Hjälp för nervöst och vilt sto?!

F

Fifi

Sedan september har jag hand om ett fem-årigt sto som är lite speciellt. Hon har varit jättesnäll att ha hand om, köra och rida. Sedan hade hon föl men fölet fick avlivas för att det var sjukt. När hon sedan skulle sättas igång igen var hon till att börja med som vanligt. Sedan har hon börjat få "anfall", bli heltokig vid ridning (bockar, skyggar osv) och körning. Även i stallet har hon fått utbrott och bara sparkat och slagit omkring sig. Hon har varit två månader på Ultuna på utredning, kollat ALLT men inte hittat några fel. Sedan fick jag möjlighet att ta hand om henne. Vi har tränat massor med ledarskap och även övat lite tömkörning och kört några gånger. Har ridit henne några gånger också men då bara bockar och bockar hon i början, sen slutar hon bocka men då skyggar hon för saker istället. När vi är utanför gården skyggar hon och hoppar för en massa saker. De riktiga utbrotten slutade hon med ganska snart när jag började ta hand om henne, nu är det mest det här skyggandet för saker som jag inte ser och att hon bockar så mycket vid ridningen som är värst. Ofta är hon lite butter när hon kommer in i stallet från hagen. När jag sedan ska rykta henne är hon till en början sur men ganska snart blir hon lugn och fin och verkar njuta. Ser stor skillnad om jag ryktar henne ordentligt trekvart innan jag tömkör/kör mm än om jag bara borstar av henne med rotborste innan passet. Hon brunstar väldigt rejält när hon brunstar. Ställer upp sig även för stona.
Vad har ni för teorier om vad som är fel? Misstänker att hon ändå har ont i kroppen på nåt sätt och/eller att hon har några hormonproblem. Dessutom funderar jag på om hon kanske vill ha ett till föl men eftersom förra fölet hade en sjukdom som är ärftlig är det risk att hon får ett till sånt föl. Kan ni rekommendera några örter eller speciellt foder? Har läst att munkpeppar kan vara bra för hormon-ston bla...
 
Usch, vad jobbigt din häst verkar ha det! Jag tycker det låter som om det blev lite traumatiskt när hon blev av med sitt föl. Har hon sällskap i hagen?
Prova med munkpeppar. Använder det på mitt sto under brunsttider då hon blir helgalen, funkar tip-top.
Jag hoppas verkligen att det löser sig för dig och din häst!
 
Har ett sto i vårat stall som har varit stressad och nervös, bättre nu. Hon har fått HiltonHerbs örtblandning Regulate och homopatmedicinen Silicea.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 693
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp