HJÄLP behövs!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Nej det räcker inte om man ska se det från den seriösa sidan..

Om man ska uttala sig om en ras ska man helst ha belägg och fakta som kan styrka det man säger, utan trovärdig källa blir uttalandet väldigt tamt och tunt faktiskt..

Att man kallar räkryggarna för räkryggar är inte en bra källa för ditt påstående ( även om det ser jäklar i mig hemskt ut när vissa schäfrar går )..

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Så det är inte människan som avlat fram räkan? är det det du menar? Finns inte så många alternativ för mig. För det finns bara en bov i dramat, å det är människan, kom med nåt annat påstående om du vill...
 
Sv: HJÄLP behövs!

Min ungtik kröp under staketet vid staketets (numera undanröjda) svaga punkt när husse vände ryggen till. Hunden travade glatt iväg till glasskiosken ca 300 m från vårt hus där hon överlycklig hittade folk att "prata" med och som också bjöd henne på lite glass:D:love: (hon glömde att ta med sig pengar:crazy:). Lyckligtvis satt grannen där då och kunde ta med lycklig hund och möta letande husse på vägen.
Så det var ju synd att du inte fick träffa en så lycklig och totalt orädd collie som vår...;)
 
Sv: HJÄLP behövs!

Ingen förnekar att räkor är fula, framavlade och att det är gräsligt, MEN har de oftare HD än bruksschäfrarna var väl frågan som vallhund vill ha svar på?
 
Sv: HJÄLP behövs!

Det finns iaf collies i USA med vallningsmeriter.
Inte för att jag kan mkt om collies i övrigt.
I USA kan man få vallningsmeriter på en Wavva, på AKC tävlingar så det säger ingenting om hundens vallanlag.
För att få regga sin BC som avelshane/hona krävs ett test där hunden utsätts för får under ca 15 minuter, under den tiden skall den ha visat intersse för djuren under ca 5.
WOW, vilken vallhund!
 
Sv: HJÄLP behövs!

Öhm hur fanken läser du egenligen ?

Jag har väl aldrig någonsin påstått eller skrivit något om vem som avlat fram schäfern eller hur, lägg inte ord i min mun tack!

Om du ska förkasta en ras så är det BRA om du har källa som backar upp ditt påstående, att man kallar dom för något är en otroligt dålig källa som inte bevisar ett dyft.

Ska man skriva att schäfer ( räkorna ) är så jäkla dåliga och har så ont så är det ju great om man har källa på det.

Det har inte alls med just schäfern i sig att göra, utan gäller för de flesta diskussionen när man lägger fram det som du gör.

Dvs att det är som du skriver men du har inga bevis :/
 
Sv: HJÄLP behövs!

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Så det är inte människan som avlat fram räkan? är det det du menar? Finns inte så många alternativ för mig. För det finns bara en bov i dramat, å det är människan, kom med nåt annat påstående om du vill...

Du läser ju inte vad hon skriver utan kommer med ett grundlöst påstående om vad du tycker hon sagt.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Ingen förnekar att räkor är fula, framavlade och att det är gräsligt, MEN har de oftare HD än bruksschäfrarna var väl frågan som vallhund vill ha svar på?


Nej vallhund frågade mig på vilket sätt schäfern är sönderavlad. Nu säger jag de bara en gång till.. DET RÄCKER MED ATT TITTA PÅ HUNDSTACKARN FÖR ATT SE ATT DEN ÄR SÖNDERAVLAD. Vill ni ha en mera ingående förklaring om hur å varför så får ni forska själva. Sedan har jag flera grr sagt att jag inte diskuterar schäfer i denna tråden, då det handlar om collie, så jag förstår inte vad det är som är så svårt att förstå?
 
Sv: HJÄLP behövs!

Öhm hur fanken läser du egenligen ?

Jag har väl aldrig någonsin påstått eller skrivit något om vem som avlat fram schäfern eller hur, lägg inte ord i min mun tack!

Om du ska förkasta en ras så är det BRA om du har källa som backar upp ditt påstående, att man kallar dom för något är en otroligt dålig källa som inte bevisar ett dyft.

Ska man skriva att schäfer ( räkorna ) är så jäkla dåliga och har så ont så är det ju great om man har källa på det.

Det har inte alls med just schäfern i sig att göra, utan gäller för de flesta diskussionen när man lägger fram det som du gör.

Dvs att det är som du skriver men du har inga bevis :/

Jag tycker detta är så sjukt löjligt, så nu återvänder jag inte mer till denna tråden.. Bevis hit å bevis dit. Jag tycker det är bevis nog att bara titta på hunden.
Tack å hej
 
Sv: HJÄLP behövs!

KL

Ja herregud, nu måste jag berätta om "äventyret" jag haft ikväll. Jag och min lilla familj har befunnit oss i Åmål hos svärföräldrarna sen i fredags,och ikväll bestämde jag mig för att utforska lite promenadvägar.

Hinner väl promenera i 20 minuter med Michael Jackson på högst volym i lurarna innan jag märker att Grima beter sig underligt i kopplet, så jag vänder mig om och där står en trefärgad mörk collie och glor på oss och smyger sakta fram. Det enda jag hinner tänka är "helvete, hoppas att det INTE är en tik" (tikilsk hund). Hunden kryper fram försiktigt och lägger sig på mage vilket är bra då Grima är dominant mot de flesta hundar. Dom hälsar fint och skuttar lite.

Jag fattar ju med en gång att den är bortsprungen eftersom att det inte är en själ i närheten och försöker locka på den så att jag kan koppla den. Men den är så förbaskat rädd och nervös och jag får INTE gå nära. Den hinner springa runt på vägen där det kör bilar och jag får några sura blickar från chaufförerna som antagligen undrar varför jag inte kopplar "min" förbannade hund.

Av någon anledning har jag hundgodis i fickan (har jag aldrig annars) som jag lockar och pockar med, och efter ca 15 minuter gör jag en chansning och grabbar mjukt tag i halsbandet på hunden som blir mycket rädd, men blir still och jag kan koppla den med Grimas koppel. Vi vandrar tillbaka för jag är säker på att det är svärföräldrarnas grannes hund då de föder upp långhårig collie och den liknar en av deras. Väl framme ringer jag på men hon bekräftar att det inte är hennes (men börjar istället babbla om att det ser ut att vara en ung hane av amerikanska linjer och sådant jag inte fattar ett dugg av). Vi kommer iaf överens om att jag ska ringa polisen, sagt och gjort.

Nästa projekt blir alltså att försöka få in den rädda och nervösa hundstackaren i bilen, och jag försöker med godis, beröm och leksaker. Nepp, den stretar och vill bara försvinna genom marken. Tillslut ta rjag risken att bli biten och plockar helt sonik aupp den och stuvar in den i hundburen och så brummar vi iväg. Polisen kommer ut och vi kollar chipnr som vi hittar, polisen går in och kollar nummer, ägare med mera. Men kommer sedan ut och bekräftar att ingen ägare finns på hundens namn...SUCK!

Alt 1 är att låta hunden stanna, vänta på en bil som fraktar den till ett härbärge i Göteborg tills ägaren polisanmäler den försvunnen och får åka till GBG och hämta hunden, för jag vill helst inte ha den hemma med oss.

Alt 2 är att köra runt och försöka hitta ägaren en stund innan vi provar alt 1.
Vi kör på tvåan och brummar runt bland gatorna i närheten av där hunden hittades och frågar varenda människa som vi hittar om de vet någon som har collie, ingen vet. Tillslut ser vi en kvinna med ett koppel i handen, så vi kör fram och vevar ner rutan.

-Saknar du en hund?
-Ja..aa...
-Bra, vi har den i bilen..

Hunden blev glad att hitta matte (kvinna 65+ ?) som hade legat och sovit och glömt att stänga verandan. Vad som gjorde mig mest förvånad är att hon refererade hunden till "hon"...Så jag frågade försiktigt om det var en tik hon hade. "Jo"...Fantastiskt, min hund är nämligen känd som mycket tikilsk, och jag har sällan sett henne vara så gullig med en annan hund.

Iaf, slutet gott allting gott! Kvällens slutsatser:

1. Jag har ännu inte träffat på en långhårig collie som inte varit rädd, även om denna var värst hittils.

2. Man får inte alltid hittelön fast man kämpat med en hund och gjort allt för att hitta eventuell ägare i flera timmar.


3. Min hund är nog inte så tikilsk som jag tror, däremot är jag numera övertygad om att det är just schäfrar hon inte gillar. Då hanar av samma ras inte uppskattas heller :rofl:


NU ska jag ta kvällspromenaden jag hade planerat för vid sju snåret. Tur att det är ljust. Todelo! :D

Tur att det finns såna som du som hjälpte hunden hem, kunde slutat illa annars, kunde blivit påkörd eller vad som helst. Vill bara säga att jag har stött på ungefär ett 20-tal hundar som varit bort sprungna som jag hjälpt till rätta och jag kan ju säga att varenda hund har varit rädd, det har varit alla möjliga slags raser, oftast är dom rädda när dom är ensamma ute på äventyr och någon ska fånga in dom, det är rätt normalt att vara de.. Om mina hundar skulle vara lösa bort sprungna och nån skulle försöka fånga in dom så kan jag tro att dom skulle vara misstänksamma, den ena skulle inte ens gå fram till en främmande person(om inte jag var med) utan hon skulle skällt ut dom. Så det jag vill säga med det hela är att det var inte bara för att de va en collie som den var rädd, inte eftersom jag träffat på ett 20-tal som inte varit collie och dom har betett sej på liknande vis..
 
Sv: HJÄLP behövs!

Tillåt mig :rofl: en Collie som vallar?
Måste ha varit före förra sekelskiftet när rasen delades mellan Collie o BC!
:rofl:


Eftersom Collien är en vallhund så har den det i sig. Även om det är på väg att dö ut då den nu är en brukshund. Men självklart kan den instikten finnas kvar. Och det borde du ju veta om du nu var kunnig inom rasen som du tygligen inte är! Våran ena tik skulle jämt valla grannens får.
Och som sagt en av våra valpköpare kör lite vallning med sin hund på skoj, finns bildbevis för du verkar ju inte tror mig.
Kom du bara hit för att smutskasta rasen kan du lika gärna gå igen.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Vill ni ha en mera ingående förklaring om hur å varför så får ni forska själva.

Behövs inte. Jag (och de flesta andra här inne som inte gillar räkorna) vet redan svaret du vägrar skriva.

Det är en sak att de är avlade så käpprätt exteriört att de ur den aspekten har svårt att fungera som brukshundar, en helt annan om de är avlade så sönder och samman att de är sjuka och således lider av det.

Trådar har många gånger sitt eget liv och grenar ut sig åt olika håll och kan man inte acceptera det, så?
 
Sv: HJÄLP behövs!

Ingen förnekar att räkor är fula, framavlade och att det är gräsligt, MEN har de oftare HD än bruksschäfrarna var väl frågan som vallhund vill ha svar på?[/QUOTE

var det de som var själva grejen?det jag fattade det som var att dom med räk kroppen inte är ett dugg hälsosamma, eller tycker ni det ser häslosamt ut med en sån kropp med ben som vinglar fram å tebax på ett så sjukt sätt... nej tack.. så om den har HD eller inte var nog inte grejen här utan att det är inte en frisk sund hund kropp!
 
Sv: HJÄLP behövs!

Ingen förnekar att räkor är fula, framavlade och att det är gräsligt, MEN har de oftare HD än bruksschäfrarna var väl frågan som vallhund vill ha svar på?[/QUOTE

var det de som var själva grejen?det jag fattade det som var att dom med räk kroppen inte är ett dugg hälsosamma, eller tycker ni det ser häslosamt ut med en sån kropp med ben som vinglar fram å tebax på ett så sjukt sätt... nej tack.. så om den har HD eller inte var nog inte grejen här utan att det är inte en frisk sund hund kropp!

Det är det ingen som förnekat;)

Poängen är att folk i tråden blånekar när de ser svart på vitt fakta om collies mentala problem men när det gäller schäfern så räknas "men det ser man ju att de har hdproblem" som "bevis".

Det är inkonsekvent:grin:
 
Sv: HJÄLP behövs!

Jag blir bara så förbaskat TRÖTT på folk som inte kan föra en vettig diskussion om brister hos en ras utan att ta åt sig som om man sparkat till deras hund.
Jag älskar alla de tre raser jag haft, men det innebär inte att de i alla lägen är "världens bästa ras" och felfria.
 
Sv: HJÄLP behövs!

Men det borde väll vara grund nivån isf? finns ju collies med "AKC advanced hearding title"...
Självklart så är BC överlägsen collien, men att säga att man inte kan valla med någon collie öht tycker jag är lite...

I övrigt har jag ingen åsikt som sådan om collien, har bara träffat några individer som har varit väldigt trevliga sällskapshundar (vilket de skaffats som) utan särskilda rädslor, dock utan den där fräsen. Inte helt fel att förändra collien till en sällskapshund eftersom det finns större förfrågan och marknad för dessa.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP behövs!

Tur att det finns såna som du som hjälpte hunden hem, kunde slutat illa annars, kunde blivit påkörd eller vad som helst. Vill bara säga att jag har stött på ungefär ett 20-tal hundar som varit bort sprungna som jag hjälpt till rätta och jag kan ju säga att varenda hund har varit rädd, det har varit alla möjliga slags raser, oftast är dom rädda när dom är ensamma ute på äventyr och någon ska fånga in dom, det är rätt normalt att vara de.. Om mina hundar skulle vara lösa bort sprungna och nån skulle försöka fånga in dom så kan jag tro att dom skulle vara misstänksamma, den ena skulle inte ens gå fram till en främmande person(om inte jag var med) utan hon skulle skällt ut dom. Så det jag vill säga med det hela är att det var inte bara för att de va en collie som den var rädd, inte eftersom jag träffat på ett 20-tal som inte varit collie och dom har betett sej på liknande vis..


Ja jag har samma "problem". Jag verkar dra åt mig herrelösa hundar som en magnet. Jag har äl haft hundar av alla möjliga raser och blandraser hemma. Springer spaniels, golden, labbe, pumi och collien är den enda som visat sådan rädsla trots att jag medvetet inte tittade den i ögonen en gång och satt på knä med ryggen halvvänd mot den på marken. De andra hundarna har varit något försiktiga, men aldrig rädda.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 748
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 173
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 398
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
713
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp