Hjälmtvång för veterinärer införs

Är ridhjälmar verkligen säkra för sparkskador från hovar? är inte deras syfta att skydda vid av ramling?

Någon som vet hur ridhjälmar testas?
 
Är ridhjälmar verkligen säkra för sparkskador från hovar? är inte deras syfta att skydda vid av ramling?

Någon som vet hur ridhjälmar testas?
När en häst står på bakbenen kan de nog skydda en del, eller när människan böjer sig ner. Jag har blivit träffad på armen när min lilla c-ponny stod på bakbenen, hade det varit storhästen hade höjden varit minst huvudhöjd för mig (och jag är ganska kort).
Hade dock varit intressant att veta hur ridhjälmar klarar sparkar.
 
Är ridhjälmar verkligen säkra för sparkskador från hovar? är inte deras syfta att skydda vid av ramling?

Någon som vet hur ridhjälmar testas?
Så här genomförs Folksams test:
" Sedan har vi gjort ytterligare tre tester som speglar hjälmens skyddsförmåga i ridolyckor med olika islagsvinklar – snett islag mot ovandelen av hjälmen, snett islag mot sidan av hjälmen och snett islag mot främre delen av hjälmen. Att vi just valt dessa tre islag beror på att det är oftast de delar av hjälmen som man slår i om man ramlar av en häst eller får en spark mot huvudet. De tre sneda islagen utsätter det hjälmbeklädda testhuvudet för rotation. "
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/ridhjalmar
 
Som geolog kan jag säga att du har extremt fel. Jag har alltid relevant säkerhetsutrustning på mig när jag jobbar. Dvs är jag ute på moränprovtagning för hand har jag inte hjälm men står jag på riggen har jag det. Tar jag hällprover har jag säkerhetsglasögon osv.

Ditt akademikerförakt lyser som vanligt igenom.
Jag tolkar inlägget helt annorlunda. Dvs att det är lustigt att man på sådana arbetsplatser, utan att gnälla, tar på sig alll skyddsutrustning som bestämts, även om riskerna är riktigt minimala. Medan det nu gnälls över att en veterinär, som verkligen utsätts för risker, ska ha en hjälm på sig.
 
Kor reser sig mycket sällan på bakbenen och sparkar inte som hästar kan göra så risken för huvudskador är mycket lägre.
När du säger det så stämmer det nog ja. Större risk för lägre sparkskador eller klämskador gissar jag? Och då skyddar väl inte hjälm.
 
Jag tolkar inlägget helt annorlunda. Dvs att det är lustigt att man på sådana arbetsplatser, utan att gnälla, tar på sig alll skyddsutrustning som bestämts, även om riskerna är riktigt minimala. Medan det nu gnälls över att en veterinär, som verkligen utsätts för risker, ska ha en hjälm på sig.
Det brukar ju inte vara krav på skyddsutrustning om riskerna är minimala. Det föregås antagligen av en riskbedömning som visat på risker, alternativt ett tillbud eller olycka.
 
Det brukar ju inte vara krav på skyddsutrustning om riskerna är minimala. Det föregås antagligen av en riskbedömning som visat på risker, alternativt ett tillbud eller olycka.
Jo. Reglerna sätts ju inte för ett precist ställe som det arbetas på. Ett byggarbete ser helt annorlunda ut än ett annat. Hjälm oavsett.
 
Som arkeolog kan jag kopiera ditt inlägg.

Jag har alltid hjälm, skyddsskor/stövlar och vid behov skyddsglasögon när jag står vid grävmaskinen. Arkeologer som arbetar i djupa schakt och i stadsmiljö använder generellt hjälm oftare än vi som jobbar på landsbygden. I vissa fall krävs hjälm inom arbetsområdet och då är det bara att ha den på fast vi är långt från maskinerna. Varsel har vi oftast. Vissa miljöer kräver det och i andra är det lämpligt att synas. Skyddsskor används också i de flesta situationer. Det är inte så kul att tappa stenbumlingar på fötterna.

Jag jobbar ju ofta för australiensare och de är väldigt noga med säkerheten (om än att vissa saker är missriktade pga skillnad i klimat). Något de är väldigt noga med, speciellt om det är i en gruva, är att om man ska göra något som inte är helt enligt normala rutiner ska man göra en riskbedömning på plats. Det har jag alltid med mig ute i fält så när jag ska ta ett prov kollar jag först runt för eventuella risker. Det går snabbt och man är förberedd om något händer.

Är jag ute i skogen har jag alltid någon form av varsel. Skulle det ske en olycka så någon måste leta rätt på mig är det lättare för dem att hitta mig...
 
Tänk bara sommar, värme, 30+, och jobba med hjälm hela dagarna, herre gud vad varmt det kommer bli för dem, och snacka hjälmfrillan efteråt :laugh:

Men bra att man fokuserar på säkerheten, undra dock om det kommer vara så smidigt och praktiskt :cautious:

Finns luftiga hjälmar på marknaden idag. Varför skulle det vara opraktiskt med en hjälm på huvudet? Kan tänka mig att det i framtiden kommer att bli en försäkringsfråga om det användes hjälm vid arbetsplatsolycka eller inte.
 
Låter som ett fullt normalt krav på skyddsutrustning som borde kommit långt tidigare vid riskbedömningar av arbetsmoment tycker jag. Precis som skyddsskor bör vara ett krav när man arbetar med moment där det finns risk för att man får tunga saker på fötterna. Skönt att djurbrancherna kanske börjar komma ikapp resten av arbetsmarknaden när det gäller skyddsutrustning i arbetet.
 
Hovslagarna borde också ha hjälm, i alla fall om hästen är orolig. Kanske inte som tvång, men deras försäkring borde inte gälla om dom inte har hjälm. Då kan hovis berömma själv att "Ja, Ninas 25 åriga islänning är riskfri, men inte den o den hästen...
 
Finns det någon statistik på vilka skador det rör sig om, och var på huvudet huvudskadorna sker?

De fåtal riktiga sparkskador jag har sett som har träffat i huvudet har varit i ansiktet, och där skyddar ingen hjälm. Man är liksom inte vänd ifrån hästen som man hanterar.

I viss mån så skyddar hjälmen kanske mot följdskadorna när man faller omkull efter, och slår i huvudet.

Om hjälmen inte på riktigt skyddar mot hanteringsolyckor så ger den bara falsk trygghet.
Samtidigt så ger det en illusion av att man har gjort en åtgärd på en risk, vilket kan hindra andra, bättre åtgärder från att tas fram.
 
Det är väl inom flertalet yrken som det krävs någon typ av uniform som kanske inte alltid är så superbekväm? En ridhjälm på huvudet kan väl knappast vara det besvärligaste man kan tänka sig?
T ex. köra ADR gods där du ska ha skyddsskor, varselbyxor och långärmat samt handskar även om det är sommarvärme (det är rätt hett en varm sommardag).

Finns ju gott om ridhjälmar idag som inte blir så varma som för typ 20 år sedan, det är inget som säger att de måste ha på hjälmen HELA tiden, tänker den går ju att ta av när de t ex. går ut till bilen eller liknande där inte hästen är.

Jag tror det kommer något gott ur det. Ens egna säkerhet går före bekvämligheter.
 
Förstår inte hur jobbigt det kan vara. Herregud det är en hjälm.

Har själv flera lager skyddsutrustning och renluftsmask med ventilation på ryggen när jag jobbar med farliga produkter, så jobbigt är det inte att skydda sig själv.
 
Finns det någon statistik på vilka skador det rör sig om, och var på huvudet huvudskadorna sker?

De fåtal riktiga sparkskador jag har sett som har träffat i huvudet har varit i ansiktet, och där skyddar ingen hjälm. Man är liksom inte vänd ifrån hästen som man hanterar.

I viss mån så skyddar hjälmen kanske mot följdskadorna när man faller omkull efter, och slår i huvudet.

Om hjälmen inte på riktigt skyddar mot hanteringsolyckor så ger den bara falsk trygghet.
Samtidigt så ger det en illusion av att man har gjort en åtgärd på en risk, vilket kan hindra andra, bättre åtgärder från att tas fram.
Eller så kommer hjälmkravet att bli en katalysator så att man ser andra risker också. Finns en hel del, även på klinik kan veterinärer och djursjukvårdare få allvarliga skador.
Hjälm kan också skydda om man "skickas in i väggen" av en häst. Och anledningen till att distriksveterinärerna inför krav på hjälm är ju att det har varit skador där en hjälm skulle ha minskat skadorna. Bara synd att man inte tagit arbetsgivaransvaret på allvar innan det skedde olyckor.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
502
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
829
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 959
Senast: Yeah but
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp