Bukefalos 28 år!

Hjälp! Foder till unghäst

Zkold

Trådstartare
Jag har en 4-åring som rids och tränas regelbundet och för tränare. Jag upplever att hon är väldigt trög i ridningen, ibland ifrån start och ibland blir det benslinslut väldigt fort. Det är klart man har överseende med att hon är ung osv. orkar inte förklara mig om det.
Men hon verkar bara vara sån som individ och är inte så het av sig självt, så tanken är att hon kanske behöver något som gör att hon känner att hon orkar mer och har mer energi.

Vi har ännu inte analyserat höet och vi har precis stallat in, så nu får hon bara "tillfälligt" lusern och mineraler.
Vågar man ge en unghäst ren havre eller något havrebaserat foder?
 
Vet många som ger havre till unghästar, gör jag själv oxå.
Men bara om det behövs för att hålla hullet:-)
 
Jag har en 4-åring som rids och tränas regelbundet och för tränare. Jag upplever att hon är väldigt trög i ridningen, ibland ifrån start och ibland blir det benslinslut väldigt fort. Det är klart man har överseende med att hon är ung osv. orkar inte förklara mig om det.
Men hon verkar bara vara sån som individ och är inte så het av sig självt, så tanken är att hon kanske behöver något som gör att hon känner att hon orkar mer och har mer energi.

Vi har ännu inte analyserat höet och vi har precis stallat in, så nu får hon bara "tillfälligt" lusern och mineraler.
Vågar man ge en unghäst ren havre eller något havrebaserat foder?

Man kan inte fodra sig till mer energi (om inte hästen är klart under/överviktig) . Det är "tyvärr" bara träning som gäller , vara konsekvent med att hon ska ta framåtdrivande hjälper & inte för långa arbetspass. Är hon seg nu kommer hon inte bli snabbare i reaktionerna med åldern ;)
 
Självklart så behöver hästen mer energi om den inte orkar. Havre är värt att prova, annars så finns det många kraftfoder på marknaden så är framtagna för växande hästar.
 
Självklart så behöver hästen mer energi om den inte orkar. Havre är värt att prova, annars så finns det många kraftfoder på marknaden så är framtagna för växande hästar.
Är det energi som fattas kommer den att gå ned i vikt.. och bli segare om den är klart undernärd. En häst i normalhull kan man som sagt inte hälla i lite havre och sedan tro att den ska bli pigg. En "slö" häst måste man många gånger "liva upp", göra träningen rolig och lära hästen att svara snabbare på hjälperna.
En växande unghäst behöver inte alltid kraftfoder. Jag ser till att ge min 1åring (som har stort behov) ett bra hösilage, så han behöver inget annat :)
 
Min fyraåring har känts tråkig någon period. Två veckor senare såg hon större ut än innan, så jag gissar att hon var tråkig pga växtvärk. Rider min korta men intensiva pass så det alltid finns psykisk ork kvar att använda. Tänker att det är nu jag formar vad hästen blir i framtiden, jag vill ha en positiv och framåt häst, får lägga upp arbetet så hästen blir positiv och framåt. All "tråkig" kondisträning görs ute i skogen, så det är bara där hon blir fysiskt och psykiskt trött. På ridbana rastar jag mer och slutar tidigt. Alltid fokus på att hästen svarar för hjälperna direkt.

Ja, man kan ge u ghästar havre men man kan inte fodra fram ny personlighet hos sin häst om den har behoven täckta. Träning/vila är det man kan ändra "personligheten" med i mina ögon. Kanske behövs ett par dagars/nån veckas vila? Ridbanepaus?
 
Jag har en 4-åring som rids och tränas regelbundet och för tränare. Jag upplever att hon är väldigt trög i ridningen, ibland ifrån start och ibland blir det benslinslut väldigt fort. Det är klart man har överseende med att hon är ung osv. orkar inte förklara mig om det.
Men hon verkar bara vara sån som individ och är inte så het av sig självt, så tanken är att hon kanske behöver något som gör att hon känner att hon orkar mer och har mer energi.

Vi har ännu inte analyserat höet och vi har precis stallat in, så nu får hon bara "tillfälligt" lusern och mineraler.

Vågar man ge en unghäst ren havre eller något havrebaserat foder?
Vad säger din tränare?
En 4 åring behöver bara korta träningspass på bana o mest ute.
Då kommer både bjudning o ork.
Varför är folk nuförtiden så rädda för havre?
Det ger den där extra viljan o orken som hänger ihop.
 
Hon är lyhörd, flyttar för skänkel och vikter osv. Dock "dör" energin väldigt fort oavsett vad vi gör. Hon lyssnar fortfarande men allt blir i slow motion, känner inte för att påminna henne när hon dör ut varje gång då hon kanske inom kort tid skiter i mina framåtdrivande hjälper.
Galopperar vi så blir det sådär tungt att rida henne, som hon går i sirap, inte tung i sättet att hon hänger i tygeln utan i kroppen liksom. Det är svårt att förklara.
Min tränare vill inte att hon vilar onödigt mycket när hon är igång men 20 minuters pass duger gott och väl.
Har vilat henne dock både längre och kortare perioder, upplever att hon nästan blir segare av det.
Nu konditionstränar vi en gång i veckan för att få upp flås men även stärka kroppen och lungorna. Detta blev jag också rådd av att göra då hon är lite tjock och har dålig kondis. :)
 
Rid ut o galoppera flera dagar per vecka . Det är en HÄST!
Ser alltför många idag som knappt rider så mkt som ens är motion.
Promenader som en 25 åring klarar av. Promenadridning.
Om de går som sirap är den s.k träningen bara av ondo.
Få henne glad o självgående o slankare på kuppen.
Kan den galoppera normalt i hagen så får du begära samma uppsuttet. Busrid lite.

Om en 4 åring är tjock så har den anlag att bli ännu tjockare sen den vuxit färdigt
 
Hon är knabbe/halvblod på ca 1.70

Hon är kanske inte överdrivet med fett men hon är ganska rund om magen i alla fall, fetast i stallet hehe!

img_3495_53e7ba8dddf2b30732f4cd10.jpg
 
Hur är hon i hagen? Aktiv? Vandrar, leker, springer? Det ger kanske en liten fingervisning om vad det är för typ av häst.

Rida upp kondition, rida medvetet för att få igång energin i hästen (intensiv ridning utan att sitta och gnida, utan verkligen rida energi i hästen). Täta kontroller så man är säker på att hästen är i bra skick, är min metod.

Korta pass, höga krav på energin. Meddela hästen att "när vi jobbar, då gör vi så här - men jag förstår att du blir trött därför vilar vi regelbundet under passet"
 
Vill meddela att jag nu givit Prick havre i 1,5 vecka och hon är en helt annan individ! Tar för sig, orkar mer, är alert och glad! Den där dåsiga tröttheten i kroppen är som bortblåst! Hon är mer vaken i hagen, innan har hon inte alls varit aktiv som en 4åring kanske är. Jag var själv något skeptisk men både tränaren och andra undrar ifall jag har dopat henne haha!
Det var som att vända på en hand.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 036
Senast: Miingla
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 138
Senast: Castellini
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 522
Senast: lovehorses
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 361
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp