Hjälp: Val av dressyrhingst

A

Atida

Jag ska betäcka mitt sto i år och skulle uppskatta lite åsikter om hingstar.

Mitt sto är e. Rotspon- Rubinstein I ue. Warkant- World Cup I. Hon är guldfux, 176cm hög så jag söker en mindre hingst. Det är viktigt att avkomman INTE blir så stor som hon utan den bör helst bli runt 168-171

Exteriör beskrivning: Stor, långlinjerad med ett uttrycksfullt huvud, lång, välansatt hals. Lång, välutvecklad manke, antydan till sänkt i sin rygg och ngt hög bak. Långt sluttande kors, ngt starkare överlinje önskvärt. Ngt vinklad i sin has och svagt inåttåad hö. fram, i övrigt välbenad. Kvadratiskt åt det lågställda hållet.

Som förslag har jag:

Black Coffee- 168cm, (?)mkh i BLUP-index 899 gång, 7 benställning, 40p totalt

Channon- 168cm, (?)mkh i BLUP, 989 gång, 8 benställning, 41p totalt

Don Primero- 161cm, (-0,9)mkh i BLUP, 130 i dressyrindex, (?)benställning. Lägsta nedförvärvda index på gångarter är trav, bör användas med försiktighet till lågställda ston.

Richfield- 164cm, (-1,1)mkh i BLUP, 898 gång, 7 benställning, 41p totalt. Rubinstein I i tredje led (Det blir linjeavel om jag väljer honom)

Zephyr- 167cm, (-2,3)mkh i BLUP, 888(898) gång, 8 benställning, 42p totalt. Förvärvar mycket goda travrörelser.

Laptop- 165cm, (?)mkh i BLUP, 139 dressyrindex & 130 hoppindex, (?) benställning, (?)p totalt. Endast 50% dräktighet via FAI 2007

Bernstein- (166)168cm, (+1,1)mkh i BLUP, 699 gång, hopp 88, 41p totalt. 3:a på BLUP-toppen 2007, ELITpremierad för sin nedärvning.

Skovens Rafael- 168cm, (?)mkh i BLUP, 9-10-10 gång!!!, han är också konstaterat fri från OCD.

Mitt sto har tre bra grundgångarter, speciellt skritt och galoppen är stora, elastiska med bra takt. Jag skulle gärna vilja förbättra travrörelserna, spec frambensaktiviteten.

Egentligen står valet mellan Bernstein och Skovens Rafael.
Bernstein vill jag ha för gångartsförvärvningen, hopp-poängen och hans exteriör. Jag är orolig för att om jag ej betäcker med honom i år så tar den frysta semin de har kvar från honom slut.
Skovens Rafael vill jag ha för gångarterna! och för att han är OCD-fri, vilket är viktigt då mitt sto har det. Dessutom vill jag komma åt hans höga ridbarhet.

Helt logiskt sätt borde det bli Bernstein eftersom Rafael med all säkerhet kommer vara kvar nästa år, men samtidigt vill jag att det första fölet hon får i vår ägo är efter honom. Hennes gångarter (som är över medel) kombinerat med hans kommer säkerligen lämna en avkomma som jag själv kan ha mycket glädje av i framtiden (jag planerar att behålla avkomman)

Så vad tycker ni jag bör göra? Är jag helt ute och cyklar då jag är inställd på de två hingstarna?
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Alla hingstar verksamma i svensk avel är OCD-fria.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Fast det är väl ganska känt att många avkommor efter Bernstein har haft lösa benbitar?
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Bernstein är jag väldigt skeptisk mot, både efter det jag hört och det jag själv sett. Jag finner annars Black Coffee och Don Primero intressanta för ditt sto. Varför inte Figaro R? Han är en lugn och trevlig herre med bra stam, gång och storlek. Han har hittils lämnat väldigt fina föl med god gång och bra temperament.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Det har du rätt i, tänkte inte på det.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

En bekant som var på hingsttåget sa dessutom att Rafael biljarderade något enormt med ena frambenet. Han hade stått nere på backen i ridhuset och blivit förvånad hur man kunde få så höga poäng när benen i princip korsades på rakt spår...

Så jag hade inte valt någon av dem, det finns bättre.

Don Primero som sagt var?
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Märkligt det där att B själv är OCD-fri men så många avkommor fått det egentligten, undrar vad det beror på, jag vet nog om ett 10-tal (olika mödrar och uppfödare) och det är lite väl många för att det skulle vara slumpen :confused:

Annars så är jag inte rädd för att avla på en hingst som har OCD om mitt sto är fri-röntgat (tex Tinkas Boy :d )
Eftersom chansen att avkomman får det är knappt större än med två friröntgade försäldrar men det är lite mystiskt med Bernstein.
Nåja nu hamnade vi lite off-topic

Jag har inte sett några lågställda avkommor efter Don Primero. de jag har sett på fölvisningar har snarare fått höga poäng på sin just moderna högställda typ.
Honom skulle jag passa på att använda, fryst på Bernstein lär nog finnas kvar ett par år - Det är ingen rykande åtgång på det vad jag märkt medans Don Primero kan ju faktiskt trilla av pinn när som helst eftersom han börjar bli till åren och där finns det nog inga jätte mängder fryst sparat. Han har ju dessutom kanon sperma...

Jag tycker du tänker bakvänt vad gäller frys sperman, det är större chans att den finns kvar nästa år än en levande hingst gissar jag på, tänkt på His Highness förra året som så tragiskt skadade sig och fick tas bort.
Många föredrar AI/TAI så man behöver inte oroa sig så mycket tror jag.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Skulle också kunna betäcka hingst med ocd om jag hade friröntgat sto.

Har för mig att om föräldrarna är fria från ocd så har 14% av avkommorna det.

Om föräldrarna HAR ocd så får 25% av avkommorna det.

Så det är ju aldrig några garantier att en friröntgad hingst ger ocd-fria barn.

Dessutom så påverkas det så mycket av foder, hur fölungen växer och uppväxten i övrigt och oftast så stör det inte hästarna. Det ä'r ju inte alla som opereras!
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Skulle också kunna betäcka hingst med ocd om jag hade friröntgat sto.

Har för mig att om föräldrarna är fria från ocd så har 14% av avkommorna det.

Om föräldrarna HAR ocd så får 25% av avkommorna det.

Jag har hört/läst att om båda är friröntgade = 14% chans
Om 1 förälder har OCD och den andra är friröntgad = 20% chans

Sen instämmer jag helt om att det är miljön till stora delen som gör risken större
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Du har nog rätt i dina siffror, var längesen jag läste det. Tror det var forskningrapport från SLU.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Det är där jag har läst det :)

Hur som helst det är inga stor skillnader mellan att ha två friröntgade och en som är det och en som bevisat inte är det.
Jag tror mer på miljön och uppväxten som nämndes innan.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Kollade upp ditt sto på blup.se

Hon har ju faktiskt en del hoppblod i sina gener, både via Eiger I och Argentan. väldigt spännande stam!

Såg även att hon har en avkomma efter Richfield, hur blev den? Om den är bra kanske det kan vara intressant att pröva honom igen? Han är ju dessutom av mindre storlek.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Black Coffee är en möjlig kandidat, men jag vill ha en hingst med en del temperament då mitt sto är lite väl lugnt för min smak. Dessutom är jag skeptisk mot att han har en 7:a på ben, eftersom jag tror mitt sto skulle få en 7:a med sina haser och ena framtå.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Jag har själv sett Skovens rafael röra sig, och jag såg ingen biljardering. Eftersom jag är nöjd med min hästs efteriör så söker jag en hingst som kan komplettera genom att förbättra gångarterna och ridbarheten, där kommer Rafael in.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Du har inte funderat på Hermes ?
Han är ju inte så stor ?
Eller nygodkände Belamour, visserligen 167 cm (tror jag) men väldigt bra ben.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Damino har jag funderat lite över, men han är långlinjerad (såsom mitt sto) och han är 3 år och redan 169cm hög. Flera av hingstarna i hans stam är dessutom väldigt stora, så sannorlikheten att han lämnar stora avkommor är rätt stor. Annars är det en mycket snygg hingst, och hade jag ett mindre kortlinjerat sto så...
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Damino har jag funderat lite över, men han är långlinjerad (såsom mitt sto) och han är 3 år och redan 169cm hög. Flera av hingstarna i hans stam är dessutom väldigt stora, så sannorlikheten att han lämnar stora avkommor är rätt stor. Annars är det en mycket snygg hingst, och hade jag ett mindre kortlinjerat sto så...

Avelsmålet är en långlinjerad häst, det är alltså ett positivt omdöme, medan kortlinjerad är ett negativt. Så avla inte bort det! ;)
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Kollade upp ditt sto på blup.se

Hon har ju faktiskt en del hoppblod i sina gener, både via Eiger I och Argentan. väldigt spännande stam!

Såg även att hon har en avkomma efter Richfield, hur blev den? Om den är bra kanske det kan vara intressant att pröva honom igen? Han är ju dessutom av mindre storlek.

Richman ska bedömas som treåring i år, så vi ska kolla på honom då, se hur stor han är osv. Jag vet att han blev klass I på fölvisningen och att han är svart.
Sedan tycker jag inte att Richfields exteriör passar Rochelle's. Jag vill ha mer överlinje då hennes är svag.
Men om avkomman är Kanon är Richfield ett bra förslag då han rör sig otroligt.

Belamour har jag inte ens övervägt då hans hals och bakparti skulle bli katastrofalt med mitt sto. Men han rör sig väldigt fint.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Du har inte funderat på Hermes ?
Han är ju inte så stor ?
Eller nygodkände Belamour, visserligen 167 cm (tror jag) men väldigt bra ben.

Hermes går bort eftersom han exteriört inte tilltalar mig. För att klargöra, jag vill ha en hingst som antingen:
1.Exteriört sett kompletterar mitt sto, och i andra hand förbättrar gångarter
2.Förbättrar gångarter och i andra hand förbättrar exteriör.

Jag har aldrig sett hoom röra sig, och jag tänker inte betäcka med en hingst som jag ej sett eftersom både index och poäng på gång beror på bedömningstillfället.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 131
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 041
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 801
Senast: Ottilia
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp