Problem med nyköpt häst och invänjning på lösdrift

sudden

Trådstartare
För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en hel del. I sitta förra stall blev hon orolig när hästarna i "hennes" flock hanterades olika (fick mat på olika tider, togs in och ut i olika tur etc.), varför jag tänkte att lösdrift skulle passa henne när jag köpte henne. I sitt gamla stall var hon jättelugn och snäll i hanteringen, snarare trög än hispig i ridningen. Nu är problemet att hon kanske trivs "för bra" i sin nya flock och vi har fått stora problem. Jag är trött på att bli skräckslagen eller skadad i princip varje dag jag är hos henne och vet inte vad jag ska göra.

Hon går jättebra ihop med de andra i hagen, dock blir både hon och ledarstoet helt sönderstressade av att separeras. Försöker man ställa upp henne på stallplan eller i stallet själv för att borsta och göra iordning henne går hon bara runt, runt och gnäggar efter sina kompisar. I lördags tog det 2,5 timmar att borsta och sadla henne, inklusive "pauspromenad" och "pauslongering" för att bryta beteendet (vilket tyvärr inte lyckades). Hon har även börjat sparka mot mig i hanteringen. När jag leder henne från stallet går hon nästan över mig och vill bara slita sig loss och springa tillbaka (sitter nu med två söndertrasade axlar, en trasig armbåge och en tillplattad högerfot efter de här veckorna). Att rida ut själv är inte någon idé alls, rider man från stallplan så tvärnitar hon, backar, sparkar, stegrar (högre och högre) och snurrar tills jag sitter av. Självklart leder jag henne alltid framåt efter detta och försöker sitta upp längre fram, men hon blir lika oregerlig när jag sitter upp igen. Att rida ut med sällskap går mycket bättre. Det funkar också mycket bättre om jag leder henne till ridhagen och ger henne en arbetsuppgift, typ koncentrera sig på bommar eller små skutthinder (någon dressyrträning har hon inte fokus till - då fryser hon fast med blicken mot stallet och vrålgnäggar).

Jag försöker att hela tiden vara lugn och bestämd mot henne, men det är helt enkelt ett sto med järnvilja som gärna testar och har funnit att hennes plats är bland kompisarna i hagen. Hon har också hittat farliga metoder för att få av mig från ryggen. Jag har fått hjälp av några i stallet som jag kunnat rida ut med samt som hjälpt mig i hanteringen - men sen jag köpte henne har hon snarare blivit farligare och mer flockbunden ju längre det går. De som hjälpt mig i stallet har sagt om henne att "hon är en testande kärring som jävlas med dig, även om hon också är osäker". Tack för det televerket. Igår flyttades hon till "huvudstallet" för att stå på box ett tag, så att vi med lite tur kan förbättra vår kommunikation och jobba på ledarskapet. Jag hoppas att detta fungerar då jag funderar allvarligt på att göra mig av med henne annars.

Har någon tips eller liknande erfarenheter att dela med sig av?
 
Hon låter som mitt gammelsto. Vet du hur hon tidighare har varit med att vänja vid nya miljöer?
Min egen behöver alltid ett par månader på sig för att vänja sig, först vid stall och hage och rutiner, sen ridbana och därefter miljön utanför stallområdet.
 
Hon har bott hos er i 4 veckor och har inte haft en chans att lära känna dig, hästflocken och miljön.
Du försöker rida ut själv...inte konstigt att hon protestera.

Låt hästen landa lite.

Låt henne gå i hagen utan att rida.
Börja med att lära känna henne från marken, rid hemma i paddock, sen kan du kanske rida ut med kompisar innan du rider ut på egen hand.

Låt det ta tid
 
Jag tror också att det här varit en stor omställning för henne som kan ta längre tid än 4 veckor. Jag har länge haft hästar på lösdrift och jag brukar alltid låta dem vara i början och koka ihop sig och landa på nya stället. Kanske bara ta promenader vid hand tillsammans med en kompis från flocken som den gillar.
Det du beskriver är ju en extremt stressad häst, jag tror absolut inte på att hästar kan vara "sura" och "testa". Lösdrift kanske egentligen inte passar just den här hästen.

Låter som en otroligt jobbigt situation, oavsett, lider med dig..
 
Tack för svar!

Hon har bott hos er i 4 veckor och har inte haft en chans att lära känna dig, hästflocken och miljön.
Du försöker rida ut själv...inte konstigt att hon protestera.

Låt hästen landa lite.

Låt henne gå i hagen utan att rida.
Börja med att lära känna henne från marken, rid hemma i paddock, sen kan du kanske rida ut med kompisar innan du rider ut på egen hand.

Låt det ta tid

För att förtydliga hur det ser ut på lösdriften: det finns en paddock och ridhus 2 km bort samt en hage som är öppen för ridning ca 500 m bort från stallet. För att kunna göra något över huvudtaget med hästen (annat än att leda den runt på stallplan) måste jag ta oss bort från stallet.

Jag tror inte att det är bra för hennes och min relation att hon bara går i hagen och bondar med sin flock, och hon är väldigt svårhanterlig ens på stallplanen så länge jag är ensam med henne.
 
Vad händer om du lämnar henne i box/på gången? Om hon bråkar där, kan du vänta ut henne, tröttnar hon till slut? Testa att stänga ev dörrar till stallet och låt henne stå tills hon tröttnar.
Jag skulle bara göra basic saker, ledarskapsövningar, backa, flytta bakdelen, stanna och gå.
Försök få henne att inte tränga sig på dig och ha som en skyddad "bubbla" runt dig, tillrättavisa om hon kliver på dig.
Så småningom kanske du promenera med henne till volten/ridhuset och rida hem?
Om hon är tömkörd så skulle jag testa att tömköra henne, vara rakt fram i skogen.
Har du testat att rida ut med sällskap?

Detta är anledningen till varför jag har gått över till valack, hade ett rödhårigt sto förut som man verkligen fick övertala och fråga om lov. Nuvarande valack ifrågasätter aldrig ;)
 
Vad händer om du lämnar henne i box/på gången? Om hon bråkar där, kan du vänta ut henne, tröttnar hon till slut? Testa att stänga ev dörrar till stallet och låt henne stå tills hon tröttnar.
Jag skulle bara göra basic saker, ledarskapsövningar, backa, flytta bakdelen, stanna och gå.
Försök få henne att inte tränga sig på dig och ha som en skyddad "bubbla" runt dig, tillrättavisa om hon kliver på dig.
Så småningom kanske du promenera med henne till volten/ridhuset och rida hem?
Om hon är tömkörd så skulle jag testa att tömköra henne, vara rakt fram i skogen.
Har du testat att rida ut med sällskap?

Detta är anledningen till varför jag har gått över till valack, hade ett rödhårigt sto förut som man verkligen fick övertala och fråga om lov. Nuvarande valack ifrågasätter aldrig ;)

Tack för input! Och ja, det är ett rödhårigt sto ;)

Testade i helgen att vänta ut henne när hon stod uppbunden. Efter 1,5 h fortsatte hon bara att springa runt och runt, bita i inredningen och började till slut måtta efter mig med bakhovarna när jag kom inpå henne.

Ska testa att göra lite sådanan basic övningar nu när hon står i ett stall vägg i vägg med paddock och ridhus. Rida ut med sällskap går mycket, mycket bättre än att ta henne från stallet själv, oavsett om det är med sällskap av en hagkompis eller inte. Vet inte om hon är tömkörd sen innan.

Jag hoppas att hon kan bli lite lugnare när hon får gå tillbaka till att stå på box med både paddock och ridhus intill, samt att det blir lättare att jobba med t.ex. ledarskapsövningar och bygga en bra relation under de nya förutsättningarn och sen förhopningsvis kunna gå tillbaka till lösdriften med en annan grundtrygghet. Men ja, basicövningar ska vi absolut testa! Ska försöka ragga ridsällkap i det nya stallet - i lösdriften står det mest konvalescenter och ston med föl.
 
Hon påminner om hur min häst var när jag köpte henne. Eller snarare, hon verkar vara precis som min häst var.
Jag har sen jag köpte henne för snart tre år sedan bytt stall en gång, och i år gått på bete på annat stället också. Hon har i stort sett blivit som en "normal" häst nu, men fortfarande kan det här flockbundna beteendet komma fram när hon har flyttats. Jag skulle råda dig lite tvärt emot vad de andra sagt. Hade jag låtit min häst vara vid flytt och bara låtit henne flyta med i stallrutinerna liksom så hade hon varit mycket mer svårhanterad när jag väl börja hantera henne igen. Mitt råd är att du ska pyssla med henne VARJE dag. Kanske tom två gånger dag. Men du kanske kan börja med att bara ta in och borsta en liten stund, och sen släppa ut igen. Så ni får en liten trevlig stund och hon sen får gå tillbaka till de andra. Sen efter ett tag när hon lugnat ner sig lite börja gå små små promenader som utökas, sedan vänja henne vid att komma ut på ridbanan för att längre fram jobba med uteritterna. Gå jättelångsamt fram, men se till att hon verkligen hanteras varje dag.
 
Räkna med att det kommer ta minst 3 månader tills hon litar på dig. Skit i ridningen och pyssla bara i 2 veckor. Jag pysslande bara i 3 veckor när min häst kom hem, allt eftersom han litade mer på mig så minskade även flockbundheten.

Tycker att de flesta i allmänhet har alldeles för bråttom med att börja rida och träna så fort hästen kommer hem, man får inte glömma att det är en levande varelse med känslor och behov precis som vi.
 
Tack för alla svar!

Sammantaget verkar de flesta förespråka tid för acklimatisering, långsam tillvänjning, vänja in omgivningen med sällskap, basic ledarskapsövningar. Ska försöka detta så gott det går!

Hon påminner om hur min häst var när jag köpte henne. Eller snarare, hon verkar vara precis som min häst var.
Jag har sen jag köpte henne för snart tre år sedan bytt stall en gång, och i år gått på bete på annat stället också. Hon har i stort sett blivit som en "normal" häst nu, men fortfarande kan det här flockbundna beteendet komma fram när hon har flyttats. Jag skulle råda dig lite tvärt emot vad de andra sagt. Hade jag låtit min häst vara vid flytt och bara låtit henne flyta med i stallrutinerna liksom så hade hon varit mycket mer svårhanterad när jag väl börja hantera henne igen. Mitt råd är att du ska pyssla med henne VARJE dag. Kanske tom två gånger dag. Men du kanske kan börja med att bara ta in och borsta en liten stund, och sen släppa ut igen. Så ni får en liten trevlig stund och hon sen får gå tillbaka till de andra. Sen efter ett tag när hon lugnat ner sig lite börja gå små små promenader som utökas, sedan vänja henne vid att komma ut på ridbanan för att längre fram jobba med uteritterna. Gå jättelångsamt fram, men se till att hon verkligen hanteras varje dag.

Skönt att höra att det kan bli bättre! Precis vad man vill höra när det känns som anskrämligast :) Jag åker ut till henne varje dag, oavsett om det är vilodag eller inte, så hoppas att hon kan vänja sig undan för undan. Har även fått en bra relation med en av dem som jobbar i stallet (som hjälpt mig med henne på lösdriften), och han har bra hand med henne. Hoppåas bara inte att bytet från lösdriften till box har förstört mer än det kan vara konstruktivt.
 
Jag är av motsatt åsikt.
Se till att den får motion dagligen o hästen blir inte lika "förändrad".

Det här är samma som när hundar "tar över".
Motion o konsekvent behandling från dag 1 gör att man bondar 100 ggr snabbare o inte triggar boxvilefasoner som TS häst nu uppvisar.

Klart att hästar skulle föredra att bara få gå i hagen om den inte litar på nya matte.
Rid, umgås på ett normalt sätt utan att bossa runt den. dåligt förslag med ett sto.

Tävlingshästar får lära sig att kunna hantera ny allsköns miljö- Bästa träningen i världen för alla hästar.
Där har hästen heller inga kompisar, utan lär sig att människan är den som duger.
 
Senast ändrad:
Håller helt med @axel


@sudden

Det kan det absolut bli. Men du har mycket jobb framför dig.

Min häst har slitit sig vid hantering, tvärvänt vid uteritter för att försöka galoppera hemåt, stegrat och varit allmänt överjävlig. Vet inte hur många gånger hon fått mig att storgråta och ångrat att jag köpte henne. Lyckligtvis har jag aldrig skadat mig. Lyckan är dock total nu när hon fungerar som en vanlig häst. Flyga fram i galopp barbacka i skogen bara jag och min häst känns helt underbart när man vet hur mycket problem man haft innan som man lyckats reda ut :love:

Min häst hade det i sig sen flera år tillbaka när jag köpte henne. Om din fungerat bra på stallet innan och inte hållit på såhär så länge kanske det blir bättre fortare än vad det blev för mig och min häst.

Lycka till!
 
Jag är av motsatt åsikt.
Se till att den får motion dagligen o hästen blir inte lika "förändrad".

Det här är samma som när hundar "tar över".
Motion o konsekvent behandling från dag 1 gör att man bondar 100 ggr snabbare o inte triggar boxvilefasoner som TS häst nu uppvisar.

Klart att hästar skulle föredra att bara få gå i hagen om den inte litar på nya matte.
Rid, umgås på ett normalt sätt utan att bossa runt den. dåligt förslag med ett sto.
Så brukar jag också göra. Har genom åren upplevt att det fungerar bäst. Man sätter standarden med en gång liksom. "Det här kommer vi att göra. Det här är vardag här".
 
Ja jag fattar inte det där med att "landa":crazy:
En oinriden unghäst eller lite riden - ja.
En liten annan vinkel, men när jag köpte min nu gamla märr som 2åring så fick hon lära sig att den andra hästen åkte iväg ( bara de 2).
En Rutin!

Hon grävde den fuktiga torven o halm till ett enormt berg. Jag åkte 4 dagar på raken vilket jag inte brukar göra annars, men efter det så gick det hem o hon slutade- den rödhåriga:D.
Jag var ytterst tacksam mot min andra som inte svarade henne- klok Älskling.:love:
 
För snart 4 veckor sedan köpte jag ett 12 årigt sto, som mig veterligen inte gått på lösdrift innan. Hon är rätt ranghög och testar en hel del. I sitta förra stall blev hon orolig när hästarna i "hennes" flock hanterades olika (fick mat på olika tider, togs in och ut i olika tur etc.), varför jag tänkte att lösdrift skulle passa henne när jag köpte henne. I sitt gamla stall var hon jättelugn och snäll i hanteringen, snarare trög än hispig i ridningen. Nu är problemet att hon kanske trivs "för bra" i sin nya flock och vi har fått stora problem. Jag är trött på att bli skräckslagen eller skadad i princip varje dag jag är hos henne och vet inte vad jag ska göra.

Hon går jättebra ihop med de andra i hagen, dock blir både hon och ledarstoet helt sönderstressade av att separeras. Försöker man ställa upp henne på stallplan eller i stallet själv för att borsta och göra iordning henne går hon bara runt, runt och gnäggar efter sina kompisar. I lördags tog det 2,5 timmar att borsta och sadla henne, inklusive "pauspromenad" och "pauslongering" för att bryta beteendet (vilket tyvärr inte lyckades). Hon har även börjat sparka mot mig i hanteringen. När jag leder henne från stallet går hon nästan över mig och vill bara slita sig loss och springa tillbaka (sitter nu med två söndertrasade axlar, en trasig armbåge och en tillplattad högerfot efter de här veckorna). Att rida ut själv är inte någon idé alls, rider man från stallplan så tvärnitar hon, backar, sparkar, stegrar (högre och högre) och snurrar tills jag sitter av. Självklart leder jag henne alltid framåt efter detta och försöker sitta upp längre fram, men hon blir lika oregerlig när jag sitter upp igen. Att rida ut med sällskap går mycket bättre. Det funkar också mycket bättre om jag leder henne till ridhagen och ger henne en arbetsuppgift, typ koncentrera sig på bommar eller små skutthinder (någon dressyrträning har hon inte fokus till - då fryser hon fast med blicken mot stallet och vrålgnäggar).

Jag försöker att hela tiden vara lugn och bestämd mot henne, men det är helt enkelt ett sto med järnvilja som gärna testar och har funnit att hennes plats är bland kompisarna i hagen. Hon har också hittat farliga metoder för att få av mig från ryggen. Jag har fått hjälp av några i stallet som jag kunnat rida ut med samt som hjälpt mig i hanteringen - men sen jag köpte henne har hon snarare blivit farligare och mer flockbunden ju längre det går. De som hjälpt mig i stallet har sagt om henne att "hon är en testande kärring som jävlas med dig, även om hon också är osäker". Tack för det televerket. Igår flyttades hon till "huvudstallet" för att stå på box ett tag, så att vi med lite tur kan förbättra vår kommunikation och jobba på ledarskapet. Jag hoppas att detta fungerar då jag funderar allvarligt på att göra mig av med henne annars.

Har någon tips eller liknande erfarenheter att dela med sig av?
Jag tar emot träningshästar i alla åldrar, dock mestadels unghästar som ska ridas in. Samma dag de anländer och ibland ännu en dag får de vila och bara vara i hagen, sen sätter träningen igång. Vissa är lite "förvirrade" första dagarna, men händer ganska sällan, men då får de vara det. Jag bryr mig inte så mycket om det. Så att börja rida direkt ser inte jag något fel i. Är snarare bättre att hålla igång en häst som är i kondition än att börja med att ställa av den.

Sedan är mitt tips att ta hjälp av en duktig tränare. Kan bli väldigt farligt om hästen börjar sparka och springa över dig!
Även ett sto med "järnvilja" ska kunna visa respekt mot människor; att det är ett sto är ingen ursäkt; ingen häst ska medveten försöka skada en människa. Så ta hjälp :) finns många duktiga tränare där ute som kan hjälpa till och som har rutin och erfarenhet.
 
Jag är av motsatt åsikt.
Se till att den får motion dagligen o hästen blir inte lika "förändrad".

Det här är samma som när hundar "tar över".
Motion o konsekvent behandling från dag 1 gör att man bondar 100 ggr snabbare o inte triggar boxvilefasoner som TS häst nu uppvisar.

Klart att hästar skulle föredra att bara få gå i hagen om den inte litar på nya matte.
Rid, umgås på ett normalt sätt utan att bossa runt den. dåligt förslag med ett sto.

Tävlingshästar får lära sig att kunna hantera ny allsköns miljö- Bästa träningen i världen för alla hästar.
Där har hästen heller inga kompisar, utan lär sig att människan är den som duger.
Så ditt förslag är att TS fortsätter som hon har gjort i 4 veckor, utan att se någon förbättring?

Med stor risk att hon och andra skadas allvarligt?

Vilket bra tips.....
 
Jag tycker man får se det som en individuell grej faktiskt, hur man antar att individen tar det genom sitt upplägg.

En del blir monster av att inte motioneras som vanligt direkt..medans andra blir monster ifall man "överhanterar" den första tiden vid stall eller miljöbyte.

För min del tycker jag dock inte att man kan jämföra tävlingshästens rutin vid nya miljöer och acceptans till detta - Det finns massor av hästar som inte fixar tvära miljöbyten och de blir därav inga tävlingshästar heller.
Likaså säger det sig självt, att en resvan häst inte bekymrar sig så mycket..medans en häst som inte mött nya miljöer så ofta tar det hårdare. Man får helt enkelt sätta kraven därefter.

Två veckor ca kan man gott och väl låta hästen vara och bo in sig i nya rutiner vid stallbyte om man inte har en god anledning till att detta inte går.
Daglig hantering är ju givet, men man behöver kanske inte utmana ödet mer än nödvändigt heller utan man kan försöka låta hästen få tid på sig om det är det man tror saknas.

Det är inte alltid värt att ta fighten om man märker uppenbart att hästen är otrygg för stunden..Då är det bättre att vänta ett slag och sedan börja med ganska basic toleransträning. Har man väl varit med om hästar som tar miljöbyten ganska dåligt så lär man sig veta att det går inte att tvinga fram något, i synnerhet en gravt uppstressad individ utan att det slutar i skador på stall, häst eller människa...inte värt det.
 
Hon har bott hos er i 4 veckor och har inte haft en chans att lära känna dig, hästflocken och miljön.
Du försöker rida ut själv...inte konstigt att hon protestera.

Låt hästen landa lite.

Låt henne gå i hagen utan att rida.
Börja med att lära känna henne från marken, rid hemma i paddock, sen kan du kanske rida ut med kompisar innan du rider ut på egen hand.

Låt det ta tid
Det är såna här råd som gör att den sen inte går att rida ut ensam alls.

Provrid hästen även ute
Rid ut från dag ett i alla fall en sväng efter motionering på ridbana. skritta ut kan man göra!

I det här läget behöver TS hjälp av ngn som kan återställa var skåpet stog.
 
Den går ju inte att rida ut på i nuläget.
Hästen är direkt farlig vid all hantering, då måste man väl tänka om och göra något annat.

Om hästen står i två veckor och får utlopp för sin energi i hagen, kan läget knappast förvärras.

I alla dessa trådar där människor skriver om råd när det gäller problem med en häst...så behöver personen hjälp av proffs.
Om hästägaren hade kunnat hantera hästen så hade problemet inte uppstått.
 
Är det bara jag som genast tänker brist på ledarroll i eran relation? Hästen kommer in i en ny hage, ny rangordning, du känner inte hästen väl och hästen känner inte dig. Självklart kommer hon även vilja se över sin rang med dig, "testa" dig, bestämma över dig. Speciellt eftersom hon är högt rangad naturligt. Om du bara fortsätter som du gjort nu, som andra säger, med att bara motionera som vanligt, kan det bli riktigt farligt. Bli ledare över din häst så kommer hon känna sig säker med dig, kommer inte behöva sin nya flock när ni ska rida ut, kommer inte utmana dig genom att sparka eller försöka slänga av dig.
Börja träna ledarövningar ända tills du och hästen är säker på att du är ledaren. Sedan kan ni börja träna på annat igen. Jag säger inte att du ska låta henne vila över det heller om det inte är uppenbart att hon är stressad över ridningen. Men avstå från ridturerna tills det är säkert för er båda. Det brukar inte ta för lång tid innan hästen accepterar dig som ledare om du gör det rätt. Behöver du hjälp med sånt, kolla upp Warwick Schiller på youtube, finns bl.a en riktigt bra video som heter något som "Starting a warmblood stallion" och fortsätt kolla hans serie med den hästen. Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 155
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 388
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 151
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp