Hjälp (icke rumsren hund)

S

Soffipropp

Jag vet inte vad jag ska göra...
min tik är 13 mån gammal å tycker det är helt ok att göra sina behov inne. Hon säger aldrig till när hon behöver ut. På dagarna går det bra (för det mesta) då vi går ut ca var 3:e timme, men nätterna... Känner hon att hon e nödig så går hon glatt in i köket å sätter sig på golvet... vad ska jag göra? Skulle inte fråga här om jag inte va desperat... :cry:

Det roligaste är ju att det inte spelar någon roll om hon kissade det sista hon gjorde innan sängdax, utan hon kan gå in i köket efter 4 timmar å kissa igen (då sover hon ändå nästan hela natten...

Förslag?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

Går det att stänga in henne i mindre utrymme på natten, tex att ni stänger dörren till sovrummet och har henne där?
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

För det första åk till vet och kontrollera att hon är fullt frisk. Både UVI och infektioner i blåsa kan ge som enda symtom att hunden inte kan hålla sej.

För det andra - som föregående skribent redan skrivit - skapa en sovplats på natten som förhindrar att hon "vandrar iväg" utan att ni märker det!
En hage av kompostgaller med hennes säng i som placeras i sovrummet kanske?

Och för det tredje, skapa fasta rutiner. Dvs hunden skall få möjlighet att ställa in sin kropp på när det erbjuds mat och vilka tider rasningar sker.
Ex.
6.30 morgon rastning
7.00 frukost
12.00. Lunchpromenad med 10 min lydn.träning
16.00 eftermiddags rastning - "kortis"
16.15 kvällsmat
18.00 Lång rastning/lydnadsträning/cykling/bruksträning osv.
22.00 Kvälls rastning

Håll sedan hårt på era tider samtidigt som hunden "övervakas" bättre så kommer din hund säkert att ganska snabbt bli fullständigt rumsren...

Lycka till! :)

/Swat
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

har testat litet utrymme (stängde till sovrummet) å då hade hon bajsat på golvet på morgonen å igår kände jag att hon kissat i sin bädd. Hon kissar tom där hon sover. Jag tror inte det är något problem med blåsan då det inte är varje natt hon kissar inne, utan verkar bara vara när hon känner för det.

Nu efter semestern ska vi börja med ordentliga rutiner. Eller, jag ska iaf försöka, karlen är väl inte helt hjälpsam alla gånger...
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

har testat litet utrymme (stängde till sovrummet) å då hade hon bajsat på golvet på morgonen å igår kände jag att hon kissat i sin bädd. Hon kissar tom där hon sover. Jag tror inte det är något problem med blåsan då det inte är varje natt hon kissar inne, utan verkar bara vara när hon känner för det.

Nu efter semestern ska vi börja med ordentliga rutiner. Eller, jag ska iaf försöka, karlen är väl inte helt hjälpsam alla gånger...

Det är onormalt för en hund att kissa där den sover, jag skulle tagit hunden till veterinär i första hand.
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

men min tanke omkrng veterinärbesök å så är det att hon inte kissar inne varje natt... Det händer lixom när hon känner för det, å det har ju pågått sen jag köpte henne i oktober... Personligen tvivlar jag starkt på att det är något fel på henne, men visst, jag kan ta henne till veterinär, men det kommer inte visa något! Har varit där flera gånger pga andra saker hon haft för sig å dom har inte hittat något alls då, förutom riktigt feta räkningar :crazy:

tidigare kissade hon i buren i bilen oxå, men numera säger hon faktiskt till där. problemet är inomhus...
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

Det är inte normalt för en hund att kissa där den sover, så någonting är fel.
Har ni ändrat något i erat liv? Flyttat? Dricker hon ovanligt mycket? Hur stimuleras hon på dagarna?
Kissar hon inne om hon är ensam hemma? Dricker hon under natten?


Skapa fasta rutiner, och håll på dem så länge hon inte håller sig.
Ta bort vattnet två timmar innan läggdags, och kissa henne precis innan ni lägger er. (OM veterinären visar att inget är fel).

Försök hitta någon gemensam nämnare till de dagar hon kissar inne. Är ni ute tidigare? Får hon mat annan tid? Tänk igenom riktigt noga.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

Nej det behöver inte vara något fel på hunden för att den kissar där den sover. Uno gjorde det när han inte var rumsren men har tack och lov äntligen blivit 100% rumsren. Men självklart är det bra att gå på en vet-check som första steg

Har ni testat att ryta ifrån ordentligt när ni ser att hon sätter sig inne och kissar. Det var det enda som hjälpte mig när jag inte fick min hund rumsren, då fattade han galoppen att göra ifrån sig inne är strängt förbjudet.
Jag gjorde som sagt som alla säger att man absolut inte skulle göra. Såg jag att han satte sig och kissade inne, röt till ordentligt åt han och släpa ut honom. Hittade jag nytt kiss/bajs, drog fram hunden till det och visade att jag var arg. Som sagt så säger alla hundfolk att så ska man inte göra (obs jag skulle inte göra det med en liten valp!) men det var det som funkade för oss. På natten fick han sova med mig i sängen så att jag skulle känna direkt om han vaknade. Självklart massor med beröm när han gjorde ifrån sig utomhus.

Vad har ni för ras?
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

Vi har en Dvärg Pinscher.
Hon vet att det är fel, det är det som är det allra mest frustrerande. Hon sätter sig aldrig när det finns risk för oss att se. Går hon ut i köket å jag smyger efter å hon ser mig så går hon alltid tillbaka. har kommit på henne några ggr å fyat åt henne å det förstår hon. Kommer hon ut i köket när jag precis hittat kiss eller bajs så ser man hur hon skäms å sen går fort som satan därifrån...

Ska testa som många skrivit att ha ordentliga rutiner. Klockslag som saker händer å hoppas att det hjälper för detta håller på å knäcka mig...
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

Jag vet inte om det är en skröna men min brors hundar som är av liten ras (pappisar) har tagit mycket längre tid att få rumsrena än de som har större raser (som jag känner). Mina tog för visso lång tid att få helt rumsrena men nu är de 13 månader och jag skulle bli förvånad om de skulle sätta sig inomhus.

Om jag var du skulle jag ringa uppfödaren. H*n kan ha tips på vad du ska göra. Annars är de förslag du fått vettiga. Du skulle kunna testa att låta henne sova i en bur på nätterna eller som föreslagits, i sängen om du tycker det är ok.
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

Skulle jag ha en hund som smög iväg för att kissa i ett annat rum skulle jag på allvar överväga att fästa den i ett koppel runt min midja. För en kort period skulle jag hellre leva så och få bukt på problemet än att dra ut på det längre.
När du sen (efter en 5-7dagar) börjat få kläm på problemet så koppla loss men håll henne bara i det rum du själv befinner dig så du ser henne hela tiden.
Jag skulle i det här läget vara mycket tydligt mot hunden, när du kommer på henne på bar gärning, med att beteendet är icke önskvärt. Får du in några sådana "fullträffar" samt har total koll på jycken tror jag att du kan vända det här. :)

Men du måste sätta in 100% konsekvent övervakning under en period för att få henne att bryta ovanan hon fått in.

Nu utgår jag ifrån att hunden inte har några problem att göra ifrån sig utomhus? Den är inte osäker ute och gör hellre ifrån sig inne för att där är tryggare.
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

I början kan det vara bra att lägga tidningspapper på golvet ifall hunden skulle kissa innomhus.Men det kan nog vara enbra ide att ta hinden till en veterinär.Lycka till!:love:
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

Även om det är en äldre hund så skulle jag nog också anlägga en kissplats ganska nära hemmet utanför. Samla ihop kisspapper eller något och gräv ner i gruset/gräset och beröm som tusan när hunden kissar därute. Gör det så tydligt du bara kan att "kissa ute - BRA" och "kissa inne - DÅLIGT".
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

Vi har en Dvärg Pinscher.
Hon vet att det är fel, det är det som är det allra mest frustrerande. Hon sätter sig aldrig när det finns risk för oss att se. Går hon ut i köket å jag smyger efter å hon ser mig så går hon alltid tillbaka. har kommit på henne några ggr å fyat åt henne å det förstår hon. Kommer hon ut i köket när jag precis hittat kiss eller bajs så ser man hur hon skäms å sen går fort som satan därifrån...

Ska testa som många skrivit att ha ordentliga rutiner. Klockslag som saker händer å hoppas att det hjälper för detta håller på å knäcka mig...

Att hundar smyger iväg och kissar brukar vara ett resultat av att man fyat på dem. Att fya när de väl kissar inne resulterar bara i att de smyger iväg så ingen ser.

Tycker att du ska kolla upp hunden trots att du inte tror att det är något fel. Att du varit till veterinären flera gånger tidigare av andra anledningar hjälper ju inte då veterinären förmodligen inte ens fokuserat på eventuella problem som gör att din hund kissar inne.

mitt råd är att bygga en LITEN bur till henne och eventuellt gå upp en gång per natt så hon får en chans att göra rätt även nattetid.

Glöm inte att berömma riktigt när hon kissar ute.
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

Jag gjorde som sagt som alla säger att man absolut inte skulle göra. Såg jag att han satte sig och kissade inne, röt till ordentligt åt han och släpa ut honom. Hittade jag nytt kiss/bajs, drog fram hunden till det och visade att jag var arg. Som sagt så säger alla hundfolk att så ska man inte göra (obs jag skulle inte göra det med en liten valp!) ?


Så skulle jag gladeligen göra om hunden var 1: frisk och 2: över valpålder. Ryta alltså, inte visa pölen för hunden.
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

Alltså jag blir galen snart...
Har trott att hon varit jätteduktigt 2 nätter nu då hon inte kissat inne. trodde vi ja. Luktade på filten hon låg i å den STANK piss... Är det nåt fel i huvudet på henne som ligger i sån stank? Hon har markerat på nya saker fram tills för några mån sen. Köpte man en ny filt så tog det ca 2 h så hade hon kissat på den... men vad göra? Börjar fundera på om hon kissar på sig i sömnen å då ska jag kontakta vet omgående... Måste fan kolla upp detta nu!:cry:
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

Alltså jag blir galen snart...
Har trott att hon varit jätteduktigt 2 nätter nu då hon inte kissat inne. trodde vi ja. Luktade på filten hon låg i å den STANK piss... Är det nåt fel i huvudet på henne som ligger i sån stank? Hon har markerat på nya saker fram tills för några mån sen. Köpte man en ny filt så tog det ca 2 h så hade hon kissat på den... men vad göra? Börjar fundera på om hon kissar på sig i sömnen å då ska jag kontakta vet omgående... Måste fan kolla upp detta nu!:cry:

Låter som hon skulle kunna vara osäker eftersom hon vill att allt ska lukta henne?

Jag har problem med att min ena kissar i sängen. Han är alltså helt rumsren och kastrerad och kan sköta sig flera veckor men blir han förbaskad på något så kan han gå och pinka i sängen eller som sist när han grävt ner sina tuggben där och pinkat ner precis hela sängen dvs 3 täcken och bäddmadrass bara för att den andra hunden inte ska ta grejorna han gömt.
Så nu blir det ett par veckors sängförbud dagtid igen.
:(:mad:
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

Det är onormalt för en hund att kissa där den sover, jag skulle tagit hunden till veterinär i första hand.

Nej det är inte onormalt.

Därmed inte sagt att det inte är ngt fel på hunden ifråga, självklart kan det vara det men att säga att det är onormalt att en hund kissar där den sover är fel.
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

men oj vad jobbigt... :(

Jag ska testa att tvätta hennes filtar i klorin å se om det kanske kan bli bättre... jag förstår om hon vill att hennes saker ska lukta hennes, men det stinker ju piss i hela huset efter ett tag å sen luktar ju inte hon så trevligt efter att hon bäddat ner sig i den å luktar piss själv... :crazy:

Imorgon är det fasta tider som gäller här hemma å får se då om hon blir bättre eller ej! Vi får hålla tummarna.
 
Sv: Hjälp (icke rumsren hund)

Testa med pissoff, det ska ta bort lukten.
Jag har nog dödat mina duntäcken men jag kör dom på 60grader och det har aldrig luktat kiss efter lilla hundens bravader.
Kan det vara så att hon har en UVI om det luktar starkt?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 288
Senast: Viva
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 355
Senast: Fibusen
·
Gravid - 1år Som ni säkert hört mig beklaga mig över så sover sonen inte särskilt bra. Han vaknar på nätterna (varje/varannan timme) och börjar veva...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 667
Senast: Madalitso
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 703
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp