Hjälp hur ska detta gå?

annie_cool

Trådstartare
Hej vill skriva av mig lite om mitt nuvarande hälsa samt liv är lite oroad över hur det ska bli: Jag bor ensam i en lägenhet i en etta har inga vänner alls att prata med. Jag har försökt att prata med min Tv vilket inte är så lätt till med väggen och jag äter lagom mycket en dricker mera läsk än vad jag ska göra.Jag går knappt ut har inget att göra men jag spånar på praktik plats då. Vet inte vad jag ska göra.Saknar det gamla livet i Torsåker där var jag ute nästan hela tiden. Hade några som jag kunde gå till som hade hästar hjälpte ofta till där.

Ska till lägga att sen min pappa dog så har det blivit allt sämre och jag går allt ner i djupa deportationer mycket ofta vilket är mycket jobbigt. Har just kommit ur en mörk cirkel så.


Så vad ska jag göra hur ska detta bli?
 
Hur var det? Hade du kontaktperson? Boendestöd? Hemtjänst? Om inte så borde du ha rätt till det genom LSS (lagen om stöd och service) har du någon handläggare (kommunen, soc, LSS, försäkringskassan?) Som kan hjälpa dig?
Jag tänker att om du inte jobbar får du ju bidrag någonstans ifrån, och DE borde kunna hjälpa dig.
Praktik är väl en jättebra idé?
Har du någon som kan hjälpa dig att ta kontakt med handläggare?
 
Vissa saker du skriver här i trådarna är ju väldigt återkommande. Exempel på det är kost och hälsa. Du får nästan alltid tips om hur du ska göra (kontakt med läkare/psykolog och vardagstips). Det verkar inte som om du tar till dig tipsen du får vilket är lite tråkigt för de som varje gång försöker. Försök att ta till sig saker du tipsas om och åtminstone fundera noga innan du skrotar något tips så tror jag att du får en bättre grund att stå på.

Jag förstår att det är väldigt jobbigt att inte känna att du kan vända dig till någon. Den känslan har vi alla stött på mer eller mindre. @whwycd kan sånt där med dina rättigheter och jag tycker att om du inte har det du behöver så prova att söka och så får du se om det är nåt för dig. Det finns ju såna som jobbar med att ta med sig personer med problem ut och göra saker. Det skulle nog vara en superbra grej för dig att ha en person som drar med dig ut, öppnar nya dörrar för dig så du kanske kan få lite vänner. Tala om för denne att du saknar vänner och se om ni tillsammans kan gå på någon aktivitet där du kan möta andra. Utöver det har du ju internet. Sök vänner här eller på andra forum som matchar dina intressen. Det finns säkert möjlighet på din nya bostadsort att hjälpa till i stall eller att promenera med hundar om du går ut och letar lite :)

Praktik är bra, samhall är bra för såna som har svårt att komma ut i arbetslivet av olika anledningar och de har ju många olika typer av jobb. Kanske öppnar det möjligheten att få prova olika arbetsplatser utan att söka praktik på andra företag?

Tyvärr är det så att man måste jobba lite för att få rätsida på saker i sitt liv till och från. Det är en del av att bli vuxen, man måste liksom lösa saker själv till stor del. Det ÄR jobbigt. Jag har inte heller haft en dans på rosor i mitt liv men en vacker dag så släpper det för en stund så man får tanka ny energi och vara lycklig. Sen uppkommer nya problem som sedan löses av med lycka osv. Men man får hela tiden jobba för sin egen lycka. Det är en del av livet, på gott och ont.

Jag hörde en gång en man som berättade att du måste ha mått riktift dåligt för att kunna vara riktigt lycklig. Bär det med dig.
 
Det finns ju såna som jobbar med att ta med sig personer med problem ut och göra saker. Det skulle nog vara en superbra grej för dig att ha en person som drar med dig ut, öppnar nya dörrar för dig så du kanske kan få lite vänner. Tala om för denne att du saknar vänner och se om ni tillsammans kan gå på någon aktivitet där du kan möta andra.

Det här tycker jag är ett bra tips, @annie_cool
Du borde ha rätt till att få en kontaktperson. Det är en person som du träffar regelbundet (till exempel ett par timmar en eller två gånger i veckan) och kan hitta på olika saker med.
Jag har vänner som har kontaktpersoner och de gör olika saker. En vän brukar gå på bio eller meka med bilar med sin kontaktperson, en annan brukar gå på fest, ta en fika eller besöka biblioteket, och en tredje åker oftast till stallet. Det beror helt på dina intressen.
Jag tror absolut det kan vara nåt för dig!
 
Jo jag har Boendestöd men jag släpper inte inne dig varför vet jag inte. Och kontaktperson har jag men hon är just nu på jakt så.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 521
Senast: MML
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 779
Senast: Takire
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 318
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 920
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp