Hjälp: Val av dressyrhingst

Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

grattis, så spektakulära rörelser som han har, särskilt traven, har jag knapt sett tidigare.

finns även filmer på youtube på honom.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Både Quaterback och De Noir är intressanta.

De Noir har väldigt trevlig exteriör och gångarter. Dock är jag litet tveksam, skulle gärna vilja ha någon som är mer maffig med mer 'kött' så att säga ;)
Jag vet att avelsmålet är lätta, långlinjerade hästar, gärna med en del fullblodsinslag, men eftersom det är tanken att det ska bli en häst till mig är jag mer intresserad av vad jag vill ha än att uppfylla avelsmålen till 100%, eller att fadern till fölet ska vara 'inne' :laugh:

Quaterback skulle vara perfekt till henne, han är lite mer 'burkig' och har lite ponny-utseende i sig, samt att han både hoppar och rör sig väldigt bra. Han har den där lättheten i steget jag vill tillföra.
Hans blodslinjer är helt separata från hennes, och innehåller även den både hopp och dressyrblod.
Trots att han fick 7,(någonting) på skritt är det ej ett problem då det är hennes bästa gångart, den är vägvinnande, avspänd och hon rör sig genom hela kroppen.
Enda frågetecknet är vad han kostar, och hur man ordnar det med sperman. Läste på en annan tråd att det tydligen varit knepigt att importera sperma från honom tidigare, och att man själv fått fara land och rike runt för att få den till sin hingststation :confused:

Ska försöka kontakta Ängagården idag och se hur det går :idea:

Hingsten rör sig verkligen spektakulärt,men man skall nog vara medveten om att mycket är framridet.De flesta topphästar inom sporten rör sig inte så här då det är omöjligt när de riktiga svårigheterna och samlingen kommer in i bilden.Att Quaterback verkar ha ett mkt skarpt humör beror nog mkt på att han har pressats förbaskat hårt,han blir endast 5 år i år,det är tuft.har bara sett en handfull av föl efter honom och nästan inga uttagna till Elitauktionerna,jag kan ha fel.....spännande att se fölen som föds här hemma under året
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Hingsten rör sig verkligen spektakulärt,men man skall nog vara medveten om att mycket är framridet.De flesta topphästar inom sporten rör sig inte så här då det är omöjligt när de riktiga svårigheterna och samlingen kommer in i bilden.Att Quaterback verkar ha ett mkt skarpt humör beror nog mkt på att han har pressats förbaskat hårt,han blir endast 5 år i år,det är tuft.har bara sett en handfull av föl efter honom och nästan inga uttagna till Elitauktionerna,jag kan ha fel.....spännande att se fölen som föds här hemma under året

Enligt Christian Flemming som rider honom har hingsten en fantastisk samarbetsvilja, men ett humör som gör att vem som helst inte kan sitta upp och rida honom så han går som han gör på filmerna.
Sedan är det känt att tyskarna pressar sina hästar mer vid ung ålder än vi gör här i sverige, men jag tror att man även ska ha i åtanke att även om gången är på ett sätt framriden så är det inte vilken häst som helst man sitter upp på och får fram det resultatet.;)

Jag tycker personligen att han är lite väl stadig för sin ålder och att det inte hade skadat att vänta lite mer, men utbildning har ju inget med hans egna kvaliteer att göra (förutom ridbarheten, men den är väldigt hög hos honom, samt samarbets och prestationsviljan)

Personligen är jag beredd att prova, då jag tror han kommer passa ypperligt till mitt sto, både i temperament och exteriör. Får jag sedan en avkomma som man kan rida fram den typen av gångarter på så tackar jag och tar emot kan jag lova :D

Såklart hade jag hellre haft en svensk hingst, men har verkligen Inte hittat någon som kan tillföra det Rochelle saknar, vilket är lätthet i gångarterna (hon rör sig som en typisk Rubinstein-häst, flytande men saknar de där spektakulära rörelserna), mer gnista, högställdhet och gärna lite ponny-söthet då hon totalt saknar det och högre ridbarhet :angel: Lite krav här var det

Så i år blir det Quaterback:love:, nästa blir det Peking och tredje gången blir det Rafael (så hinner jag se lite vad han lämnar först):idea:
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Lite förslag

Rambo 1,67cm
Hermes 1,61cm
Don Primero 1,61cm
Figaro R 1,67cm
Gigolo 1,65cm
Magini 1,62cm
Richfield 1,64cm
Twilight 1,65cm
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Lite förslag

Rambo 1,67cm
Hermes 1,61cm
Don Primero 1,61cm
Figaro R 1,67cm
Gigolo 1,65cm
Magini 1,62cm
Richfield 1,64cm
Twilight 1,65cm

Richfield har mitt sto en avkomma efter, men hon fick honom innan vi köpte henne. Richfield rör sig ju väldigt fint, och det väntar att se om han nedärvt det. Sen är hingstungen Mycket(!) lik Rochelle, och det känns lite tråkigt efter som han har kvar hennes svagheter i exteriören.
Vi ska vänta och se hur det går med honom innan vi kan överväga att betäcka med Richfield igen.

Rambo/Hermes har ej den lättheten i steget som jag vill tillföra avkomman. Hon rör sig väl, flytande och är rätt elastisk, men har ingen lätthet, så vi söker en hingst som kan tillföra det.

Magini hade varit ett alternativt om han inte haft så låg dräktighet, plus att han betäcker naturligt och står vääldigt långt ifrån oss.

Don Primero blir för grov och lågställd för henne, plus att det är helt omöjligt att få tag på en video så man ser hur han rör sig.

Figaro R är helt ok, men jag tycker inte han skulle tillföra något nytt och intressant. Han rör sig väldigt fint, men jag har för mig att han är känd för sitt goda och lugna temperament? Jag söker en hingst med mycket gnista, eftersom mitt sto är nästintill apatiskt lugn.

Gigolo är överbyggd, Rochelle är lite hög bak, det skulle bli en häst i nedförsbacke, vilket inte är önskvärt.

Twilight har jag själv inte sett, och ej heller hittat video på. Tycker att han har svaga poäng på gång och ridbarhet och man bara ser på faktan, så tills det att jag sett och kan ta ställning till hur han rör sig är han ej ett alternativ.
Dessutom vill jag gärna ha en hingst med minst 7:or på hoppningen då mitt sto inte hoppar helt tokigt.
 
Sv: Hjälp: Val av dressyrhingst

Knapplån

Har inte läst hela tråden o är inte så insatt öht...men den här tycker jag är fin...

http://www.youtube.com/watch?v=PbyMQgBEcLM

Rolex TP var väldigt fin på denna filmen och jag gillar honom skarpt. Faktiskt så gillar jag många hingstar mycket, men har tyvärr fått inse att de inte skulle passa till mitt sto.
Det som fäller Rolex är att han är tåtrång och biljarderar. Mitt sto är lätt tåtrång på vänster fram, och jag är rädd att om hingsten jag väljer är det ärvs det ned till avkomman.
Men han är en mycket snygg hingst och hans trav är helt :love:
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 131
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 041
Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 801
Senast: Ottilia
·
Avel Jag går i hingstfunderingar till mitt sto som skall betäckas nu under våren. F. 2003 170cm hög e. Rubiquil (Rubinstein I) u. Inette ue...
Svar
0
· Visningar
1 517

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp