Hjälp att tolka järnvärde

Kristall10

Trådstartare
Tog nya prover förra måndagen och jag undrar lite kring mitt järnvärde.
Har legat bra tidigare, kring 22, nu helt plötsligt var jag nere på 7 och vad jag förstår är nedre gränsen för normalt värde 9.
Hb ligger bra och P-ferritin ligger högt. Övriga prover kopplat till järnet i kroppen gick inte att analysera pga att de kom in för sent.
Fick brev av läkaren igår att allt ser bra ut. Inget avvikande.
Kan järnvärdet vara så lågt helt plötsligt utan att det är något avvikande?
 
Tog nya prover förra måndagen och jag undrar lite kring mitt järnvärde.
Har legat bra tidigare, kring 22, nu helt plötsligt var jag nere på 7 och vad jag förstår är nedre gränsen för normalt värde 9.
Hb ligger bra och P-ferritin ligger högt. Övriga prover kopplat till järnet i kroppen gick inte att analysera pga att de kom in för sent.
Fick brev av läkaren igår att allt ser bra ut. Inget avvikande.
Kan järnvärdet vara så lågt helt plötsligt utan att det är något avvikande?

Jag förstår inte vilket värde som är lågt om Hb och ferritin är ok? Om det är järnvärdet i plasma (P-Järn) så har det mindre betydelse.
 
Ja precis, P-järn är 7, P-ferritin över norrmalvärde, HB inom normalvärde.

Det behövs fler prover för att kunna genomföra en fullständig analys men om du känner dig orolig så tycker jag att du ska höra av dig till vårdcentralen igen. Ditt blodvärde är normalt och det är ju det viktigaste.

Lågt järn kombinerat med högt ferritin kan tala för någon form av inflammatorisk påverkan men då pratar jag i generella termer och inte utifrån dina prover. :)
 
Det behövs fler prover för att kunna genomföra en fullständig analys men om du känner dig orolig så tycker jag att du ska höra av dig till vårdcentralen igen. Ditt blodvärde är normalt och det är ju det viktigaste.

Lågt järn kombinerat med högt ferritin kan tala för någon form av inflammatorisk påverkan men då pratar jag i generella termer och inte utifrån dina prover. :)
Tack för svar!
Är inte orolig, vill mest bara lära mig hur det hänger i hop 😊
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 817
Senast: Rosett
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 409
Senast: emma-vsm
·
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 915
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 447
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp