helt enkelt varit elak..
2) Hon är en bestämd madame som tror att hon kan bestämma lite över er. För om det nu funkar med hovisen så tror jag stenhårt att det kommer funka med er med.
ÄVEN om man har en känslig (läs rädd/nervös) häst så FÅR man inte själv verka osäker eller visa att du är rädd. För då är du ite en så stark person i hästens ögon att den kommer att kunna lita på dig. Jag tror att du måste säga till den lite att " Hörru du.. Nu räcker det!!! Sen lyfter du helt enkelt hoven och håller tills hästen är lugn.Och sen prata lugnt och berömma. Man måste vara ganska tuff när man har med såna hästar att göra..Gör dig till en värdig ledare...=))

Visst ar det tuffare tag mot hastarna pa Irland, men inte mot ALLA hastar.

Spelar egentligen ingen roll...da du har problemet just nu. Om ponnyn har pass fran Irland kan du ju annars kontakta forra agaren och fraga om hon var likadan, for att forsoka klura ut vart problemet kommer ifran.

Ta det lugnt med henne bara. Borja med att stryka med din hand anda fran halsen, ga bakat over ryggen, ner pa bakbenen. Nar du val lyft, slapp inte!

Skulle hon lata dej lyfta benet med hjalp av rep? Ar det manniskan som haller pa med benet hon inte gillar, eller ar det att benet lyfts?

Om du provar svanstricket så måste du dra i svansen på samma sida. När man drar åt ena sidan så vill hästen sätta ner foten på samma sida och det går inte om den samtidigt vill sparka. Nackdelen är just att hästen vill sätta ner foten och det vill man ju inte heller.

När du lyfter bak, se till att du håller i hoven, inte i benet. Håll så att du vinklar hoven uppåt en aning. Den har svårare att sparka om hoven vinklas upp. Ponnyn är väl inte så stor, han kanske tycker att du lyfter alldeles för högt? Öva på att lyfta i hoven, dra benet bakåt, då är det också svårare att sparka. Stå nära hästen så är det enklare, dra inte åt sidan, hästen kan inte vinkla ut benet åt sidan särskilt mycket, det är obehagligt.

Ganska vanligt att man står långt ifrån för att känna sig säkrare, tar tag i benet men har så dålig balans att man drar åt sidan, och når inte heller att ta benet så lång bak som behövs. Då har hästen ett perfekt läge för en ordentlig spark. Står man då en bit ifrån så tar sparken dessutom ordentligt, står man nära så är det mycket mindre kraft i den.

Nej, detsa du. Stå nära hästens bakben. ta tag i svansen och håll ett stadigt tag i den tills du fått greppa hoven. När du sedan har grepp om hoven och kan lyfta benet får du använda båda händerna till det. Som någon annan skrev (jag glömde kanske skriva det)hjälper svanstricket bara tilld hoven ska lyftas. Sedan får man nog använda "råstyrka" för att hålla benet. Oftast gör de några kickar sedan står de still!
Vore bra om ni tränade kratsning för i mina ögon kan hästen klara det. Hovslagaren kunde ju sko...
Lycka till!!

Den första tanken jag hade när vi fick hem henne, är att hon måste lära sig vem som bestämmer, och visa henne att hon får INTE sparkas på det viset. Så vi satte igång och hon frick en ordentlig tillrättavisning varje gång, och det blev bara värre och värre. Sen kom hovslagaren första gången och han körde motsatt taktik, lugnande prat, klapp, belöning, ingen tillrättavisning eller något och det visade sig vara en effektivare metod.... Den ponnyn får man aldrig bli arg på, då är allt arbete ogjort, och man får börja från början

"Hörru du.. Nu räcker det!!! Sen lyfter du helt enkelt hoven och håller tills hästen är lugn."

Problemet är ju att jag kommer aldrig så långt att jag kan lyfta hoven, så fort jag sluter handen runt benet eller hoven så kommer sparken! Så det är att "få tag på hoven" som är problemet. De gånger hovslagaren varit här så har det varit så att när han väl lyft benet så har hon stått helt stilla, så sen har det inte varit något problem

Hade en häst med liknande problem, skillnaden var att hon inte försökte sparka. Men var ibörjan totalt panikslaget rädd om hela sin bakdel (ja hela kroppen egentligen ). Att lyfta på något ben var omöjligt. Frambenen lyckades vi med efter ett tag, genom att lära henne att lyfta benen själv. Det hon tyckte var otäckt var att förlora kontrollen över sin flyktväg (det var det som var absolut viktigast för henne, att hon kunde fly. Har aldirg träffat på en häst med så mycket flyktinstinkt i sig) samt beröring öht främst på bakdelen. Så med frambenen lärde jag henne att lyfta på benet om jag petade på det och sa "hoven" då fick hon alltid beröm och även godis (det är ett omdiskuterat ämne, ge godis eller inte, men med henne var det enbart positivt, då det fick fick henne att anstränga sig och försöka även om hon blev rädd). Bakbenen däremot fick vi ta det mycket lugnare med. Men det handlade hela tiden om att inte tvinga fram något utan att försöka motivera henne att försöka liiite till. Man kan "bli arg" på en sån häst, så länge man är arg med ett skratt. Alltså, man måste kunna säga ifrån, men man får inte tappa humöret det minsta. Att säga nej bestämt men ändå utan att vara arg (det låter nog jätteförvirrat, men det är mycket svårt att förklara). Om man tappade humöret och blev det minsta arg blev hon bara enormt stressad och allt sket sig. Så tålamod var nr ett.
Vi tränade henne att acceptera all slags beröring på baken. Vi började försiktigt och så fort hon försökte att inte bli rädd trots att hon tyckte att dte var obehagligt tog vi bort trycket samt berömde. När man märkte att hon accepterade mer och mer höjdes kraven.
Till slut kunde man "trassla in" bakbenen i rep och dra rep längs bakbenen på hene och hon gjorde sitt bästa för att stå helt still och avslappnad. När det kom till att lyfta bakbenen så försökte vi att göra dte så krot som möjligt, hon hade även en låsning i höften som gjorde att det var obehagligt och svårt att hålla balansen. men ibörjan så lyfte vi bara upp hoven, släppte och gav rikligt med beröm. Hela tiden med kommandot "hoven". Det blev bättre och bättre och så länge man tog dte lugnt så försökte hon alltid sitt bästa. men kom någon och var stressad/arg och ville lyfta, då blev det bara pannkaka. men sne är dte viktigt att man själv alltid håler sig lugn. man får inte bli rädd, stressad elelr som sagt, arg. Utan oavsett vad hästen gör så ska man bete sig som en filbunke och verka som att inget kan få en att bli nervös. För det är en enorm trygghet för hästen att känna att matte faktiskt inte blir rädd och orolig trots att allt är så konstigt och jag hoppar och far, då är det nog okej ändå.

Om ert sto nu sparkar så blir dte ju lite svårare, för man vill ju inte sätta sig i en situation där man kan bli skadad. Kanske börja med att vänja henne till hundra procent att saker stryks längs bakbenen, det kan ju göras med ett spö eller liknande. Beröm, muntligt, kroppsligt samt ev godis är dock mycket viktigt. Och att ha små krav i början.

Lycka till!
Ella

vi tranade nagra unghastar att lyfta bakben i somras o gjorde det m hjalp av mjuka rep/grimskaft. det funkade hur bra som helst, aven med de som viftade med benen. vet ej hur manga olika saliga varianter det finns pa hur man ska lyfta m rep (om folk har forslag sa vill jag garna hora iom att detta var forsta ggn jag lart mig gora det, sa anmark garna - jag gor det hellre helt ratt nasta gang om detta var fel metod - aven om det funkade super).
vi lade repet runt benet, nere vid kotan/karleden o anvande det som 'en hand' fast man staller sig lite framfor (bak)benet sa att man lyfter benet framat. sen om hasten viftade, kunda man backa sa att man inte blev sparkad utan att slappa benet. safort hasten lugnade sig, massa berom, sen tog man tag i hoven/benet o gjorde det man skulle. o sa berom igen. tyckte hasten det var obehagligt o fick panik, kunde man bara slappa ena anden av grimskaftet/repet o benet var lost utan nagon egentlig risk att trassla in sig.

det later som en bra ide att borja m sula for att undvika problem tills ni tranat klart :)

Det låter som en intressant träning. Det ska jag nog pröva när vi kommit lite längre. Hovslagaren kommer på fredag och sätter på sulor, så kan vi fortsätta träna i lugn och ro utan stress.

hoppas det funkar for er - det verkar som ni kommit en god bit pa vag. o hasten ar ju uppenbarligen inte ovan vid att lyfta pa benen, daremot ovillig/osaker.
lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 714
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 847
Senast: Freazer
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 469
Senast: SkorpSmulan
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som... 5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka