Problem med nyköpt häst och invänjning på lösdrift

Svarar alla med en uppdatering av hur det gick igår.

Lyckades sätta fast henne på gången utanför boxen i stora stallet och göra iordning henne utan större protester - hurra! Det verkar som att hon har lättare för att jag bestämmer över henne i miljöer där hon är distraherad av annat samt hon hunnit stå och stirra på två dagar. Efter det longeradejag henne i paddocken i 10-15 min, det gick helt ok även om hon inte lyssnade klockrent (framförallt inte på bromsen). Det var också en annan häst i paddocken, så hon var inte helt själv vilket varit problem tidigare. När det gått såhär bra försökte jag sitta upp på henne. Av olika anledningar använder jag alltid pall. Det tog 40 MINUTER att komma upp på hästen. Och nej, hon är INTE rädd för pallen, hon vägrar helt enkalt stå still när hon kommer nära den (start, stopp, vända etc gick utmärkt så länge det inte skedde vid pallen). Jag testade hela spektrat av metoder när hon vägrade stå still, allt från lugnt klappande och beröm, avbryta med ledarövningar, flytta pallen till henne och ställa den på olika strategiska platser i paddocken, till att ta tag i henne hårt och daska till henne med spöet mot bringan när hon i princip ångar över mig. Resultat: ett gråtsammanbrott, en sönderryckt högeraxel efter att hon ställt sig på bakbenen och en fortsatt snurrande häst vid pallen.

Till slut, efter att den andra som red i paddocken slängt ur sig ett "Nu är hon ganska billig om någon vill köpa henne, va?" och blockat hennes väg med sin häst gick det att komma upp och jobba henne en sväng under mindre protester. När den andra hästen skulle lämna paddocken så blev det däremot ett jäkla motstånd i ridningen, hon ville helt enkelt bara till stallet. Vi jobbade dock vidare tills JAG bestämde att vi skulle hem. (Victory!)

Problemet är också att ledarstoet från lösdriften nu också flyttat till det stora stallet. Visserligen står hon i andra änden av stallet, men det hindrar inte damera från att fortsatt tokgnägga till varandra genom hela byggnaden. Som tur är går de inte i samma flock (alla hästar går i små egna minigrushagar), så förhoppningsvis kan deras obsession mildras efter ett tag.

Och ja, jag håller med till fullo de som ifrågasatt min ledarposition hos henne. Det är rätt uppenbart för mig att hon hittills valt en annan flockledare - dvs ledarstoet på lösdriften - och att det är där hennes trygghet finns.

Jag pratade länge med säljaren igår som inte alls känner igen hennes beteende, att hon inte haft några större problem med flytt eller uteridning tidigare. I nuläget tänker jag att vi fortsätter jobba med fräsmt stallhanteringen och longering/ ledövningar i paddocken tills hon fått fasas in ytterligare i den nya miljön. De har dessutom tränare knutna till stallet, så jag siktar på att kunna boka in en lektion i nästa vecka.

Kul att du kände att det gick lite framåt!


Några tips/lite kritik eller sånt jag hade tänkt på:

Jag får lite känslan i ditt inlägg att ni varje dag gör väldigt många olika moment där kraven är höga på att allt ska fungera..Vissa bitar löses och sedan blir det något bakslag på något annat. Eftersom att ni har lite fler problem än ett i olika situationer tycker jag att det är värt att tänka på följande:

- Skit fullständigt i vad andra antyder om hästen. Ni har problem som måste lösas..Se det inte som att hästen är en djävul, se det som att du har fått en utmaning och vad du kommer lära dig när ni lyckas reda ut detta. När/om du tar tränarhjälp följ er tråd och testa inte på stallkompisarnas olika tips..Det kommer att förvirra och göra att det tar onödigt lång tid. Testa en metod i taget.

-Bryt ner kraven och sätt upp delmål. Sätt upp ett eller två mål varje dag som ni ska klara, men inte 10. Har du som mål att du ska kunna sitta upp normalt lägg fokus på det för dagen, gör inte allt på en gång..tex under samma dag: stilla i stallet, lugn från hagen, stå still vid pallen, skötsam vid ridning..Det blir för mycket att avklara på så kort tid!
Jobba hellre m ett moment i taget, länge..Tränar ni pallen tex, när du då kunnat sitta upp - överös med beröm, skritta nåt varv och sluta för dagen. (på så sätt får man bättre självkänsla och ni behöver inte bråka om 10 moment varje dag). Alltså att man tar tag i problemen ett i taget och löser dem så att det är färdigutrett innan man går vidare, hästen kommer inte orka lösa ut så många moment varje dag heller det är kanske därför ni slåss om så mycket, hästen hinner inte ta in vad som förväntas .., jobba med ett problem och lägg ner tid på det.

Mitt förslag är dock att man lägger fokus först på att hästen fungerar till/från hage, i stallet och övrig markhantering innan det ridrelaterade. Då slipper man "bråka" om så många olika saker helt enkelt eftersom att den dagliga hanteringen från marken ju är ofrånkomlig
 
Senast ändrad:
Tillägger också ett tips:

Upprepning på varje moment, om det behövs dagligen.. Det skapar rutin och saker hästen känner igen och som den förhoppningsvis accepterat
 
Håller verkligen med Dandylinn!

Här kommer några tips jag har lärt mig av min häst:

1. Ta en sak i taget: öva promenad- och stallhyfs först. När det sitter, longering. När det sitter, uppsittningsträning. När det sitter, rid.

2. Ta det lugnt, håll akt på dina egna känslor när det inte blir som du tänkt dig. Det är aldrig hästens fel.

3. Låt det ta tid. Hon litar inte ett dugg på dig, varför vill du tvinga dig upp på hennes rygg innan hon litar på dig?

4. Sänk kraven och sluta i tid! Du förstörde vad som kunnat vara ett trevligt longeringspass. Sätt små små mål och avsluta för dagen i tid. Ibland kan ett pass vara bara 5 minuter.
 
Svarar alla med en uppdatering av hur det gick igår.

Lyckades sätta fast henne på gången utanför boxen i stora stallet och göra iordning henne utan större protester - hurra! Det verkar som att hon har lättare för att jag bestämmer över henne i miljöer där hon är distraherad av annat samt hon hunnit stå och stirra på två dagar. Efter det longeradejag henne i paddocken i 10-15 min, det gick helt ok även om hon inte lyssnade klockrent (framförallt inte på bromsen). Det var också en annan häst i paddocken, så hon var inte helt själv vilket varit problem tidigare. När det gått såhär bra försökte jag sitta upp på henne. Av olika anledningar använder jag alltid pall. Det tog 40 MINUTER att komma upp på hästen. Och nej, hon är INTE rädd för pallen, hon vägrar helt enkalt stå still när hon kommer nära den (start, stopp, vända etc gick utmärkt så länge det inte skedde vid pallen). Jag testade hela spektrat av metoder när hon vägrade stå still, allt från lugnt klappande och beröm, avbryta med ledarövningar, flytta pallen till henne och ställa den på olika strategiska platser i paddocken, till att ta tag i henne hårt och daska till henne med spöet mot bringan när hon i princip ångar över mig. Resultat: ett gråtsammanbrott, en sönderryckt högeraxel efter att hon ställt sig på bakbenen och en fortsatt snurrande häst vid pallen.

Till slut, efter att den andra som red i paddocken slängt ur sig ett "Nu är hon ganska billig om någon vill köpa henne, va?" och blockat hennes väg med sin häst gick det att komma upp och jobba henne en sväng under mindre protester. När den andra hästen skulle lämna paddocken så blev det däremot ett jäkla motstånd i ridningen, hon ville helt enkelt bara till stallet. Vi jobbade dock vidare tills JAG bestämde att vi skulle hem. (Victory!)

Problemet är också att ledarstoet från lösdriften nu också flyttat till det stora stallet. Visserligen står hon i andra änden av stallet, men det hindrar inte damera från att fortsatt tokgnägga till varandra genom hela byggnaden. Som tur är går de inte i samma flock (alla hästar går i små egna minigrushagar), så förhoppningsvis kan deras obsession mildras efter ett tag.

Och ja, jag håller med till fullo de som ifrågasatt min ledarposition hos henne. Det är rätt uppenbart för mig att hon hittills valt en annan flockledare - dvs ledarstoet på lösdriften - och att det är där hennes trygghet finns.

Jag pratade länge med säljaren igår som inte alls känner igen hennes beteende, att hon inte haft några större problem med flytt eller uteridning tidigare. I nuläget tänker jag att vi fortsätter jobba med fräsmt stallhanteringen och longering/ ledövningar i paddocken tills hon fått fasas in ytterligare i den nya miljön. De har dessutom tränare knutna till stallet, så jag siktar på att kunna boka in en lektion i nästa vecka.

Som vanligt så får man alltid börja med att säga att man inte kan göra en riktig bedömning via uppgifter på nätet. Man vill alltid se själv.

Men generellt när man har såna här problem så visst beror det bla på att hästen inte ser en som en vettig ledare. Den dels har inte normala gränser för vad som är ok att göra mot människor. Men även så är den ju uppenbart otrygg och saknar tillit till din förmåga att vara en vettig ledare som har koll och löser situationer.

När man ska jobba med såna här saker krävs ju dels att man sätter gränser. Hästen får inte tränga en(vilket i sin tur kan bli att de kutar på en, slår en, drar etc).

Men man gör hela det jobbet med gränssättning och förmåga att ta in och bli pratbar/möjlig att utbildas lättare genom att rasta ur hästen.
Hästen är ju tydligt för hög i energi. Om det är för att den behöver tränas mer, fodras annat eller bara pga miljön/osäkerheten är inte möjligt att avgöra så här.
Men oavsett så måste man få ner/få ur dem energin för att kunna prata med dem.
Man kan inte utbilda någon man inte kan prata med utan behöver vråla på för att få tillfällig kontakt. Så skulle vi ju liksom inte kunna ha det i skolan med våra barn.
Det går heller inte med hästar.
Ur med energin tills de blir i ett stadie där de går att kommunicera med.

Är man jävligt dominant och given ledare av naturen och även vet hur man hanterar hästar som är fel-fostrade, överspända etc etc så kan man klara av mer "fel" energi.
Men de flesta hobby-hästägare är inte det och behöver ta de små knep man kan nyttja för att få det hela enklare.

Tänk på att alla korrigeringar och de flesta hjälper(utom sitsen) sätter mer energi i hästen. Mycket av det kroppspråk folk använder är också jagande/drivande och sätter mer energi i dem.
Problemet med din är ju inte att den har för lite av den varan.
Så om du börjar försöka styra runt din häst nu kommer du förmodligen få returer.
Man ska aldrig börja rodda mer än att man kan möta upp returerna och få igenom dem.

Jag hade inte försökt finlira med uppsittningen på en häst jag inte ens kan leda normalt. 15 min longande blåser inte ur dem nog för att man ska kunna börja stöka med det.
Nu är jag av den åsikten att hästen ska stå still då man sitter upp, absolut! Men för att komma dit får man ta den smartaste vägen.
Så jag hade rastat den betydligt mer innan om jag inte kunde ta mig upp från backen och få hejd på den då.

Det finns så mycket små knep man kan ta till om man bara vet hur hästarna funkar själv i energi efter rastning(hur länge, vilken sort bla bla..), genom kompisar, fodringstider, etc etc..
Och det finns också så mycket tekniker kring hur man på säkrast sätt hanterar de hästar rent tekniskt och praktiskt.
Så jag tycker inte alls det är dumt att ta hjälp av problemlösare för att själv få lära sig hur man gör det.
Hästar går att manipuleras till så mycket och betingas till att tycka om att göra saker hyfsat fort. Bara man vet hur!
 
Som vanligt så får man alltid börja med att säga att man inte kan göra en riktig bedömning via uppgifter på nätet. Man vill alltid se själv.

Men generellt när man har såna här problem så visst beror det bla på att hästen inte ser en som en vettig ledare. Den dels har inte normala gränser för vad som är ok att göra mot människor. Men även så är den ju uppenbart otrygg och saknar tillit till din förmåga att vara en vettig ledare som har koll och löser situationer.

När man ska jobba med såna här saker krävs ju dels att man sätter gränser. Hästen får inte tränga en(vilket i sin tur kan bli att de kutar på en, slår en, drar etc).

Men man gör hela det jobbet med gränssättning och förmåga att ta in och bli pratbar/möjlig att utbildas lättare genom att rasta ur hästen.
Hästen är ju tydligt för hög i energi. Om det är för att den behöver tränas mer, fodras annat eller bara pga miljön/osäkerheten är inte möjligt att avgöra så här.
Men oavsett så måste man få ner/få ur dem energin för att kunna prata med dem.
Man kan inte utbilda någon man inte kan prata med utan behöver vråla på för att få tillfällig kontakt. Så skulle vi ju liksom inte kunna ha det i skolan med våra barn.
Det går heller inte med hästar.
Ur med energin tills de blir i ett stadie där de går att kommunicera med.

Är man jävligt dominant och given ledare av naturen och även vet hur man hanterar hästar som är fel-fostrade, överspända etc etc så kan man klara av mer "fel" energi.
Men de flesta hobby-hästägare är inte det och behöver ta de små knep man kan nyttja för att få det hela enklare.

Tänk på att alla korrigeringar och de flesta hjälper(utom sitsen) sätter mer energi i hästen. Mycket av det kroppspråk folk använder är också jagande/drivande och sätter mer energi i dem.
Problemet med din är ju inte att den har för lite av den varan.
Så om du börjar försöka styra runt din häst nu kommer du förmodligen få returer.
Man ska aldrig börja rodda mer än att man kan möta upp returerna och få igenom dem.

Jag hade inte försökt finlira med uppsittningen på en häst jag inte ens kan leda normalt. 15 min longande blåser inte ur dem nog för att man ska kunna börja stöka med det.
Nu är jag av den åsikten att hästen ska stå still då man sitter upp, absolut! Men för att komma dit får man ta den smartaste vägen.
Så jag hade rastat den betydligt mer innan om jag inte kunde ta mig upp från backen och få hejd på den då.

Det finns så mycket små knep man kan ta till om man bara vet hur hästarna funkar själv i energi efter rastning(hur länge, vilken sort bla bla..), genom kompisar, fodringstider, etc etc..
Och det finns också så mycket tekniker kring hur man på säkrast sätt hanterar de hästar rent tekniskt och praktiskt.
Så jag tycker inte alls det är dumt att ta hjälp av problemlösare för att själv få lära sig hur man gör det.
Hästar går att manipuleras till så mycket och betingas till att tycka om att göra saker hyfsat fort. Bara man vet hur!

När du pratar om energier - jag vill dock gärna inflika med att det finns de som blir värre om man motionerar dem hur som helst först i såna här sammanhang, ffa i syftet att "springa av sig". Nu kanske det inte var exakt så du avsåg dock..

Men det jag upplevt tex vid longering eller där de bara ska springa är inte alltid så klokt. Jag hade hellre om möjligt lagt in något mer av någon slags uppgift så att hjärnan rastas också.
Risken är annars lätt att energin bara triggas än mer och de blir ännu mer uppjagade , typ såna som är helt omöjliga att trötta ut fysiskt utan de blir bara ännu mer stressade och nervösa..De kan springa tills de bokstavligt talat spränger sig själva i all hets, alt går de omkull och skadar sig för att de blir så stressade.

I övrigt är jag med på vad du menar, men på vissa fungerar det inte att bara låta dem ränna runt planlöst.
 
När du pratar om energier - jag vill dock gärna inflika med att det finns de som blir värre om man motionerar dem hur som helst först i såna här sammanhang, ffa i syftet att "springa av sig". Nu kanske det inte var exakt så du avsåg dock..

Men det jag upplevt tex vid longering eller där de bara ska springa är inte alltid så klokt. Jag hade hellre om möjligt lagt in något mer av någon slags uppgift så att hjärnan rastas också.
Risken är annars lätt att energin bara triggas än mer och de blir ännu mer uppjagade , typ såna som är helt omöjliga att trötta ut fysiskt utan de blir bara ännu mer stressade och nervösa..De kan springa tills de bokstavligt talat spränger sig själva i all hets, alt går de omkull och skadar sig för att de blir så stressade.

I övrigt är jag med på vad du menar, men på vissa fungerar det inte att bara låta dem ränna runt planlöst.

Nej, hur de rastas nämnde jag inte. Det absolut bästa tycker jag i såna här lägen är att dra ut i skogen offroad i ett par h. Det kräver inte lika mycket kunskap v människan i att läsa hästen och förstå hur man måste time:a jobbet på ridbanan/ridhuset.
Naturen sköter mycket av träningen och det lågintensiva jobbet brukar trötta de flesta på ett gynnsamt sätt.

Ska man long:a dem trötta kan man med vissa behöva göra mer än bara låta dem linlöpa sas. De behöver övningar, man måste bryta energispiraler, ha rätt timing etc.
Man kan också få dem i rätt läge genom att formge dem i linan(utan inspänningar).
Men det kräver mer kunskap än de flesta proffs har.
 
När du pratar om energier - jag vill dock gärna inflika med att det finns de som blir värre om man motionerar dem hur som helst först i såna här sammanhang, ffa i syftet att "springa av sig". Nu kanske det inte var exakt så du avsåg dock..

Men det jag upplevt tex vid longering eller där de bara ska springa är inte alltid så klokt. Jag hade hellre om möjligt lagt in något mer av någon slags uppgift så att hjärnan rastas också.
Risken är annars lätt att energin bara triggas än mer och de blir ännu mer uppjagade , typ såna som är helt omöjliga att trötta ut fysiskt utan de blir bara ännu mer stressade och nervösa..De kan springa tills de bokstavligt talat spränger sig själva i all hets, alt går de omkull och skadar sig för att de blir så stressade.

I övrigt är jag med på vad du menar, men på vissa fungerar det inte att bara låta dem ränna runt planlöst.

FÖ hoppas jag att ingen vettig hästtränare bara låter hästar springa runt planlöst. Då bör man nog byta yrke.
Man har alltid en plan och kommunicerar konstant(med kroppen) om man vill jobba med lätta hjälper. Annars hade man fått bruka våld, inspänningar, kedjor etc för att hålla kvar hästarna hos sig.
 
Nej, hur de rastas nämnde jag inte. Det absolut bästa tycker jag i såna här lägen är att dra ut i skogen offroad i ett par h. Det kräver inte lika mycket kunskap v människan i att läsa hästen och förstå hur man måste time:a jobbet på ridbanan/ridhuset.
Naturen sköter mycket av träningen och det lågintensiva jobbet brukar trötta de flesta på ett gynnsamt sätt.

Ska man long:a dem trötta kan man med vissa behöva göra mer än bara låta dem linlöpa sas. De behöver övningar, man måste bryta energispiraler, ha rätt timing etc.
Man kan också få dem i rätt läge genom att formge dem i linan(utan inspänningar).
Men det kräver mer kunskap än de flesta proffs har.

Jag är med :)

Jag vet bara att många faktiskt gör så i tron om att det fungerar (kanske inte just tränare i den bemärkelsen), dvs tar ut hästen på lina och låter den springa runt i syftet att bli trött..I de flesta fall ser det totalt livsfarligt ut och ser inte vidare hjälpsamt ut heller då hästen ofta ser ännu mer uppjagad, eller ja panikslagen ut.
 
:bow: Tackar ödmjukast alla som har svarat! Det är onekligen mycket kloka synpunkter!

En uppdatering av hur det gick igår. Jag trodde nästan att någon bytt ut hästen, hon var en riktig pärla! :bump:

Hon fick stå på gången när jag mockade boxen och roade sig då med att... småslumra(!)... trots folk, hästar, skottkärror, vattenkannor etc. som skulle passera runt henne. Så länge hon såg vad jag höll på med var hon lugn som en filbunke :) Samma sak att borsta och tränsa henne i boxen, hon var helt kolugn. När hon i lugn och ro var tränsad och klar kom hon till och med fram och ville hänga med huvudet i min famn i någon minut och bara bli klappad :love: Det var första gången!

Vi sänkte kraven avseende dagens aktivitet och tog ett 15 min pass med longering i ridhuset, och det var inget knuffande, trängande eller någonting från hennes sida. Inte heller något vrålgnäggande efter "bortsprungna flockkompisar"som det varit tidigare när hon varit själv. Sista halvan av det korta passet hade vi mycket fokus på gångartsbyten, och hon gick hur fint som helst bara på små rösthjälper. Gissa om hon fick massor med klapp och beröm!

I stallet står hon inte längre och skriker efter ledarstoet från lösdriften - som f.ö. flyttat tillbaka dit. Hon är visserligen något av en boxvandrare men det är milsvid skillnad mot hur hon var för två dagar sedan.

Min teori är att nu när hon står på box inte känner att hon hela tiden känner att hon har ansvar för flocken och måste hålla koll på alla och allt hela tiden, så att hon hittat en lugn och trygg zon i stallet. På lösdriften gick hon ju ständigt med flocken, och eftersom hon är hög i rang medför det att hon får och tar ett ansvar för flocken som aldrig "stängs av" genom att hon skiljs därifrån annat än i hanteringen av människor. Förhoppningsvis fortsätter den här positiva utvecklingen så att vi har ett forum där hon inte ständigt är stressad så att vi kan jobba vidare därifrån i lugn takt. Förhoppningen är fortfarande en dressyrlektion på tisdag, jag har fått mycket mer hopp om att detta ska ordna sig och att den lugna och stabila (om än något bestämda om hon tyckte att man gjorde fel) hästen från provridningarna nu landat! :banana:
 
Verkligen! Hoppas, hoppas att den lugna energin håller i sig, i vart fall i stallet och longeringen! Jag tror att hon är ett sto som pga sin ranghöghet inte riktigt fixar att gå på lösdrift, då hon behöver hålla koll på både flock och människa som ställer krav samtidigt. Alternativet är att hon behöver mycket mer tid än en månad för att fungera bra på lösdrift. Jag är själv i grunden oerhört positiv till lösdrift som uppstallningsform - men det måste ju funka med hästen också.
 
Men jippi. Fick just ett sms från stallägaren:
"Hur går det med X? Hon verkar lite knäpp allmänt, beter sig skumt, uppskruvad och rastlös. Tycker det är synd om du behöver slösa din tid på en så svår häst. Har du bestämt dig för att reklamera eller behålla? Har fått syn på en valack på hästnet som är till salu, jag känner ägaren och hästen och den är snäll."
Skrev tillbaka att jag tackade för omtanken, men tycker att hästen bättrat sig sen hon kom till box, samt att säljaren inte känner igen problemen och att det därför skulle bli svårt att häva köpet pga "fel i vara". Frågade också om hon visste hur möjligheterna såg ut att få tag på en dressyrtränare för lektion på mån/tis/ons.
Skam den som ger sig!
 
Men jippi. Fick just ett sms från stallägaren:
"Hur går det med X? Hon verkar lite knäpp allmänt, beter sig skumt, uppskruvad och rastlös. Tycker det är synd om du behöver slösa din tid på en så svår häst. Har du bestämt dig för att reklamera eller behålla? Har fått syn på en valack på hästnet som är till salu, jag känner ägaren och hästen och den är snäll."
Skrev tillbaka att jag tackade för omtanken, men tycker att hästen bättrat sig sen hon kom till box, samt att säljaren inte känner igen problemen och att det därför skulle bli svårt att häva köpet pga "fel i vara". Frågade också om hon visste hur möjligheterna såg ut att få tag på en dressyrtränare för lektion på mån/tis/ons.
Skam den som ger sig!

Jag tycker det är allmänt tråkigt faktiskt att folk har sån inställning till hästar att man inte tror att de kan bli lite uppskruvade vid en flytt eller där de känner sig osäkra ett tag, de är inga robotar..och allra oftast så hittar de sitt jag och sitt lugn igenom inom ett tag på nytt ställe. De slappnar av när de känner att rutiner etc är som de är och att det händer ingen konstigt, ovant eller kanske sånt hästen inte fixar.
Är alltid lite skeptiskt till att man så snart måste anse att det är ledarskapsfel, rangordningar osv.. det behöver inte vara så allvarligt till en början även om tillvaron inte är som man förväntar sig.
Är inte så ofta man nu skulle lyckas reklamera för sånt "lynnesfel" heller.

Klokt av dig tycker jag att tex testa en annan uppstallningsform och jobba dagligen med hästen först innan man "ger upp" efter så kort tid.
 
Senast ändrad:
Men jippi. Fick just ett sms från stallägaren:
"Hur går det med X? Hon verkar lite knäpp allmänt, beter sig skumt, uppskruvad och rastlös. Tycker det är synd om du behöver slösa din tid på en så svår häst. Har du bestämt dig för att reklamera eller behålla? Har fått syn på en valack på hästnet som är till salu, jag känner ägaren och hästen och den är snäll."
Skrev tillbaka att jag tackade för omtanken, men tycker att hästen bättrat sig sen hon kom till box, samt att säljaren inte känner igen problemen och att det därför skulle bli svårt att häva köpet pga "fel i vara". Frågade också om hon visste hur möjligheterna såg ut att få tag på en dressyrtränare för lektion på mån/tis/ons.
Skam den som ger sig!
Heja dig som står upp för din häst :up: Du kommer lära dig massor av henne det är jag säker på.
 
snabb rapport från dagens äventyr:

vi körde samma stallrutin som igår och hon skötte sig utmärkt! på sin höjd tyckte hon att matte var långsam med att städa hennes box, så det blev något hovskrap när hon stod bunden på gången någon gång, och sen var valacken vars box hon stod uppbunden närmast väääldigt förtjust i henne. när hon ledsnat på hans friarfasoner och de hade pågått i sådär 20 minuter la hon en välriktad luftspark åt hans håll som markering, och då var det bra med det. lite longering i ridhuset körde vi också, typ 10 minuter, även här gick hon som en klocka :bump:

slutsats: duktigt rödhårigt sto!! :love:

sen är det ju skoj när folk i stallet anmärker och säger saker som att "hej hästen, står du här i gången, va mycket lugnare du är idag än härom dagen!", och jag får sms från de som jobbar i stallet som meddelar att hon coolat ner sig i hagen också. :)

bara att inse att hon passar så mycket bättre i box än på lösdrift, och det är skoj att äntligen våga hoppas att det här verkligen KOMMER BLI HELT GRYMT BRA! :rofl:
 
Svarar alla med en uppdatering av hur det gick igår.

Lyckades sätta fast henne på gången utanför boxen i stora stallet och göra iordning henne utan större protester - hurra! Det verkar som att hon har lättare för att jag bestämmer över henne i miljöer där hon är distraherad av annat samt hon hunnit stå och stirra på två dagar. Efter det longeradejag henne i paddocken i 10-15 min, det gick helt ok även om hon inte lyssnade klockrent (framförallt inte på bromsen). Det var också en annan häst i paddocken, så hon var inte helt själv vilket varit problem tidigare. När det gått såhär bra försökte jag sitta upp på henne. Av olika anledningar använder jag alltid pall. Det tog 40 MINUTER att komma upp på hästen. Och nej, hon är INTE rädd för pallen, hon vägrar helt enkalt stå still när hon kommer nära den (start, stopp, vända etc gick utmärkt så länge det inte skedde vid pallen). Jag testade hela spektrat av metoder när hon vägrade stå still, allt från lugnt klappande och beröm, avbryta med ledarövningar, flytta pallen till henne och ställa den på olika strategiska platser i paddocken, till att ta tag i henne hårt och daska till henne med spöet mot bringan när hon i princip ångar över mig. Resultat: ett gråtsammanbrott, en sönderryckt högeraxel efter att hon ställt sig på bakbenen och en fortsatt snurrande häst vid pallen.

Till slut, efter att den andra som red i paddocken slängt ur sig ett "Nu är hon ganska billig om någon vill köpa henne, va?" och blockat hennes väg med sin häst gick det att komma upp och jobba henne en sväng under mindre protester. När den andra hästen skulle lämna paddocken så blev det däremot ett jäkla motstånd i ridningen, hon ville helt enkelt bara till stallet. Vi jobbade dock vidare tills JAG bestämde att vi skulle hem. (Victory!)

Problemet är också att ledarstoet från lösdriften nu också flyttat till det stora stallet. Visserligen står hon i andra änden av stallet, men det hindrar inte damera från att fortsatt tokgnägga till varandra genom hela byggnaden. Som tur är går de inte i samma flock (alla hästar går i små egna minigrushagar), så förhoppningsvis kan deras obsession mildras efter ett tag.

Och ja, jag håller med till fullo de som ifrågasatt min ledarposition hos henne. Det är rätt uppenbart för mig att hon hittills valt en annan flockledare - dvs ledarstoet på lösdriften - och att det är där hennes trygghet finns.

Jag pratade länge med säljaren igår som inte alls känner igen hennes beteende, att hon inte haft några större problem med flytt eller uteridning tidigare. I nuläget tänker jag att vi fortsätter jobba med fräsmt stallhanteringen och longering/ ledövningar i paddocken tills hon fått fasas in ytterligare i den nya miljön. De har dessutom tränare knutna till stallet, så jag siktar på att kunna boka in en lektion i nästa vecka.

Problemet kvarstår nog tyvärr i det att även om du upplever victory efter 40 minuter med bråk osv, så hästen fungerar ju inte så, utan under de 40 minutrarna har nog snarare hästen lärt sig ngt oönskat beteende per automatik pga det långa tidsspannet, eller inte förstått ett dyft eller så har du belönat den omedvetet under tiden på sätt du inte själv är medveten om, som gör att den inte förstår sammanhanget att den nu råkade göra rätt efter 40 minuter osv.

det är en häst, så de funkar inte som våra mänskliga hjärnor gör och "gör rätt" för en häst är en ca 5 sekunders stund, då man har möjlighet att belöna (eller ignorera) ett beteende.

svar på frågor i tråden: det finns inga övningar per se, i hela världen, som löser ngt om inte den som hanterar hästen förstår hästar i sig, och förstår vad det är den vill åstadkomma med "övningar".
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 155
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 388
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 148
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp