Hjälp av er erfarna!

Rea

Trådstartare
Jag har idag varit ute och tömkört dotterns B-ponny och misstänker att hon är inkörd men förre ägaren vet inte om hon är det eller inte. Ponnyns beteende, svängar och stopp bla får mig att tro att hon är det. Hur tycker ni att jag ska gå vidare för att inte skrämma henne om det nu är som så att hon inte skulle vara det, vill ju inte skrämma henne genom att koppla på en rockard och riskera att hon inte haft vagn förut? Det skulle vara jätte kul om vi skulle kunna köra henne och inte bara rida1
Hoppas att ni har bra tips.
Kristel
 
Enklast och säkrast är att börja inkörning från grunden. Dvs, på med sele, tömkörning, dra rep/kedjor/slanor mot hästen osv. Du märker snart om hästen inte är med på noterna.

Se fö i tidigare trådar om samma ämne.

LIA
 
det kan vara så att hästen är tömkörd innan inridningen. Vet att många startar med det för att träna unghästen med bett och liknande. Jag tycker också du kan börja med att testa dra kjedjor eller slanor då du tömkör för att se vad hästen tycker.
Lycka till
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 196
Senast: Mabuse
·
Körning Min ponny som precis är inkörd skenade igår med sin rockard. :( Orsaken var att svängeln lossnade och slog i hennes bakdel och sedan...
2
Svar
36
· Visningar
5 305
Senast: Lynxsa
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 339
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 419
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp