HJÄLP! "garanterad" storlek...?!

L

Lulila

Har ett tyskimporterat sto på 170 cm -99.
premiesto och avelsgodkänd i tyskland där hon också fått 4 föl. (Har inte fått tag i ev.resultat på dessa.) Premerade henne här i augusti med följande resultat:

Typ: 8
Huvud, hals, bål: 7
Extremiteternas och rörelserna: 7
Skritt: 9
Trav: 7 =38 p B-premerad
åsså en bild från samma tillfälle:


Är själv nästan 185 lång så behöver en häst som är MINST 170.
Stoet i fråga är världens snällaste häst i all hantering men har tidigare rest sig både fram och bak vid (krav) ridning, detta tror jag egentligen inte har något med hennes temprament att göra mer en stressfaktor från tidigare upplevelser men jag vill ändå ha en hingst med bra temprament.
Är tänkt som en påläggskalv till mig så jag söker inte nödvändigtvis en ren dressyr eller hopphingst utan försöker mer komplettera mitt sto och mig.

Nu till mina hingstfunderingar som jag hoppas ni o kunniga bukefalister kan rådge mig i...

Briar ligger högt i mankhöjd på bluppen men man har ju hört om tempramentsfulla avkommor från honom, vågar man?
Camaro M ska också lämna stort och trevlig stam, har vart väldigt populär häruppe, tråkigt?
Colmar 9 8 8 6 8 = 39 uppväger varandra i poäng, Gillar honom!
Odermus R intressant, men lite tveksam till hans "svaga kors" då stoet inte har den bästa baken.

Känner att jag fastnar lite på flyinge och blup... har för dålig erfarenhet och kunskap för att söka i ett vidare perspektiv!men risk för att ni ytterligare grusar mina funderingar fram med hingstar ni tror skulle passa oss!
 
Sv: HJÄLP! "garanterad" storlek...?!

Säger som FT-ryttare, omöjligt att komma med åsikter om hingstval om man inte vet stammen. Det som finns bakom är viktigt för vad hon kommer lämna, oavsett hur hon är som individ kommer man i avelssammanhang inte undan från att stammen är viktig. Dessutom vet vi inget om henne gångarts- och hoppmässigt. Styrkor och svagheter där? Vad vill du med avkomman? Lätt hoppning och dressyr? Svår hoppning?

De hingstar du tagit upp som alternativ tycker jag är ganska olika.

Om du skriver hennes namn så kan jag se om jag kan få fram vad hennes avkommor i Tyskland gör!
 
Sv: HJÄLP! "garanterad" storlek...?!

Oj, där har du en stam fri från det mesta! Gissar att hon är reggad i Mecklenburg.

Pappan har tävlat msv hoppning men fick bättre resultat i dressyr än hoppning på sitt bruksprov, morfar Duralin har avkommor i både svår hoppning och dressyr.

Frågan vad du vill göra med avkomman kvarstår dock innan man kan säga mer om hingstval!
 
Sv: HJÄLP! "garanterad" storlek...?!

:bow: det låter ju helt toppen om du kan få fram!.. jo och dom är säkert helt olika.. usch vad man är dåligt insatt...:o

De jag vet om avkommorna är detta:

Hengst DE 427270444706 29.03.2006 - - - Meckl. Kingsland SM (Brdbg) 06.07.2006
Hengst DE 427270164505 13.03.2005 - - - Meckl. I do it (Old) 19.05.2005
Stute DE 427270181104 25.03.2004 - - - Meckl. Saverio (Meckl.) 11.10.2004
Hengst DE 427270415403 02.04.2003 - - - Meckl. Acadius (Holst) 10.07.2003

Poängen i tyskland:

Eintragung
Hauptstutbuch am 07.05.2002 in Alt Kamp in das Zuchtbuch Mecklenburger
Prämierung
Verbandsprämie
Exterieur
Datum Ort Kommission Note
07.05.2002 Alt Kamp ohne Kom.-Eintrag 7.33

Rasse/Geschl.Typ 8.0
Qualität Körper. 7.0
Korrekth.Gang 6.0
Trab 8.0
Schritt 8.0
Gesamteindruck 7.0
Kopf 7.0
Hals 7.0
Sattellage 7.0
Rahmen 7.0
Vordergliedmaßen 6.0
Hintergliedmaßen 6.0

Zuchtstutenprüfung
Datum Ort Prüfungsbezeichnung Note
30.07.2002 Gadebusch Station - Zuchtrichtung Reiten - Warmblut 7.32

Merkmal Trainingsnoten Prüfungsnoten Endnoten
Temperament 8.5 - -
Charakter 7.5 - -
Leistungsbereitschaft 8.0 - -
Durchschnitt=Wertn. Interieur (a) 8.0 - 8.0
Trab 7.5 6.0 -
Galopp 7.5 7.0 -
Schritt 7.0 7.0 -
Durchschnitt=Wertn. Grundgang (b) 7.33 6.67 7.0
Wertnote Rittigkeit (c) 7.5 7.0 7.17
Freispringen - Manier 7.5 7.25 -
Freispringen - Vermögen 8.0 8.0 -
Durchschnitt=Wertn. Springen (d) 7.75 7.63 7.69

Ja om de nu blir en avkomma till mig så kommer den bo i norraste norrland och aldrig tävla mer än max 130 och LA dressyr pga. av tävlingsutbud och avstånd.Men naturligtvis skulle de vara kul med en häst med kapacitet för mer alla vill va ha en shutterfly?:angel:...dessutom om de på något sätt inte blir min påläggskalv utan ska säljas eller osv....
mer hoppinriktat än dressyr än om jag inte vill låsa mig.

Har ägt henne 1 år med 1/2 års skada. Alida är en nätt långbenad dam med nerv, väldigt känslig häst för både hand och skänkel. Hon hoppar med stort mod,ärlighet och vilja dock är väl inte kapaciteten den bästa. Hon är startad 120 i Tyskland som 5-åring och här än så länge felfria 1m med mig. I dressyr är hon utbildad upp till LA med + för traven och genomgående lätt för samling.
 
Sv: HJÄLP! "garanterad" storlek...?!

menar du fri från de mesta vad gäller prestationer?:D
 
Sv: HJÄLP! "garanterad" storlek...?!

Haha! Nej, inte riktigt. ;) Jag menade fri från allt det blod vi är vana att se här i landet och Tyskland. Hon kommer från ett litet förbund och jag tror knappt vi har en enda hingst avel i Sverige som har samma blod som henne någonstans! Aarking xx kan ligga i tredjeled på nån men det är så gott som fritt fram för dig att välja ur den aspekten!

Det där med storlek är dock lurigt. Antingen får du använda en äldre hingst som bevisligen lämnar stort eller så får du kolla upp stammen noga om du vill använda någon yngre.

Colmar är väl en av de större vi har idag, men frågan är om han rör sig tillräckligt bra för ditt sto? Cagancho är annars en av de första jag tänkte på. Lämnar också avkommor av bra typ och med lite gång. Camaro M tror jag kan bli jättebra, samma blod som Cagancho så finns det många såna kanske det är roligare med Cagancho...

Av de yngre gillar jag Click and Cash men även han borde falla på traven. Casir Ask lämnar hopp med gångarter och borde inte lämna så litet, kolla honom!

Jag har en tendens att snöa in mig på de jag tycker om, så nån annan kanske kan komplettera med fler som lämnar stort och rörligt. Jag tror det kan bli lite rejält med Briar, annars tycker jag du tänker rätt där också!
 
Sv: HJÄLP! "garanterad" storlek...?!

haha jo hon är verkligen "okänd" har jag förstått så här i efterhand.. :angel:
men tack så hemskt mycket för dina tips ska verkligen kolla upp dom! men skönt att veta att jag inte är helt fel ute med mina funderingar!:crazy:


tror du fortfarande att de finns nån chans att få tag i ev. resultat på fölen?eller har du inte möjlighet att kolla något i mecklenburgarförbundet? Har varit i kontakt med dom en gång och då fick jag ovanstående (efter 3 månader) men tycker som sagt att de vore roligt att se va fölen hunnit med!

tusen tack igen!:bow:
 

Liknande trådar

Avel Kompisen ringde och undrade om jag hade nått hingstförslag till hennes sto, har väl några (som jag redan sagt till henne) men jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 465
Senast: LenaB
·
A
Avel Jag ska betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta lite åsikter om hingstar. Mitt sto är e. Rotspon- Rubinstein I ue. Warkant- World...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 141
Senast: Atida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp