HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag ocksa har samma erfarenhet som du och Swat och undrar om det kan ha med rasen att gora? Det vore intressant att veta vilken ras OP har.

Jag tror faktiskt det, de flesta jag känner som har tikar som betett sig på det viset är schäfrar, rottisar, ev malle, mastiffer osv. Just schäfertikar tycker jag i största allmänhet verkar vara "kärringar" oftare än många andra raser.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag tror faktiskt det, de flesta jag känner som har tikar som betett sig på det viset är schäfrar, rottisar, ev malle, mastiffer osv. Just schäfertikar tycker jag i största allmänhet verkar vara "kärringar" oftare än många andra raser.

Du kan ta bort ev framför malle ;) En hel del malletikar är superbitchiga. Men de flesta brukshundsraser är ju inte hundar som man kan släppa ihop hur som helst med andra hundar. Även om undantag så klart finns :) Ofta är det ju i 2-3 årsåldern som dessa beteenden kommer fram.

Av våra tre är iofs schäfern värst, hon är inte snäll mot främmande hundar. Men hon funkar fint i vår egen flock och det räcker för oss.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag sätter en tia på något hormonellt fel (sköldkörtel, cushing etc). Tycker verkligen inte att detta låter friskt. Hur är pälsen, munnen, huden, klorna?
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Just ja, det hade helt flygit ur min skalle! Jag funderade också på pyometra eller något knas med livmodern. Frågan är om det inte borde skapa en sådan smärta som kan provoceras av veterinären? För vet. klämde och kände på hunden utan reaktion.
Om inget hittas på blodprovet ska jag fråga om livmodersinflammation. Hittar de inget så får hunden röntgas. Finns inget där heller och veterinären inte vet vad det kan vara så får jag prova kastrering helt enkelt. :/
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Kl

Visst kan hunden i denna tråd ha någon fysisk åkomma! Och självklart bör den kontrolleras noga av vet. men... Jag skulle personligen INTE bli förvånad om provtagning och utredning inte ger så mycket!

Alla ser vi på hundar på olika vis, vi har olika erfarenheter och tankar kring hur man bör hantera hundar för att det skall vara säkert och tryggt för alla.

När jag läser TS inlägg så ser jag ett scenario som snarare tänder "hur styrs denna hund upp"-lampan, än "hunden har omotiverat blivit ett monster"-lampan.

Så här tolkar JAG det TS skrivit:
* En tik i tre-års åldern är skendräktig och rastas med ett större antal kända hundar av båda könen.
* Av okänd orsak uppstår en dispyt mellan den aktuella tiken och en annan tik. Hundarna får av förklarliga skäl inte lösa sin konflikt, men tillåts ändå vara lösa tillsammans = sannorlikt finns en del spänningar kvar i en eller båda hundarna.
* När hundarna sedan hamnar i en lite mer trängd situation där det dessutom ev. finns resurser som den skendräktiga tiken är intresserad av - köket-mat - så tar hon ut lite "frustration" på den tik hon tidigare gruffat med.
* Trots två olösta konfrontationer ingriper inte tikens ägare utan låter hunden söka nytt utlopp för sina spänningar vilket resulerar i ytterligare en fysisk konfrontation. Denna gång vill tiken verkligen markera sin ståndpunkt - vilket inte alls är märligt på något vis! Hon har ju redan blivit "oförklarligt avbruten" två gånger, så denna gång nyper hon till den andra tiken lite.
* Även denna gång avbryts tiken = spänningarna i henne har inte styrts upp av ägaren eller fått "blomma ut", vilket gör att tiken nu gissningsvis har lika lång stubin som en apelsin = minsta lilla felsteg från en annan hund kommer utlösa henne som en handgranat.

Jag gissar att om ägaren vid den första konfrontationen packat ihop sin hund ordentligt och förklarat att angrepp på andra hundar är ett djäkla dumt val och sedan inte satt henne i liknande situationer upprepade gånger under kort tid skulle fått ett annat utfall.


OBSERVERA!! Jag säger INTE att det var detta som hände, utan endast att det är så jag tolkar det jag läser!

Vuxna, skendräktiga tikar kan absolut surna till på andra - kända eller okända - tikar utan att vi alltid hinner se exakt varför utan att det är något "sjukt" med beteendet.

/Swat
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Just ja, det hade helt flygit ur min skalle! Jag funderade också på pyometra eller något knas med livmodern. Frågan är om det inte borde skapa en sådan smärta som kan provoceras av veterinären? För vet. klämde och kände på hunden utan reaktion.
Om inget hittas på blodprovet ska jag fråga om livmodersinflammation. Hittar de inget så får hunden röntgas. Finns inget där heller och veterinären inte vet vad det kan vara så får jag prova kastrering helt enkelt. :/

En tik kan ha ganska rejäl livmoderinflammation utan att det märks när man klämmer och känner på henne. Så fråga gärna din vet om pyometra. Det är massor av tikar som har krångel med livmoderna.

Även om jag, som sagt, inte skulle utesluta att din tik bara håller på att bli en vuxen bitch. Men hur sannolikt det är beror ju lite på vad det är för ras/blandras.

Hur som helst är det alltid bra att kunna utesluta alla medicinska problem.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag ser inte muckandet som det mest ögonbrynshöjande utan allt det andra - drickandet, energilösheten, och att det pågått under en längre tid (från i god tid innan löp till tre månader efter löp).
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag ser inte muckandet som det mest ögonbrynshöjande utan allt det andra - drickandet, energilösheten, och att det pågått under en längre tid (från i god tid innan löp till tre månader efter löp).

Det kan ju mkt väl finnas två orsaker, dels nån sorts hälsoproblem, dels att tiken börjar bli vuxen och få en annan inställning till andra tikar.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Fast som 3-årig hund med bla 4-6 löp i bagaget är det inte normalt att "börja bli vuxen" tycker jag.

tycker som sagt att det finns tecken på att något inte står rätt till med hunden och att det började redan i senvintras och anser därmed att ts gör helt rätt som ser till att hunden blir grundligt undersökt och provtagen.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Nu chansar jag bara, men säkert något med livmodern.

Och då säger jag det med endast min egen erfarenhet.

Min gamla tik "älskade" dotterns hundar över allt annat, men en dag så tog hon minstingen och kastade runt med den som om det var en trasa...

Nån vecka/ 1 månad senare opererades hon för akut livmoderinflammation.

Så något spökade för henne då, men som vi ej märkte.

Efter op så var hon helt normal igen mot dotterns hundar, förutom mot vissa andra tikar var hon mer tjurig mot.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Detta är kanske två skilda händelser. Hennes drickande, trötthet etc och attakerna kanske inte alls hör ihop. För min del anser jag att det förstnämnda är allvarligast.
Vi hade två hundar, förvisso hanhundar, som växte upp tillsammans. De var inte släkt och det skilde ca 6 mån i ålder. De lekte, åt och sov ihop till en dag när de rök ihop riktigt ordentligt så de skadade varandra. De var då ca 8 år! Helt oförklarligt. Efter det blev de aldrig vänner igen. De slogs inte men vistades aldrig i samma rum mer.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag är inne på samma linje som många andra. För det första så dricker min egna tik också mer vatten under löp. Vet fler tikar som gör det. Att det sedan är mer eller mindre är en annan sak. Men det vore lustigt om vattendrickandet har med hennes "monsterförvandling" att göra.

Sen låter det som hennes seghet har med skendräktighet att göra. Ungefär 2 månader efter löp kan vissa tikar bli hemskt trötta ELLER speedade. Min tik har blivit vuxen nu, hon blir 4 år i Oktober. Det är först nu som hennes löp verkligen har märkts och jag ber till högre makter att hon inte blir skendräktig.

Det är även runt 2-3 års ålder som många tikar blir vuxna och bitchiga. Speciellt inom bruksraser, enligt mig.

Jag hade kollat upp sluten livmodersinflammation, finns många tikar som inte behöver ha akuta livmodersinflammationer för att känna smärta och agera utåt. Om proverna inte visar något hade jag själv avvaktat ett par månader för att sedan inse att tiken är vuxen och en surmus.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Fast som 3-årig hund med bla 4-6 löp i bagaget är det inte normalt att "börja bli vuxen" tycker jag.

tycker som sagt att det finns tecken på att något inte står rätt till med hunden och att det började redan i senvintras och anser därmed att ts gör helt rätt som ser till att hunden blir grundligt undersökt och provtagen.

Enligt min erfarenhet så är det först vid ca 3 år som hundarna blir riktigt vuxna och har fullt utvecklade aggressioner (skärpa och försvarslust). Men som sagt, det vore intressant att få veta vilken ras/blandras det rör sig om. Är det en rottis t ex så vore det ju snarare förvånande om den gick genom hela livet och gillade att leka med jämnåriga tikar ;)

Men absolut så tycker jag åxå att tiken ska undersökas grundligare, ang pyometra m m. Det är vanligt och ger ofta ett bitskare humör.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Min tik har löpt drygt 4 ggr. Och om hon var en bitch mot andra hundar innan så är det inget mot efter det här löpet. Dessutom är hon mer "mogen" med Focus och har en helt annan pondus än innan.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Kolla upp livmodern också så att det inte är fel på den.

Annars kan kan bara bekräfta det Swat skrivit. Jag har två tikar i 3 års åldern. Den ena har alltid toppridit den andra fram till för ett par månader sedan. Då sa hon ifrån. Droppen som fick glaset att rinna över kom. Hon blev skitförbannad på den andra när hon skulle dominera henne som hon alltid gjort. Nu håller hon sig undan och vågar inte trycka ner den andra längre. Jag har fortfarande ögon i nacken och håller extra koll på dem. Men det känns bra. Jag tror att de har funnit sin plats i flocken.

Men jag häpnar att ni lät tiken gå och spana efter den andra hunden och att ni gav henne tillfälle att attackera henne tre gånger. Stackars tik som inte hade en matte/husse som skyddade henne bättre. Varför tog ni inte den grälsjuka därifrån redan efter första överfallet?
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag reagerade på samma sak. Ingen av mina hundar tillåts ens tänka tanken på att äta hundar. Inte heller backar jag undan och "ser vad som händer".
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

kl

Min boxertik lekte regelbundet med min kompis rottweiler då hon växte upp. Det gick alltid bra även om rottisen var lite dominant. Rottisen var väl kring 3-4 år då de plötsligt inte kunde leka mera för hur mycket min boxer än underkastade sig så fick hon stryk av en helrabiat rottis. Jag har inte haft kontakt med den hunden efteråt, men har sett att den leker lugnt och nöjt med hanhundar.

Och det värsta av allt var just att rottisens ägare inte gjorde ett dyft för att stoppa sin hund även om hon kunnat.
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Vad jag kan läsa mig till i tråden så är detta alltså rätt vanligt inom bruksraserna?

Intressant!

Det förklarar också varför jag själv aldrig stött på dylika tvära personlighetsförändringar hos tikar vid 3 års ålder, eftersom jag inte haft någon bruksras i min ägo någonsin.

Vall och jakthundar är väl iofs former av bruksraser också, men jag är säker på att ni förstår vad jag menar ;)
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Verkligen intressant. Något man borde forska lite i kanske...:)
 
Sv: HJÄÄÄLLLPPPP! Plötsligt kraftigt aggressiv hund

Jag ocksa ser det precis som Swat. Min rottis forandrades markbart runt 3 ars aldern. Hon kan fortfarande umgas med andra tikar ... men nar hon loper eller ar skendraktig vaktar jag som en hok pa henne. Hon blir allmant sur, ligger pa golvet och morrar rent generellt ibland:p Gar man fram till henne laggar hon sig pa rygg for en magklining, hon ar bara grinig och med tanke pa att hon gjarna gor sig 'bred' mot andra hundar haller jag ett mycket starkt vakande oga pa henne.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 954
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 142
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp