Hjälp en högskolenybörjare!

@Trani Hehe, jag förstår att svaret på frågan är högst individuellt. Men det är spännande att höra hur andra ser på saken :)

Jag har två val när det gäller mitt nuvarande arbete:
1. Vara tjänstledig.
2. Gå ifrån min nuvarande tjänst och därmed bli behovare.
Väljer jag alternativ två så får jag arbetspass på schema, men kan peta samtliga (eller bara vissa) om jag inte har tid/ork.

Vet inte vad som hade stressat mig mest. Mycket plugg och jobb eller den ekonomiska osäkerheten jag kommer att känna utan ett extrajobb :-S

@Wysiwyg Tanken var att bara plugga första terminen. Men jag känner mig så oerhört stressad över ekonomin. Himla tråkigt, men sådan är jag (tyvärr).
 
@tolksele Jag skummade runt på transports hemsida. Men de verkade bara ha typ rabatterade hyrstugor som medlemsförmån :-p Hade hoppats på annat men nope.
 
@Nordthor Det går att leva på studiemedel så oroa dig inte! Beror såklart på om du har ett "löneberoende" liv att dra runt men i så fall råder jag dig till att skala ner lite så du kan skippa jobbet och fokusera på studierna.

Jag tycker det verkar vara onödigt att få både skolångest och pengaångest om det nu skulle vara för mycket för dig att jobba varje helg.. Bäst är väl att inte lova något utan ta det som det kommer och se hur det går.
 
@tolksele Nä, jag vet var väl mest ett vidareskummande apropå ditt inlägg. Hoppas att squie återkommer i tråden.

@Wysiwyg Just för tillfället är jag väldigt löneberoende. Med en gård under renovering och en hyreslägenhet i staden där jag och sambon jobbar så drar det iväg rejält varje månad. Planen är såklart att bo på gården och att båda ska ha sysselsättning i närmsta stora stad. Men vi är inte där riktigt än. (Halvvägs ;-).)

Detta låter säkert helt crazy. Men faktum är att jag gärna vill ha en högskoleutbildning och inte ser någon framtid på mitt nuvarande jobb. En ändring måste mao till även om det känns lite rörigt just nu.
 
Från en fråga till en annan: Hur funkar det för er som pluggar och jobbar extra? Jag har troligtvis möjlighet att jobba varannan helg. Är det helt galet att tro att man ska hinna det eller är det ganska så realistiskt? (Ska plugga till sjuksköterska. )
Inget jag skulle rekommendera. Har många klasskompisar som glatt satsade på både arbete o skola men som under årens lopp (läser till arbetsterapeut) har fått inse att det inte går.

Var det det här inlägget du ville jag skulle kommentera eller var det något annat?

Hurdå? Jag vill också ha kurslitteratur betald :angel:
Gå in på Unionens hemsida och leta på länken så hittar du vad som krävs för att få litteraturen betald.
 
@Squie Ah, misstänkte att det var något sådant krav, har ju hört talas om deras student-stipendie men yrkesverksam har jag ju inte varit... Hoppas TS har bättre tur där ;)
 
Jag jobbar och pluggar men hade inte klarat det de första två åren. Kurslitteratur är väl bra att ha till de första kurserna kursstart och sen lär man sig ju vad som verkligen behövs och om det finns begagnade böcker att köpa på skolan :)
 
@Squie Förlåt, jag är inte helt hemma i nya buke. Jag hoppades dels att du skulle komma tillbaka till tråden för tolkseles skull, sen så svarade jag på ditt svar sedan igår.

Hur mycket jobbade dina klasskamrater? Min tanke var att jobba varannan helg (lördag och söndag) och om det känns tufft kanske bara varannan lördag. Men jag kanske borde tänka om?
 
Nu var det hundra år sedan jag pluggade. Men mitt tips är att läsa in så mycket som möjligt inför varje föreläsning. Då kan man lättare följa med och kan ställa frågor på det som man undrar över. Det förutsätter förstås att man får ett bra schema (vad de olika föreläsningarna skall innehålla) av föreläsaren. Det tycker jag oavsett att du ska fråga efter om du inte får det första gången. Fördelen med att läsa in före är ännu större om kurslitteraturen inte är på svenska. En kompis som började läsa efter mig tyckte inte att jag var riktigt klok när jag föreslog detta, hur skulle hon hinna det? Men det tar ju inte längre tid att läsa före än efter. Hon ändrade sedan taktik och kom på att det var väldigt bra att läsa före. Doktorerade några år senare och har gjort fin karriär.
 
Nu var det hundra år sedan jag pluggade. Men mitt tips är att läsa in så mycket som möjligt inför varje föreläsning. Då kan man lättare följa med och kan ställa frågor på det som man undrar över. Det förutsätter förstås att man får ett bra schema (vad de olika föreläsningarna skall innehålla) av föreläsaren. Det tycker jag oavsett att du ska fråga efter om du inte får det första gången. Fördelen med att läsa in före är ännu större om kurslitteraturen inte är på svenska. En kompis som började läsa efter mig tyckte inte att jag var riktigt klok när jag föreslog detta, hur skulle hon hinna det? Men det tar ju inte längre tid att läsa före än efter. Hon ändrade sedan taktik och kom på att det var väldigt bra att läsa före. Doktorerade några år senare och har gjort fin karriär.

Detta tips gillas mycket! Ska verkligen försöka köra på den linjen. Det låter som ett effektivt sätt att lära sig på!
 
@Squie Förlåt, jag är inte helt hemma i nya buke. Jag hoppades dels att du skulle komma tillbaka till tråden för tolkseles skull, sen så svarade jag på ditt svar sedan igår.

Hur mycket jobbade dina klasskamrater? Min tanke var att jobba varannan helg (lördag och söndag) och om det känns tufft kanske bara varannan lördag. Men jag kanske borde tänka om?

De e lugnt. :)

Mina klasskompisar har arbetat allt från 80% natt till strödagar under helger. Idag, 2 år senare, är det ett fåtal som arbetar o då enbart någon gång ibland (vad jag känner till). Det är helt klart en markant förändring och orsaken är att det är för tufft och det egna måendet är mer värt än pengar.
 
Jag jobbar och pluggar.
Plugg 100% och jobb vid behov. Ibland 100% jobb i en vecka, sen ingenting på en månad. Jag läser på distans så jag kan styra väldigt mycket själv, men det kräver ju en enorm disciplin..

När jag började plugga på universitetet hade jag köpt en bok. Vår litteraturlista var kort och lärarna tyckte man kunde avvakta lite med de andra. Vi jobbade mest med artiklar och mycket lite med böcker.
På nuvarande utbildning använder vi bara böcker (ibland inte ens föreläsningar) så det var ju bara att köpa. Men även då väntade jag till efter kursstart, bara för att kolla av vad som verkligen behövdes.

Första dagen var min enda förberedelse papper, penna och pengar till mat och kaffe. Nervös som ett as! Föreläsningen första dagen var ett into till utbildningen och ämnet, inget som krävde mer än intresse.

Jag har nog aldrig läst en kurs som krävt att man är påläst första föreläsningen. Det är för ens egen skull i så fall, beroende på studieteknik.

Begagnad kurslitteratur är underbart! Man kan spara in många hundralappar där. Och det säger jag inte bara för att jag har massor med litteratur att sälja :p
 
Vi har egentligen bara behövt en enda bok den här terminen, och den boken fanns inte ens med i litteraturlistan (pga en miss). För mig har det funkat fint att vara med på föreläsningarna, anteckna och kolla på powerpointpresentationerna från föreläsningar (att kolla igenom dom i förväg, om dom finns tillgängliga redan då, är för övrigt guld värt!). Men så är det förstås inte på alla utbildningar.

Mitt tips är att kolla på bibliotek i närheten om det går att få tag i böckerna där, då har du tillgång till dom utan att behöva köpa dom direkt.
Har du tillgång till sidhänvisningar så ser du ju även vilka böcker som verkar viktigast, och kan sålla lite. Är det få sidor funkar det utmärkt att leta reda på ett referensex på skolans bibliotek och fota av dom sidorna.

Första dagen på min utbildning hade jag med ett anteckningsblock och pennor.
Vad är det du ska läsa? :)
 
Får jag hoppa in och fråga en annan fråga.... jag ska också läsa på högskolan i vår. Undrar om man behöver ha med sig en laptop eller ipad eller om det fortfarande är papper och penna som gäller? Ska också läsa till sjuksköterska om drt spelar någon roll....
 
Får jag hoppa in och fråga en annan fråga.... jag ska också läsa på högskolan i vår. Undrar om man behöver ha med sig en laptop eller ipad eller om det fortfarande är papper och penna som gäller? Ska också läsa till sjuksköterska om drt spelar någon roll....
Jag undervisar i ett helt annat ämne, men de flesta studenter har med sig dator/surfplatta. Dock ses det inte som ett dugg konstigt att skriva för hand. Själv blandar jag för de möten jag går på och presentationer jag hör, men brukar fota av mina handskrivna anteckningar för att ha dem i tryggt förvar (och slippa leta upp rätt block i efterhand...).
 
Får jag hoppa in och fråga en annan fråga.... jag ska också läsa på högskolan i vår. Undrar om man behöver ha med sig en laptop eller ipad eller om det fortfarande är papper och penna som gäller? Ska också läsa till sjuksköterska om drt spelar någon roll....
I vår klass är det väl 3-4 st av 40 som har med dator/ipad, övriga antecknar på papper (läser till fysioterapeut).
Finns såklart fördelar och nackdelar med båda. Att skriva på datorn går fortare än att anteckna för hand (om man vet var man har tangenterna, vill säga), men om föreläsaren ritar saker så är det enklare att göra det på papper.
Välj det som funkar bäst för dig helt enkelt :)
 
Vi har egentligen bara behövt en enda bok den här terminen, och den boken fanns inte ens med i litteraturlistan (pga en miss). För mig har det funkat fint att vara med på föreläsningarna, anteckna och kolla på powerpointpresentationerna från föreläsningar (att kolla igenom dom i förväg, om dom finns tillgängliga redan då, är för övrigt guld värt!). Men så är det förstås inte på alla utbildningar.

Mitt tips är att kolla på bibliotek i närheten om det går att få tag i böckerna där, då har du tillgång till dom utan att behöva köpa dom direkt.
Har du tillgång till sidhänvisningar så ser du ju även vilka böcker som verkar viktigast, och kan sålla lite. Är det få sidor funkar det utmärkt att leta reda på ett referensex på skolans bibliotek och fota av dom sidorna.

Första dagen på min utbildning hade jag med ett anteckningsblock och pennor.
Vad är det du ska läsa? :)
Sjuksköterska :-)
(Insåg att det var ett lite torftigt svar på ditt inlägg.)
Jag har en liten plan om att scanna av bibblioteken i mitt närområde innan första kursen börjar. I litteraturlistan till den ser det ut som att man klarar sig på vissa enstaka kapitel ur de listade böckerna. (Läshänvisningar saknas i litteraturlistorna på övriga kurser. )
 
Senast ändrad:
Sjuksköterska :-)
(Insåg att det var ett lite torftigt svar på ditt inlägg.)
Jag har en liten plan om att scanna av bibblioteken i mitt närområde innan första kursen börjar. I litteraturlistan till den ser det ut som att man klarar sig på vissa enstaka kapitel ur de listade böckerna. (Läshänvisningar saknas i litteraturlistorna på övriga kurser. )
Kolla om det finns nån facebookgrupp för ditt program på det universitetet du ska gå, där kan du fråga om vilka böcker som är värda att äga själv.
Hos oss hade dom arrangerat så vi fick äta frukost ihop med studenter som läst längre, det var guld värt för att få diskutera lite vad som väntar samt få lite tips och råd. Så se om du kan få tag i någon som redan läser just ditt program :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 959
Senast: Yeah but
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 960
Hästvård Hej igår när jag hämtade in min häst upptäckte vi hög feber (40,4), näsflöde och hosta samt slöhet, hon har varit pigg och glad men...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: Moa092
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 951
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp