Problem med nyköpt häst och invänjning på lösdrift

Är det bara jag som genast tänker brist på ledarroll i eran relation? Hästen kommer in i en ny hage, ny rangordning, du känner inte hästen väl och hästen känner inte dig. Självklart kommer hon även vilja se över sin rang med dig, "testa" dig, bestämma över dig. Speciellt eftersom hon är högt rangad naturligt. Om du bara fortsätter som du gjort nu, som andra säger, med att bara motionera som vanligt, kan det bli riktigt farligt. Bli ledare över din häst så kommer hon känna sig säker med dig, kommer inte behöva sin nya flock när ni ska rida ut, kommer inte utmana dig genom att sparka eller försöka slänga av dig.
Börja träna ledarövningar ända tills du och hästen är säker på att du är ledaren. Sedan kan ni börja träna på annat igen. Jag säger inte att du ska låta henne vila över det heller om det inte är uppenbart att hon är stressad över ridningen. Men avstå från ridturerna tills det är säkert för er båda. Det brukar inte ta för lång tid innan hästen accepterar dig som ledare om du gör det rätt. Behöver du hjälp med sånt, kolla upp Warwick Schiller på youtube, finns bl.a en riktigt bra video som heter något som "Starting a warmblood stallion" och fortsätt kolla hans serie med den hästen. Lycka till!

Ska man prata ledarskapsproblem i den bemärkelsen tycker jag dock att man tar ut en duktig person som jobbar m problemlösningar.., inte förlitar sig på hur andra gör utefter att titta på filmer eller berättelser på nätet. Eller för den delen testar själv utan att veta vad man gör - det kan sluta i katastrof!
Behöver man sådan hjälp, behövs den på plats där man kan titta på helheten.

Sett så måånga fall av repviftande, ryck, slit, skador, nedbrutna/misshandlade hästar..för att så gör proffsen på tuben..jovisst..

Ledarroller eller relationer kommer inte enbart genom att man tränar eller leker lekar med hästen..Det bygger på att man kan vara konsekvent och uppfattas på ett sådant sätt av hästen att den vill lyssna/vara med..Därtill krävs ofta fasta rutiner, som hästen vill acceptera och känner trygghet till.
Mig veterligen är det inte så ofta hästar klättrar i någon slags rang på människan utan ofta är det något annat som brister som gör hästen osäker.
Jag har hållit på med hästar i 16 år och jag tycker det därav blir lite märkligt att så fort man har ett problem ropar man "ni måste träna ledarskap"..för det är inte så ofta hästarna inte fungerar därav.. min erfarenhet säger mig att genom goda rutiner och trygg miljö kommer man långt med som hanterar andras hästar dagligen genom alla år och aldrig blir jag ifrågasatt av någon häst trots att jag bara leder in/ut. I mina ögon är de trygga = de fungerar och trivs i sin närmiljö samt människor runtomkring
 
Senast ändrad:
Ska man prata ledarskapsproblem i den bemärkelsen tycker jag dock att man tar ut en duktig person som jobbar m problemlösningar.., inte förlitar sig på hur andra gör utefter att titta på filmer eller berättelser på nätet. Eller för den delen testar själv utan att veta vad man gör - det kan sluta i katastrof!
Behöver man sådan hjälp, behövs den på plats där man kan titta på helheten.

Sett så måånga fall av repviftande, ryck, slit, skador, nedbrutna/misshandlade hästar..för att så gör proffsen på tuben..jovisst..

Fast man måste ju självklart se till att man förstår rätt också? Inte bara kolla en dag och tror att man förstår precis vad det handlar om. Men YouTube var ett bra ställe för mig att börja lära mig om det här, från många olika människor på olika kanaler och ta ut det som lät klokt (och som var upprepat, logiskt etc). Sedan dess har jag bollat med flera olika tränare och kommit fram till vad som faktiskt fungerar och hur man gör. Det har gått månader innan jag ens vågat känna mig säker i min hästhållning jag lärt mig såhär. Tycker däremot att folk som vill köra "så har vi alltid gjort" är mer såna som bryter sönder sina hästar i nacken, tänker inte alls på att formen kommer bakifrån, sliter och drar i sina hästar för att de inte är säkra i sin ägares ledarroll osv. Detta är taget rätt ifrån hästens natur, en häst är ett flockdjur som behöver en ledare för att känna sig trygg. Kommer du kunna allt från detta klipp? Självklart inte, var inte dum. Det rör knappt på ytan, det han gör där. Det finns en anledning till varför jag sa att hon i så fall skulle fortsätta kolla fler videoklipp för att förstå.
 
Fast man måste ju självklart se till att man förstår rätt också? Inte bara kolla en dag och tror att man förstår precis vad det handlar om. Men YouTube var ett bra ställe för mig att börja lära mig om det här, från många olika människor på olika kanaler och ta ut det som lät klokt (och som var upprepat, logiskt etc). Sedan dess har jag bollat med flera olika tränare och kommit fram till vad som faktiskt fungerar och hur man gör. Det har gått månader innan jag ens vågat känna mig säker i min hästhållning jag lärt mig såhär. Tycker däremot att folk som vill köra "så har vi alltid gjort" är mer såna som bryter sönder sina hästar i nacken, tänker inte alls på att formen kommer bakifrån, sliter och drar i sina hästar för att de inte är säkra i sin ägares ledarroll osv. Detta är taget rätt ifrån hästens natur, en häst är ett flockdjur som behöver en ledare för att känna sig trygg. Kommer du kunna allt från detta klipp? Självklart inte, var inte dum. Det rör knappt på ytan, det han gör där. Det finns en anledning till varför jag sa att hon i så fall skulle fortsätta kolla fler videoklipp för att förstå.

Precis vad du säger, rör det bara vid ytan..
Det krävs praktiskt utförande och handledning för att kanske begripa sig på vad man eftersträvar utefter det enskilda fallet. Därför jag inte rekommenderar att apa efter hanteringsmetoder eller annat genom filmer i annan miljö, andra hästar, vi människor fungerar helt olika osv osv..Måste enl mig utföras på plats för att man ska begripa det fullt ut, klara av rätt timing.., som vad som helst annars när man ska lära sig/träna något nytt.

Motsatsen har jag som sagt sett flera gånger och det gör bara ont i själen att se..i de fallen har man missat helheten utan agerar bara efter vad de sett/hört att man gjort på annan häst..i ett annat fall.
 
Precis vad du säger, rör det bara vid ytan..
Det krävs praktiskt utförande och handledning för att kanske begripa sig på vad man eftersträvar utefter det enskilda fallet. Därför jag inte rekommenderar att apa efter hanteringsmetoder eller annat genom filmer i annan miljö, andra hästar, vi människor fungerar helt olika osv osv..Måste enl mig utföras på plats för att man ska begripa det fullt ut, klara av rätt timing.., som vad som helst annars när man ska lära sig/träna något nytt.

Motsatsen har jag som sagt sett flera gånger och det gör bara ont i själen att se.

Jo men precis, tänkte inte alls på att alla inte tänker så långt som att utbilda sig korrekt innan de improviserar bland hästar. My mistake! Har också sett en hel del ovisshet som lett till "grymhet" vilket är tragiskt.
 
Hur mycket hade hästen flyttat innan du köpte den? Och hur betedde den sig vid flytt då?

Hur mycket riden var hästen när du köpte den, var den igång o van att ridas mycket/lite x antal dagar i veckan?

Uppenbarligen har hästen noll förtroende för dig och du får inget mer förtroende om du bara "åker med" på hennes uppförande. 110 % att hon redan när du närmar dig henne hagen har avgjort att du inte är värd att lyssna på på 5 öre.

Eftersom det låter rätt farligt hade jag tagit hjälp av någon som enl axels inlägg återställer skåpet där det ska stå. Prio ett för hästen är att få tydliga ramar att förhålla sig till, innan den får det kommer den inte få någon trygghet hos dig alls. Det är ju precis det som händer i en flock, inte får en ny häst jamsa omkring hur den vill, knö på alla o ta maten först "bara sådär". De gör ju upp om sin rang för att hitta sin plats i flocken och då blir de trygga.

Det handlar varken om ledarskapsövningar eller om att bossa runt hästen utan om att du tydligt säger "här är jag, nu gör vi såhär" och sedan är konsekvent, tydligt och trygg med det. Det kommer hästen finna ro i. Det är fixat genom att ta in hästen, visitera den på stallgången och sedan släppa ut den igen (eller rida eller vad du nu vill göra). Det har NOLL, NADA och INGET med övningar att göra utan om HUR du hanterar hästen och det hästen bjuder på för dagen.
 
Räkna med att det kommer ta minst 3 månader tills hon litar på dig. Skit i ridningen och pyssla bara i 2 veckor. Jag pysslande bara i 3 veckor när min häst kom hem, allt eftersom han litade mer på mig så minskade även flockbundheten.

Tycker att de flesta i allmänhet har alldeles för bråttom med att börja rida och träna så fort hästen kommer hem, man får inte glömma att det är en levande varelse med känslor och behov precis som vi.

Hästen står inte still en sekund, gnäggar efter de andra och t.o.m sparkar efter ts, hur tänker du att ts ska kunna pyssla med hästen då?
 
Jag hade ett sto som alltid skulle bonda med ett annat sto i hagen. Totalt 3 olika ston under de 6 år jag hade henne. "Vänskapen" var alltid besvarad och båda stona i relationen var under en period besatta av varandra. Tog man ut den ena ur hagen kunde det hända att den andra sprängde staketet/hoppade över staketet t ex. Att rusa runt i boxen och gnägga efter kompisen känner jag också igen.

För min häst och hennes bästisar så har beteendet alltid gått över. Kanske kommit tillbaka lite vid brunst/sommarbete. De har fortfarande varit bästa vänner men överlevt utan varandra. Så med tanke på att det bara gått 4 veckor så skulle jag inte haft panik, det bör lösa sig själv när hästen landat lite mer i nya hemmet och flocken. Till skillnad från en del andra tror jag inte alls det är en ledarskapsgrej, även om det säkert spelar in att hon inte känner dig riktigt än. Mitt sto litade på mig till 100% och gjorde allt jag bad henne om i övrigt. Jag har aldrig haft en häst som litat så mycket på mig. Jag tror snarare det är en grej vissa ston har för sig ibland bara(hormoner?).

Jag skulle låta bli att rida ut själv ett bra tag utan hållit mig på banan/ridit ut med tryggt sällskap om jag var du.

Vad gäller sparkandet så kan det bero på testing, smärta, osäkerhet... Det går ju inte att säga säkert men osäkerhet låter ju rimligt med tanke på att hon är ny och inte verkar vara så självständig och trygg just nu. Jag skulle låta bli att sköta i boxen utan binda upp på gången för min egen säkerhetsskull. OM jag verkligen skulle tro att det handlar om osäkerhet skulle jag inte vara för tuff utan försöka ignorera tjurigheten. Men det där kan vara svårt att avgöra tycker jag när man ska markera och när man ska ignorera så det tycker jag är en balansgång. Hästen får ju inte köra över en men om den är osäker och man straffar med slag så kan den bli än mer osäker. Att ignorera har funkat för mig med de tjuriga hästar jag hanterat iaf.

Vad gäller att leda hästen - Vad har du för utrustning? En häst som leds i grimma och vanligt grimskaft men är som en ångvält hade jag valt annat alternativ till. Typ kedja. Just det stoet jag beskrev var som ett ångvält när jag fick hem henne och gick över människor. Hon leddes med kedja första månaden innan hon landat och sedan var hon hur snäll som helst och leddes med vanligt grimskaft igen.

Jag skulle inte ge upp om jag vore du. Jag har haft och ridit en del knepiga ston men när man väl lärt känna varandra så har de oftast varit bussigare och gett så mycket mer än de valacker jag haft eller ridit. Så sänk kraven, vänta ett par månader och se om det blir bättre först.
 
Jag hade ett sto som alltid skulle bonda med ett annat sto i hagen. Totalt 3 olika ston under de 6 år jag hade henne. "Vänskapen" var alltid besvarad och båda stona i relationen var under en period besatta av varandra. Tog man ut den ena ur hagen kunde det hända att den andra sprängde staketet/hoppade över staketet t ex. Att rusa runt i boxen och gnägga efter kompisen känner jag också igen.

För min häst och hennes bästisar så har beteendet alltid gått över. Kanske kommit tillbaka lite vid brunst/sommarbete. De har fortfarande varit bästa vänner men överlevt utan varandra. Så med tanke på att det bara gått 4 veckor så skulle jag inte haft panik, det bör lösa sig själv när hästen landat lite mer i nya hemmet och flocken. Till skillnad från en del andra tror jag inte alls det är en ledarskapsgrej, även om det säkert spelar in att hon inte känner dig riktigt än. Mitt sto litade på mig till 100% och gjorde allt jag bad henne om i övrigt. Jag har aldrig haft en häst som litat så mycket på mig. Jag tror snarare det är en grej vissa ston har för sig ibland bara(hormoner?).

Jag skulle låta bli att rida ut själv ett bra tag utan hållit mig på banan/ridit ut med tryggt sällskap om jag var du.

Vad gäller sparkandet så kan det bero på testing, smärta, osäkerhet... Det går ju inte att säga säkert men osäkerhet låter ju rimligt med tanke på att hon är ny och inte verkar vara så självständig och trygg just nu. Jag skulle låta bli att sköta i boxen utan binda upp på gången för min egen säkerhetsskull. OM jag verkligen skulle tro att det handlar om osäkerhet skulle jag inte vara för tuff utan försöka ignorera tjurigheten. Men det där kan vara svårt att avgöra tycker jag när man ska markera och när man ska ignorera så det tycker jag är en balansgång. Hästen får ju inte köra över en men om den är osäker och man straffar med slag så kan den bli än mer osäker. Att ignorera har funkat för mig med de tjuriga hästar jag hanterat iaf.

Vad gäller att leda hästen - Vad har du för utrustning? En häst som leds i grimma och vanligt grimskaft men är som en ångvält hade jag valt annat alternativ till. Typ kedja. Just det stoet jag beskrev var som ett ångvält när jag fick hem henne och gick över människor. Hon leddes med kedja första månaden innan hon landat och sedan var hon hur snäll som helst och leddes med vanligt grimskaft igen.

Jag skulle inte ge upp om jag vore du. Jag har haft och ridit en del knepiga ston men när man väl lärt känna varandra så har de oftast varit bussigare och gett så mycket mer än de valacker jag haft eller ridit. Så sänk kraven, vänta ett par månader och se om det blir bättre först.

Jag tror lite som du, att det behöver inte handla om ledarskap som så, ofta är det som sagt många saker som påverkar. Hästar, precis som vi har minne och kan ha starka åsikter om vissa saker som hänger med länge.

Just vid bla separationsångest/problem tycker jag att man till en början ska försöka trigga så lite som möjligt, köra lite på att utöka toleransen hos hästen med tiden. Tex kan man undvika helgalen häst instängt i ett stall som gör den upprörd och kanske farlig..låt den se kompisarna till en början och avskärma mer och mer med tiden - höj kraven eftersom, kräv inte perfektion på en gång.. Går man för rakt på i tvångssyfte så kan man få 600kg häst att slåss mot och det är sällan en bra idé för har de väl bestämt sig för att inte acceptera så har de. Bättre då att försöka gå runt problemet genom att hitta en lösning hästen accepterar, man måste få dem omvändbara först annars är det lönlöst.

Ibland ställer vi fel krav eller för höga krav hästen inte accepterar men som vi anser att den borde.

För egen del har jag en riktigt stresspelle..Min plan går hela tiden ut på att aldrig tillåta honom gå upp i varv eller att jag utsätter honom för situationer jag vet att han inte fixar för mycket eller för länge..Det blir liksom bara pannkaka. Utöka kraven, step by step med tiden tror jag håller längst om man vill ha en trygghet hos hästen.
För mig handlar det inte om fjäsk eller pjåsk..jag vill ha en trygg häst att hålla på med där jag också känner mig trygg och det gör jag genom att introducera läskiga eller obekväma saker i lagom doser som utökas hela tiden..tillslut blir hästen obrydd.
 
Senast ändrad:
Svarar alla med en uppdatering av hur det gick igår.

Lyckades sätta fast henne på gången utanför boxen i stora stallet och göra iordning henne utan större protester - hurra! Det verkar som att hon har lättare för att jag bestämmer över henne i miljöer där hon är distraherad av annat samt hon hunnit stå och stirra på två dagar. Efter det longeradejag henne i paddocken i 10-15 min, det gick helt ok även om hon inte lyssnade klockrent (framförallt inte på bromsen). Det var också en annan häst i paddocken, så hon var inte helt själv vilket varit problem tidigare. När det gått såhär bra försökte jag sitta upp på henne. Av olika anledningar använder jag alltid pall. Det tog 40 MINUTER att komma upp på hästen. Och nej, hon är INTE rädd för pallen, hon vägrar helt enkalt stå still när hon kommer nära den (start, stopp, vända etc gick utmärkt så länge det inte skedde vid pallen). Jag testade hela spektrat av metoder när hon vägrade stå still, allt från lugnt klappande och beröm, avbryta med ledarövningar, flytta pallen till henne och ställa den på olika strategiska platser i paddocken, till att ta tag i henne hårt och daska till henne med spöet mot bringan när hon i princip ångar över mig. Resultat: ett gråtsammanbrott, en sönderryckt högeraxel efter att hon ställt sig på bakbenen och en fortsatt snurrande häst vid pallen.

Till slut, efter att den andra som red i paddocken slängt ur sig ett "Nu är hon ganska billig om någon vill köpa henne, va?" och blockat hennes väg med sin häst gick det att komma upp och jobba henne en sväng under mindre protester. När den andra hästen skulle lämna paddocken så blev det däremot ett jäkla motstånd i ridningen, hon ville helt enkelt bara till stallet. Vi jobbade dock vidare tills JAG bestämde att vi skulle hem. (Victory!)

Problemet är också att ledarstoet från lösdriften nu också flyttat till det stora stallet. Visserligen står hon i andra änden av stallet, men det hindrar inte damera från att fortsatt tokgnägga till varandra genom hela byggnaden. Som tur är går de inte i samma flock (alla hästar går i små egna minigrushagar), så förhoppningsvis kan deras obsession mildras efter ett tag.

Och ja, jag håller med till fullo de som ifrågasatt min ledarposition hos henne. Det är rätt uppenbart för mig att hon hittills valt en annan flockledare - dvs ledarstoet på lösdriften - och att det är där hennes trygghet finns.

Jag pratade länge med säljaren igår som inte alls känner igen hennes beteende, att hon inte haft några större problem med flytt eller uteridning tidigare. I nuläget tänker jag att vi fortsätter jobba med fräsmt stallhanteringen och longering/ ledövningar i paddocken tills hon fått fasas in ytterligare i den nya miljön. De har dessutom tränare knutna till stallet, så jag siktar på att kunna boka in en lektion i nästa vecka.
 
Men har hästen flyttat tidigare? Bytt ägare tidigare? Hur har den betett sig då?

Blir hästen uppryckt med rötterna första gången i sitt liv med nytt stall o ny ägare när den är 12 är det ju en femma. Har den flyttat o bytt ägare tidigare utan att bli ohanterbar tidigare tycker jag man har en annan utgångspunkt (a la det är något som stör den mycket mer nu).

Oavsett så ska ju en vuxen häst inte bli ohanterbar och farlig som din är nu, fortfarande efter 4 veckor! Då tycker jag man verkligen behöver ta hjälp.

Hanteras hästen aldrig av andra än dig? Hur är den då?
 
Men har hästen flyttat tidigare? Bytt ägare tidigare? Hur har den betett sig då?

Blir hästen uppryckt med rötterna första gången i sitt liv med nytt stall o ny ägare när den är 12 är det ju en femma. Har den flyttat o bytt ägare tidigare utan att bli ohanterbar tidigare tycker jag man har en annan utgångspunkt (a la det är något som stör den mycket mer nu).

Oavsett så ska ju en vuxen häst inte bli ohanterbar och farlig som din är nu, fortfarande efter 4 veckor! Då tycker jag man verkligen behöver ta hjälp.

Hanteras hästen aldrig av andra än dig? Hur är den då?

Hästen har haft i vart fall 4 ägare tidigare (enl. passet och säljarens uppgifter), och har hos säljaren stått på i vart fall4 olika ställen under 2,5 år. Säljaren klänner inte igen hennes beteende, men hästen har heller inte varit med om kombinatinen ny ägare + lösdrift innan, vad jag vet. Hästen har knappt hanterats av andra än mig på lösdriften, de som hanterat henne har hon försökt springa över och vifta mot också, med undantag för en stor karl som hon är lite lugnare med.
 
@sudden En bra början på förändring!
Det kommer säkert gå bakåt två steg och fram ett emellanåt. Men försök att komma ihåg de positiva bitarna! Hon kunde ju faktiskt stå på gången och DU bestämde när ni var klara i gången.
Låter som en bra ide att ta hjälp av tränare som är knutna till stallet. Hon/han kanske kan sitta upp och känna av hästen första gången?

När jag kämpade med mitt rödhåriga sto så ville jag att olika tränare skulle sitta upp och känna min känsla. Mitt sto var väldigt explosivt och det syntes inte riktigt från marken, men när de satt upp på henne så förstod de min känsla.

Ta en dag i taget och räkna med bakslag, men bli glad över även de minsta framstegen! :)
 
@sudden En bra början på förändring!
Det kommer säkert gå bakåt två steg och fram ett emellanåt. Men försök att komma ihåg de positiva bitarna! Hon kunde ju faktiskt stå på gången och DU bestämde när ni var klara i gången.
Låter som en bra ide att ta hjälp av tränare som är knutna till stallet. Hon/han kanske kan sitta upp och känna av hästen första gången?

När jag kämpade med mitt rödhåriga sto så ville jag att olika tränare skulle sitta upp och känna min känsla. Mitt sto var väldigt explosivt och det syntes inte riktigt från marken, men när de satt upp på henne så förstod de min känsla.

Ta en dag i taget och räkna med bakslag, men bli glad över även de minsta framstegen! :)

Tack för uppmuntran! :) Ja, det är sant som du säger, man får fokusera på framstegen istället för på bakslagen. Ska följa upp tipset om att kolla med tränarna om de kan testa att rida henne.
 
Tycker att du ska släppa ridningen ett tag och bara fokusera på arbete från marken, som det verkar just nu är hon farlig.. det är ju inte bra att skadar dig! Mitt tips är att nästa gång avsluta direkt efter longering, det är helt klart ett framsteg om hon gick någorlunda där :)
 
Är det bara jag som genast tänker brist på ledarroll i eran relation? Hästen kommer in i en ny hage, ny rangordning, du känner inte hästen väl och hästen känner inte dig. Självklart kommer hon även vilja se över sin rang med dig, "testa" dig, bestämma över dig. Speciellt eftersom hon är högt rangad naturligt. Om du bara fortsätter som du gjort nu, som andra säger, med att bara motionera som vanligt, kan det bli riktigt farligt. Bli ledare över din häst så kommer hon känna sig säker med dig, kommer inte behöva sin nya flock när ni ska rida ut, kommer inte utmana dig genom att sparka eller försöka slänga av dig.
Börja träna ledarövningar ända tills du och hästen är säker på att du är ledaren. Sedan kan ni börja träna på annat igen. Jag säger inte att du ska låta henne vila över det heller om det inte är uppenbart att hon är stressad över ridningen. Men avstå från ridturerna tills det är säkert för er båda. Det brukar inte ta för lång tid innan hästen accepterar dig som ledare om du gör det rätt. Behöver du hjälp med sånt, kolla upp Warwick Schiller på youtube, finns bl.a en riktigt bra video som heter något som "Starting a warmblood stallion" och fortsätt kolla hans serie med den hästen. Lycka till!
Detta ständiga ledartugg.
Alla är inte naturligt auktoritära eller snarare trygga i sin kunskap i närvaron med hästar.

Det läser hästar av DIREKT. Är man inte särskilt erfaren så ställer man den inte hos grannen utan på en anläggning där man kan få hjälp. Hjälpen bör tas till vid minsta lilla tecken på att osäkerheten infinner sig.
Det behöver inte vara ett "proffs". Bara en som ha rutin..eller som den store mannen.
Inte Nh dravel.

Sudden
Mitt förslag. Ta in o boxen o ge lite mat.
Ta ut i gången o borsta lite o prata med henne. BERÖM gott uppförande!
SADLA o be ngn hålla i när du sitter upp.
Troligen är hon van att man sitter upp från marken.
Rid ordentligt skritta på lång tygel några gånger. Beröm allt hon gör bra. Skritta uppsuttet till stallet. Lång tygel! o ge henne en morot efteråt.
Ge henne lite mat efteråt o nu börjar hon att tycka att du är en trevlig prick. Gulla lite när hon är snäll.
Om du orkar. Gå ut i skogen o gå ngn timme. Stort förtroendevärde. Lämna henne inte fastbunden bara för att i flera timmar. Det ger bara mer motstånd.
Bra att du ska rida lektion. Om du får minsta lilla problem i stallet. Be om hjälp direkt.
Allt handlar om timing så det är viktigt att hon inte får lyckas med.. Skit.
 
Detta ständiga ledartugg.
Alla är inte naturligt auktoritära eller snarare trygga i sin kunskap i närvaron med hästar.

Det läser hästar av DIREKT. Är man inte särskilt erfaren så ställer man den inte hos grannen utan på en anläggning där man kan få hjälp. Hjälpen bör tas till vid minsta lilla tecken på att osäkerheten infinner sig.
Det behöver inte vara ett "proffs". Bara en som ha rutin..eller som den store mannen.
Inte Nh dravel.

Sudden
Mitt förslag. Ta in o boxen o ge lite mat.
Ta ut i gången o borsta lite o prata med henne. BERÖM gott uppförande!
SADLA o be ngn hålla i när du sitter upp.
Troligen är hon van att man sitter upp från marken.
Rid ordentligt skritta på lång tygel några gånger. Beröm allt hon gör bra. Skritta uppsuttet till stallet. Lång tygel! o ge henne en morot efteråt.
Ge henne lite mat efteråt o nu börjar hon att tycka att du är en trevlig prick. Gulla lite när hon är snäll.
Om du orkar. Gå ut i skogen o gå ngn timme. Stort förtroendevärde. Lämna henne inte fastbunden bara för att i flera timmar. Det ger bara mer motstånd.
Bra att du ska rida lektion. Om du får minsta lilla problem i stallet. Be om hjälp direkt.
Allt handlar om timing så det är viktigt att hon inte får lyckas med.. Skit.

Jag undrar hur många ledarhästar som mutar de andra hästarna med mat och godis för att de ska sköta sig.
Det handlar inte om något "nh dravel", det handlar om hästars naturliga miljö. Är man inte trygg med det man gör får man jobba med sig själv och sedan ta hjälp av någon som förstår sig på hästar. Ett djur som inte är i sin naturliga miljö kommer snart bli väldigt mentalt stressad (lätt för hästen att då utveckla beteendestörningar som aldrig går bort, verka odräglig och olydig etc), därför är det viktigt att lära sig djurets språk och anpassa oss efter deras miljö istället för att tvinga de att anpassa sig till oss. Det är svårt via internet att klura ut exakt vad mer som är fel än att stoet knytit sig till ledarstoet i hagen, därför rekommenderar jag att ta ut någon som förstår sånt där bättre och är utbildad.
Lär man sig dock hur hästen fungerar och hur den pratar naturligt så kommer man ganska snart underfund med vad den vill, när man ska stoppa den och hur man ska kunna kommunicera på ett sätt hästen förstår naturligt (så det inte blir några missförstånd). T.ex om du longerar hästen/löslongerar och hästen börjar först vända sitt öra mot dig, sänka huvudet och tugga betyder det att den förstår och "är villig"/accepterar (vet inte hur jag ska beskriva det). På samma sätt är det väldigt viktigt att veta hur en katt naturligt fungerar. Att när man klappar en katt för mycket och den "fylls upp" av din energi, kan den börja rycka med svansen (piska med svansen) och då bör du sluta klappa och lämna katten ifred. Annars kommer katten hugga emot dig, riva dig osv för att du inte lyssnade. Är säkert samma sak med detta sto. Att hon säger ifrån på något annat sätt och när hon sparkar osv är det mer ett "hallå du lyssnar ju inte!".
Men jag förväntar mig inte att outbildade människor inom detta område ska veta hur djuren fungerar naturligt. De får helt enkelt se till att lära sig för att inte få sina djur att må dåligt på grund av okunskap. :)
 
Samma ord som du skriver har vi hört på senare år om o om igen....mantrat
Finns i varenda reklamblogg om NH på nätet.

Sen när blev vi en häst? Vi är inga ledare!

En ledare lämnar inte sin flock i sticket 22h/ dygn.
Vi är hästarnas människa som ser till dem o ger dem vad de behöver iom att vi håller dem som tamhästar.
Det är troligen därför som hästar inte gillar att lämna flocken. De kan åka på moppo när de kommer tillbaka
Hästar är inte dummare än att de ser en klar skillnad o därför kan de inte beté sig likadant mot oss.
Hästar är domesticerade o inte vilda. God hästhållning är inte NH
Muta= när du utlovar belöning INNAN uppgiften utförts.
Beröm o belöning får den EFTER den gjort det man önskade.
Alla djur o givetvis vi människor blir positiva till att utföra saker när vi får beröm/ belöning.
Få jobbar gratis eller mår bra av att aldrig få beröm.
Att häststackarna bara ska få eftergift efter tryck räcker inte!

De är tänkande levande varelser som ger oss så mkt:love:
 
Senast ändrad:
Sen när blev vi en häst? Vi är inga ledare!
En ledare lämnar inte sin flock i sticket 22h/ dygn.
Vi är hästarnas människa som ser till dem o ger dem vad de behöver iom att vi håller dem som tamhästar.
Det är troligen därför som hästar inte gillar att lämna flocken. De kan åka på moppo när de kommer tillbaka
Hästar är inte dummare än att de ser en klar skillnad o därför kan de inte beté sig likadant mot oss.
Hästar är domesticerade o inte vilda. God hästhållning är inte NH
Muta= när du utlovar belöning INNAN uppgiften utförts.
Beröm o belöning får den EFTER den gjort det man önskade.
Alla djur o givetvis vi människor blir positiva till att utföra saker när vi får beröm/ belöning.
Få jobbar gratis eller mår bra av att aldrig få beröm.
Att häststackarna bara ska få eftergift efter tryck räcker inte!

De är tänkande levande varelser som ger oss så mkt:love:

Fast vi ska vara i högre rang än hästen för att hästen ska känna sig trygg. Hästar är flockdjur och det är farligt att låta de bestämma över oss. Du kanske inte märker det, men varje gång du ber hästen flytta undan rumpan när du ska borsta t.ex. eller lyfta hoven när du ska kratcha hovarna så bevisar du att du är i högre rang. Så grattis!
Att klanka ner på folk som vill utöva vad som är kallat "NH" kommer inte ta dig någonstans. Jag gillar dock inte benämningen för att det finns så många oseriösa som utöver just "NH". Jag utbildar mig som djurvårdare och innan jag började min utbildning tänkte jag inte alls på att det finns en sån fördjupning inom alla djur och djur i allmänhet. Men om du inte vill utbilda dig eller upplysa dig själv om hur ett djur ska trivas, så kan ingen tvinga dig. Det är dock farligt att skicka vidare och lära andra okunskap.
Självklart är hästar domesticerade djur. Men de är fortfarande naturligt flockdjur, måste röra på sig så mycket som möjligt (finns en anledning till varför så många hästar som står på box blir stela och får skador som blir livsavgörande...) och äta större delen av dygnet. Portionsfodring är inte bra för deras matsmältning. Förstår inte hur du kan vara så emot att underlätta det så mycket för hästen som möjligt och få den att må bra bara för att din häst finner sig i sin situation, och för att det blir behändigare för dig. Beteendestörningar är för vanliga nu för tiden.
 
Sätt dig i hagen i många år o studera hästar.

Vi har inget med RANG att göra. Det sker inom FLOCKEN!!!
Vi är dess människa som ska ge dem skydd o allt vad de behöver.
Tycker hästen dock att den hellre vill vara med sina kompisar för att människan är rädd eller orättvis så uppstår problem.

Nu skriver du att det är farligt att de får vara med o bestämma.
Ja NH utgår ifrån att hästar är farliga o illvilliga djur.
Så är det INTE. Däremot har man ett egensvar att tänka på säkerheten o skaffa sig vettiga rutiner o kunskap.
Du måste ha hästen MED dig för att den ska VILJA göra saker med sin människa!

NH är inte ett nyuppfunnet hjul.

Det skapades ur westernvärlden där det var hårda puckar. Sen gjorde man business av det då rädda tanter tyckte att det var så otroligt att få en supertuktad häst som bara står o hänger brevid sin människa. en avtrubbad slav.

Sen finns det vissa som använder sunt förnuft samt känsla som tar till sig vissa saker o får då en fin kontakt.
 
Är det bara jag som genast tänker brist på ledarroll i eran relation? Hästen kommer in i en ny hage, ny rangordning, du känner inte hästen väl och hästen känner inte dig. Självklart kommer hon även vilja se över sin rang med dig, "testa" dig, bestämma över dig. Speciellt eftersom hon är högt rangad naturligt. Om du bara fortsätter som du gjort nu, som andra säger, med att bara motionera som vanligt, kan det bli riktigt farligt. Bli ledare över din häst så kommer hon känna sig säker med dig, kommer inte behöva sin nya flock när ni ska rida ut, kommer inte utmana dig genom att sparka eller försöka slänga av dig.
Börja träna ledarövningar ända tills du och hästen är säker på att du är ledaren. Sedan kan ni börja träna på annat igen. Jag säger inte att du ska låta henne vila över det heller om det inte är uppenbart att hon är stressad över ridningen. Men avstå från ridturerna tills det är säkert för er båda. Det brukar inte ta för lång tid innan hästen accepterar dig som ledare om du gör det rätt. Behöver du hjälp med sånt, kolla upp Warwick Schiller på youtube, finns bl.a en riktigt bra video som heter något som "Starting a warmblood stallion" och fortsätt kolla hans serie med den hästen. Lycka till!
Jag blir alltid fundersam när jag läser såna här råd.
TS har uppenbarligen insett att ledarrollen inte är tydlig, antagligen har dock TS gjort vad denne har kunnat för att ha en tydlig ledarroll, men misslyckats. Kanske för att inte alla är en "naturligt stark ledare" eller så.
Så, nu undrar jag:
Vad är det för "övningar" man kan göra med en häst så att den accepterar dig som ledare?
Du får nog beskriva dem i detalj om du ska råda TS att göra "ledarskapsövningar", TS hade nog redan prövat dem om man kände till dem.

Och att kolla på hur någon "ledarskapstränar" en hingst är kanske inte så relevant när problemet är ett rödhårigt sto? ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 155
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 388
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 151
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 611

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp