Hjälmfråga

Piffpuffen

Trådstartare
Ska köpa mig en "sommarhjälm" dvs en som är lagom (nuvarande är lagom med huva under).
Tänkte att jag då kunde köpa mig en "störtkruka".
Läste lite har i forumet om olika sorter och ser återkommande att man ska töja ut hjälmen.
Det var något nytt för mig, har aldrig hört det inom den "vanliga" ridningen.
Varför och hur tajt ska den isåfall vara när den är ny?

Skillnad på hjälm och hjälm?
 
Sv: Hjälmfråga

Det är nog inte något man "ska" utan snarare något hjälmen gör när du ridit i den ett par veckor. Så om du köper en som sitter lagom (och bekvämt :angel:) är det risk för att den blir för stor efter någon vecka.

Mina har suttit rejält tajt i början, på gränsen till obehagligt tajt, men det tar inte lång tid innan den har format sig efter ditt huvud! :) För formar sig gör dem, min kompis lånade min hjälm en gång och vi har helt olika huvudform. Den satt helt konstigt när jag fick tillbaka min igen! :p
 
Sv: Hjälmfråga

Det är helt rätt som malanmjöl säger att den formar sig efter huvudet (innerfodret alltså) Köper man en hjälm som "sitter åt" lite så får den den bästa passformen sen. Man ska alltså inte köpa en hjälm som "sitter skönt" i butiken då risken finns att efter fodret anpassat sig kommer bli för stor och sitter för löst. Självklart ska den inte sitta så hårt så att man får huvudvärk men gärna att den sitter lite hårdare. Haft kunder som köpt en "skönt" sittande hjälm som kommer tillbaka ett tag senare och säger att hjälmen blivit för stor (vickar åt sidor och ner över pannan).
Köper man en hjälm med tjockt innerfoder är risken större att hjälmen blir för lös om man tar en för stor storlek (lagom i butiken). Det finns ju även hjälmar med en liten "skruv" i nacken så att man kan ställa in passformen efter sitt eget mått.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 254
Senast: JennyLz
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 178
Senast: Twirro
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 231
Senast: Destiny_D
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
22 747
Senast: zassoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp