Bukefalos 28 år!

Hjälm till ovalt huvud?

Sv: Hjälm till ovalt huvud?

de va ju inte apdyrt... va den fin eller kändes den billig?

på stigbygeln eller?
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Om det är en Lamicell Master ni snackar om så är det en hjälm av fin kvalité! Det finns liknande hjälmar med ratt i nacken av märket Top Guard och Horselife som kostar lite mindre och är lika fina.
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Oh!
Jag puttar upp den här tråden för jag är också en 'oval-skalle'. :D
Dessutom har jag tydligen öronen väldigt högt upp på huvet för de får aldrig riktigt plats nånstans. :o :p

Apollo, hittade du någon bra hjälm tillslut?
Vad blev det? Bild?

Har googlat på de hjälmar som tipsats om i tråden och det finns ju en del snygga (även jag letar stilren kask, typ).
Men de jag provat som varit någorlunda har vikt ihop mina öron.
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

kl

Jag har stort bakhuvud och smala tinningar, strl 58-59, möts alltid av förvånade miner när jag säger det :D

Genom åren har Charles Owens modeller passat allra bäst.

Jag har 3 krav när det gäller hjälm:
1. Den ska passa mitt huvud och inte ge mig värk
2. Jag ska inte se ut som en svamp i den
3. Den ska vara snygg

Efter att ha provat mängder med hjälmar överallt, så är det bara att inse att jag inte kommer undan, det får bli en ny CO även om det svider i plånboken :angel:
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Nastan alla IRHs hjalmar kan fas i "long oval". Jag har IRH XR9, den passar min travbana finfint. :D
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

*kl*

Jag har också ovalt huvud och dessutom stl 61, behöver jag säga att det är svårt att hitta hjälm?
Jag har två hjälmar av märket Champion. Väldigt stilrena och dessutom känns de inte klumpiga trots min storlek.
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Jag har också travbanehuvud :rofl: i strl 59. Hööks hjälmar Classic ventilationshjälm passar super, lätt som en fjäder och får aldrig ont av dem.
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

CO ayr8 passar mig som är oval. Mer en hopp- än dressyrhjälm kanske men ändå ett tips. Svarta varianten kan nog passa amatördressyrryttaren.
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

inte läst hela tråden men skulle säga lamicell och whitakers hjälm.
Lamicellen går att ställa rätt friskt och formar sig.
Whitakern var rena döden för mitt runda huvud
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

mja.. jag har hittat en hjälm... bara inte köpt den än ^^

det blir iaf en charles owen, har provat den i butik, dock en storlek förliten, men man märkte att formen var bra iaf! kändes dock JÄTTE KONSTIGT att helt plötsligt ha en hjälm som satt bra på huvudet och inte ovanför :o
Men nu ska jag bara övertala sambon att jag inte kan rida runt i min gamla hjälm som jag kraschat i way för många gånger.. :crazy:
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Petar upp en gammal tråd.

Upptäckte att så som jag skrev ovan inte längre är fallet, Hööks har ändrat passformen på sina hjälmar. Har provat ALLA på Hööks och alla på Gekås och EN kan kanske tänkas passa, det är Mips men den är alldeles på tok för dyr för min budget.

Någon som har fler tips om vilka man kan prova? En svart stilren hjälm som inte sticker ut. Ska försöka prova en Charles Owen.
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Jag har samma huvudform och storlek som dig. Har en Uvex och är väldigt nöjd med den. Kostar runt 1000-1500. Den är ställbar med en ratt i nacken.
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

*Delvis knapplån*

Mips, det är väl den där BackonTrack-hjälmen va? Man kanske ska börja spara till en sådan...

Jag är också en ovalskalle, kul att det finns flera! Just nu rider jag med en öb-hjälm. :o Den fungerar hyfsat, men nu när det blev kallt och mössan åkte på kom huvudvärken direkt. Jag brukar dessutom bli snyggt röd i pannan där hjälmen har tryckt. Stilrent. :cool:
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Kanske inte så stilren, men funkar för mig iaf: Champion jockeyhjälm. Brukar ha sammetsöverdrag, så blir det inte riiiktigt lika fult. :p
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Champion Showmaster (eller heter den Champion Showring?) är stilren och passar ovalt huvud. (jag har runt huvud och de flesta hjälmar lämnar ett tomt utrymme vid pannan samt trycker i tinningarna på mig)
Prova inte Källqvists. Minns inte vad modellen heter, men de har den på Lantmännen. Den passar runt huvud.
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Back-on-track-hjälmen passar i alla fall Inte på min travbana...

Jag har en ställbar Lamicell nu. Toppen i vintertider men inget jag vill tävla i.
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Ja, det är BoT hjälmen som heter Mips. Provade utan några kuddar i på Hööks och den kan kanske passa men som sagt, inte gratis..
Ska åka till nån annan hästaffär och prova lite tänkte jag, tills dess får min gamle Hööks-hjälm funka.

Ska prova Champion Showring och Charles O. tänkte jag :) Kanske Uvex också är lika bra.
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Har inte läst hela tråden men jag skulle vilja tipsa om/rekommendera Troxels hjälmar!

Jag hatar hjälm, för det är så satans obekvämt men Troxels är helt underbara! Lätta, luftiga och går inte ner över örat eller trycker i nacken osv (jag får ångest av vanliga hjälmar för att inte tala om ont överallt!)

Troxel har en massa olika varianter och modeller, jag har ett par olika men dom har alla som typ en innersele med små rattar bak där man ställer in hjälmen exakt efter sitt eget huvud.

Rekommenderas å det starkaste!
 
Sv: Hjälm till ovalt huvud?

Min favoritridhjälm är Horka Airstream.

Den har ingen ratt utan man formar till den där sista anpassningen genom att använda dom kardborrebandförsedda innanmätesdelarna.

Jag har också en sådan där Jofa som ser ut som en cykelhjälm som man reglerar storleken på genom en ratt i nacken, men den passar aldrig lika bra som Horkan.....

Nu på vintern när jag har balaklava har jag en blå jofapotta.
Den fungerar i och med att balaklavan fyller ut på sidorna.
 

Liknande trådar

Utrustning Försöker hitta en snygg hjälm som mitt huvud ryms i. Provade på Hööks deras + Lamicell stl L men får dem inte riktigt att sitta bra...
Svar
11
· Visningar
1 081
Senast: Speedway
·
Utrustning Har börjat kollat runt lite efter en ny hjälm, drömmen vore en marinblå CO Wellington eller en marinblå ayr8 med guld under nätet men då...
Svar
5
· Visningar
2 154
Utrustning Bara måste skaffa mig en ny hjälm nu, min gamla har sagt upp sig long time ago... Behöver alltså en ny! Men det är ju rena djungeln...
Svar
0
· Visningar
672
Utrustning Finns det fler av Charles Owen hjälmarna, eller helt andra hjälmar som har passform ungefär som CO ayr8? Jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 038
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp