T
tratten
Har nu fått stora problem på halsen, och jag vet inte hur jag ska gå till väga, så nu vill jag ha råd. Köpte för en tid (ca 2 månader sedan)sedan en ponny till dottern, som var bakskygg (ponnyn, inte dottern
). Bara för att klargöra från början så har hon inte ont någonstans, det har vi kollat upp, och hennes beteende tyder helt klart på att hon är rädd när man grejar med hennes bakben. I början fick vi inte ens ta på henne från korset och neråt, jätteläskit med att lägga på täcke över baken, för att inte tala om att ha svanssnöre på täcket, hua vad otäckt det var!!
, men vi har tagit det jättelugnt, och tränat ihärdigt, och nu är det inga problem att borsta henne på baken och hela vägen ända ner till hoven. Det går också skapligt att ta med handflatan på hela benet, men så fort man försöker gripa om benet sparkar hon. Jag tror säkert att om vi fortsätter att träna med mycket tålamod så kommer vi så småningom också kunna ta benet och lyfta det. Det är ett känsligt litet sto vi pratar om. Detta har gått bra fram tills nu, för nu var hovslagaren tvungen att sko henne i bak. Så länge hon har varit oskodd, har jag kännt att vi struntar i att bråka, utan istället låtit bli att kratsa hovarna i bak, även om det inte är optimalt, så tror jag att det på lång sikt är bättre att lugnt bygga upp ett förtroende och lösa problemet så, istället för att härja och bråka med henne. Men nu när hon är skodd så känner jag det är mer nödvändigt att jag kratsar hovarna, men det GÅR bara inte. Jag får inte tag i benet på henne så pass att jag kan lyfta det. Som jag ser det så har jag 2 alternativ som inte är bra något utav det.
1)Forsätta att strunta i att kratsa hovarna, och fortsätta på samma bana att lugnt och metodiskt bygga upp ett förtroende. Men då blir ju hovarna inte kratsade....2) Ta till hjälpmedel som tex bremsa, och då få hovarna kratsade, men kommer ju säkert inte att kunna bygga upp förtroendet, utan det blir ju säkert etter värre och får fortsätta på den vägen i all framtid...???
Tilläggas kan att när hovslagaren skodde henne, så var han MYCKET tålmodig, och till slut kunde hon minsann tänka sig att lyfta för honom, men jag har försökt i TIMMAR, men hon ger sig INTE när jag försöker....Alltså inga brutala metoder i samband med skoningen (sänder samtidigt tusen kramar till min UNDERBARA hovslagare som har sånt tålamod
) Däremot så vet jag ju inte hur det har gått till innan vi köpte henne......(hon är importerad från Irland - där dom kanske inte är direkt kända för att vara tålmodiga och känsliga i samband´med hästhantering)
Hur skulle ni göra? Har ni några andra ideer som kan hjälpa mig?
Tilläggas kan att när hovslagaren skodde henne, så var han MYCKET tålmodig, och till slut kunde hon minsann tänka sig att lyfta för honom, men jag har försökt i TIMMAR, men hon ger sig INTE när jag försöker....Alltså inga brutala metoder i samband med skoningen (sänder samtidigt tusen kramar till min UNDERBARA hovslagare som har sånt tålamod
Hur skulle ni göra? Har ni några andra ideer som kan hjälpa mig?