Bukefalos 28 år!

Hjälm till ovalt huvud?

Apollo 13

Trådstartare
Tydligen har jag ett huvud som är format som en travbana -.- Det resulterar i ett ständigt tryck i pannan = huvudvärk efter varenda eviga ridtur. Dessutom sitter inte hjälmen på plats och så fort jag hoppar, eller hästen busar lite så far hjälmen ner över ögonen....

Så jag tänkte höra med er vilka hjälmar som passar till ovala huvuden? Alltså huvudet är långt och inte brett ^^ Idag har jag en Euro Lite som karln i affären sa att den skulle sitta bra på ovala huvuden? Men inte mitt :( Han snackade dessutom om något märke som man kunde göra en specialbeställning och gjuta av huvudet men det kostade typ 4k och det är lite väääl...

Försöker leka dressyrryttare så det får gärna va en stilren hjälm..
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Har samma problem , de flesta hjälmar trycker på pannan så man får huvudvärk. Men har nu köpt en Charles Owen Classic den som rosetten sitter upp och ner. Passar perfekt rör sig ingenting när jag rider , hoppas detta kan hjälpa dig något.
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Det finns en massa olika hjälmar som man spänner åt efter man satt den på huvudet med en knapp ett vred bak i nacken.

Har en sådan och det fungerar på mitt ovala huvud utan att jag får ont i huvudet.
Min sambo fick låna den när han glömde sin egen hjälm och han sa samma sak, fast hans huvud är runt som en boll..... nästan :D
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Tydligen har jag ett huvud som är format som en travbana -.- Det resulterar i ett ständigt tryck i pannan = huvudvärk efter varenda eviga ridtur. Dessutom sitter inte hjälmen på plats och så fort jag hoppar, eller hästen busar lite så far hjälmen ner över ögonen....

Så jag tänkte höra med er vilka hjälmar som passar till ovala huvuden? Alltså huvudet är långt och inte brett ^^ Idag har jag en Euro Lite som karln i affären sa att den skulle sitta bra på ovala huvuden? Men inte mitt :( Han snackade dessutom om något märke som man kunde göra en specialbeställning och gjuta av huvudet men det kostade typ 4k och det är lite väääl...

Försöker leka dressyrryttare så det får gärna va en stilren hjälm..

Har inget bra svar till dig, har själv hållt på och karva i stoppningen i hjälmens panna....ville bara säga att du inte är ensam, hoppas det kommer någon vänlig själ som vet:grin:
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

mitt huvud är as jobbigt, storlek 59 och ovalt som en travbana.. skit jobbigt :p

fick ju ett tips om en hjälm som ska passa för ovala huvuden... när jag berättade för sambon vad den kostade så skrattade han rakt ut :p
nu är det iaf skönt att jag har en häst som håller sig på backen och att jag faktiskt inte är så orolig över att åka av.. annat med min andra, som jag inte rider idag, då vågade jag inte köpa en dyr hjälm eftersom jag ändå behövde köpa en ny om ett par månader när jag flugit av tillräckligt många gånger i hjälmen... :devil:
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Jag tror det är en Jacson.... Kostade ny runt en 700 hundra om jag inte minns fel.... För det var väl inte en Jofa ? ? ?

Den är rosa kamoflagefärgad i alla fall... Fanns även i blått.....
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Jag tycker Jacson Wen är kanon till mitt ovala huvud. Sen har jag även en med "ratt" i bak som är sååå skön! Den heter Casco Mistrall och är helt klart den bekvämaste hjälmen jag haft!
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

KL

Åhh vilken bra tråd!!

Jag har precis samma problem! Har en hjälm nu som jag köpte av en kompis för några år sen som är den enda jag inte fått ont i huvudet av pga tryck i pannan. Vet dock inte vad det är för märke, den var inte särskilt dyr iaf men som sagt den har ju några år på nacken.
Är ute efter en ny nu så denna tråden är perfekt :banana:
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Samma problem här, tidigare hade jag en Jacson med ratt bak och utbytbar ventilation fram, den satt kanon! Men inte så fin och så började den kännas sunkig så nu har jag en Charles Owen Wellington Classic som sitter jättebra :) JW sitter med bra så tror flera CO-hjälmar gör det, har inte provat så många :)
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Trodde jag var den enda i världen med ovalt huvud som inte passar i hjälm!

Tack för att ni övertygat mig om att jag inte är ensam.
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Är det inte Lamicell som har "ställbar" mockajong där bak? Så man kan ställa in själv där det känns bäst? Sicken förklaring...
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

googlade o hittade deras deluxe som såg bra ut! kunde dock inte se om den var ställbar som de andra...
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Det gjorde jag inte utan jag menade att om du hittade en ställbar hjälm med "icke" önskvärd utsida som passade är det oftast lättare sen att veta VAD man ska leta efter och från vilket märke....

Mej spelar det ingen roll då jag till 99% rider i skogen och vill jag ha ett annat utseende sätter jag på ett överdrag....

Fast jag har en brun sammetshjälm och brunrutig kavaj när jag ska vara "fin"... :D
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

näe men jag kollade på den eller någon liknande här om dagen och den var ställbar iallafall.
kan fråga min kontakt om du vill :p
 

Liknande trådar

Utrustning Försöker hitta en snygg hjälm som mitt huvud ryms i. Provade på Hööks deras + Lamicell stl L men får dem inte riktigt att sitta bra...
Svar
11
· Visningar
1 075
Senast: Speedway
·
Utrustning Har börjat kollat runt lite efter en ny hjälm, drömmen vore en marinblå CO Wellington eller en marinblå ayr8 med guld under nätet men då...
Svar
5
· Visningar
2 154
Utrustning Bara måste skaffa mig en ny hjälm nu, min gamla har sagt upp sig long time ago... Behöver alltså en ny! Men det är ju rena djungeln...
Svar
0
· Visningar
672
Utrustning Finns det fler av Charles Owen hjälmarna, eller helt andra hjälmar som har passform ungefär som CO ayr8? Jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 038
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp