Hjälp! Är jag för lång??

dotzie

Trådstartare
Jag skulle behöva lite hjälp. jag rider en welsh på 4år, blir 5 i maj, och hon är nog ganska exakt 130 hög.
Själv är jag ungefär 166-167 cm lång och väger 43 kilo och blir 14 nu i december om det skulle spela ngn roll.
Jag vet att jag kan se lång ut, i alla fall i vissa positioner, men tror ni jag kan henne? Hon verkar inte besväras av min längd och jag har inga besvär med att skänkla.
Jag var det fösta ryttaren som satt på henne och det hon har lärt sig har hon lärt sig av mig.(med hjälp från marken då alltså xP)
Hon går lätt ner i form i skritten och ibland i traven.
Hon är bred över ryggen och ganska tjock om magen.
Hon är min ögonsten och min absolut bästa kompis så jag kommer inte sälja henne. Jag tror ej jag växer mer så då oroar jag mig mer för ålder även om jag kanske aldrig kommer "tävla på riktigt" med henne.
Tanken är också att jag tar med mig henne på ridläger en vecka i sommar....

Det funkade inte att sätta in en bild...x[
Skulle ngn kunna förklara hur man gör så kanske jag kan fixa in en. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

Det går inte att se bilden eftersom du har den på din hårddisk. Du måste ladda ner den i ett fotoalbum på nätet.
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

Jag kan tyvärr inte öppna länken, men jag kan om jag ska vara ärlig tycka att du är lite i längsta laget. Vikten behöver du inte oroa dig för, men du måste verkligen ha bra balans för att kompensera din längd. kan vara att andra har andra åsikter.
Förstår att du älskar din ögonsten och ingen av er kan ju hjälpa era storlekar ;). Kanske du kan köra in henne och variera träningen med det. Det kan du tävla i också efter att du blivit för gammal för att tävla ponny. Jag har i och för sig bara följt med som extraskötare på några körtävlingar, men det verkar himla spännande. Som fälttävlan fast med vagn :).
Ulrika
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

Hon är påbörjad inkörning och har varit förspänd ett par gånger.
Det är bara det att hon blir lätt stirrig när hon ska till ett nytt ställe å så, så jag skulle inte vilja sitta i en vagn bakom henne....;)
Hon känns dock mycket större att rida.
prova att gå in här då om inte den andra länken funkar. (samma sida fasst med orginaladress...)
www.mollons4hgard.se å gå in på aktiviteter som sagt.
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

Jo men det är inte så konstigt om hon blir stirrig på nya platser om hon inte är van vid nya platser.. Det kommer nog ;).
Jag tittade på bilden och jag ska vara ärlig och säga att jag tycker du ser lite lång ut och det är en väldigt ädel liten ponny(med eller utan mage). Men jag är inte Gud, du kanske får säkert fler åsikter. Men du ser absolut inte ut att vara för tung för henne. Kan du kompensera med bra balans så fixar ni det nog.
Ulrika
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

Jag tycker nog att du ser lite för lång ut. Däremot är vikten inga problem.
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

Jag säger som övriga- du ser lite lång ut MEN det är ju inte längden som är direkt skadlig för en häst det är i så fall vikten...och där är ju absolut inga problem i ditt fall!
Längden är något jag tycker man får känna själv, om det inte längre känns bra och man kanske inte kommer åt ordentligt att ge korrekta hjälper är det kanske dags att se sig om efter en större häst....
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

Jag är 167 och skulle aldrig sätta mig på en häst under 150.

Det skulle inte kännas rätt.

Jag gillar att se snygg ut på hästen, att jag och hästen är ett snyggt ekipage, och om mina ben når runt hästen så nääää....



Men jag är 20 och fullvuxen, du är 14.


Jag tror att du kan fortsätta rida hästen nått år till.


Även om du inte kommer växa mer på höjden så kommer du att växa på bredden, ditt skelett och allt, du kommer gå upp i vikt. ha det i åtanke.

men bra att du hller på att hästen köra in hästen!!
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

men även om hon är så liten, så känns hon så mycket större.
Hon har en sån resning och energi, jag har inte kännt mig för stor nån gång.
Det är klart jag kan se lång ut men om jag inte känner mig lång då? är det fortfarande fel då?
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

Jag vet att Buke är ett sådant ställe där vi skriver vad vi tycker och vill du ha medhåll på något som du är osäker på, fast egentligen vet, så får du nog fråga någon annan.
Ingen har skrivit att vi tror det är skadligt för din ponny, men du ser lång ut på henne. Ledsen att säga sanningen, tråkigt att jag är så ärlig ibland.
Om du själv tittar på foton på er och jämför med folk som ser lagom stora ut på sina ponnyer/hästar, kan du inte se det då? Om du skulle rida med dressyrläder, skulle du komma åt henne då?
Jobba på inkörningen tycker jag, det ser superspännande ut! :) Kanske du kan hitta en D-ponny eller liten häst att rida på.
Ulrika
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

Jag kan inte riktigt förstå att du inte känner dig lång. Du kan ju med din längd lätt se lagom ut på en häst som är lite över 160 cm. Har du ridit större ponnyar/hästar? Känner du dig lför kort då?
Ulrika
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

jag har annars bara ridit de hästar som finns på gården, en ardenner och ett varmblod. De känns för stora, att jag tycker ardennerns e stor e ju inte så konstigt.
Men då känner jag mig liksom liten och "maktlös"...:(
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

Ardennern kan jag förstå att du känner dig liten på, den märker nog knappt att du sitter på den. Och varmblodet, om det inte är ordentligt skolat så är det ett stort stycke arbete för dig att rida den, det kan jag förstå. Finns det inga andra i närheten du kan rida på? Det finns många som föder upp ponnyar som inte kan rida in själv och skulle bli själaglada om du dök upp! Det är jag helt övertygad om!
Ulrika
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

vad jag vet så finns det ingen i närheten...
det är nog för mycket "stad" omkring där jag bor.
jag varvar med att rida varmblodet och henne, men varmblodet är snart 9 och kan inte så mycket heller.
han är väldigt lättstressad och har antagligen fått mycket stryk som travhäst.
Min mamma har försökt smyga in i meningar lite här och var " tycker du inte vi ska sälja stella å köpa en ny? de hade väl vart kul?"
Men det är deffintivt inte kul.
Visst har jag också tänkt att det skulle va kul att rida en häst man aldrig behöver växa ur, och jag vet att vi inte kan köpa en till häst och behålla stella så jag sitter typ iklämm.
Hon är min bästa kompis och jag kan inte tänka mig själv utan henne.
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

Jag förstår att du inte vill sälja. Det är hemskt att sälja sin ponny, jag har provat det, blev också för lång. Men om vi ska se krasst på det, hur länge hade du räknat med att kunna rida henne? Jag förstår att det är en jättefin ponny du har och jag vill inte råda dig till att sälja heller, det är något su ska bestämma själv. Men om du bestämmer dig för att göra det och köpa något större, se till att du får tag i en D-ponny som du iallafall kan rida tills du får lust att rida stor häst. Ponnytiden är värdefull och den tycker jag inte du ska kasta bort genom att skaffa stor häst för tidigt.
Ulrika
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

men om vi tänker att jag köper en d-ponny, så dröjer det ändå bara 2 år innan jag måste sälja den också för då e ja 16...
Det känns värsta onödigt...
För även om jag älskar att rida så kan jag inte tänka mig att sälja å köpa nytt som när man vuxit ur ett par byxor...
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

men om vi tänker att jag köper en d-ponny, så dröjer det ändå bara 2 år innan jag måste sälja den också för då e ja 16...
Det känns värsta onödigt...
För även om jag älskar att rida så kan jag inte tänka mig att sälja å köpa nytt som när man vuxit ur ett par byxor...

Ursäkta en dum människa, men varför måste du sälja när du är 16? Vill minnas att de inte hade ändrat tävlingsåldern på ponny?
 
Sv: Hjälp! Är jag för lång??

här har ja letat fram en nyare bild, observera att lädren är så korta för ja å en kompis gallopperade i skogen.
Västen är för stor, vilket kanske syns....xP

http://www.freewebs.com/gullepluttar/fotoalbum.htm

Du behöver inte kommentera västen, det är super att du använder den, och ingen i hela världen kan komma och säga att du ser smal ut, även med väst ;).
Det fantastiska med D-ponnyn är att du kan ha den i flera år om du inte vill ändra till stor häst. Jag vet att det är ålder på tävling (minns dock inte hur den ligger), men å andra sidan så kan ingen hindra dig från och rida och träna ponnyn hur länge du vill! Många vuxna rider ponny för att de trivs med det. Och en liten klocka ringer i mitt huvud att man visst får tävla ponny när man är vuxen, fast då får man göra det bland stora hästar. Kan vara att jag har fel där.
Jag uppskattar verkligen att du inte ser hästar och ponnyer som slit och slängvaror :), då har hästarna det bra hos dig :).
Det kommer att lösa sig, jag tror du kommer att känna vad som är rätt, alldeles av sig själv. Oavsett vad beslutet blir så kommer det säkert att bli jättebra till slut.
Ulrika
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 278
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 622
Senast: tott
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 027
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp