HJÄLP behövs!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Ja jag har samma "problem". Jag verkar dra åt mig herrelösa hundar som en magnet. Jag har äl haft hundar av alla möjliga raser och blandraser hemma. Springer spaniels, golden, labbe, pumi och collien är den enda som visat sådan rädsla trots att jag medvetet inte tittade den i ögonen en gång och satt på knä med ryggen halvvänd mot den på marken. De andra hundarna har varit något försiktiga, men aldrig rädda.

haha ja vi drar nog till oss lösspringande hundar då :) Jag har aldrig stött på en lösspringande collie faktiskt men vet att våran vuxna iaf skulle sprungit fram och gett personen en stor köss om nån hittade henne haha.. men som sagt, alla är ju olika, själv tycker jag det är rätt ocharmigt med collies som inte är framåt mot främmande men frågan är vad som är mest vanligt :) Och vet ju att det finns många hundar som inte skulle gjort de, tex dom andra vuxna vi har(inte collie)
 
Sv: HJÄLP behövs!

Jag tycker detta är så sjukt löjligt, så nu återvänder jag inte mer till denna tråden.. Bevis hit å bevis dit. Jag tycker det är bevis nog att bara titta på hunden.
Tack å hej

Men vet du vad, det är du som gör hela diskussionen om schäfern rejält löjlig.

Lättast är väl att lägga ord i andras mun och sedan säga tack och hej.

Alltså jag tror inte du förstår vad jag menar och därför slår du bakut som en galen häst.

Jag ska förklara IGEN.

Om du ska gnälla på en ras ( nu struntar vi helt i schäfern ), ta vilken ras du vill, så är det lämpligt att du kan backa upp det du påstår med FAKTA och inte bara anta att den mår si och så för att den ser ut på ett visst sätt.

Nu återgår vi till Schäfern

Jag tycker inte heller att räkorna ser speciellt sunda ut, men innan jag sett FAKTA på att räkorna har sämre höfter än bruksschäfern så kan jag inte skriva att det är så..
 
Sv: HJÄLP behövs!

Var precis o hämtade hem våra andra två collie som varit i sommarstugan med min far. Tiken hade väl antagligen undrat vart vi tog vägen så hon tog en promenad igår till andra sommargäster :D
Men hon följde med dom så glatt hem till pappa igen.

Gissa om någon blev glad idag när vi kom!? :bump: :bump: :bump:
 
Sv: HJÄLP behövs!

Att vilja valla och att de facto kunna det är två skilda saker. Det finns gott om oreggade BC:s och korsningar som också väldigt gärna vill valla men när det väl kommer till kritan med riktigt vallarbete så fungerar de inte.

Och med dagens mentalitet så är inte Collien en brukshund.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Eftersom Collien är en vallhund så har den det i sig. Även om det är på väg att dö ut då den nu är en brukshund. Men självklart kan den instikten finnas kvar. Och det borde du ju veta om du nu var kunnig inom rasen som du tygligen inte är! Våran ena tik skulle jämt valla grannens får.
Och som sagt en av våra valpköpare kör lite vallning med sin hund på skoj, finns bildbevis för du verkar ju inte tror mig.
Kom du bara hit för att smutskasta rasen kan du lika gärna gå igen.
Jag smutskastar ingen ras, tvärtom så uppmanar jag Colliespekulanter att köpa hundar från t ex Sea Mist.
Collies är förhoppningsvis brukshundar, deras vallanlag är förgågna i historiens dimmor.
De flesta hundar håller reda på sin flock, det gör dem inte till vallhundar.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Jo självklart. Det jag bara ville säga är att instinkten finns kvar i rasen, men sen ros det ju på om hunden kan det eller ej.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Finns faktiskt collie som fortfarande kan valla. Men eftersom nu alla vill att den ska gå bruks så satsa man inte så mkt på det kan jag tänka mig.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Men vet du vad, det är du som gör hela diskussionen om schäfern rejält löjlig.

Lättast är väl att lägga ord i andras mun och sedan säga tack och hej.

Alltså jag tror inte du förstår vad jag menar och därför slår du bakut som en galen häst.

Jag ska förklara IGEN.

Om du ska gnälla på en ras ( nu struntar vi helt i schäfern ), ta vilken ras du vill, så är det lämpligt att du kan backa upp det du påstår med FAKTA och inte bara anta att den mår si och så för att den ser ut på ett visst sätt.

Nu återgår vi till Schäfern

Jag tycker inte heller att räkorna ser speciellt sunda ut, men innan jag sett FAKTA på att räkorna har sämre höfter än bruksschäfern så kan jag inte skriva att det är så..


Har du ens läst hela tråden? Isåfall kan väl du vara så gullig å citera var exakt jag skrivit att räkorna har sämre höfter än bruksschäfern..
 
Sv: HJÄLP behövs!

Jag blir bara så förbaskat TRÖTT på folk som inte kan föra en vettig diskussion om brister hos en ras utan att ta åt sig som om man sparkat till deras hund.
Jag älskar alla de tre raser jag haft, men det innebär inte att de i alla lägen är "världens bästa ras" och felfria.

Om du syftar på mig så har du nog missat några rader i den här tråden.

1. Har inte någonstans påstått att collien är felfri.
2. Jag har sj en schäfer, å inte anser jag att det är världens bästa ras.
 
Sv: HJÄLP behövs!

*KL*

Måste bara nämna att jag nu för några minuter sedan satt och läste i en gammal hundbok som jag har här hemma, en hundbok som jag verkligen gillar för att den (i alla fall när det gäller raser jag har stor erfarenhet av) beskriver mycket bättre och rakt på sak än många av dagens hundböcker.

I alla fall, jag bläddrade förbi Collie och tänkte (med den här diskussionen i bakhuvudet) kolla om det stod någonting om Colliens mentalitet.

I boken står det följande:
"Collien är sedan länge en av de populäraste sällskapsraserna och var tidigare också en uppskattad brukshund. Temperamentet har efter hand blivit i mildaste laget för brukshundsarbete, utom i de fall där avelsarbetet inriktats mest på bruksegenskaperna"

Den här boken är skriven och tryckt 1985.
Samtliga personer som arbetat med att få fram boken har jobbat med kennelklubben på något vis, de flesta även med svenska brukshundklubben och någon hade även varit bruksprovsdomare och lite sådant. (m.a.o. inga "nybörjare" som skrivit någonting)

Som de flesta vet har mycket hunnits förändras sen 1985, både när det gäller hälsa och mentalitet på hundar (nu ser jag till hundar oavsett ras).

Med andra ord: kunnigt folk sa redan -85 att collien inte längre är så väldigt mycket brukshund. Diagrammet som visade colliernas genomsnitt från MH-test visade att rasen har saker i sin mentalitet som pekar på att den inte är en idealisk brukshund. Folks allmänna uppfattning om rasen pekar på att det inte längre är en perfekt bruksras.

HUR kan då otroligt många collieägare stå och säga "Min hund skulle visst kunna vara en perfekt brukshund, men jag har inte intresset"?

Tittar man på andra hundar som skulle kunna vara perfekta brukshundar, (nu tänker jag främst på mallen, eftersom det är en ras som för mig dyker upp i skallen så fort jag tänker "bruks") så blir de "knäppa" av att inte få användas till sådant, inte få arbeta hårt osv.

HUR kan en hund nöja sig med "lugnt vardagsliv" lika väl som den kan bli en utmärkt brukshund?
Är collien ett fantastiskt exempel på att hunden verkligen blir vad man gör den till, eller är det något annat?

Förklara gärna det här för mig, ni som anser att collie går utmärkt att ha som brukshund.

(och innan någon skriker att jag är galen: Jag anser mig inte ha någon direkt egen erfarenhet av collie, jag har läst hela den här tråden och jag är i det här inlägget inte grinig eller någonting annat utan bara vänligt nyfiken på hur folk tänker)
 
Sv: HJÄLP behövs!

Men herregud, människa! Vi skriver att det på collieklubbens hemsida står om vilka krav man har på föräldradjur vid valphänvisning. Det är detta vi kommenterar! Och tycker är käpprätt åt.....
Om det står fel där måste ni väl se till att det blir rätt och inte bara säga åt folk att läsa igen!
 
Sv: HJÄLP behövs!

Ja jag har läst hela tråden och "my mistake" du har inte skrivit att dom har sämre leder, men att dom är sönderavlade som ras (?)

Du skrev sedan att det räcker som bevis att allmänheten kallar dom för räkor och nej faktiskt så räcker inte det ( återigen ).

Men du verkar missa poängen med mitt inlägg gång på gång...

I denna tråd finns länkar/diagram över Collie och utefter detta så har många uttalat sig om Collie som ras och vart det barkar ( de stödjer sig på fakta )

Du skriver att Schäfern är sönderavlad som ras men har ingen källa på att dom faktiskt är sjukare ..

Där har du min poäng.

Sedan anser jag också att det hela inte ser sunt ut, men det hör liksom inte till denna diskussion.
 
Sv: HJÄLP behövs!

KL
Lite om schäferns största problem

Många avlivas för lynnesfel
Försäkringsbolagen har även statistik över lynnesfel, där ersättning utgått för dokumenterad aggressivitet mot människa.
Här är tyvärr brukshundsgruppen som helhet överrepresenterad, och livskador av denna orsak utgör en stor del av det totala antalet livskador. Schäfern hör därmed till de överrepresenterade raserna men bär inta ensam ansvaret, vilket kvällspressen av och till gör sken av.
Det har ibland påståtts att aggressiviteten generellt skulle bero på sjukdom.
Det finns dock inga medicinska belägg för den saken, och behandlingsförsök har visat sig resultatlösa. I stället får orsaken sökas i bristande mental stabilitet hos hundarna – ofta ärftligt betingad – och hos dåligt utbildade och ibland ansvarslösa hundägare. Det är viktigt att veta att aggressiviteten hos en annars normal hund kan vara ett tecken på att den är sjuk.
En välutbildad brukshund förutsätter en intresserad hundägare.
En sådan hund är som regel också en bra sällskaps hund och fungerar vanligen problemfritt i samhället.

Det som många tror är HD fel kan oxå vara vingligheten.

"Schäfervinglighet" är en vardaglig benämning för myelopati. Ordet myelopati betyder ordagrant "märgsjukdom". Med märg menas i detta fall ryggmärgen. Myelopati uppträder hos medelålders till gamla hundar (5-12 år) av storvuxna raser. Schäfern är den ras som oftast drabbas och även med hänsyn tagen till det stora antalet registrerade schäfrar är frekvensen hög.

Myelopati ger svajiga och styltande bakbensrörelser som successivt förvärras. Rörelserna blir osäkra och trevande, känsel och reflexer försämras. Knäskålsreflexen hos drabbade hundar är oftast helt borta men kan i enstaka fall i stället vara kraftigt överdriven. I hastig rörelse rakt framåt kan symtomen vara obetydliga men i långsamt tempo blir den bristande finmotoriken påtaglig. Ett typiskt symtom är att när hunden skall vända blir den efter i rörelsen så benen korsas. I slutstadiet kan hunden falla omkull när den skall ändra riktning. Sent i förloppet påverkas svanshållningen så att svansen hänger. Musklerna förtvinar och hunden kan till slut inte resa sig. Svårigheter att hålla avföring och urin hör till slutstadiet. Sjukdomen är inte smärtsam. Ingen behandling finns. Symtomen orsakas av en degeneration (nedbrytning) av nerverna till bakbenen och bakre kroppsdelar.

Sannolikt har en sjukdom som är så uppenbart rasbunden en ärftlig komponent.

Bara lite info ang. "räkor" o mentalitet osv.
Gonatt :)
 
Sv: HJÄLP behövs!

Tack, nu kom det en källa iaf ( eller egna ord ? ) men jag saknar källhänvisning ( förutom att du angav försäkringsbolag som källa på ett ställe ) :)

Och som jag skrev innan, det handlar inte om Schäfern i sig utan om att om man bör ha med trovärdig källa när man ska diskutera, annars faller det man säger rätt platt ( som en pannkaka ungefär )..

Det var bara det jag påpekade när Donna skrev att det räckte med att man kallade schäfern för räkor..
 
Sv: HJÄLP behövs!

Källa?
Det tillhör god ton på nätet att man inte citerar saker utan att ange källa, dessutom skall man länka till denna källa så att alla kan läsa texten i dess helhet.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Ja jag har läst hela tråden och "my mistake" du har inte skrivit att dom har sämre leder, men att dom är sönderavlade som ras (?)

Du skrev sedan att det räcker som bevis att allmänheten kallar dom för räkor och nej faktiskt så räcker inte det ( återigen ).

Men du verkar missa poängen med mitt inlägg gång på gång...

I denna tråd finns länkar/diagram över Collie och utefter detta så har många uttalat sig om Collie som ras och vart det barkar ( de stödjer sig på fakta )

Du skriver att Schäfern är sönderavlad som ras men har ingen källa på att dom faktiskt är sjukare ..

Där har du min poäng.

Sedan anser jag också att det hela inte ser sunt ut, men det hör liksom inte till denna diskussion.


http://www.youtube.com/watch?v=cIaM3hYFszc

Räcker det? Eller skall vi börja filosofera lite. När vet man igentligen när något är sant. Hur vet man att det som står i böcker, tidningar och på nätet är sanning? Hur vet man att ett videoklipp är på riktigt? Det kanske är fake.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Men herregud, människa! Vi skriver att det på collieklubbens hemsida står om vilka krav man har på föräldradjur vid valphänvisning. Det är detta vi kommenterar! Och tycker är käpprätt åt.....
Om det står fel där måste ni väl se till att det blir rätt och inte bara säga åt folk att läsa igen!

En trevligare ton vore på sin plats, tack!

Även jag läser på collieklubbens hemsida där jag hittar rasprofilen ifråga. Läs den gärna. För du tror väl inte på fullt allvar att en rasklubb aktivt går in för att avla fram hundar med sämre mentalitet?

För övrigt får du gärna kalla mig för "du", du behöver inte "nia" mig...
 
Sv: HJÄLP behövs!

Tycker att jag verkligen ansträngt mig att hålla en god ton. Men när det ständigt bara är att man har missuppfattat eller läst fel eller helt enkelt bara har fel, blir man till slut frustrerad!
Jag har inte kollat vad som står i rasprofilen, jag hänvisade till vad man i klubben såg som önskvärt hos föräldradjuren. Och jag har svårt att se hur man då kan komma framåt i aveln. det[B var vad jag ville diskutera!!
 
Sv: HJÄLP behövs!

Tycker att jag verkligen ansträngt mig att hålla en god ton. Men när det ständigt bara är att man har missuppfattat eller läst fel eller helt enkelt bara har fel, blir man till slut frustrerad!
Jag har inte kollat vad som står i rasprofilen, jag hänvisade till vad man i klubben såg som önskvärt hos föräldradjuren. Och jag har svårt att se hur man då kan komma framåt i aveln. det[B var vad jag ville diskutera!!

Lite insikt om en ras bör man faktiskt ha innan man uttalar sig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 742
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 160
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 382
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
712
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp