Hjälp Bukeorakel! Bankproblem!

Han vill nog ha det till att banken inte informerat ordentligt.
Han säger själv; "Hur skulle jag kunna förutsäga att något sånt här skulle kunna hända, när jag tvingas till att använda en bank"

"skaffa ett konto jag inte vill ha, bara för att jag ville göra en insats för ett ensamkommande flyktingbarn."

Banken kanske har haft rutiner som motverkar den här typen av problem.

Men alltså..
Helt oavsett vilken bank man har så måste man själv, som kontohavare aktivt avsluta en stående överföring om man har en sådan och om den ska upphöra.
Det är ju inget som sker per automatik bara för att man tänker att den ska upphöra liksom, så om det inte avslutat, så är det enbart din sambos egna fel och ingen annans.
 
Fast... Att kunna förutsäga att en överföring fortsätter tills man själv stoppar den är väl inte att förutsäga särskilt mycket alls egentligen? O_o

Men det finns väl ingen anledning att börja måla fan på väggen, ni vet ju inte ens om några pengar är borta än. Och att gå in på banken imorgon med stridsattityd redan från början är nog ett strålande sätt att skapa uppförsbacke för sig själv...

Grejen är väl att han nog egentligen inte tycker att "han" har beslutat om någon överföring, utan det gjorde banken enligt sina rutiner när det gäller gode män och ensamkommande. Han upplevde aldrig att kontot skaffades till honom personligen, utan var en teknikalitet för att kunna vara god man. Han gick aldrig in på banken och öppnade ett konto "för sig själv" - utan gick in med flyktingen och alla juridiska papper om godman och sen gjorde banken resten..

Banken rekommenderade/ hade som rutin att inte ha några kostnader för kontona (dvs ingen internetbank, dosa eller telefonbank) eftersom det skulle belasta flyktingen personligen och dras från dennes pengar. Kontot skulle ju enbart finnas för att överföra pengar till flyktingen. Efter att uppdraget avslutats så har min sambo tagit för givet att allt avslutats - även själva kontot..

Att det inte har avslutats tar vi för givet (men egentligen vet vi inte ens det) eftersom CSN uppenbarligen betalar ut dotterns pengar. Vi är alltså inte ens säkra på om han fick något årsbesked från Swedbank förra året. Det borde ligga bland alla andra bankbesked till deklarationen (sambon sparar allt!) vilket det inte gör. Det ligger inte heller bland alla papper som hör till den ensamkommande..

Nu med facit i hand skulle han naturligtvis sett till att han kan ha kontroll över kontot utan att besöka banken personligen. Han har alltså inte fått kontoutdrag, inga utskick från banken om kontot eller liknande.

Att vi är rädda att det kommer att strula är bara för att vid ett tidigare tillfälle när flyktingen ville ta ut pengar (tillsammans med min sambo), på en annan ort än den ursprungliga, så kunde inte banken hjälpa till. Detta trots att vi talar om Swedbank AB som ska vara samma på alla kontor (det finns ju privata sparbanker knutna till Swedbanks nät som inte har något med AB att göra - men det är det inte fråga om här). I värsta fall har alltså varje separat kontor ett helt eget förfarande för just ensamkommande..

Då måste han alltså åka 20 mil enkel resa för att besöka "rätt" kontor, något som innebär att ta ledigt från jobbet osv. Det räcker ju inte att ringa till banken eftersom de inte får lämna information om saldo över telefon.

Pengarna är väl inte det allra värsta, utan sambon retar sig på att han inte fattat/fått information om vad banken egentligen har gjort. Han är inte så stridslysten av sig - mest uppgiven, ledsen och deprimerad.
 
Fast... Att kunna förutsäga att en överföring fortsätter tills man själv stoppar den är väl inte att förutsäga särskilt mycket alls egentligen? O_o
Det kan ju låta lättfattligt för oss men det skulle inte förvåna mig alls om det är jädra förvirrande när man är där och settar upp allt som god man. Huruvida allt var klart och tydligt för TS partner vet ju inte vi; kanske borde banken ha tydligare information, kanske borde partnern ha läst noggrannare. Vad vet vi.

Oavsett så lider jag med TS partner och förstår att han grämer sig för att det blivit som det blivit.
 
Det känns ju lite märkligt att han inte på ett helt år upptäckt att han inte fått in studiebidraget? Eller trodde han att det gick till mamman? Eller vad är det jag inte fattar?
 
Grejen är väl att han nog egentligen inte tycker att "han" har beslutat om någon överföring, utan det gjorde banken enligt sina rutiner när det gäller gode män och ensamkommande. Han upplevde aldrig att kontot skaffades till honom personligen, utan var en teknikalitet för att kunna vara god man. Han gick aldrig in på banken och öppnade ett konto "för sig själv" - utan gick in med flyktingen och alla juridiska papper om godman och sen gjorde banken resten..

Banken rekommenderade/ hade som rutin att inte ha några kostnader för kontona (dvs ingen internetbank, dosa eller telefonbank) eftersom det skulle belasta flyktingen personligen och dras från dennes pengar. Kontot skulle ju enbart finnas för att överföra pengar till flyktingen. Efter att uppdraget avslutats så har min sambo tagit för givet att allt avslutats - även själva kontot..

Att det inte har avslutats tar vi för givet (men egentligen vet vi inte ens det) eftersom CSN uppenbarligen betalar ut dotterns pengar. Vi är alltså inte ens säkra på om han fick något årsbesked från Swedbank förra året. Det borde ligga bland alla andra bankbesked till deklarationen (sambon sparar allt!) vilket det inte gör. Det ligger inte heller bland alla papper som hör till den ensamkommande..

Nu med facit i hand
Är jättenervös att ca 12000 kr har "försvunnit" från min sambos konto i Swedbank... :nailbiting:

Bakgrund: Sambon är normalt kund i en helt annan bank. Han var god man för en ensamkommande flykting fram tills för snart två år sedan. För att vara god man krävs konton i Swedbank, ett för den gode mannen och ett för flyktingen. Dessa införskaffades. Kontot min sambo öppnade var alltså endast för detta ändamål. Alla pengar från CSN och ev Migrationsverket betalas till gode mannens konto. För att inte "fördyra" hanteringen används ( på bankens inrådan) ett konto utan kort eller internetbank, dvs ett konto utan kostnader.

Nu ordnas en automatisk överföring från min sambos konto till flyktingen på CSN-pengarna. Så långt allt väl. Nu kommer det pinsamt krångliga!

Min sambo har en dotter som förra året fyllde 16 vilket innebär att hennes studiebidrag från CSN betalas ut till min sambo. Pengar har alltså kommit sedan januari i år. Han har tyvärr inte haft någon bra koll, utan betalat sin dotter motsvarande belopp (från annan bank) till henne utan att reflektera över om han fått några pengar från CSN eller inte... Han har ju tidigare fått barnbidraget och tänkte inte mera på detta.

I fredags inser vi: Dotterns pengar (från CSN) har satts in på samma konto som tidigare hade en automatisk överföring till flyktingen! Gode man-relationen är avslutad 2014 i april; då gjordes besök på banken och flyktingen skrev på papper om eget konto osv. Min sambo minns inte en enda fråga om hur det skulle vara med hans eget konto - om överföringen stoppades eller inte.

Eftersom internetbank inte finns att tillgå, det går inte att ringa telefonbanken (finns ingen kod till kontot) så har helgen gått åt att oroa oss över detta. I värsta fall har alltså den automatiska överföringen "hoppat igång" igen (efter ca nio månaders uppehåll) så fort det kommit in pengar på kontot och flyktingen har fått alla dotterns pengar. Han har ju säkert inte reagerat, ung, dålig svenska mm och kan säkert anses ha handlat i god tro.

Usch så hemskt det är att inte veta!

Naturligtvis ska detta kollas upp direkt i morgon, och framtida ev överföringar stoppas. Min förhoppning är att banken har rutiner vid sådana här tillfällen och har "per automatik" stoppat överföringen när gode-manskapet upphörde - men säker är jag ju inte alls... Och ja, min sambo har varit oerhört klantig som inte haft koll! Vi hittar inte ens något årsbesked från Swedbank för 2014 och i min sambos sinne har han inte ens fattat att han haft ett konto kvar på Swedbank.

Vad tror ni - om värsta scenariot visar sig vara sant - tror ni att det finns en chans att få tillbaka några pengar?
men han har alltså anmält detta konto till CSN för dotterns CSN?
Varför om detta var bara för detta ändamål?

Däremot är det ju omöjligt att säga om banken inte informerade ordentligt dvs de har brustit eller om det var sambon som borde ha gjort mer.
 
men han har alltså anmält detta konto till CSN för dotterns CSN?
TS har väl skrivit att han inte gjort det utan att det gått per automatik? Eller ja, att OM det gått till detta konto har det skett utan att de anmält det.

Här:
Att vi upptäckte hela den här historien var att CSN skickade ut ett brev om utbetalningar för 2016. Där står det bara att utbetalningarna går till min sambo, men inte till vilket konto. Detta har alltså skett helt utan att någon anmält något till CSN.
 
Men alltså..
Helt oavsett vilken bank man har så måste man själv, som kontohavare aktivt avsluta en stående överföring om man har en sådan och om den ska upphöra.
Det är ju inget som sker per automatik bara för att man tänker att den ska upphöra liksom, så om det inte avslutat, så är det enbart din sambos egna fel och ingen annans.

Det som min sambo tagit för givet (och som förhoppningsvis skett) är att när flyktingen blev myndig och CSNs pengar beslutades gå till dennes konto (det VET vi att det är gjort) så avslutades den automatiska överföringen. Min sambo trodde ju att hela kontot hade upphört. Vi förstod att det måste finnas först i fredags...

Det är något skumt med förfarandet, för när jag öppnat konton i bank så har jag fått en hög med papper som jag skrivit under där alla villkor och sånt står. Något sånt finns inte i det här fallet. Det finns inte en enda papperslapp om det här kontot, utan sambon skrev på när han var på banken punkt slut. Papperen som finns gäller flyktingen - inte min sambo. Sambon har hela tiden upplevt det som ett specialförfarande som god man. Hade han fattat att han öppnat "ett helt vanligt bankkonto" hade chansen varit större att han reagerat mycket tidigare.

Största felet min sambo gjort är att inte upptäcka att CSNs pengar inte funnits på hans vanliga konto - och det i ett helt år!!! Det är höjden av klantighet och hade han märkt det så hade ju det här aldrig hänt!
 
Det kan ju låta lättfattligt för oss men det skulle inte förvåna mig alls om det är jädra förvirrande när man är där och settar upp allt som god man. Huruvida allt var klart och tydligt för TS partner vet ju inte vi; kanske borde banken ha tydligare information, kanske borde partnern ha läst noggrannare. Vad vet vi.

Oavsett så lider jag med TS partner och förstår att han grämer sig för att det blivit som det blivit.

Jag säger inte att det är konstigt att han är förvirrad och osäker, jag tycker bara inte att han verkar ha anledning att skylla det på banken. Det är skillnad på att vara olycklig och anklagande.

Han kan ju åtminstone vänta tills han har mer fakta innan det är dags att dela ut skuld.
 
Det känns ju lite märkligt att han inte på ett helt år upptäckt att han inte fått in studiebidraget? Eller trodde han att det gick till mamman? Eller vad är det jag inte fattar?

Huvudet på spiken! Där är ju det stora DUNDERKLANTSLARVET!!
När man inte har flera barn (och jag inga har) än detta så tänker man kanske inte på hur det "ska vara", barnbidraget har kommit i alla år till sambons konto och han har inte reflekterat alls över att det är olika betalare när det blev studiebidrag. Att det är CSN som sköter det har han aldrig ens funderat på.. Han har överfört pengar till dottern "precis som förut" utan att ha koll på att det har skett förändringar när hon blev 16.
Sen har han en förskräcklig massa händelser på sitt konto, med många arbetsgivare, så han måste alltid bläddra en massa i historiken för att hitta inbetalningar - så han har helt missat att han inte fått några pengar. Klantigt, ja men inte helt osannolikt.
 
Jag säger inte att det är konstigt att han är förvirrad och osäker, jag tycker bara inte att han verkar ha anledning att skylla det på banken. Det är skillnad på att vara olycklig och anklagande.
Nej men jag tänker att det är en normal första reaktion. Man tänker "vad fan har gjort?!" sen "vad fan har DOM gjort?!" sen "hur fan har jag kunnat missa det här?!" sen "VARFÖR I HELVETE HAR INGEN SAGT NÅT". Typ så. Mänskligt liksom.

Jag fattar din poäng men tycker bara vissa inlägg känns så superbukiga. Som om att man alltid är så superrationell liksom. TS har ju skrivit att hennes partner känner sig väldigt ledsen över detta så i alla fall jag får inte intrycket av att han kommer att storma in på banken och gorma direkt.
 
men han har alltså anmält detta konto till CSN för dotterns CSN?
Varför om detta var bara för detta ändamål?

Däremot är det ju omöjligt att säga om banken inte informerade ordentligt dvs de har brustit eller om det var sambon som borde ha gjort mer.

Problemet är att CSN betalar ut automatiskt till den vårdnadshavare som har Swedbank. Om så inte är fallet skickar CSN ut papper om att anmäla konto. Sambon eller före dettan har alltså inte anmält konto, utan de har tydligen skickat pengar ändå. Mest paffa blir vi nog om det berömda kontot faktiskt är avslutat, för då vet vi inte vart CSN har betalat... Då finns det ytterligare ett Swedbankkonto som spökar.
 
Nej men jag tänker att det är en normal första reaktion. Man tänker "vad fan har gjort?!" sen "vad fan har DOM gjort?!" sen "hur fan har jag kunnat missa det här?!" sen "VARFÖR I HELVETE HAR INGEN SAGT NÅT". Typ så. Mänskligt liksom.

Jag fattar din poäng men tycker bara vissa inlägg känns så superbukiga. Som om att man alltid är så superrationell liksom. TS har ju skrivit att hennes partner känner sig väldigt ledsen över detta så i alla fall jag får inte intrycket av att han kommer att storma in på banken och gorma direkt.
@niphredil - känner du min sambo på något sätt? :p Precis så har han låtit! Sen har han lite lätt för att bli tungsint och deprimerad och har ingen beredskap för motgångar, så han ältar det här och verkar aldrig kunna bli glad igen..
 
Jag har full förståelse för att man brister i rationalitet när man reagerar känslomässigt, men då tycker jag det är viktigt att de som inte har känslor inblandade kan påpeka just det...

(Jag kan inte citera, dumma stormen tvingar mig att peta på mobilen)
 
@niphredil - känner du min sambo på något sätt? :p Precis så har han låtit! Sen har han lite lätt för att bli tungsint och deprimerad och har ingen beredskap för motgångar, så han ältar det här och verkar aldrig kunna bli glad igen..
Det är ju jättemänskligt att reagera sådär. Men eftersom du skriver Sambon vill nog ha det till att banken har gjort lite fel i alla fall och vill förbereda sig på hur han ska argumentera när han går dit - då låter det ju som något mer än en sådan där spontan reaktionskedja.
 
Mitt uppe i alla funderingar sitter jag och tänker på hur vi ska förfara om nu flyktingen fått alla pengarna.. Han kommer ju förmodligen inte att kunna betala tillbaka något och vi har nog ingen lust att driva in pengarna från honom. Han har det tufft nog ändå. Det blev i sånt fall en dyr historia att vara god man..
:o
 
Jag vet inte hur CSN gör men min arbetsgivare har avtal med Swedbank (tror jag det är). Det betyder att AG betalar ut pengar till mig till ett konto i Swedbank som jag inte själv har öppnat utan det skedde automatiskt. Jag fick sedan gå till ett Swedbank kontor och koppla det kontot till mitt konto på Nordea (som är mitt lönekonto).

Dvs när jag får lön så skickar min AG det till ett konto i Swedbank. Sedan skickar Swedbank det till min bank Nordea. @Cha9 kanske gör CSN något liknande?

(Med reservation att jag missförstått det hela. Ekonomiska system är inte riktigt min grej)
 
Det är ju jättemänskligt att reagera sådär. Men eftersom du skriver Sambon vill nog ha det till att banken har gjort lite fel i alla fall och vill förbereda sig på hur han ska argumentera när han går dit - då låter det ju som något mer än en sådan där spontan reaktionskedja.

Min sambos "reaktionskedja" är att älta det här timme ut och timme in och se ut som världen har rasat runt honom. Varierat med skam, ilska och frustration. Värst av allt för honom var ju att upptäcka detta en fredag eftermiddag och inte kunna göra något. Hela helgen har varit förstörd.

Jag har försökt få honom att pigga på sig (rent praktiskt är det ju ingen skillnad mot i tex torsdags, innan vi ens anande det här) utan resultat. Jag tar inte alls motgångar såhär, utan tänker alltid att saker ordnar sig - på något sätt. Det finns ju trots allt folk som har det betydligt värre. Att sedan vår bil har delvis pajat, och han har en tuff period på jobbet, gör ju inte saken bättre - då min sambo pendlar till jobbet varje dag.. Bara det hade normalt fått min sambo att se allt i svart. Han har väldigt lätt för att gå in i depressionsstadier och jag lider ju också när han är inåtvänd och tungsint. Det hjälper liksom inte att säga att han har varit slarvig och klantig, det spär bara på.

Vi har tillsammans diskuterat hur han kan förklara det här för banken så det blir begripligt (för det är rena snurren) och det är ju alltid värt ett försök att inte ta på sig skulden själv direkt. Har vi tur så HAR banken gjort något knasigt och det går att rätta till. Har vi ännu mera tur så finns pengarna snällt på kontot och ingenting har hänt. Har vi inte tur så blir det ingen rolig december i det här huset...
 
Min sambos "reaktionskedja" är att älta det här timme ut och timme in och se ut som världen har rasat runt honom. Varierat med skam, ilska och frustration. Värst av allt för honom var ju att upptäcka detta en fredag eftermiddag och inte kunna göra något. Hela helgen har varit förstörd.

Jag har försökt få honom att pigga på sig (rent praktiskt är det ju ingen skillnad mot i tex torsdags, innan vi ens anande det här) utan resultat. Jag tar inte alls motgångar såhär, utan tänker alltid att saker ordnar sig - på något sätt. Det finns ju trots allt folk som har det betydligt värre. Att sedan vår bil har delvis pajat, och han har en tuff period på jobbet, gör ju inte saken bättre - då min sambo pendlar till jobbet varje dag.. Bara det hade normalt fått min sambo att se allt i svart. Han har väldigt lätt för att gå in i depressionsstadier och jag lider ju också när han är inåtvänd och tungsint. Det hjälper liksom inte att säga att han har varit slarvig och klantig, det spär bara på.

Vi har tillsammans diskuterat hur han kan förklara det här för banken så det blir begripligt (för det är rena snurren) och det är ju alltid värt ett försök att inte ta på sig skulden själv direkt. Har vi tur så HAR banken gjort något knasigt och det går att rätta till. Har vi ännu mera tur så finns pengarna snällt på kontot och ingenting har hänt. Har vi inte tur så blir det ingen rolig december i det här huset...
Har han tur så gjorde de upp om att avsluta överföringen vid det förra besöket på banken. Han får nog bara vänta till imorgon.
 

Liknande trådar

Relationer Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad. Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 223
Senast: Pudlan
·
Samhälle Såhär står det på Skatteverkets sida: "På skattekontot beräknas intäktsränta och kostnadsränta. Från den 1 januari 2017 är...
Svar
3
· Visningar
715
Senast: MiaMia
·
Äldre Jag skulle kunna ringa banken, men jag kommer bara att tänka på det här när jag är hemma och har tråkigt så att... :p När jag loggar in...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Tassetass
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 900
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp