Hjälp en högskolenybörjare!

Nordthor

Trådstartare
Äntligen! Dags att börja plugga på högskolan till våren. Ska bli fint med lite nya utmaningar. MEN, eftersom jag är en orolig själ så dyker det genast upp massa frågor (som jag givetvis inte har några svar på då jag inte har någon högskole-erfarenhet sedan innan). Tänkte att många här på Buke sitter inne med både svar på mina frågor samt kanske lite tips inför min högskolepremiär. (Jag är tacksam för all info!)

Först och främst så undrar jag hur förberedd man ska vara första dagen? Jag har en KY-utbildning i bagaget och minns att första veckan där genomsyrades av mys och lullull. På högskolan verkar det vara mer pang på rödbetan. (Enligt schemat kör vi igång med pluggandet/föreläsningar direkt första dagen utan någon vidare introduktion.)

Jag undrar nu:
Bör jag ha inhandlat samtlig kurslitteratur till dag ett?

Hur sållar man i litteraturlistorna? Och bör man göra det? (Jag undrar alltså om man måste köpa alla böcker eller om det går att vara lite selektiv när det gäller det? ) Går det liksom att vara ekonomisk i sitt bokhandlande, eller är det bara att köpa alla böcker rakt av och hålla god min?

Är det något man bör tänka på i övrigt inför starten? Jag vill vara så förberedd det bara går!

Jag inser att jag verkligen låter som den nybörjaren jag är (och tycker att det känns lite hemskt konstigt nog). Men Buke känns som ett tryggt ställe att vända sig till med sina funderingar.

Hoppas på lite hjälp/tips/info.

Mvh//Nordthor (som har svårt att sitta ned i båten).
 
Ibland behöver man all listad kurslitteratur, ibland nästan ingen.
Det brukar oftast räcka att införskaffa det som behövs efter första föreläsningen, då man får veta vad som är måsten, vad som är bra-att-ha, och vad som är för den som verkligen vill fördjupa sig. Ibland kan det stå vilken bok som är den huvudsakliga, om någon sådan finns, och då kan det räcka att köpa den och kolla i t.ex. referensex av de andra.

När jag har läst kurser eller program så har de första föreläsningarna varit mer av en introduktion, så inte direkt pang på rödbetan, men inte mys och lullull heller.
 
tänk på att det ofta går att köpa begagnade böcker, det sparar du mycket på. Se bara till så att utgivningsåret stämmer.
 
Jag brukar försöka gå efter när kursens första examination är när jag köper litteratur. Det vill säga, hur länge kan jag avvakta med att beställa böckerna men ändå ha dem så att jag hinner med att plugga inför examinationen? Beställer man böcker över nätet så får man därutöver räkna med någon veckas leveranstid.

Ofta kan man även maila kursansvarig och höra vilka böcker hen tycker är viktigast alternativt höra sig för med folk som redan läst kursen vilka böcker de använde sig av.

Själv har jag sällan böcker till första föreläsningen.
 
Äntligen! Dags att börja plugga på högskolan till våren. Ska bli fint med lite nya utmaningar. MEN, eftersom jag är en orolig själ så dyker det genast upp massa frågor (som jag givetvis inte har några svar på då jag inte har någon högskole-erfarenhet sedan innan). Tänkte att många här på Buke sitter inne med både svar på mina frågor samt kanske lite tips inför min högskolepremiär. (Jag är tacksam för all info!)

Först och främst så undrar jag hur förberedd man ska vara första dagen? Jag har en KY-utbildning i bagaget och minns att första veckan där genomsyrades av mys och lullull. På högskolan verkar det vara mer pang på rödbetan. (Enligt schemat kör vi igång med pluggandet/föreläsningar direkt första dagen utan någon vidare introduktion.)

Jag undrar nu:
Bör jag ha inhandlat samtlig kurslitteratur till dag ett?

Hur sållar man i litteraturlistorna? Och bör man göra det? (Jag undrar alltså om man måste köpa alla böcker eller om det går att vara lite selektiv när det gäller det? ) Går det liksom att vara ekonomisk i sitt bokhandlande, eller är det bara att köpa alla böcker rakt av och hålla god min?

Är det något man bör tänka på i övrigt inför starten? Jag vill vara så förberedd det bara går!

Jag inser att jag verkligen låter som den nybörjaren jag är (och tycker att det känns lite hemskt konstigt nog). Men Buke känns som ett tryggt ställe att vända sig till med sina funderingar.

Hoppas på lite hjälp/tips/info.

Mvh//Nordthor (som har svårt att sitta ned i båten).

Om det är många böcker på listan (och särskilt om de verkar handla om ungefär samma saker) skulle jag maila kursansvarig och fråga om alla är lika viktiga. Ibland får man istället handouts eller artiklar att läsa. Kolla också om boken finns gratis på nätet eller om skolan tillhandahåller boken via nätet! Det finns också beg. böcker på t.ex. blocket och många skolor har ett eget säljtorg för gamla böcker, ibland finns det även en sådan hylla på bokaffärn i stan. Kolla bara så du köper rätt version av boken.

Om man ska vara förberedd till första dagen brukar det framgå i introduktionsbrevet. Det kan stå att man ska ha läst kapitel 1, att man ska ha lite frågeställningar eller liknande. Men min erfarenhet är att man i vilket fall börjar från 0 första dagen, men sedan kan det direkt komma inlämningsuppgifter, duggor ("läxförhör") eller seminarier första veckan. I sådant fall är det skönt att redan vara så smått påläst första dagen, eller i alla fall ögnat igenom bokens kapitel, schemat och fått en övergripande bild av innehållet i kursen och boken.

Om du är osäker så är jag av åsikten att det är fritt fram att maila och fråga efter mer information! Särskilt om du inte fått något (eller ett torftigt) introduktionsbrev.
 
Jag skulle säg att det är jätteolika beroende på vad du läser.

Den utbildningen jag gick var rent ut sagt värdelös på att ge information om vilka böcker som behövdes. En lärare var bra på att informera om det var någon bok som skulle återkomma i kurser framöver och som man skulle behöva på flera tentor och rekommenderade då att försöka köpa eftersom det kunde bli svårt att få tag på dem på bibliotek till hela klassen.

Men för det mesta fick man inte ens på förhand information om vilka böcker som skulle användas till vilka föreläsningar. På så sätt omöjligt att förbereda sig. Ibland hade vi flera böcker som ingen av föreläsarna använde trots att den stod med i kurslitteraturen.

Jag köpte allt, för jag vågade inte chansa och riskera att bli utan till tentan som en del.

Tyvärr ändrade de även kurserna från år till år och bytte litteraturlistan helt, trots att det var samma kurs. Så det gick inte att köpa från tidigare studenter heller. Däremot så tipsade tidigare studenter oss om att det krävdes kamera och särskild prestanda på datorn, så vi fick åtminstone veta det ett halvår i förväg och kunde spara/önska bidrag i julklapp och så. Tyckte riktigt synd om de studenter året innan som inte fick information förrän vid kursintro och hade 2 veckor på sig att få fram utrustning för flera tusen.
 
Det kan nog variera från kurs till kurs. Jag har behövt varenda bok som angivits som studielitteratur och i princip från dag 1. Ofta kan man köpa böcker begagnade av de som läste kursen terminen innan, man kan få tag på nya eller beg på nätet och vissa kan man låna på bibblan. Ibland har kursansvarig fixat så man kan köpa litteraturen till bra pris efter första föreläsningen.
 
Grattis till utbildningen!

Jag personligen har inte förberett mig inför några kursstarter eller läst innan. Man får plugga nog mycket på terminerna :p Men det beror ju såklart på vilken utbildning det gäller.

Kurslitteraturen skulle jag vänta med att köpa, ibland behövs den inte alls. Med facit i hand hade jag nog inte behövt någon kurslitteratur alls (går T3 på läkarprogrammet) men ångrar inte att jag köpt viss litteratur ändå. För mig räcker det långt med hand-outs, förläsningsanteckningar och engelska wikipedia (för kompletterande förståelse). Men det beror ju också på vilken utbildning det gäller. För oss är det inte så mycket plöja text utan mer nöta in ren faktakunskap och då klarar man sig rätt bra utan litteraturen.

På många program går det dessutom att få tag på begagnad litteratur av äldrekursare.

@Chili s tips om att maila kursansvarige och fråga tycker jag är bra! Då vet du vad som gäller specifikt till din utbildning.
 
Som alla andra säger är det nästan omöjligt att säga, det varierar mellan ämnen, kurser och universitet. Jag går femte terminen på juristprogrammet och av alla våra långa, digra, dyra böcker som återfunnits på våra litteraturlistor har det kanske varit en handfull jag inte haft någon större nytta av. Resten har jag behövt och behovet har infunnit sig tidigt på kursen. Jag har alltid varit noga med att ha nyaste upplagan helt enkelt för att jag inte orkar med merarbetet det kan innebära att kontrollera så saker inte ändrats. Har man en eller några böcker per kurs är det förstås överkomligt att göra så, men t.ex. förra terminen hade vi väl 4 000 sidor kurslitteratur eller nåt sånt och då orkar jag bara inte.

De flesta internetbokhandlar har som sagt lite leveranstid, men de har också returrätt så om du vill täcka alla fronter beställer du dem så att du får dem precis till kursstart, sedan hinner du skicka tillbaka de som visar sig vara mindre nödvändiga. :p
 
Tack för era svar! Kommer att kontakta den kursansvariga för att försöka få ut lite förhandsinfo.

Första kursen sträcker sig över en månad och examinationen verkar vara lite luddig. Tolkade det som någon typ av grupparbete med tillhörande presentation (eller något i den stilen).

Kursen därpå verkar däremot lite mer handfast och mycket av litteraturen som tillhör den känns ganska så självklar.

Någon i tråden nämnde det. Och i ärlighetens namn så är jag skiträdd för att bli utan viktig litteratur (det är därför jag börjat gräva i detta redan nu). Jag vill liksom inte lämna första dagen på högskolan med en känsla av att jag satt mig själv på pottan genom att inte förbereda mig bra nog.

Jag verkar säkert jättenojig, men för första gången på väldigt länge så slänger jag mig in i något jag har noll koll på. Har verkligen inte en aning om vad jag ska förvänta mig, och det är både spännande och jäkligt läskigt.
 
När jag pluggade hade jag nytta av nästan alla böcker på litteraturlistorna, men man kan komma undan ganska billigt genom att köpa begagnat och låna böcker som behövs en kortare tid på biblioteket. Köper du begagnat och sedan säljer när kursen är slut går du i princip plus minus noll :) Håll bara koll på att det är rätt utgåva, har du otur kan det skilja rätt mycket mellan två olika utgåvor.
 
Tack för era svar! Kommer att kontakta den kursansvariga för att försöka få ut lite förhandsinfo.

Första kursen sträcker sig över en månad och examinationen verkar vara lite luddig. Tolkade det som någon typ av grupparbete med tillhörande presentation (eller något i den stilen).

Kursen därpå verkar däremot lite mer handfast och mycket av litteraturen som tillhör den känns ganska så självklar.

Någon i tråden nämnde det. Och i ärlighetens namn så är jag skiträdd för att bli utan viktig litteratur (det är därför jag börjat gräva i detta redan nu). Jag vill liksom inte lämna första dagen på högskolan med en känsla av att jag satt mig själv på pottan genom att inte förbereda mig bra nog.

Jag verkar säkert jättenojig, men för första gången på väldigt länge så slänger jag mig in i något jag har noll koll på. Har verkligen inte en aning om vad jag ska förvänta mig, och det är både spännande och jäkligt läskigt.

Jag är högskolelärare, och vi räknar nog med att studenterna har litteraturen från första dagen. All litteratur examineras i regel, så har man inte läst böckerna blir det ofta svårt att klara kursen, men det är förståss olika beroende på ämne. En ledtråd är ju hur lång litteraturlistan är, består den av en bok lär man ju behöva den, består den av tio böcker behövs nog inte alla. Första föreläsningen brukar vara lite intro, man berättar om kursupplägget och så åtminstone den första timmen.
 
@Mabuse
Spännande att höra vad du hade för tankar! Vad tror du om följande:

I första kursen (som varar i en månad) finns sju böcker i litteraturlistan. Vad som skiljer den listan från listan i nästkommande kurs är att det ligger läshänvisningar i första listan men inte i andra. Min tolkning: i första kursen plockas russinen ur kakan i de listade böckerna. I andra kursen behöver vi ta del av hela innehållet i samtliga böcker.
 
Först och främst så undrar jag hur förberedd man ska vara första dagen? På högskolan verkar det vara mer pang på rödbetan. (Enligt schemat kör vi igång med pluggandet/föreläsningar direkt första dagen utan någon vidare introduktion.)
Säker på att ni inte har någon kursintro? Det är annars bra att ha läst studiehandledningen o bläddrat lite i litteraturen.
För din själsliga ro. Hur är du orolig? Vet du vad som triggar oron? Är du en hsp:are (högkänslig människa)? Är du det, har jag lite knep. ;) Du behöver inte ta det här, skicka PM. :)
Bör jag ha inhandlat samtlig kurslitteratur till dag ett?
Ja! Det är ingen kul känsla att inte kunna börja på en gång när kursen startar.
Hur sållar man i litteraturlistorna? Och bör man göra det? (Jag undrar alltså om man måste köpa alla böcker eller om det går att vara lite selektiv när det gäller det? ) Går det liksom att vara ekonomisk i sitt bokhandlande, eller är det bara att köpa alla böcker rakt av och hålla god min?
Är du med i Unionen? OM du är medlem där så betalar de en del av din studielitteratur.
Och ja, utifrån min erfarenhet behöver man ha all litteratur på listan.
Är det något man bör tänka på i övrigt inför starten? Jag vill vara så förberedd det bara går!
Ha ROLIGT! :)
Var det länge sedan du pluggade? Hur är din studieteknik? Googla annars "studieteknik" o ta del av tips o trix. Livet blir lite enklare. ;)
Sen, skaffa en kalender. Utan en planering blir det lite jobbigare än nödvändigt.
Kommer att kontakta den kursansvariga för att försöka få ut lite förhandsinfo.
Se om du kan få tag i studiehandledningen. Utan en sådan är iaf jag körd.
 
@Squie
Jag har (nog) ganska så bra koll på varför jag känner mig orolig. Det brukar bli så när jag inte riktigt har kontroll nämligen. Så fort jag blir lite varm i kläderna släpper det.

Tänkte att jag med hjälp av denna tråd kunde göra upp en liten plan inför skolstarten. Så kanske jag minimerar risken för totalpanik. Vill som sagt inte börja med att ligga efter.

Förutom att jag är lite hispig så ska det bli jättekul att börja plugga och få använda hjärnan igen :-p Sist jag pluggade var för fem-sex år sedan (ky-utbildning). Så någon högskole - erfarenhet har jag inte alls.

Det där med hsp borde jag kanske googla btw.
 
Från en fråga till en annan: Hur funkar det för er som pluggar och jobbar extra? Jag har troligtvis möjlighet att jobba varannan helg. Är det helt galet att tro att man ska hinna det eller är det ganska så realistiskt? (Ska plugga till sjuksköterska. )
 
Från en fråga till en annan: Hur funkar det för er som pluggar och jobbar extra? Jag har troligtvis möjlighet att jobba varannan helg. Är det helt galet att tro att man ska hinna det eller är det ganska så realistiskt? (Ska plugga till sjuksköterska. )
Hur långt är ett snöre? ;) Det beror på så många saker, inte minst hur energisk du själv är. Jag skulle rekommendera att du inte binder upp dig på att arbeta under någon längre tid. Så att du kan känna efter hur mycket energi du har över och tacka nej till arbete när du inte har tid. Prioritera pluggandet!
 
@Nordthor Har du disciplin nog att plugga ordentligt på veckorna kan du nog ha helgerna lediga. Allt beror ju på hur du fungerar och vad du orkar. Jag hade helt klart haft tiden att jobba extra varannan helg men orken hade inte funnits, för mig är det viktigt att tanka energi och vila också.

Men alla fungerar ju olika i studieteknik, studiemängd, ork, livstempo osv. Kan du inte köra första terminen utan extrajobb för att se hur det går? :)
 
Tillägger att jag har pluggat och jobbat extra. Hur mycket jag kunde arbeta varierade väldigt beroende på kurs. Jag jobbade mer när jag läste enklare grundkurser som inte krävde så stor insats och knappt alls när jag läste kurser som tog mycket tid i anspråk.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
2 960
Senast: Yeah but
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 968
Hästvård Hej igår när jag hämtade in min häst upptäckte vi hög feber (40,4), näsflöde och hosta samt slöhet, hon har varit pigg och glad men...
Svar
4
· Visningar
1 217
Senast: Moa092
·
Kropp & Själ Lång historia det här, ska försöka korta ned. Började med min mammas demens 2015-2016 (några kanske minns min tråd kring det) där jag...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
20 954
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp