Hjälp med hingstval till hoppdiplomsto önskas

Sazalamel

Trådstartare
Kompisen ringde och undrade om jag hade nått hingstförslag till hennes sto, har väl några (som jag redan sagt till henne) men jag vet också att på Buke finns det många avelskunniga, så jag vidarebefodrar hennes "fråga". Då hopp hingstar inte är min starka sida

Stoet är e:Guido-Robin Z-Lansiär

hennes 3-års poäng:
Typ 8
Huvud hals och bål 8
Extremiteter 7
Skritt 7
Trav 6
Galopp 8
Teknik hoppning 8
Temperament hoppning 9

Vad hingsten behöver ha är en god exteriör med inte allt för kort rygg, (då hon är kort i ryggen((trots att mamman såg ut som en tax)). bra skritt och trav (naturligt vis bra galopp också)högrest med en välliggande bog behövs också, och främst av allt ett coolt temperament.

Några förslag?
vill ni ha mer info om stoet så bara fråga
 
Sv: Hjälp med hingstval till hoppdiplomsto önskas

Kompisen ringde och undrade om jag hade nått hingstförslag till hennes sto, har väl några (som jag redan sagt till henne) men jag vet också att på Buke finns det många avelskunniga, så jag vidarebefodrar hennes "fråga". Då hopp hingstar inte är min starka sida

Stoet är e:Guido-Robin Z-Lansiär

hennes 3-års poäng:
Typ 8
Huvud hals och bål 8
Extremiteter 7
Skritt 7
Trav 6
Galopp 8
Teknik hoppning 8
Temperament hoppning 9

Vad hingsten behöver ha är en god exteriör med inte allt för kort rygg, (då hon är kort i ryggen((trots att mamman såg ut som en tax)). bra skritt och trav (naturligt vis bra galopp också)högrest med en välliggande bog behövs också, och främst av allt ett coolt temperament.

Några förslag?
vill ni ha mer info om stoet så bara fråga

Jag hade tittat på Hannoveranar hingsten EL BUNDY, efter Escudo I ue Rebel Z.
Han har mkt trevliga linjer, bra temperament, högrest, mkt bra gångarter och en fantastisk ridbarhet.

HLP 2001; 145,01/1/41 Dressyr 134,61/2 Hoppning; 143,17/1

Gå in på sidan www.LandgestuetCelle.de
Dom har en svensk veterinär.

Lycka till.
 
Sv: Hjälp med hingstval till hoppdiplomsto önskas

Måste passa på att fråga var man kan finna de enskilda siffrorna (t ex poäng för skritten) på dessa hingstar? Ett sammanlagt index säger ju inte så mycket.

Modigt att rekommendera en hingst ue Rebel Z till ett sto ue Robin Z.
 
Sv: Hjälp med hingstval till hoppdiplomsto önskas

Oj, vad svårt det var att få ihop

en god exteriör med inte allt för kort rygg, bra skritt och trav (naturligtvis bra galopp också) högrest med en välliggande bog

hummm
Carte D´Or, Niklas och Szkopul har ju alla egna meriter i svår klass och högre än 165 med helt okej gångarter.
 
Sv: Hjälp med hingstval till hoppdiplomsto önskas

Chirlon, hade inte det varit nått? Han är ju dubbel talang med höga poäng i både dressyr och hopp. Har bra Exteriör.
 
Sv: Hjälp med hingstval till hoppdiplomsto önskas

Jaguar Mail?

Ett sto med den stammen låte lite tungt och J M står högt i blod och är lite längre i ryggen. Om hans temperament vet jag inget men det gör säkert andra här.
 
Sv: Hjälp med hingstval till hoppdiplomsto önskas

*kl

Stoet är trots sin stam lätt i modellen och jag vet att ägaren hellre får en avkomma av det "pampigare" hållet. (men inte grov och lågställd)
Hennes humör vill man dock dämpa lite, sto och fux....säger väl allt?
Hon är naturligt lösgjord och har en hög ridbarhet, när hon inte plockar fram sin :devil: sida

Chirlon är ett intressant förslag.
 
Sv: Hjälp med hingstval till hoppdiplomsto önskas

Jag håller en tia på Chirlon en mycket trevlig hingst som faktiskt lämnat en hel del bra. Borde inte Briar vara gångbar eller Looping han gjorde ju ett bra bruksprov både i hoppning och gångarter, han har ju många bra avkommor i Danmark vad jag förstår hur det är här i Sverige vet jag inte. Niklas är enligt mig en underskattad hingst och hoppar bra gör han.
 
Sv: Hjälp med hingstval till hoppdiplomsto önskas

Aerline H finns ju också god extriör både hoppar och rör sig trevligt, vet däremot inget om hans temprament eller varför inte Nobel han har ju tävlat högt i både hoppning och dressyr, lär dessutom vara en mycket trevlig herre.:)
 
Sv: Hjälp med hingstval till hoppdiplomsto önskas

Jag måste faktiskt rekomendera Cyrano de Bergerac. Jag har varit lite anti honom men jag fick se några riktigt fina avkommor till honom i Tyskland så jag måste erkänna att jag har ändrat uppfattning.

Såg en avkomma undan ett xx sto och den var jättefin. Såg flera avkomor undan tyngre ston (har för mig att ett var efter Capitol och ett annat efter Cento) men avkommorna var högresta, lätta och rörde sig kanonfint. Att de dessutom hade kanontemperament gör inte saken sämre!

Jag var lite skeptisk då Cyrano har lite långa veka kotor men såg inte en avkomma med det, så jag skulle nog satsa på honom. Superfina avkommor! Tyvärr tog jag inga foton..grrrr...

En annan hingst som kan vara intressant är Ludwigs Champion.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 253
Avel Har ett fullblod jag tagit tre avkommor på. Hon ger fantastiskt temperament , men nu tror jag det bara går och ta ett föl till på henne...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 514
Senast: Karoliten
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 493
Senast: Freazer
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 586
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp