Hjälmtvång för veterinärer införs

Fast roligast är väl arbetsledare, konsulter, geologer och arkeologer som springer omkring mitt ute i ingenstans på stora öppna fält med hjälm, skyddsglasögon, synlighetskläder och hörselvärn, helt ensamma med flera kilometer till närmsta konstruktion/naturfenomen som kan tänkas falla över dem.
skydd ska användas om det finns en påtaglig risk för att bli skadad/sjuk. Ibland anser jag att det gått till överdrift med skydd också. Att sjukvårdspersonal har visir, handskar mm är för att skydda mot covid-19. En byggarbetare har för farliga vätskor eller fallande bråte.

En person från Arbetsmiljöverket hade en kurs i Bättre Arbets Miljö (BAM) sa att det var lätt att lägga på ett skydd till för att hindra arbetaren från att skadas, vid nästa olycka läggs på lite till och så fortsätter det. Inte att man tänker efter varför olyckan skedde, kanske hade de förmycket skydd så de inte kunde röra sig ordentligt?
 
På de arbetsplatser jag besöker är det noga, vit hjälm för de som arbetar och blå för besökare. Gissar att det är för att man snabbt ska kunna skilja ut besökare vid inspektioner eller incidenter.

Vi har ju inget behov av det eftersom det är så små arbetsplatser. Men jag kommer faktiskt inte ihåg hur det var senast jag var ner i en större gruva (jag var mest fokuserad på att få komma ner så djupt man kan komma i Sverige :D).

När jag var ner i Sveriges minsta gruva var det absolut inte formellt, jag tror tom att jag hade min egen hjälm.
 
skydd ska användas om det finns en påtaglig risk för att bli skadad/sjuk. Ibland anser jag att det gått till överdrift med skydd också. Att sjukvårdspersonal har visir, handskar mm är för att skydda mot covid-19. En byggarbetare har för farliga vätskor eller fallande bråte.

En person från Arbetsmiljöverket hade en kurs i Bättre Arbets Miljö (BAM) sa att det var lätt att lägga på ett skydd till för att hindra arbetaren från att skadas, vid nästa olycka läggs på lite till och så fortsätter det. Inte att man tänker efter varför olyckan skedde, kanske hade de förmycket skydd så de inte kunde röra sig ordentligt?

Det är något vi tagit flera vändor med Australien. Tex är det inte rimligt med goggles vid vanligt arbete i -30 eftersom de immar igen och då utgör en säkerhetsrisk. Jag satte faktiskt ner foten och sa att så länge de uppfyller svenska säkerhetskrav tänker jag inte kräva något mer som dessutom utgör en risk. Vi använder firmor som är ISO-certifierade så de följer reglerna.
 
Som geolog kan jag säga att du har extremt fel. Jag har alltid relevant säkerhetsutrustning på mig när jag jobbar. Dvs är jag ute på moränprovtagning för hand har jag inte hjälm men står jag på riggen har jag det. Tar jag hällprover har jag säkerhetsglasögon osv.

Ditt akademikerförakt lyser som vanligt igenom.
Det finns de företag (som mitt) där du ska ha hjälm oavsett om du står ute på en äng och tittar på en blomma utan någon risk i närheten, eller om du står på Göteborgs central mitt bland tåg. Man ska givetvis ha relevant utrustning för de risker som finns på det ställe man befinner sig, det är inget jag säger emot 🙂
 
Det finns de företag (som mitt) där du ska ha hjälm oavsett om du står ute på en äng och tittar på en blomma utan någon risk i närheten, eller om du står på Göteborgs central mitt bland tåg. Man ska givetvis ha relevant utrustning för de risker som finns på det ställe man befinner sig, det är inget jag säger emot 🙂

Jag är tacksam för att det inte ser ut så i min bransch. Är det krav på hjälm är det i högsta grad befogat. Tack och lov har jag inte haft någon riktigt allvarlig incident på någon av "mina" riggar. Blotta tanken på att något allvarligt skulle hända någon av mina borrare ger mig ont i magen. Hur det än är så är jag ansvarig som projektledare.
 
Det finns de företag (som mitt) där du ska ha hjälm oavsett om du står ute på en äng och tittar på en blomma utan någon risk i närheten, eller om du står på Göteborgs central mitt bland tåg. Man ska givetvis ha relevant utrustning för de risker som finns på det ställe man befinner sig, det är inget jag säger emot 🙂
Det är väl kopplat till företagets upphandling av "jobbet", att ni ska följa vissa normer, paragrafer i något branschdokument. Följer ni inte detta, så frångår ni förmodligen uppdragets krav, och det kan bli tokigt då, för ditt företag.
 
Toppenbeslut ju! Tycker överlag att folk i hästnäringen tar alldeles för lätt på risker. Hästarnas oförutsägbarhet går ju inte att göra någonting åt... Då är det ju bara bara bra att arbetsgivarna gör vad de KAN göra någonting åt istället för att bara vänta på nästa huvudskada.

Bara att hoppas att fler arbetsgivare i hästbranschen börjar ställa dessa krav på sina anställda!
 
Jag går ofta på byggen och det är alltid skyddskor, väst, id-kort och hjälm även om jag bara ska in i byggbodarna. Känns som en naturlig utveckling för veterinär branschen.
Har ju hänt en del sedan jag var liten och följde med pappa till jobbet. Fick hammare, tumstock och några spik av platschefen och sedan fick jag leka fritt på bygget😐.
 
Det är väl kopplat till företagets upphandling av "jobbet", att ni ska följa vissa normer, paragrafer i något branschdokument. Följer ni inte detta, så frångår ni förmodligen uppdragets krav, och det kan bli tokigt då, för ditt företag.
Nej, det kravet finns inte inskrivet i något dokument eller i kontraktet som är upphandlat. Det har funnits i ett av kontrakten jag jobbat på men vid ny upphandling så försvann det kravet. Så detta är enbart företagets krav. Ett annat företag inom samma bransch har andra regler.
 
Rätt skydd är bra men ibland undrar man hur eller om man tänkt.
Varför ska vakterna vid vägarbeten ha hjälm? Är det för att skydda mot attackerande måsar eller meteoriter? Någon skada från verksamheten lär inte uppkomma då den bedrivs långt från deras arbetsplats.
Varför ska man ha hjälm i en lokal i ett plan där man tillverkar stålrör? Visst rören förflyttas i travers men faller ett sådant knippe ner i huvudet på dig är nog hjälmens vara eller icke vara ditt minsta problem.
Det där någon skrev ovan att lägga på mer och mer skydd utan att se till helheten verkar tyvärr vara ett problem på vissa ställen (hjälm för hovslagare tror jag tyvärr tillhör den kategorin)

Hjälm vid hantering av hästar för distriktare låter dock som en god idé. Det är ju inte bara att man hanterar stora reaktiva djur utan man hanterar ju dessutom stora reaktiva djur som man inte känner och som dessutom ofta har ont.
 
Stora reaktiva djur som även om de inte har ont tyvärr många gånger är dåligt uppfostrade, ett allt vanligare problem enligt många veterinärer. Det brister helt enkelt i hanteringen för många.
 
Har ju hänt en del sedan jag var liten och följde med pappa till jobbet. Fick hammare, tumstock och några spik av platschefen och sedan fick jag leka fritt på bygget😐.
Jösses vad jag skrattade när jag läste ditt inlägg. Jag växte upp i en brädgård/snickerilager, min syssla när jag var på mammas och pappas jobb, var att gå till lilla affären och köpa fikabröd åt personalen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 229
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
504
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp