Hjälp Bukeorakel! Bankproblem!

Jag vet inte hur CSN gör men min arbetsgivare har avtal med Swedbank (tror jag det är). Det betyder att AG betalar ut pengar till mig till ett konto i Swedbank som jag inte själv har öppnat utan det skedde automatiskt. Jag fick sedan gå till ett Swedbank kontor och koppla det kontot till mitt konto på Nordea (som är mitt lönekonto).

Dvs när jag får lön så skickar min AG det till ett konto i Swedbank. Sedan skickar Swedbank det till min bank Nordea. @Cha9 kanske gör CSN något liknande?

(Med reservation att jag missförstått det hela. Ekonomiska system är inte riktigt min grej)

Inte min heller... Skulle det vara som du säger är ju pengarna kvar i alla fall. Men då borde väl sambon fått någon mer information från CSN tycker man.. Så min magkänsla säger mig att så inte är fallet.
 
Problemet är att CSN betalar ut automatiskt till den vårdnadshavare som har Swedbank. Om så inte är fallet skickar CSN ut papper om att anmäla konto. Sambon eller före dettan har alltså inte anmält konto, utan de har tydligen skickat pengar ändå. Mest paffa blir vi nog om det berömda kontot faktiskt är avslutat, för då vet vi inte vart CSN har betalat... Då finns det ytterligare ett Swedbankkonto som spökar.
Ok.
Oavsett vart missförståndet har varit eller vem som gjort fel så är det ju trist.
Börja som sagt med att prata mes banken för att höra vad de säger.
 
Nu är ni väl på väg till banken, men annars borde det väl vara enkelt att logga in på CSN och titta vilket konto som pengarna utbetalas till. Då är det åtminstone en okänd faktor mindre.
 
Nu har sambon varit till banken och fått både goda och dåliga besked.. Pengarna har tyvärr mycket riktigt gått iväg :(
Däremot tyckte bankchefen (på detta kontoret) att det måste ha gått till på fel sätt på det ursprungliga kontoret, när godmannaskapet upphörde. De har som rutin att när det kommer papper till banken från kommunen om att någon inte längre är god man, så bryter banken alla kopplingar mellan parterna. Så har ju inte gjorts i detta fallet.

Banken hade aldrig hört talas om att något liknande har hänt! Och påpekade till sambon att det inte borde kunna hända. De har satt folk på att "reda ut" och det kanske finns en liten strimma hopp att rutinerna faktiskt har brustit och vi kan få tillbaka pengarna av banken. Nu är det bara att vänta... :nailbiting:
 
Men, ändå har han antagit att han fått in pengar. På ett konto som han antar inte finns? Eller menar du den andra personens konto?

Nej, du lär nog läsa tråden från början...

Min sambo har antagit att han fått studiebidraget till sin dotter på samma konto som barnbidraget betalades, dvs hans lönekonto i en helt annan bank än Swedbank. Han har inte fattat att de pengarna kommer från olika "källor" , utan trott att allt löper på som vanligt...

Vi fattade misstankar först i fredags då brev från CSN kom om framtida betalningar ( och där stod inget om till vilket konto det betalades).
Sambon har i godan ro överfört pengar till sin dotter varje månad - utan att upptäcka att han inte fått några pengar. Det upptäckte han nu när han börjar lusläsa sin historik.

Jag kollar upp att CSN betalar ut till Swedbankkonton automatiskt utan att meddela vårdnadshavaren.

I jakten på var då pengarna tagit vägen - kommer vi på att enda kontakten m Swedbank min sambo haft är som god man till en ensamkommande flykting!
"Tänk om det kontot inte blev avslutat - och ännu värre, tänk om den stående överföringen till flyktingen har legat kvar. Då har han fått alla dotterns CSN-pengar!"

Och det är alltså precis vad som hänt :cry:
 
De har satt folk på att "reda ut" och det kanske finns en liten strimma hopp att rutinerna faktiskt har brustit och vi kan få tillbaka pengarna av banken. Nu är det bara att vänta... :nailbiting:
Jag håller tummarna för er att det löser sig! :)
 
För att bara avsluta den här tråden - om någon nu är nyfiken på hur det gått:

Det har varit några turer med samtal och mailkonversation med det ursprungliga bankkontorets chef. Banken har varit väldigt tillmötesgående hela tiden, men ville först att min sambo själv skulle "driva tillbaka" pengarna från flyktingen. Det vägrades.
Vi lusläste nämligen "beviset" på banköverföringen (från när överföringen beslutades, från min sambos konto till flyktingen). Där står en tilläggskommentar om överföringen; "gäller CSN för ungdom 16-18 år".

Detta kan (tyckte vi) tolkas som att det är uppenbart att överföringen borde avslutats när flyktingen fyllde 18. Att banken borde påtalat detta vid besöket på banken, när flyktingens eget CSN beslutades gå in på hans eget konto.

Uppenbarligen tyckte banken det också - för idag ringde de!
De betalar tillbaka alla pengarna!!!
 
För att bara avsluta den här tråden - om någon nu är nyfiken på hur det gått:

Det har varit några turer med samtal och mailkonversation med det ursprungliga bankkontorets chef. Banken har varit väldigt tillmötesgående hela tiden, men ville först att min sambo själv skulle "driva tillbaka" pengarna från flyktingen. Det vägrades.
Vi lusläste nämligen "beviset" på banköverföringen (från när överföringen beslutades, från min sambos konto till flyktingen). Där står en tilläggskommentar om överföringen; "gäller CSN för ungdom 16-18 år".

Detta kan (tyckte vi) tolkas som att det är uppenbart att överföringen borde avslutats när flyktingen fyllde 18. Att banken borde påtalat detta vid besöket på banken, när flyktingens eget CSN beslutades gå in på hans eget konto.

Uppenbarligen tyckte banken det också - för idag ringde de!
De betalar tillbaka alla pengarna!!!

Kul att läsa en liten solskenshistoria mitt bland alla som blivit behandlade som skit av sina banker. :) och stort cred till dig och din sambo att ni vägrade att kräva tillbaka pengarna från en ung nysvensk som nog inte har det alltför lätt antar jag, iofs med lite mer pengar än han borde haft. ;) Hoppas bara att CSN börjar kräva tillbaka det han har fått utbetalat dubbelt - om han nu har CSN?
 
Kul att läsa en liten solskenshistoria mitt bland alla som blivit behandlade som skit av sina banker. :) och stort cred till dig och din sambo att ni vägrade att kräva tillbaka pengarna från en ung nysvensk som nog inte har det alltför lätt antar jag, iofs med lite mer pengar än han borde haft. ;) Hoppas bara att CSN börjar kräva tillbaka det han har fått utbetalat dubbelt - om han nu har CSN?

Nja det kan ju inte CSN veta (att han fått dubbelt alltså). Den här felaktiga överföringen från min sambos konto ser inte CSN.. De tror ju att de betalar till sambons dotter (vilket de ju egentligen gjort hela tiden). Om någon ska kräva tillbaka pengar så är det nog banken själva, vilket de kanske gör.. Men då vete katten om inte vi tänker hjälpa honom att bestrida.

Han kan väl i en strikt mening anses att ha brukat pengar han inte haft rätt till (man måste betala tillbaka pengar som felaktigt sätts in på ens konto) men jag har läst på. Om summan anses liten, och att "god tro" kan påvisas så finns det domar där den drabbade sluppit betala tillbaka. I det här fallet tror jag inte att det är svårt att få igenom att han handlat i god tro. Han kan ju näppeligen anses känna till och förstå alla svenska regler..

Banken har i konversationen nämnt indrivning och kronofogde, och det känns inte kul. Att han det första som händer i hans vuxna liv ska vara betalningsanmärkningar bara för att banken gjort fel är inte OK! Å andra sidan så tycker jag att banken har "gett med sig" ovanligt lättvindigt, så de har säkert haft jurister som tittat på det här och funnit att de har gjort fel. Förhoppningvis innebär det att de inte heller driver in pengarna...

Vi får väl se om det blir någon fortsättning eller om det stannar med detta!
 

Liknande trådar

Relationer Jag kollade på (danska) Lyxfällan ikväll och blev så otroligt provocerad. Ett av avsnitten handlar om ett par som drömmer om att köpa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 224
Senast: Pudlan
·
Samhälle Såhär står det på Skatteverkets sida: "På skattekontot beräknas intäktsränta och kostnadsränta. Från den 1 januari 2017 är...
Svar
3
· Visningar
715
Senast: MiaMia
·
Äldre Jag skulle kunna ringa banken, men jag kommer bara att tänka på det här när jag är hemma och har tråkigt så att... :p När jag loggar in...
Svar
0
· Visningar
555
Senast: Tassetass
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 901
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jag gpr sönder
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp