Hjälmtvång för veterinärer införs

Tänk bara sommar, värme, 30+, och jobba med hjälm hela dagarna, herre gud vad varmt det kommer bli för dem, och snacka hjälmfrillan efteråt :laugh:

Men bra att man fokuserar på säkerheten, undra dock om det kommer vara så smidigt och praktiskt :cautious:
 
Tänk bara sommar, värme, 30+, och jobba med hjälm hela dagarna, herre gud vad varmt det kommer bli för dem, och snacka hjälmfrillan efteråt :laugh:

Men bra att man fokuserar på säkerheten, undra dock om det kommer vara så smidigt och praktiskt :cautious:
Det är väl inom flertalet yrken som det krävs någon typ av uniform som kanske inte alltid är så superbekväm? En ridhjälm på huvudet kan väl knappast vara det besvärligaste man kan tänka sig?
 
Tänk bara sommar, värme, 30+, och jobba med hjälm hela dagarna, herre gud vad varmt det kommer bli för dem, och snacka hjälmfrillan efteråt :laugh:

Men bra att man fokuserar på säkerheten, undra dock om det kommer vara så smidigt och praktiskt :cautious:

Ser inte problemet med hjälm alls, en ridhjälm har ju ventilation numera, tänk i stället på alla bygg- och industriarbetare som tvingas gå med plasthjälm och skyddsglasögon under hela sina arbetspass fast där inte finnes något som kan ramla i huvudet på dem eller som kan skada ögonen.

Fast roligast är väl arbetsledare, konsulter, geologer och arkeologer som springer omkring mitt ute i ingenstans på stora öppna fält med hjälm, skyddsglasögon, synlighetskläder och hörselvärn, helt ensamma med flera kilometer till närmsta konstruktion/naturfenomen som kan tänkas falla över dem.
 
Ser inte problemet med hjälm alls, en ridhjälm har ju ventilation numera, tänk i stället på alla bygg- och industriarbetare som tvingas gå med plasthjälm och skyddsglasögon under hela sina arbetspass fast där inte finnes något som kan ramla i huvudet på dem eller som kan skada ögonen.

Fast roligast är väl arbetsledare, konsulter, geologer och arkeologer som springer omkring mitt ute i ingenstans på stora öppna fält med hjälm, skyddsglasögon, synlighetskläder och hörselvärn, helt ensamma med flera kilometer till närmsta konstruktion/naturfenomen som kan tänkas falla över dem.
roligt och roligt. är man på en arbetsplats så är man och ska följa de regler som råder där. blir det inspektion så spelar det ingen roll vilken upgift man har. och hur ska arbetsledningen med någon form av respekt kunna kräva att de som arbetar hela dagarna i värmen ska ha hjälm om de (och andra mer tillfälliga besökare) inte ids att ha det på? dessutom så kan den som är tillfälligt på en arbetsplats vara mindre medveten om vilka arbeten som förekommer i närheten och som kan innebära en risk.
 
Ser inte problemet med hjälm alls, en ridhjälm har ju ventilation numera, tänk i stället på alla bygg- och industriarbetare som tvingas gå med plasthjälm och skyddsglasögon under hela sina arbetspass fast där inte finnes något som kan ramla i huvudet på dem eller som kan skada ögonen.

Fast roligast är väl arbetsledare, konsulter, geologer och arkeologer som springer omkring mitt ute i ingenstans på stora öppna fält med hjälm, skyddsglasögon, synlighetskläder och hörselvärn, helt ensamma med flera kilometer till närmsta konstruktion/naturfenomen som kan tänkas falla över dem.
Eller varför inte vårdpersonal som hanterar coronapatienter (och andra smittsamma patienter). Där kan man tala om nödvändig skyddsutrustning som förmodligen är vedervärdigt besvärlig att arbeta i....
 
Eller varför inte vårdpersonal som hanterar coronapatienter (och andra smittsamma patienter). Där kan man tala om nödvändig skyddsutrustning som förmodligen är vedervärdigt besvärlig att arbeta i....

De där visiren + riktiga andningsskydd (typ gasmask, inte enkla pappersmasker) går de flesta anställda i lackerings och verkstadsindustrin med 8 timmar varje dag året om, hör inte att de klagar på att det är besvärligt för de vet att det skyddar mot andnings- och ögonbesvär. I dessa dagar även mot corona, i motsats till pappers- och tygandningsskydden som inte ens skyddar mot vanligt damm.
 
Veterinärerna behöver väl inte ha hjälm hela dagarna? Bara när de håller på med patienter. DE har en hel del datorjobb, förberedelser, samtal med djurägare, rådgivning...

I och för sig behövs kanske hjälm när de träffar vissa djurägare. :devil:
 
Ser inte problemet med hjälm alls, en ridhjälm har ju ventilation numera, tänk i stället på alla bygg- och industriarbetare som tvingas gå med plasthjälm och skyddsglasögon under hela sina arbetspass fast där inte finnes något som kan ramla i huvudet på dem eller som kan skada ögonen.

Fast roligast är väl arbetsledare, konsulter, geologer och arkeologer som springer omkring mitt ute i ingenstans på stora öppna fält med hjälm, skyddsglasögon, synlighetskläder och hörselvärn, helt ensamma med flera kilometer till närmsta konstruktion/naturfenomen som kan tänkas falla över dem.

Som geolog kan jag säga att du har extremt fel. Jag har alltid relevant säkerhetsutrustning på mig när jag jobbar. Dvs är jag ute på moränprovtagning för hand har jag inte hjälm men står jag på riggen har jag det. Tar jag hällprover har jag säkerhetsglasögon osv.

Ditt akademikerförakt lyser som vanligt igenom.
 
roligt och roligt. är man på en arbetsplats så är man och ska följa de regler som råder där. blir det inspektion så spelar det ingen roll vilken upgift man har. och hur ska arbetsledningen med någon form av respekt kunna kräva att de som arbetar hela dagarna i värmen ska ha hjälm om de (och andra mer tillfälliga besökare) inte ids att ha det på? dessutom så kan den som är tillfälligt på en arbetsplats vara mindre medveten om vilka arbeten som förekommer i närheten och som kan innebära en risk.

Jag håller verkligen med. Står jag på riggen har jag hjälm, punkt slut. Det kvittar hur länge jag är där eller hur stor risken att jag får något i huvudet är. Har jag med besökare till riggen (journalister, Länsstyrelsen etc) har jag alltid extra hjälmar. Går man innanför arbetsplatsmarkeringen är det hjälm på, det är inte förhandlingsbart.
 
Tycker det är ett dåligt beslut. Det finns inget som hindrar att den som vill använder hjälm i vilket sammanhang som helst men det ligger väl i tiden att folk inte längre kan göra egna bedömningar.

Som en slags ironi gör man sedan en reklamfilm där hon står och håller hästen med grimskaftet i en ögla runt handen, starkt jobbat - det är bland det farligaste man kan göra.
 
Jag håller verkligen med. Står jag på riggen har jag hjälm, punkt slut. Det kvittar hur länge jag är där eller hur stor risken att jag får något i huvudet är. Har jag med besökare till riggen (journalister, Länsstyrelsen etc) har jag alltid extra hjälmar. Går man innanför arbetsplatsmarkeringen är det hjälm på, det är inte förhandlingsbart.
gissar att besökarna får avvikande färg på sina hjälmar också?
 
Tycker det är ett dåligt beslut. Det finns inget som hindrar att den som vill använder hjälm i vilket sammanhang som helst men det ligger väl i tiden att folk inte längre kan göra egna bedömningar.

Som en slags ironi gör man sedan en reklamfilm där hon står och håller hästen med grimskaftet i en ögla runt handen, starkt jobbat - det är bland det farligaste man kan göra.
Det har jättestor betydelse att det är en arbetsgivare som har tagit detta beslut occh uppmanar andra att följa! Jämfört med att de säger - om du vill ha hjälm så får du väl köpa en och använda. Speciellt i ett yrke med så många risker och nästan alltid ensamarbete.
Varför skulle det vara skillnad mot byggarbetsplatser eller industrin t ex? På min arbetsplats lämnar de allra flesta inte skrivbordet, det gör att det kan vara tröttsamma diskussioner med vissa chefer om att det ska vara självklart att det alltid ska finnas rätt skyddsutrustning för dem som inte alltid jobbar "inne". Att man inte behöver leta, låna eller i panik köpa det som saknas.
 
Tycker det är ett dåligt beslut. Det finns inget som hindrar att den som vill använder hjälm i vilket sammanhang som helst men det ligger väl i tiden att folk inte längre kan göra egna bedömningar.

Som en slags ironi gör man sedan en reklamfilm där hon står och håller hästen med grimskaftet i en ögla runt handen, starkt jobbat - det är bland det farligaste man kan göra.
Enligt arbetsmiljölagen är det arbetsgivaren som ska göra riskbedömningen. På sin fritid får man bestämma själv.
 
Som geolog kan jag säga att du har extremt fel. Jag har alltid relevant säkerhetsutrustning på mig när jag jobbar. Dvs är jag ute på moränprovtagning för hand har jag inte hjälm men står jag på riggen har jag det. Tar jag hällprover har jag säkerhetsglasögon osv.

Ditt akademikerförakt lyser som vanligt igenom.
Som arkeolog kan jag kopiera ditt inlägg.

Jag har alltid hjälm, skyddsskor/stövlar och vid behov skyddsglasögon när jag står vid grävmaskinen. Arkeologer som arbetar i djupa schakt och i stadsmiljö använder generellt hjälm oftare än vi som jobbar på landsbygden. I vissa fall krävs hjälm inom arbetsområdet och då är det bara att ha den på fast vi är långt från maskinerna. Varsel har vi oftast. Vissa miljöer kräver det och i andra är det lämpligt att synas. Skyddsskor används också i de flesta situationer. Det är inte så kul att tappa stenbumlingar på fötterna.
 
Tycker det är jättebra faktiskt. Visst är det omysigt med hjälm i en del väder, men det är det värt. Behöver ju knappast vara hjälm på konstant under arbetsdagen, utan just vid kontakt/hantering med häst. Hjälm är ju en så simpel och oansträngande åtgärd i förhållande till hur stor skillnad den kan göra när det väl går fel.

(Och ja, jag är en sådan som brukar ha hjälm vid arbete från marken med min egen häst, även om svetten rinner på sommaren. Är ju i princip lika riskfyllt som att rida, även med snäll häst.)
 
Bra med säkerhetstänk.
En frågeställning dök upp i mitt huvud direkt bara...
Distriktsveterinärerna arbetar ju mycket med kor också.
Funderar på om det är så mycket ofarligare än häst verkligen? Om de nu inte har tänkt ha det vid behandling av kor också men det inte har framgått bara.
 
Bra med säkerhetstänk.
En frågeställning dök upp i mitt huvud direkt bara...
Distriktsveterinärerna arbetar ju mycket med kor också.
Funderar på om det är så mycket ofarligare än häst verkligen? Om de nu inte har tänkt ha det vid behandling av kor också men det inte har framgått bara.
Kor reser sig mycket sällan på bakbenen och sparkar inte som hästar kan göra så risken för huvudskador är mycket lägre.
 
Jag tycker att det är bra om de har hjälm vid undersökningen. Att göra böjprov på en tävlingshäst som är på boxvila är inte utan risk, blanda då gärna in smärta så blir det inte bättre. Den enda veterinären jag träffat som hade hjälm var när distriktveterinären kom ut akut för att undersöka en nykastrerad häst. Det var minst lika riskfyllt att undersöka storhästen som stod i sjukhage. Väldigt mycket energi, som tur är hände inget.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 265
Senast: MiaMia
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 20/12 Arbetsterapeut Julia, startade film om sömn/sömnbrist. Jag hann inte se vad den hette. En stor del av människor mellan 18-35...
Svar
2
· Visningar
504
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
830
Senast: Bison
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp