Bukefalos 28 år!

Hjälp! Besiktningsfrågor!

B

**BORTTAGEN**

Är lite ringrostig på vad det är som gäller vid besiktning vid köp av häst... Har här tre frågor som jag skulle vilja ha lite åsikter om...

#1 Vanligtvis brukar väl köparen stå för besikningen, men om hästen inte skulle gå igenom besiktningen, är det då säljaren som bekostar besiktningen? Hur var det för er?

#2 Om man köper en häst som står i andra ändan av landet, hur gör man då med besiktning? Räcker det att man anlitar en veterinär i området som besiktigar hästen, och att man har kontakt med denna på telefon... Eller har man brustit i sin undersökningsplikt utav hästen då man ej närvarat vid besiktningen? Har fattat det som att en del besiktar hästen vid hemkomst, men det känns ju väldigt onödigt om hästen inte går igenom...

#3 Har även en fråga om hur "korkat" det är att köpa en häst som inte går igenom besiktningen... Om man nu har hittat drömhästen, och denna häst ex. har en troligtvis tillfällig hälta, hur gör man då? Främst med tanke på försäkringen... Kan man då be att få hästen "på prov" och se om hältan går över och sen genomföra köpet? Eller chansa och köpa hästen för en lägre summa. Detta handlar då inte om några dyra hästar, utan hästar i 20.000:-klassen.

Tacksam för svar och åsikter!
 
1. Man gör en överenskommelse med säljaren, att i de fall hästen inte klarar besiktning står säljaren för den kostnaden.

2. Man kan låta säljaren göra en prelbesiktning, för att göra slutbesiktning när hästen är på plats hos dig. I övrigt gäller samma som ovan, allt enligt överenskommelse mellan säljare och köpare.

3. Det är en bedömning från fall till fall, och här är det viktigare än någonsin att man anlitat en vetrinär som man känner fötroende för och kan lita på. Så det är en fråga som du skall rådgöra med din vetrinär, om något sådant blir aktuellt.
 
#1 Jag stod för besiktningen. Hästen fick ett par anmärkningar, bla lite på böjprovet på ena frambenet. Veterinären rekommenderade rötgen om jag ville ha hästen. Säljaren stod för den kostnaden.

#2 Har inget bra svar. Min häst stod ca 8 mil härifrån, så det var aldrig något problem. Jag hade dessutom hästen på prov först.

#3 Är hästen försäkrad tidigare utan reservation (kolla upp det!!!!!) har det ingen betydelse om du tar över försäkringen. Nytecknar du försäkring vill de säkert ha besiktningsprotokollet och då får du garanterat reservation för allt dom hittar!
Röntgen visade att min häst hade en liten pålagring som förmodligen inte hade någon betydelse. Han reagerade inte heller på böjprovet den dagen. Jag fick välja om jag skulle ha hästen på foder i 6 månader och sedan köpa honom till ord pris eller köpa honom direkt för reducerat pris. Jag köpte honom driekt. Har inte varit några problem. Hästen låg ungefär i samma prisklass som din.

Det beror ju helt på vad orsaken till hältan är! Det är nog inte så lätt att sälja en halt häst, så ställ lite krav på säljaren! Låt denne betala hältutredning på klinik, det går på försäkringen. Och pruta rejält på priset sen!!
 
1. Kolla upp innan. När jag sålt häst har jag sagt uttryckligen att OM hästen inte går igenom så står jag självklart för kostnaden, men annars är det köparen som betalar.

2.Bra fråga...

3.Om hästen inte gick igenom, och veterinären sa att det var tillfälligt, skulle jag vänta med att ta hem hästen (och därmed betala) och få en ombesiktning på just den grejen. Varför ska du ta hem en halt häst och fästa dig vid den?
 
Svar på fråga 2:

Jag köpte en häst ca 40 mil bort för 1,5 år sedan och då gjorde vi så att JAG beställde besiktningen. Jag snackade med veterinärerna och sade att jag ville att de skulle titta extra på några saker.

Sedan besiktades hästen i säljarens närvaro och skulle det ha varit riktigt "rätt" skulle en representant för mig ha varit närvarande, men nu var det inte så. Säljaren faxade besiktningsprotokollet. Jag ringde veterinären igen för att kolla om de saker som jag undrat speciellt om (säljaren visste inte vad det var - det fanns ett frågetecken efter provridningen).

Så en representant är såvitt jag förstått ett bra sätt om man inte kan närvara själv. Jag var f.ö. köparens representant på en veterinärbesiktning i våras. Stallägaren skulle köpa en ponny till en av döttrarna men hade svårt med tid och jag råkar bo nästgårds...förvisso betydligt kortare sträcka men samma princip.

Anneli
 
Eller chansa och köpa hästen för en lägre summa. Detta handlar då inte om några dyra hästar, utan hästar i 20.000:-klassen.

Tacksam för svar och åsikter!
Tänk bara på att en billig häst är precis lika dyr i veterinärvård som en dyr.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 309
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 330
Senast: Lobelia
·
Äldre Hej! Vet att det finns kunniga jurister här och vill passa på att fråga om ett köp av begagnad bil. Vi är inga bilexperter och har...
Svar
17
· Visningar
1 575
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Okej, nu behöver jag era kloka råd. Hoppas tråden ligger rätt. Jag skall efter fyra år utan häst nu köpa egen igen, och efter att ha...
2
Svar
21
· Visningar
2 992
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp