Hjälp: Val av dressyrhingst

Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Avelsmålet är en långlinjerad häst, det är alltså ett positivt omdöme, medan kortlinjerad är ett negativt. Så avla inte bort det! ;)

Vad jag menar är att hon är lite för långlinjerad, på gränsen till långsträckt, och vill ha en hingst som kan balansera upp det :)
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Såg att någon nämnde Figaro R, vi har en hingståring efter honom. Lite tidigt att säga hur han blir men han är en mycket trevlig pålle och har fina gångarter redan, framförallt traven är super. Veterinären utbrast spontant "vilket steg han har!" vid besiktningen. Vi tycker såååå mycket om vår åring :love: och det ska bli spännande att se honom utvecklas!
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

En bekant som var på hingsttåget sa dessutom att Rafael biljarderade något enormt med ena frambenet. Han hade stått nere på backen i ridhuset och blivit förvånad hur man kunde få så höga poäng när benen i princip korsades på rakt spår...

Så jag hade inte valt någon av dem, det finns bättre.

Don Primero som sagt var?

Fadern till Rafael-Romanow-blev refuserad i Sverige för bla OCD,vad jag vet.
Någon som känner till Rafaels bruksprovs poäng exteriört?
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Vad jag menar är att hon är lite för långlinjerad, på gränsen till långsträckt, och vill ha en hingst som kan balansera upp det :)

Rubinstein och Weltmeyer blod går mkt bra ihop med Brentano II blodet och det ser du ju på Balettmeister som Flyinge gör reklam för.

Samma blod bär Belamour på, på faderns sida.

Brentano II finns tillgänglig på Landgestut Celle.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Bocelli kanske, jag tycker han verkar ge både trevlig typ och trevliga rörelser till sin avkomma. Ganska behändlig storlek och intressant stam har han också.. Tycker jag..

U
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Jag förstår nog inte din exteriörbeskrivning. Långlinjerad, men kvadratisk, långsträckt åt det lågställda hållet? :confused: Det är motsägelsefullt tycker jag. Men om hon behöver kortas säger jag Londonderry, Florestan-blod eller Don Primero. Den senaste ger bäst gångarter och storlek (litet). Londonderry säkraste typförärvaren.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Hej
Jag har ett sto efter Rotspon-Welthrum som jag har betäckt med Bocelli. Tror att det kan bli bra. Kanske något för dig att testa.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Jag skulle fundera på Florencio om jag vore du. Han lämnar inte stort utan snarare litet. Avkommorna blir trevliga och med bra gångarter. Med ett sto med såpass intressant stam som ditt skulle jag nog välja en hingst som är lite modernare i stam, typ och gångarter. Lycka till!!;)
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Ja jag hittade en film på honom på den danske hingsthållarens hemsida www.katrinelund.dk. Tyvärr visar kanske filmen bara en mycket begränsad del av honom då den är minst sagt märkligt filmad.

Men man får åtminstone en känsla av hur han rör sig....
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Beskrivelse:
Avlsgodkendt: 11.03.2007, Stangmål: 166, Født: 18.04.2004
KÅRING: Dressurbetonet, storrammet hingst af fremragende type. Kønt hoved. Passende lang, velformet, velansat, kraftig hals. Lang, skrå skulder. God albuefrihed. Middellang manke. God overlinie. Smidig lænd. Muskuløst, langt kryds. Lemmerne
passende føre og tørre med velformede hove. Bevægelsen særdeles god i skridt og trav, særdeles god med god balance i galop. Præmiehingst.
Type: 9, hoved/hals: 8, skuld./mank.: 8, ol./bagp.: 9, forl.: 8, bagl.: 7, skridt: 8, trav: 8, galop: 9, helhed: 8
Løsspringning teknik: 7 Løsspringning kapacitet: 7


Træningsbeskrivelsen fra 10 dages testen: Opførsel i stalden: God. Opførsel under rytter/gålyst: Arbejdsvillig og energisk med stor gålyst. Skridt: Rummelig, smidig og taktfast. Trav: Rummelig med god albuefrihed og god indundergriben. Galop: Rummelighed og indundergribende med stor bæring. Testen er godkendt
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Jag förstår nog inte din exteriörbeskrivning. Långlinjerad, men kvadratisk, långsträckt åt det lågställda hållet? :confused: Det är motsägelsefullt tycker jag. Men om hon behöver kortas säger jag Londonderry, Florestan-blod eller Don Primero. Den senaste ger bäst gångarter och storlek (litet). Londonderry säkraste typförärvaren.

Kanske var jag lite otydlig där :D Hon är lågställd, men inte mycket, ca. 7-10cm längre från bogspets till svansroten än hon är från manken till marken. Hennes hals är väl ansatt, men med något svag resning så hon ger ett långsträckt intryck. Praktiskt taget så är allting väldigt långt på henne, och det är ju helt ok om hästen har god resning, därför vill jag gärna tillföra det till hennes avkomma.

Bild204.jpg
Denna bilden är inget vidare, men man får ett hum om hur hon ser ut. Dock står hon i uppförsbacke och litet bakom sig, så det syns ej att hon är hög bak, eller att hon är vinklad i hasen. Dessutom är hon litet mager här tyvärr.

Jag har ej hittat någon ASVH-godkänd Florestan avkomma som tilltalat mig ännu tyvärr, eftersom jag hört att de blodslinjerna brukar fungera bra ihop.
Londonderry går bort då han är ngt paralellförsjuten och tåtrång fram, vilket Rochelle också är. Dessutom vill jag ha en hingst med ngt bättre hopp än Londonderry har.
Don Primero tänker jag ej välja första gången då jag är intresserad av att behålla första avkomman och själv inte alls är förtjust i honom eller modellen på de avkommor jag sett. Som far tilll föl nr. 2 är han dock intressant.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Har kommit fram till att Skovens Rafael ej är aktuell denna gången eftersom han är rätt dyr för att vara ny, och då man ej vet vad han lämnar känns det som mycket pengar att lägga ut.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Rubinstein och Weltmeyer blod går mkt bra ihop med Brentano II blodet och det ser du ju på Balettmeister som Flyinge gör reklam för.

Samma blod bär Belamour på, på faderns sida.

Brentano II finns tillgänglig på Landgestut Celle.

Balettmeister som är tillgänglig genom Flyinge, har även han Brentano II blod.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Kankse Quaterback eller De Noir?

Både Quaterback och De Noir är intressanta.

De Noir har väldigt trevlig exteriör och gångarter. Dock är jag litet tveksam, skulle gärna vilja ha någon som är mer maffig med mer 'kött' så att säga ;)
Jag vet att avelsmålet är lätta, långlinjerade hästar, gärna med en del fullblodsinslag, men eftersom det är tanken att det ska bli en häst till mig är jag mer intresserad av vad jag vill ha än att uppfylla avelsmålen till 100%, eller att fadern till fölet ska vara 'inne' :laugh:

Quaterback skulle vara perfekt till henne, han är lite mer 'burkig' och har lite ponny-utseende i sig, samt att han både hoppar och rör sig väldigt bra. Han har den där lättheten i steget jag vill tillföra.
Hans blodslinjer är helt separata från hennes, och innehåller även den både hopp och dressyrblod.
Trots att han fick 7,(någonting) på skritt är det ej ett problem då det är hennes bästa gångart, den är vägvinnande, avspänd och hon rör sig genom hela kroppen.
Enda frågetecknet är vad han kostar, och hur man ordnar det med sperman. Läste på en annan tråd att det tydligen varit knepigt att importera sperma från honom tidigare, och att man själv fått fara land och rike runt för att få den till sin hingststation :confused:

Ska försöka kontakta Ängagården idag och se hur det går :idea:
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Nu har vi talat med Ängagården. Han som vi talade med var mycket kunnig och saklig. Då vi talat om vilken stam mitt sto har visste han direkt vem uppfödaren till henne var, eftersom han tydligen är 'känd' för att använda det blodet.
Han rekomenderade att vi inte använde Danzas eller Dionysos, eftersom han trodde att för mycket Rubinstein skulle bli för tungt. Han frågade vad vi hade för syfte med avkomman, om vi skulle behålla eller sälja, vem som skulle rida osv.
Såklart rekomenderade han Highcruiser till oss, men jag är som sagt inte imponerad av den hingsten.
han varnade även för att Quaterback inte är en "tjejhäst" och att man bör ha det i åtanke då man väljer honom då han förväravar sig rätt starkt. Vi talade då om att vi vill ha in mer temperament i avkomman då mitt sto är lite Väl lugnt, och då tyckte han att Quaterback nog skulle vara ett bra val i sådana fall.

Så nu är det bestämt, det blir Quaterback, och dyrt blir det också. 12750:- och då är transport, stations och seminavgifter inte inräknat ännu.
Men jag tror det är värt det.;)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 131
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 041
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 801
Senast: Ottilia
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp